[smartslider3 slider="2"]

10 گام مهم برای داشتن کودکان راستگو

کودکان راستگو

معمولاً گاهی اوقات بچه‌ها (و بزرگسالان) دروغ می‌گویند. این بی‌صداقتی گاه و بیگاه نگران کننده نیست. با این حال، هنگامی که دروغگویی به یک امر عادی تبدیل می‌شود، می‌تواند به یک مشکل مهم تبدیل شود. یک مسئله بزرگ این است که اگر کودک شما دروغ می‌گوید، ممکن است وقتی او واقعا حقیقت را می‌گوید او را باور نکنید. آموزش ارزش گفتن حقیقت به فرزندتان اهمیت مسئولیت شخصی، اعتماد و مراقبت را مشخص می‌کند. در این مقاله به بررسی گام‌های مهم برای داشتن کودکان راستگو می‌پردازیم.

باید یادآور شد که کودکان از سنین پیش دبستانی به بعد، شروع به استفاده از دروغ برای اهداف مختلف اجتماعی و پنهانی می‌کنند و هر چه بزرگتر می‌شوند، از پیچیدگی بیشتر استفاده می‌کنند. دروغ گفتن می‌تواند به عادت بدی تبدیل شود که بچه‌ها آن را روشی موثر برای رهایی از مشکلات یا فرار از مسئولیت پیدا کنند. بنابراین، هنگامی که فرزندتان دروغی می‌گوید، آن را به شیوه‌ای مستقیم مطرح کنید و از تکرار آن جلوگیری کنید.

بیشتر بخوانید:

خانواده و فضای مجازی، رابطه و چالش‌ها

بررسی عوامل مهم و تاثیرگذار خانواده و اینترنت بر یکدیگر

مهمترین وظایف خانواده در مقابل کودک و فضای مجازی

10 راهکار برای داشتن کودکان راستگو

در اینجا 10 راهکار وجود دارد که مانع از دروغ گفتن کودک می‌شود. آنها را با هم بررسی می‌کنیم.

گفتن حقیقت را به یک قانون خانگی تبدیل کنید

به‌عنوان بخشی از قوانین و ارزش‌های خانواده‌تان، یک قانون خانگی روشن ایجاد کنید که بر اهمیت صداقت و ارتباط صادقانه تأکید می‌کند. این امر اطمینان حاصل می‌کند که فرزندان شما درک می‌کنند که شما برای حقیقت ارزش قائل هستید، حتی زمانی که گفتن آن دشوار است.

در مورد انواع مختلف دروغ و آسیب هایی که هر نوع می‌تواند ایجاد کند صحبت کنید. دلایل مختلفی را که مردم برای دروغ گفتن دارند و چرا شما انتظار صداقت دارید توضیح دهید.

با فرزندتان در مورد عواقب طبیعی دروغ گفتن صحبت کنید. توضیح دهید که عدم صداقت برای شما دشوار خواهد بود که دفعه بعد آنها را باور کنید، حتی زمانی که آنها حقیقت را می‌گویند. و یا ینکه دیگر مردم تمایلی به دوست داشتن یا اعتماد به افرادی که دروغ می‌گویند، ندارند.

صداقت برای داشتن کودکان راستگو

الگوی رفتاری که می‌خواهید از فرزندتان ببینید، باشید؛ یعنی همیشه حقیقت را بگویید. بچه ها نمی‌توانند دروغ های کوچک را از دروغ‌های دیگر تشخیص دهند. بنابراین، در مورد سن فرزندتان دروغ نگویید تا غذای ارزان‌تری برای او در یک رستوران تهیه کنید و نگویید که برای رهایی از یک تعامل اجتماعی که نمی‌خواهید در آن شرکت کنید، احساس خوبی ندارید. فرزند شما، شما را تماشا و تقلید می‌کند.

دلیل دروغ را تشخیص دهید

سه دلیل اصلی وجود دارد که بچه‌ها دروغ می گویند: فانتزی، لاف زدن یا جلوگیری از عواقب منفی. وقتی دلیل احتمالی دروغ را تشخیص می‌دهید، می‌تواند به شما در برنامه ریزی برای پاسخگویی به آن کمک کند.

فانتزی

کودکان پیش دبستانی اغلب دروغ‌های فانتزی می‌گویند. اگر فرزند شما می گوید: “من دیشب به ماه رفتم” ، بپرسید: “آیا این واقعاً حقیقت دارد؟ یا چیزی که آرزو می‌کنید حقیقت داشته باشد؟» این می‌تواند به کودکان کمک کند تفاوت بین واقعیت و تصور را درک کنند. با این حال، اگر کودک شما به سادگی وانمود می‌کند، بد نیست به خیال‌پردازی او توجه کنید تا زمانی که همه بدانند که این تخیل است تا واقعیت.

لاف زدن

اگر کودکی به دلیل لاف زدن خود دروغ می‌گوید، ممکن است به این دلیل باشد که اعتماد به نفس پایینی دارد یا می‌خواهد توجه را جلب کند. آنها ممکن است از یادگیری مهارت‌های اجتماعی جدید و درگیر شدن در فعالیت‌های مثبت برای افزایش عزت نفس خود سود ببرند.

اجتناب از مسئولیت

بسیاری از بچه‌ها گاهی اوقات برای رهایی از مشکلات دروغ می‌گویند. مهم این است که دروغ‌های آنها موفقیت آمیز نباشد. درعوض، به فرزندانتان بفهمانید که حقایق را دوباره بررسی خواهید کرد.

یکی دیگر از مؤلفه‌های استفاده از دروغ برای اجتناب از مسئولیت این است که بچه‌ها ممکن است از دروغ برای رفع توقعات یا رسیدن به آنچه می‌خواهند استفاده کنند. به عنوان مثال می‌توان به دروغ‌های حذف، نادیده گرفتن یا حقایق جزئی اشاره کرد.

بیش فعالی و کودکان راستگو

توجه داشته باشید که کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه یا بیش فعالی ADHD بیشتر مستعد دروغ گفتن هستند. علائم رایج ADHD فراموشی، تکانشگری و بی‌سامانی می‌تواند منجر به تمایل به عدم صداقت شود که اغلب با سوء تفاهم‌ها بزرگ‌تر می‌شود.

برای مثال، ممکن است از کودک بخواهید که اسباب بازی‌هایش را کنار بگذارد، سپس وقتی این کار را انجام نداده است، ممکن است سرسختانه اصرار کند که هرگز به او نگفتید این کار را انجام دهید. این ممکن است واقعاً دروغ نباشد. آنها ممکن است در واقع دستورالعمل شما را فراموش کرده باشند.

با این حال، اجازه ندهید تشخیص آنها به یک پاس رایگان تبدیل شود. در نظر داشته باشید که چگونه ADHD ممکن است بر صداقت فرزند شما تأثیر بگذارد و هدف آن تقویت مهارت‌ها و پشتیبانی است که ممکن است به کمک بیشتری نیاز داشته باشد.

برای داشتن کودکان راستگو اخطار دهید

زمانی که نسبتاً مطمئن هستید که آنها را در یک دروغ گیر انداخته اید، یک هشدار به بچه‌ها بدهید. به عنوان مثال، با آرامش بگویید: یک فرصت دیگر به شما می‌دهم تا حقیقت را به من بگویید. اگر من شما را در حال دروغ گفتن بگیرم، عواقب اضافی دریافت خواهید کرد.

همچنین تکرار این نکته مفید است که عواقب عدم صداقت چه خواهد بود. اما بر آموزش مسئولیت پذیری و صداقت تمرکز کنید، نه اینکه فرزندتان را سرزنش کنید. حفظ لحن آرام و دلسوزانه نیز کمک می‌کند. اگر عصبانی هستید، فریاد می‌زنید یا تهدید می‌کنید، کودک شما احساس راحتی کمتری خواهد کرد.

یک عاقبت سختگیرانه

وقتی فرزندتان را در حال دروغ گفتن می‌بینید، یک پیامد اضافی به او بدهید. برای مثال، به‌جای اینکه فقط وسایل الکترونیکی آن‌ها را برای آن روز بردارید، به آن‌ها کارهای اضافی بدهید تا انجام دهند. سلب امتیازات و یا استفاده از استرداد به عنوان پیامد دروغ گفتن.

مطمئن شوید که نتیجه مناسب و منصفانه است. از وسوسه افراط در تنبیهات بپرهیزید. اگر عواقب زیادی دارید یا مستعد واکنش بیش از حد هستید، احتمالاً فرزندتان به جای تمرکز بر رفتار نادرست والدینش، به این فکر می‌کند که والدین چقدر ناعادل هستند.

به دنبال کمک حرفه ای باشید

مواقعی وجود دارد که دروغ گفتن می‌تواند به یک مشکل جدی برای کودکان تبدیل شود. اگر به نظر می‌رسد دروغگویی کودک شما آسیب شناسی است، یا باعث ایجاد مشکلاتی برای فرزندتان در مدرسه یا با همسالانتان می‌شود، برای رسیدگی به دروغگویی آنها از متخصص کمک بگیرید.

حرف آخر

همه بچه‌ها گهگاه دروغ می‌گویند، اما مهم است که بی‌صداقتی را در جوانی کنار بگذارید تا به عادت تبدیل نشود. کودکان دلایل مختلفی برای دروغگویی دارند، اما رایج ترین و نگران کننده ترین آنها دوری از دردسر است. هنگامی که فرزند شما بداند که شما انتظار حقیقت را دارید، احتمالاً صداقت بسیار بیشتری را در خانه خود خواهید دید.

یک نظر ثبت کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلدهای مورد نیاز علامت گذاری شده است. *