[smartslider3 slider="2"]

خانواده و فضای مجازی، رابطه و چالش‌ها

خانواده و فضای مجازی

تکنولوژی‌های جدید با جذابیت فراوانی که دارند بیش از گذشته مخاطب را جذب خود میکنند. از این رو دیگر خانواده‌ها کمتر از قبل درباره موضوعات مختلف باهم گفتگو می‌کنند. افزایش استفاده باعث شده است تا هر روز فاصله بین اعضای خانواده بیشتر شود. این امر باعث ایجاد آسیب‌های جبران ناپذیر خواهد شد. باید توجه داشت که رابطه بین خانواده و فضای مجازی تحت کنترل باشد.

با گسترش ارتباطات درفضای مجازی، اعضای خانواده کمتر زمان مفیدی را با هم میگذرانند و خاطرات مشترکی را با هم تجربه می‌کنند. دور شدن اعضای خانواده از یکدیگر نیز از نتایج منفی فضای مجازی است. ارتباط و تعامل صحیح نقش پررنگی در سلامت خانواده ایفا می‌کند. نبود گفتگو در خانواده، می‌تواند علت بسیاری از موارد خشونت‌ خانگی باشد. 

با این همه اینترنت ابزاری برای توسعه افکار و اندیشه‌های بشری محسوب می شود. باید رابطه‌ی خانواده و فضای مجازی تحت کنترل باشد تا از بروز مشکلات جلوگیری شود. به همین دلایل خانواده‌ها باید نسبت به شیوه‌های جدید ارتباط فرزندان آگاهی لازم را داشته باشند.

مشکلات خانواده و فضای مجازی

فضای مجازی باعث شده است والدین و فرزندان مدت زیادی از روز را کنار هم بگذرانند اما افکار آنها دور از هم باشد. به همین دلیل تمایل اعضا خانواده برای گفت وگو کاهش یافته است. به همین دلیل حرف‌های مشترک آنها نیز کاهش پیدا خواهد کرد.

امروزه شکل رابطه‌ها نیز تغییر کرده و تلفن و پیامک جایگزین دیدارها شده است. این نوع از روابط باعث شده است تا خانواده‌ها دیگر این خلا را احساس نکنند که با یکدیگر در خصوص مسایل مختلف گفت وگو کنند. در مقاله بررسی عوامل مهم و تاثیرگذار خانواده و اینترنت بر یکدیگر بیشتر در این مورد بخوانید.

باید اشاره کرد که هنوز استفاده از فضای مجازی به خوبی فرهنگ‌سازی نشده است. در موردخانواده و به خصوص زوجین نیاز است تا با یکدیگر صبحت کنند. یا نیاز است تا با فرزندان در مورد مسائل گفت و گو داشته باشند. ولی استفاده زیاد از اینترنت باعث شده است اعضای خانواده از یکدیگر فاصله گیرند.

کنترل نکردن کودکان در این فضا باعث منزوی شدن آنها و پرخاشگری می‌شود. کاهش سطح ارتباطات عاطفی در خانواده ضررهای زیادی را به خانواده وارد می‌کند. استفاده نادرست از اینترنت دلیل از بین رفتن بسیاری از حریم‌ها در خانواده شده است.

راهکارهای افزایش ارتباط در میان اعضای خانواده

با مدیریت و توجه به نیازهای عاطفی و احساسی اعضای خانواده در هنگام گفتگوها، والدین می‌توانند دوباره پیوندی بین اعضا ایجاد نمایند. والدین در این زمینه باید مطالعه لازم را داشته و با نیازهای روانی یکدیگر آشنا باشند.

زمان استفاده از وسایل ارتباطی را مدریت نمایند. این امر از طریق آموزش فرهنگ صحیح استفاده از امکانات جدید به فرزندان و ایجاد تفاهم در زمان استفاده از این ابزارها در خانواده و اختصاص دادن زمانی برای گفتگو درباره مسائل مختلف در ساعات مشخصی از روز محقق خواهد شد. زمان حضور در فضاهای تفریحی در خارج از خانه و برقراری گفتگو با یکدیگر نیز می‌تواند راهی برای درک دیگر اعضا باشد.

برای برطرف کردن چالش‌های خانواده و فضای مجازی باید این نکته را در نظر داشت که برای برقراری یک گفتگوی صحیح شرط نخست، آموزش شنیدن و گوش دادن به طرف مقابل است. توجه به احساسات طرف مقابل و ایجاد شوق به برقراری ارتباط در اعضای خانواده از اصلی‌ترین نکات در پایداری روابط در خانواده است.

والدین باید اعضای خانواده را طرف مشورت قرار داده و از آنها در موضوعات مهم نظر و راهکار بخواهند. همچنین ارزشمند دانستن هر یک از اعضای خانواده و پرهیز از سخنان تحکم آمیز که طرف مقابل را به واکنش‌های منفی و ترک گفتگو می‌کشاند.

چالش‌های خانواده و فضای مجازی

این امکان همیشه وجود دارد که مشکلات خانواده‌ها به صورت ناهنجاری‌های اجتماعی بروز می‌کند. بنابراین خانواده و سلامت آن از اهمیت فوق العاده‌ای برخوردار است. از بزرگترین مسائل اجتماعی که جوامع امروزی به آن مبتلا شده‌اند ضعف بنیاد خانواده است. با رشد روز افزون اینترنت و به دلیل ویژگی‌های خاص فضای مجازی، والدین فرصت، امکان و یا توان کافی برای شناخت دقیق این فضا و کاربردهای آن را به دست نیاورده‌اند.

این عدم آشنایی مناسب و هم زمان استفاده روزمره و رشد استفاده در بین نوجوانان و جوانان و حتی کودکان از این فضا باعث شده است که یک فضای محرمانه و خصوصی در داخل خانه برای فرزندان ایجاد شود. به همین دلیل کارشناسان بیان می‌کنند اینترنت شکاف میان نسل‌ها را بیشتر از قبل کرده است. این امر سبب شده است تا نسل ها از یکدیگر دور شده و حرف یکدیگر را نفهمند.

از هنگامی که اینترنت وارد زندگى انسان شد تا به امروز، على رغم تمام مزایاى آن، دغدغه‌ها و نگرانى‌هایى را نیز بر خانواده‌ها تحمیل نموده است. خانواده‌ها برای دوری از این نگرانی‌ها نیاز دارند کودکان خود را کنترل کرده و بر کار آنها نظارت نمایند.

برای انجام این امر نرم افزارهایی مانند FamilySafe وجود دارند که می‌توانند کمک بزرگی برای آرامش اعضای خانواده و دوری کودک از محیط های نامناسب باشند. FamilySafe کمک می‌کند تا محیط خانواده محیطی آرام برای رشد درست و صحیح کودکان باشد.

یک نظر ثبت کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلدهای مورد نیاز علامت گذاری شده است. *