[smartslider3 slider="2"]

بررسی عوامل مهم و تاثیرگذار خانواده و اینترنت بر یکدیگر

خانواده و اینترنت

نقش خانواده و اینترنت بر یکدیگر بسیار مهم است. اعضای خانواده هر روز استفاده زیادی از اینترنت دارند که امکان آسیب دیدن در این فضا و در این میان نیز زیاد است. از آسيب پذيرترين كاربران، كودكان هستند. در این زمان است که افراد سودجو با تغییر هویت و یا هویت های نامعلوم بر سر راه کودکان قرار گرفته و آسیب‌های زیادی را به آنها وارد خواهند نمود.

اينترنت در دهه‌هاي اخير آثار فراوان و متفاوتی بر زندگي بشر گذاشته است. در كنار فوائدي كه اينترنت به ارمغان آورده است، پيامدهاي ناگواري نيز در عرصه‌هاي مختلف با خود به همراه داشته است.

نقش خانواده و اینترنت در تأمین نیازهای کودک

خانواده مناسب‌ترین نظام برای تأمین نیازهای اعضا است. اما با گسترش اینترنت، نظام خانواده دچار چالش‌های اساسی شده است. با مطالعه مقاله اینترنت امن برای کودکان و شش راهکار عالی در ایجاد و بررسی آن بیشتر با این چالش‌ها آشنا شوید.

اینترنت جایگاه ویژه‌ای در ساختار اصلی زندگی خانواده‌ها پیدا کرده است. استفاده از اینترنت مدت زمان تعامل افراد خانواده با یکدیگر را کاهش می‌دهد. چنانچه کودک و اعضای خانواده در پیوندهای عاطفی دچار مشکل باشند، احساس تنهایی، افسردگی در کودک افزایش پیدا خواهد کرد. برای جبران آن به یک دوست یا سرگرمی خاص روی می‌آورند. در این میان اینترنت مناسب‌ترین محل برای دستیابی به این مقصود است.

مهمترین نکات آموزشی استفاده کودک از اینترنت

بررسی و تعلیم و آموزش نکات مهم بر عهده‌ی خانواده کودک است. با رعایت نکات ساده تاثیر خانواده و اینترنت بریکدیگر افزایش خواهد یافت و نقاط ضعف و نگرانی را از بین خواهد برد.

  • نبايد به همه گفته ها و افراد اعتماد نمود.
  • عكس و مدارك خود را بر روي اينترنت منتشر نكنند .
  •  هرگز از اين طريق در صدد ملاقات با افراد بيگانه بر نيايند.
  •  هرگز رمز ورود خود را افشاء ننمايند.
  • شماره تلفن و مشخصات خويش را به افراد ناشناس ندهند.

استفاده‌ی آسیب‌زا از اینترنت

بیان می‌شود که علت استفاده از اینترنت وابسته به نکات مثبتی است که فرد از آن دریافت کرده و برای به دست آوردن دوباره‌ی این پاسخ‌ها شرطی می‌شود.

 امروزه زندگی بدون فضای مجازی غیرممکن است و روزبروز هم این نیاز بیشتر می‌شود. تنها می‌توان با افزایش آگاهی و هوشیاری نسبت به فناوری‌های نوین و حفظ رابطه ی صمیمی والدین با کودک، آنان را از آسیب های پیش رو دور نگاه داشت.

اختلال استفاده‌ی آسیب‌زا از اینترنت با دو دسته از علائم و نشانه های رفتاری و شناختی مشخص می شود.

نشانه‌های رفتاری

مشکلات درسی یا بین فردی که برای کودک ایجاد می‌شود. بی توجهی و غفلت از خانواده، خستگی بیش از اندازه، تغییر در سبک زندگی برای وقت گذرانی بیشتر در اینترنت.

نشانه‌های شناختی

افکار وسواسی که درباره‌ی اینترنت به سراغ کودک میرود.

استفاده آسیب‌زا از اینترنت فرد را به صورت کامل از زندگی واقعی دور می‌کند. برخی کاربران خود را گرفتار سبک زندگی اینترنتی می‌سازند، به طوری که می‌خواهند زمان هر چه بیشتری را به اینترنت اختصاص دهند. این امر گاه باعث می‌شود که زندگی شخصی خود را نادیده گرفته و از آن غفلت کنند.

تاثیر خانواده و اینترنت بر یکدیگر

تاثیر خانواده و اینترنت بر یکدیگر امری است که نمی‌توان از آن چشم پوشی کرد. وابستگی به اینترنت، علاوه بر این که بیماری آسیب روانی یا معضل اجتماعی است، پدیده‌ای مزمن است. این بیماری با صدمات جدی جسمانی همراه است. با مطالعه نقش والدین و تاثیر آن در روند فعالیت کودک در فضای مجازی می‌توانید با این امر بیشتر آشنا شوید. اما به خاطر داشته باشید امروزه روش های زیادی برای کنترل و نظارت بر وسایل هوشمند کودک در دسترس قرار گرفته است. برای مثال با استفاده از FamilySafe می‌توانید بر تمامی امور انجام شده توسط کودک خود نظارت داشته باشید.

یک نظر ثبت کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلدهای مورد نیاز علامت گذاری شده است. *