[smartslider3 slider="2"]

آیا سریال بازی مرکب Squid Game برای تماشای کودکان مناسب است؟

بازی مرکب Squid Game

امروزه کودکان می‌توانند از راه‌های زیادی به رسانه‌ها دسترسی داشته باشند. با دسترسی بیشتر، کودکان بیشتر در معرض محتوای خشونت آمیز قرار می‌گیرند. مطالعات نشان می‌دهد که 37 درصد از رسانه‌های مورد هدف کودکان، صحنه‌هایی از خشونت فیزیکی و کلامی دارند. اما تاثیر فیلم‌های خشن و بروز مانند بازی مرکب Squid Game  بر روی کودکان چگونه است؟

در مقاله چه ارتباطی بین رسانه‌های دیجیتال و افسردگی وجود دارد؟ و تأثیر رسانه بر کودک و نوجوان چیست؟ بیشتر در این مورد بخوانید.

تعریف خشونت

در مطالعات متعدد، تعاریف مختلفی از خشونت شده است. استفاده از زور، سوء استفاده از قدرت، حمله غیرقانونی به آزادی‌هایی که جامعه و یا کاربرد نیروی فیزیکی و یا تهدید می‌تواند لطمات جسمی و معنوی بر شخص یا اشخاص بگذارد.

تأثیر خشونت برنامه­‌های تلویزیونی همانند بازی مرکب Squid Game بر کودکان

نگرانی از پخش صحنه‌های خشونت‌آمیز در برنامه‌های تلویزیونی، با چگونگی رفتار اجتماعی کودک مرتبط است. بیش از 20 سال تحقیقات به این نتیجه منجر شده که صحنه‌های خشونت‌آمیز تلویزیون، بر رفتارها و باورهای کودکان و خردسالان پیامد منفی و قطعی دارد.

کودک به بچه‌های داراى سنین بین 5/2ـ 12 ساله گفته مى‌شود. او در دریایی از فیلم‌ها، بازی‌ها، داستان‌ها و مسابقه‌های تلویزیونی غرق شده ‌است و به تصاویر خشونت‌آمیز به دقت نگاه می‌کند و ضمن لذت ‌بردن از قدرت شخصیت‌های داستانی یا قهرمانان مسابقه، همه آموخته‌های خود را در مدرسه، با هم‌کلاسی‌ها یا در کوچه و محله با همسالان خود تمرین می‌کند. در صورت بروز خشونت دیده شده توسط کودک و بروز آن امکان ایجاد لطمه‌های جبران ناپذیر نیز وجود دارد.

سریال بازی مرکب Squid Game 

موضوع این سریال بر روی گروهی از افراد بسیار بدهکار و بی‌پول در کشور کره جنوبی تمرکز دارد. در ابتدا آنها بدون آگاهی وارد یک مسابقه مرگبار از بازی‌های کودکانه می‌شوند. اما در ادامه، بسیاری از آنها به صورت داوطلبانه باز می‌گردند تا جایزه این مسابقه را ببرند و زندگی خود را دگرگون نمایند.

هدف سریال این است که بگوید در دنیای واقعی، بعضی از مردم در چنان شرایطی زندگی می‌کنند که ترجیح می‌دهند شانس خود را در مسابقه‌ای مرگبار امتحان کنند و به احتمال ۹۹ درصد در آن کشته شوند تا به تقلا کردن در جامعه ادامه دهند.

ژانر داستان تکراری است. رقابت برای بقا در بسیاری از عناوین سینمایی و تلویزیونی به تصویر کشیده شده است و فیلم‌های زیادی با این مضنون ساخته شده است. اما بازی مرکب، یک سریال کپی و تقلیدی نیست. این سریال، یک اثر ترسناک و درام است که به خوبی ساخته شده است.

سریال بازی مرکب دارای درون مایه تاریک و بسیار خونین و خشونت‌آمیز است. تبدیل شدن بازی‌های بچگانه به مسابقاتی مرگبار و خون‌آلود بسیار نگران‌کننده و تکان‌دهنده است. این سریال کاراکترها به خوبی توضیح داده است و سریال سرعت مناسبی دارد و هیچ گاه اتلاف وقت نمی‌کند. کاراکتر اصلی سریال بازی مرکب، یک پدر مستاصل است که به راحتی می‌توان با آن ارتباط برقرار کرد. اما فردی کامل نیست و اشتباهات خود را دارد.

اثرات منفی فیلم‌های خشونت‌آمیزهملنند بازی مرکب Squid Game بر کودکان

مطالعات متعددی وجود دارند که نشان می‌دهد فیلم‌های دارای صحنه‌های خشن یا ترسناک دارای اثرات منفی برای کودکان هستند.

  • خردسالان نمی توانند تفاوت میان واقعیت و تخیل را تشخیص دهند. در نتیجه مرگ والدین یا اتفاقات ناخوشایند در صحنه‌های فیلم برای کودکان بسیار آزاردهنده است.
  • بعضی از کودکان را نسبت به خشونت بی‌تفاوت یا بی‌احساس می‌کند.
  • خشونت و ایجاد ترس را به عنوان وسیله‌ای مجاز برای حل مشکلات قابل قبول می‌کند.
  • بعضی از خردسالان ممکن است دست به تقلید از حرکات خطرناکی بزنند که در فیلم مشاهده می‌کنند.

توصیه‌هایی به والدین

  • در انتخاب فیلم مناسب برای مشاهده کودکان در منزل باید همانند مشاهده فیلم در سینما دقت بخرج داد.
  • اگر صحنه غیر منتظره ترسناکی در فیلم وجود داشت باید به کودک درباره آن توضیح داد. یکی از توضیحات می‌تواند این باشد.
  • اگر فیلمی کودکتان را ترساند بهتر است آنرا خاموش کرد یا سالن سینما را ترک نمایید.
  • صدور مجوز اینکه کودک شما بتواند بدون همراهی والدین به سینما برود مشروط به آنست که تا چه میزان به پختگی رسیده باشد و نیز اینکه چه کسانی او را همراهی می‌کنند.
  • برای مشاهده فیلم و امثال آن باید محدودیت زمانی برقرار کرد.
  • بهتر است در اتاق خواب کودکان تلویزیون یا دستگاه پخش ویدیو از هر نوع وجود نداشته باشد.
  • مشاهده فیلم در هر سنی نیاز به نظارت والدین دارد. در صورت مشاهده صحنه خشونت آمیز باید توضیح داد که خشونت بهترین روش برای حل مشکلات نیست.

یک نظر ثبت کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلدهای مورد نیاز علامت گذاری شده است. *