[smartslider3 slider="2"]

10 ماده غذایی مهم برای رشد مهارت‌های ذهنی و حرکتی کودکان

مهارت‌های ذهنی و حرکتی

 کودکان بین دو تا 12 سالگی سریع رشد می‌کنند و نیاز به تغذیه مناسب دارند. در طول این سال‌ها غذاهایی که پروتئین، کلسیم، آهن و ویتامین‌ها را تأمین می‌کنند، برای رشد و نمو آنها بسیار مهم است. بدون آنها، کودکان ممکن است دچار اختلال رشد شوند و در موارد جدی می‌تواند بر رشد مهارت‌های ذهنی و حرکتی آنها تأثیر بگذارد.

این مواد مغذی در گروه‌های غذایی غلات، میوه‌ها، سبزیجات، لبنیات و غذاهای پروتئینی وجود دارد. بسیاری از موارد را می‌توان انتخاب کرد، اما در اینجا 10 مورد از بهترین رژیم درمانی‌ها برای کودکان جمع آوری شده است.

برای مطالعه بیشتر در این مورد مقاله 9 خوراکی مفید برای افزایش هوش کودک را مطالعه نمایید.

انواع توت‌های مفید برای رشد مهارت‌های ذهنی و حرکتی

توت فرنگی و بلوبری سرشار از ویتامین C، آنتی اکسیدان‌ها و مواد شیمیایی گیاهی هستند. آنها از سلول‌های سالم در برابر آسیب محافظت می‌کنند و سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کنند. از انواع توت‌ها به عنوان مواد افزودنی برای بستنی، ماست، پنکیک و غلات استفاده کنید.

 تخم مرغ یک ماده مغذی ضروری

تخم مرغ سرشار از پروتئین و ویتامین‌ها بوده و یکی از غنی ترین منابع کولین است. این ماده مغذی برای رشد مغز بسیار مفید است. آنها را بجوشانید، سرخ کنید یا املت درست کنید. تخم مرغ را با سوپ، غذا، آب میوه، برنج و رشته فرنگی سرو کنید یا دسرهایی مانند کاسترد درست کنید.

شیر گاو منبع کلسیم

شیر منبع خوبی از کلسیم و فسفر است. این ماده برای ساختن استخوان‌ها و ماهیچه‌ها مهم است. اگر فرزند شما هنوز دو ساله نشده است، شیر پر چرب، نه انواع کم چرب و بدون چربی را برای او سرو کنید. مگر اینکه اضافه وزن داشته باشد. بیشتر کودکان برای رشد به انرژی اضافی نیاز دارند. برای یک صبحانه سریع و آسان، شیر را با غلات یا کلوچه سرو کنید، یا با میوه‌ها مخلوط کنید تا اسموتی درست شود.

کره بادام زمینی و چربی‌های اشباع نشده

کره بادام زمینی سرشار از چربی‌های اشباع نشده است. این خوراکی انرژی و پروتئین را برای کودکان فراهم می‌کند. با این حال برخی از مارک‌ها حاوی نمک، شکر، روغن پالم و چربی‌های تا حدی هیدروژنه هستند که کیفیت این ماده را کاهش می‌دهد. آن را روی بیسکویت بمالید یا مستقیماً بخورید. همچنین می‌توانید آن را روی بستنی یا وافل بریزید.

غذاهای فیبردار

فیبر موجود در این غذاها سلامت دستگاه گوارش را حفظ کرده و از یبوست جلوگیری می‌کند. به کودک خود غلات سبوس‌دار و بیسکویت به عنوان میان وعده بدهید. غلات کامل (برنج قهوه ای یا نان سبوس دار) را با غلات تصفیه شده (برنج سفید یا نان سفید) مخلوط کنید تا به او کمک کند تا به طعم عادت کند.

گوشت منبعی ضروری برای رشد مهارت‌های ذهنی و حرکتی

گوشت منبع عالی پروتئین و آهن است. آهن رشد و عملکرد مغز را بهینه می‌کند و از سیستم ایمنی بدن پشتیبانی می‌کند. تکه‌های گوشتی نرم را انتخاب کرده، خرد کرده یا به قطعات کوچک برش دهید. گوشت چرخ کرده، مرغ یا ماهی را با تخم مرغ، آرد سوخاری یا سیب زمینی پوره شده مخلوط کنید تا کوفته یا کلوچه درست شود.

ماهی منبع پروتئین

ماهی سرشار از پروتئین‌ها است و به ساخت ماهیچه‌ها و استخوان‌های سالم کمک می‌کند. انواع چرب مانند نوع آزاد، تن و ساردین نیز حاوی مقادیر زیادی اسیدهای چرب امگا 3 هستند که از رشد چشم ، مغز و عصب حمایت می‌کند. شما می‌توانید ماهی را در خمیر برنج، دانه‌های ذرت خرد شده یا آرد سوخاری بپوشانید. ماهی را با برنج، توفو یا سیب زمینی مخلوط کنید تا سوشی از گلوله ماهی یا کیک ماهی تهیه کنید.

پنیر برای رشد مهارت‌های ذهنی و حرکتی

پنیر پر از پروتئین، کلسیم، فسفر و ویتامین D است. این ماده غذایی برای رشد سالم استخوان‌ها عالی است. کودکان ممکن است طعم ملایم تر موزارلا و پنیرهای آمریکایی یا اروپایی را ترجیح دهند. شما می‌توانید پنیرها را به صورت برش، مکعب یا رشته سرو کنید. همچنین شما می‌توانید پنیر را روی نان یا پیتزا تست کنید. یا روی ماکارونی، برنج سرخ شده یا رشته فرنگی را رنده کرده و بپاشید.

کلم بروکلی و جلوگیری از آسیب سلولی

کلم بروکلی سرشار از مواد مغذی است که رشد چشم را بهینه کرده و از آسیب سلولی جلوگیری می‌کند. همچنین حاوی مقدار زیادی فیبر است که هضم را تقویت کرده و از یبوست جلوگیری می‌کند. کلم بروکلی را به گل‌های کوچک خرد کنید.همچنین می‌توانید از سبزیجات به عنوان رویه برای پیتزا یا برای پخت املت استفاده کنید.

میوه‎ها و سبزیجات رنگ روشن

این لیست شامل هویج، کدو تنبل، سیب زمینی شیرین، گوجه فرنگی و پاپایا است. این مواد سرشار از بتا کاروتن و سایر کاروتنوئیدهایی هستند که به ویتامین A فعال در بدن تبدیل می‌شوند. ویتامین A برای پوست و بینایی خوب، رشد و ترمیم بافت‌های بدن ضروری است. سبزیجات را خرد کرده و قبل از سرو با نمک مانند سالسا، سس پنیر یا حمص بخارپز کنید. یا می‌توانید با خرد کردن مکعبی و انجماد آنها، میوه‌ها را به بستنی‌های یخی تبدیل کنید.

یک نظر ثبت کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلدهای مورد نیاز علامت گذاری شده است. *