[smartslider3 slider="2"]

چگونه بهترین شرایط را برای خوابیدن کودک خود ایجاد کنیم؟

خوابیدن کودک

آیا تا کنون کودک شما دچار بی‌خوابی و مشکلات شب بیداری شده است؟ مشکلات هنگام خواب و بیداری‌های مکرر شب در کودکان خردسال شایع است. در این مقاله راه‌هایی بیان می‌شود که می‌توانید به کودک خود در ایجاد عادات خوب و خوابیدن کودک کمک کنید. برای مطالعه بیشتر مقاله خواب کودک، عنصر اساسی برای سلامت روحی و جسمی را بررسی کنید.

مهمترین سوالات در مورد خوابیدن کودک

اگر فرزندم در هنگام خواب یا شب گریه کند، باید چکار کنم؟

حتی پس از ایجاد عادات خوب خواب، ممکن است کودک شما به دلیل کابوس دیدن شبانه بیدار شود. دلیل این اتفاق این است که رویاها در این سنین شروع می‌شوند.

در صورت لزوم به فرزند خود آرامش دهید و او را تشویق کنید تا دوباره در تختخواب خود بخوابد. اگر مشتاق ایجاد روال خواب هستید یا به کودک خود می‌آموزید که به طور مستقل بخوابد، می‌توانید موارد زیر را امتحان کنید:

  • چند ثانیه قبل از پاسخگویی صبر کنید و هر بار که فرزندتان شما را صدا میزند زمان پاسخگویی را بیشتر کنید.
  • هر بار به فرزند خود یادآوری کنید که زمان خواب است.
  • به او توجه کنید و شرایط او را بررسی کنید.
  • چراغ را روشن نکنید.
  • با کودک بازی نکنید.
  • به او فرصت دهید تا خودش بخوابد.
  • اگر فرزند شما هنوز قادر به حل و فصل مشکلات خواب خود نیست، در نظر بگیرید که چه چیزهای دیگری ممکن است او را آزار دهد، سپس آنها را رفع نمایید.

چه زمانی باید برای مشکلات فرزندم از دیگران کمک بگیرم؟

اگر فرزند شما از مواردی همچون مشکلات به خواب رفتن، خواب آلودگی بیش از حد در طول روز، بیداری شبانه مکرر، ترس شبانه یا راه رفتن در خواب، خروپف یا مشکل در تنفس در شب دارد حتما به پزشک مراجعه نمایید.

بهترین شرایط برای خوابیدن نوزاد

اگر کودک شما نوزاد است (کمتر از 1 سال) با یک روال عادی به کودک خود بیاموزید که از پنج تا شش ماهگی به تنهایی بخوابد. یک برنامه منظم برای خواب و آرامش او داشته باشید. برای مثال می‌توانید برای او داستان بخوانید. شما می‌توانید به موسیقی آرام گوش دهید. به کودک خود حمام و ماساژ ملایم بدهید. اتاق خواب را آرام و تاریک و در دمای مناسب نگه دارید.

این عادت‌ها به کودک شما کمک می‌کند تا یاد بگیرد که به تنهایی در تختخواب خود بخوابد. برای ایجاد آرامش بیشتر برای کودک از لالایی و موسیقی آرامش بخش آشنا استفاده کنید. شما باید همین روال را هر شب در یک زمان مشخص تکرار کنید. از در آغوش گرفتن، تکان دادن یا تغذیه کودک خود بپرهیزید. زیرا او انتظار دارد هر بار که او در طول شب بیدار می‌شود، دوباره همین کار را انجام دهید.

بنابراین توصیه می‌شود که نوزادان تا یک سالگی در یک تخت خواب جداگانه، بدون بالش، اسباب بازی‌های نرم یا ضربه گیر تخت بخوابند. نوزاد شما باید به پشت بخوابد. در صورت استفاده از پتو اطمینان حاصل کنید که فقط تا قفسه سینه نوزاد را پوشانده و بازوها در معرض دید شما قرار گرفته و پای کودک انتهای تخت کودک لمس کند تا در هنگام خواب نتواند زیر پتو بیشتر تکان بخورد.

بهترین شرایط برای خوابیدن کودک نوپا (2 تا 5 سال)

یک برنامه منظم برای خواب برای نوزادان ایجاد کنید. ساعت را به فرزند خود نشان دهید و زمان خوابیدن کودک و بیدار شدن را در شب‌های مدرسه و غیر مدرسه مشخص کنید. یک میان وعده سبک حاوی تریپتوفان ممکن است به ایجاد خواب آلودگی کمک کند (مانند شیر ، موز).

10 دقیقه قبل از خواب به کودک خود یادآوری کنید. به کودک خود اجازه دهید هر شب یک کالای مورد علاقه خود را مانند عروسک، پتو مخصوص یا اسباب بازی مورد علاقه دیگر به رختخواب ببرد.

از روال قبل از خواب استفاده کنید

با هم داستان بخوانید. کودک خود را ببوسید و در آغوش بگیرید. چراغ‌ها را خاموش کنید و از اتاق خارج شوید. از راه‌های دیگر برای کمک به خوابیدن کودک این است که اتاق خواب را عاری از تلویزیون یا بازی‌های ویدئویی و وسایل هوشمند مانند گوشی و تبلت نگه دارید.

از اجازه دادن به کودک خود برای تماشای تلویزیون، بازی‌های رایانه‌ای و استفاده از تلفن‌های هوشمند حداقل یک ساعت قبل از خواب خودداری کنید. برای کنترل و نظارت بر روی گوشی و تبلت کودک می‌توانید از نرم‌افزار FamilySafe استفاده نمایید. FamilySafe یکی از بهترین نرم افزارها برای کنترل کودک بشمار میرود.

از اتاق خواب برای وقت گذرانی یا مجازات استفاده نکنید. تا چند ساعت قبل از خواب به کودک خود غذاهای حاوی قند و کافئین ندهید، این موارد شامل شکلات، نوشابه، قهوه و چای است. دو ساعت قبل از خواب به کودک خود غذای سنگین ندهید. از دادن اجازه به فرزند خود برای خوابیدن در یک تخت با شما خودداری کنید.

یک نظر ثبت کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلدهای مورد نیاز علامت گذاری شده است. *