[smartslider3 slider="2"]

مهمترین دلیل نزدیک بینی کودکان در عصر دیجیتال چیست؟

نزدیک بینی کودکان

استفاده بیش از حد کودکان از دستگاه‌های تلفن همراه می‌تواند باعث نزدیک بینی کودکان شود. بله این اتفاق رخ خواهد داد. چشم کودک می‌تواند به دلیل خیره شدن مداوم و طولانی مدت به صفحه موبایل و کامپیوتر آسیب ببیند. با توجه به اینکه کودکان خردسال به طور فزاینده‌ای ساعت‌ها با دستگاه‌های تلفن همراه مانند تلفن‌های هوشمند و تبلت بازی می‌کنند، ممکن است این امر برای آنها نیز مشکل ساز شود.

استفاده بیش از حد از تلفن همراه خطر نزدیک بینی را افزایش می‌دهد. در تحقیقات نشان داده می‌شود که بازی با وسایلی همچون تلفن‌های هوشمند و تبلت با نزدیک بیینی کودکان مرتبط است. همچنین بیان می‌شود هرچه زودتر کودک دچار نزدیک بینی شود، احتمال نزدیک بینی شدید در طول زندگی او بیشتر خواهد شد.

برای اطلاعات بیشتر در این مورد مقاله گوشی هوشمند و کودک، خطرات و مزایا را مطالعه نمایید.

بیماری‌های چشمی

علاوه بر نزدیک بینی، بیماری‌های چشمی نیز وجود دارد. این بیماری‌ها که ممکن است پس از مدت کوتاهی از استفاده زیاد از وسایل هوشمند ایجاد شوند. این بیماری‌ها شامل همگرایی یا نارسایی است. در آنها توانایی همگرایی چشم ها (چرخاندن به سمت داخل و به سمت یکدیگر) یا تمرکز خوب روی اجسام نزدیک مختل می‌شود.

این امر ممکن است باعث علائمی مانند خستگی چشم و گاهی حتی دوبینی شود. بنابراین، والدین باید علائم و رفتارهایی مانند نمونه‌های زیر را حتما در نظر بگیرند. اگر کودک هر یک از این علائم یا شکایات را نشان داد، توصیه می‌شود که بینایی او را بررسی کرده و غربالگری چشم را انجام دهد.

مالش مکرر چشم‌ها

پلک زدن بیش از حد

اشک ریختن

کج شدن سر یا چشمک زدن هنگام مطالعه یا تماشای تلویزیون

سردرد ناشی از فشار چشم

شکایت از خستگی چشم یا دوبینی

مراقب تنبلی چشم باشید

نزدیک بینی کودکان به صورت متوسط ​​تا زیاد نیز می‌تواند باعث تنبلی چشم شود. این امر حتی در صورت عدم وجود مشکل ساختاری در چشم، بینایی کودک را بدتر می کند. این بیماری در اوایل دوران کودکی هنگامی رخ می‌دهد. امکان دارد یک یا هر دو چشم تصاویر تار را به مغز ارسال کنند. اگر مغز در طول دوره رشد بینایی تصاویر واضحی دریافت نکند، یاد می گیرد فقط تار ببیند.

خوشبختانه در صورتی که بیماری زود تشخیص داده شود، ترجیحاً قبل از شش سالگی، کاملاً قابل درمان است. اما اگر بیماری دیر تشخیص داده شود، بینایی کودک حتی در صورت تجویز عینک بهبود نمی‌یابد یا حتی ممکن است برای همیشه مختل شود.

دوری از خطر نزدیک بینی کودکان

به عنوان والدین، ​​ممنوعیت استفاده از دستگاه‌های تلفن همراه توسط فرزند شما ممکن است بهترین یا عملی ترین روش نباشد. به هر حال، فرزند شما دیر یا زود در معرض این دستگاه‌ها قرار می‌گیرد. پس برای کنترل این امر از نرم افزارهای کنترل و نظارت کودک همچون FamilySafe استفاده نمایید. FamilySafe یکی از قدرتمندترین نرم افزارها در این زمینه است که به شما امکانات زیادی برای نظارت کودکتان می‌دهد.

اگر نمی‌خواهید از این روش برای کنترل کودک خود استفاده نمایید راه‌های دیگری نیز وجود دارند. اما به هر حال باید به هنگام استفاده از چنین وسایلی محدودیت‌هایی را برای فرزند خود در نظر بگیرید. برای مثال به نکات زیر توجه نمایید.

  • کودک خود را تشویق کنید تا به فعالیت‌های بیرون از خانه بپردازد.
  • تعدیل استفاده از دستگاه‌های تلفن همراه تا حدود 30 دقیقه در هر جلسه.
  • اطمینان حاصل کنید که کودک شما دوره‌های مکرر استراحت چشم (هر 30 تا 40 دقیقه) را دارد. فرزند خود را وادار کنید از پنجره به اشیاء دور نگاه کند تا چشم‌ها آرام شوند.
  • اطمینان از انجام فعالیت‌های بینایی نزدیک با فاصله کافی. برای مثال دستگاه باید حداقل 30 سانتی متر دور نگه داشته شود. صفحه کامپیوتر باید حداقل 50 سانتی متر دورتر قرار گیرد.
  • اطمینان حاصل کنید که نور کافی برای روشن کردن اتاق بدون ایجاد تابش خیره کننده وجود دارد.
  • فرزند خود را برای معاینه سالیانه چشم همراهی کنید تا مشکلات بینایی را زود تشخیص دهید. در صورت لزوم از وسایل بینایی اصلاحی مانند عینک می‌تواند به تمرکز بهتر چشم کمک کند.

یک نظر ثبت کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلدهای مورد نیاز علامت گذاری شده است. *