[smartslider3 slider="2"]

گوشی هوشمند و کودک، خطرات و مزایا

گوشی هوشمند

امروزه در دنیایی مملو از فناوری زندگی می‌کنیم. در بسیاری از خانواده‌ها فرزندان درک بیشتری از وسایل هوشمند و روش استفاده از آنها نسبت به والدین خود دارند. به همین دلیل گاهی ممکن است والدین تحت فشار فرزندان خود قرار گرفته تا به آنها گوشی هوشمند بدهند. اما در این زمان است که گاهی والدین از آماده بودن کودک خود برای چنین مسئولیتی مطمئن نیستند.

سوال اصلی این است که چه زمانی کودک مناسب دریافت اولین تلفن همراه خود است؟ پاسخ خوبی برای این سوال وجود ندارد. بسیاری از والدین در مورد ارائه تلفن به فرزند خود در دوران مدرسه بخصوص در مقطع راهنمایی فکر می‌کنند، زمانی که بچه‌ها بیشتر درگیر فعالیت‌های بعد از مدرسه و دور از خانه هستند. اما آیا این زمان مناسب همه کودکان است؟

خطرات و مزایا گوشی هوشمند

بسیاری از خانواده‌ها تلفن خانگی ندارند و تلفن‌های عمومی نیز دیگر از آن گذشته هستند. برای برقراری ارتباط در شرایط اضطراری بهترین گزینه برای کودک استفاده از گوشی‌های نسل کنونی است.

گوشی هوشمند می‌تواند فرصتی طلایی برای ارتباط اجتماعی با همسالان باشد. ارسال پیام کوتاه، استفاده از رسانه‌های اجتماعی و صحبت تلفنی همگی به رشد اجتماعی کودک کمک نموده و به وی در راه رشد کمک می‌نمایند.

گوشی هوشمند توانایی به دست آوردن دانش فوری برای استفاده شخصی یا تحصیلی را حتی در مدرسه برای انجام کارها به کودک خواهد داد. استفاده از تلفن‌های همراه هوشمند این امر را برای او آسان نموده است.

 از نظر سرگرمی نیز استفاده از وسایل هوشمند مفید است. زیرا که کودک در خانه است و از نظر والدین دور نمی‌شود. و هم این امکان وجود دارد که با امکانات جدید دنیای تکنولوژی آشنا شود.

اما قبل از استفاده از این تکنولوژی والدین باید به نکات زیادی برای دوری از مشکلات توجه نموده و راه حلی برای آنها پیدا کنند.

در ایتدا باید به تاثیر گوشی هوشمند بر سلامتی و خطرات استفاده بیش از حد از آن توجه خاص نمود زیرا به عملکرد تحصیلی کودک ضربه خواهد زد. مشکلاتی مانند چاقی، ضعف در بینایی، کاهش خواب، حواس پرتی و غیره.

گاهی والدین حتی با افزایش هزینه ها به دلیل استفاده بدون اجازه از حساب‌های بانکی در بازی‌ها و برنامه‌های دیگر روبرو خواهند شد.

عبور از خط قرمز و استفاده از محتوای نامناسب توسط کودکان یکی از خطرات بسیار مهم برای آنها است.

تعیین دستورالعمل ها و محدودیت ها

والدین باید زمان استفاده از تلفن را محدود کنند. این محدودیت باید در ساعاتی خاص باشد و بر اساس برنامه تنظیم شود. در واقع باید زمان‌هایی را در منزل تعیین کنید تا همه خانواده بدون استفاده از گوشی دور هم جمع شده و از مشکلات و مسائل خود صحبت نمایند.

کارشناسان پیشنهاد می‌کنند که کودکان حداقل یک ساعت قبل از خواب هیچ استفاده‌ای از گوشی نداشته باشند. بنابراین کودک باید عصرها تلفن خود را تحویل دهد. سعی کنید تا تلفن کودک را شب‌ها از اتاق او بیرون آورده تا از مشکلاتی همچون استفاده نیمه شب او از این وسایل جلوگیری نمایید.

کودکان باید رمزهای تلفن همراه، ایمیل و رسانه‌های اجتماعی خود را به والدین ارائه دهند. این امر در کنترل و نظارت والدین بر اعمال کودک بسیار مفید خواهد بود. با بررسی تصادفی پیام‌های متنی و سایر محتوای تلفن وی، سعی کنید تا اطلاعاتی که مخفی شده است باخبر باشید.

در مورد خطرات استفاده از تلفن همراه با کودک خود صریح صحبت کنید. به او بگویید وی را تحت نظر دارید. برای در نظر گرفتن کودک والدین باید از نرم‌افزارهای کنترل والدین برای نظارت بر کودک خود استفاده نمایند. نرم‌افزاهایی مانند FamilySafe امکانات بسیار زیادی را در این زمینه در اختیار والدین میگذارند.

برای اطلاع از مطالبی که او ارسال می‌کند، دوست رسانه اجتماعی فرزند خود باشید. در همین راستا والدین باید خود را در مورد جدیدترین برنامه‌ها آموزش دهند. به آنها کمک کنید تا وب سایت‌های ایمن را بشناسند.

گوشی هوشمند و ADHD

کودک دارای بیش فعالی که از طریق گوشی هوشمند بیشتر تحریک خواهد شد. این گونه وسایل برای کودکان مبتلا به ADHD منحرف کننده است. روانشناسان بیان می‌کنند این کودکان باید از عواملی که تحریک را  تقویت می‌کنند دوری نمایند.

کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی سخت می‌توانند در برابر صدا و وسوسه این همه تحریک مقاومت کنند و با فعالیت‌هایی که کمتر تقویت کننده هستند، همراه باشند. تلفن‎‌های همراه برای کسانی که مبتلا به ADHD هستند، مستعد رفتارهای تکانشی هستند.

اگر والدین احساس کنند که کودک کاملاً آماده داشتن یک تلفن هوشمند نیست، می‌توانند گوشی ساده‌ای در اختیار کودک مبتلای خود بگذارند. بهترین راه برای این کودکان استفاده از گوشی ساده‌ای که فقط امکان تماس و پیام کوتاه را برای او فراهم کند. در مقاله بیش فعالی در کودکان و راه‌های افزایش تمرکز و بهترین اپلیکیشن‌ها برای کمک به کودک ADHD بیشتر در این مورد بخوانید.

یک نظر ثبت کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلدهای مورد نیاز علامت گذاری شده است. *