[smartslider3 slider="2"]

بیش فعالی در کودکان و راه‌های افزایش تمرکز

بیش ‌فعالی

 کودکان مبتلا به ADHD تفاوت‌ها‌ی زیادی در برخی از توانایی‎‌ها‎ی خود دارند. حافظه کودکان مبتلا به بیش فعالی از رشدی متناسب با سن آنها برخوردار نیست. بنابراین خیلی سخت می‌توانند تمرکز خود را کنترل کنند.

در یک سوم موارد ابتلا به این اختلال حداقل یکی از والدین فرد مبتلا علائم مشابهی است. به نظر می‌رسد در صورتی که مادر حین بارداری یا زایمان دچار مشکلاتی شده باشد، احتمال ایجاد ADHD در کودک بیشتر شود.

بیش فعالی‌ اختلالی است که کودک در آن مبتلا به پرتحرکی، بی توجهی و رفتارهای ناگهانی است. حدود 5 درصد کودکان به این اختلال مبتلا هستند. این اختلال در پسران شایع تر از دختران است. به گفته‌ی کارشناسان به نظر می‌‌رسد علت آن بیشتر نقص در تکامل سیستم اعصاب باشد.

این اختلال نوعی‌ شرایط روانی‌ است که در آن از توجه و تمرکز بر کارهای ساده بیشتر است تا کارهای پیشرفته. در این حالت تغییر حالات روانی‌ در کودک ادامه دارد که قابل کنترل نیست. این کودکان در تمام کارهایی‌ که نیاز به توجه و پیگیری دارد، دچار اختلال هستند.

علائم بیش فعالی در کودکان

به صورت کلی کودکان بیش‌فعال در گوش دادن و یا دنبال کردن صحبت‌ها مشکل‌دارند. تمرکز کردن سخت و دشوار است. این کودکان نمی‌توانند به آرامی بنشینند، حرکات زیادی دارند و دائم حواسشان پرت می‌شود. نمی‌تواند حتی برای مدت کوتاهی مشغول یک کار ثابت باشد. در مقاله مهمترین نکات در ایجاد تمرکز کودک چیست؟ بیشتر بخوانید.

آنها در برقراری ارتباط مشکل دارند. زیاد حرف میزنند یا مکالمات افراد دیگر را قطع کرده و دستورها را رعایت نمی‌کنند. بدون فکر و ناگهانی دست به کاری می زند. به‌ راحتی دچار احساسات متفاوتی در لحظه می‌شوند.

به سختی می‌­توانند به کارها نظم و ترتیب دهند. کارهای زیادی را به طور همزمان شروع کرده بدون آن­که آنها را به پایان برسانند. تحمّل انتظار کشیدن را ندارند و مواقعی که اتفاق خاصی نمی­افتد احساس بی­حوصلگی می­کنند. بی­قرار هستند و نمی‌­توانند آرام بمانند.

افزایش تمرکز در کودکان بیش ‌فعال

مدرسه نقش بسیار مهمی در شکل گیری تربیت و اخلاق کودک ایفا می‌کند. باید برای نشستن این کودکان خاص، جای خاصی در سر کلاس درنظر گرفته شود. زیرا کودک بیش فعال را از هرچیزی که ممکن است حواس او را پرت کند دورکرد.

خلاقیت می‌تواند به کودک کمک می‌کند که مطالب را به راحتی در ذهن خود ثبت کند. استفاده از روش‎‌های مختلف آموزشی و استراتژی ‌های نوین می‌تواند بسیار کاربردی و مفید باشد. بهتر است از متد‌ها و روش‌های مختلف و بروز آموزشی در کلاس‌ها بهره برد. تحرک داشتن در طول کلاس از بهترین راه‌های افزایش تمرکز در کودکان بیش فعال به شمار می‌آید.

بازی پازل برای کودکان مبتلا به ADHD و اختلالات یادگیری بسیار عالی است، چراکه به تقویت مغز  بسیار کمک خواهد نمود.

برای چنین کودکانی بودن در هوای آزاد آرامش بخش است. بهتر است برای وی وسیله‌ای پیدا شود تا انرژی‌اش را خنثی کند.

والدین باید توجه کامل خود را به آنها اختصاص دهند و به نگرانی‌ها، علاقه‌ها و دلهره‌های آنها گوش فرا دهند.

کودکان مبتلا به بیش فعالی به‌ سختی می‌توانند با عصبانیت، غم و نگرانی خود مقابله کنند. پس باید به آنها کمک کرد تا با احساسات خود کنار بیایند.

پنج فعالیت مناسب برای درمان بیش ‌فعالی کودک

  • کاراته ورزشی مناسب برای تخلیه انرژی کودک بشمار می‌رود. او با انجام این ورزش می‌آموزد حالت‌های متفاوت انرژی خود را کنترل کنند.
  • انجام ورزش‌هایی مانند فوتبال، بسکتبال، والیبال و بدمینتون که در فضاهای باز انجام می‌شود، فعالیت بسیار خوبی برای کودکان بیش‌فعال است.
  • شنا باعث باز کردن ذهن، تقویت عضلات، بالا بردن اعتماد به‌نفس و حفظ تعادل می‌شود.
  • موسیقی برای آرام کردن کودک راه بسیار مناسبی است.
  • نمایش یا تئاتر فعالیتی خلاقانه برای کودک است. زیرا این فعالیت به هماهنگی، حافظه‌ای قوی، اعتماد به‌ نفس و مهارت نیاز دارد.

گوشی هوشمند و بیش فعالی

مطالعات جدید نشان می‌دهد استفاده از گوشی هوشمند حین کار و یا نشست‌های جمعی می‌تواند سبب افزایش بی‌توجهی و بیش فعالی شود. این امر بسیار مهم که تکنولوژی‌ جدید با خود برای جامعه هدیه آورده است، می‌تواند در طول زمان باعث اختلال های زیادی همچون ADHD باشد.

برای دوری از این امر و جلوگیری از بروز چنین اختلال‌هایی در کودکان بهتر است والدین کودکان خود را از این وسایل دور نمایند. راه‌های زیادی در مقاله محدود کردن دسترسی به اینترنت برای کودکان معرفی می‌شود. یکی از بهترین و سودمندترین راه‌ها استفاده از نرم افزارهای کنترل و نظارت همچون FamilySafe است. با این روش هم کودک در زمانی خاص از وسایل هوشمند خود استفاده می‌کند و هم والدین دیگر نگرانی کنترل ساعات استفاده کودک از گوشی را نخواهند داشت.

یک نظر ثبت کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلدهای مورد نیاز علامت گذاری شده است. *