[smartslider3 slider="2"]

افزایش امنیت اینستاگرام و جلوگیری از هک پیج

آموزش راهکارهای افزایش امنیت اینستاگرام

فرقی ندارد که یک پیج اینستاگرام با تعداد مخاطبین بالا داشته باشید، یا پیج شما یک صفحه خصوصی برای دنبال کردن دوستان و نزدیکانتان باشد. امنیت اینستاگرام موضوعی است که برای همه کاربران اهمیت دارد. در این مقاله مهم ترین راهکارها برای افزایش امنیت اینستاگرام را توضیح می دهیم. با خواندن این مقاله هرآنچه برای جلوگیری از هک اینستاگرام نیاز دارید را خواهید آموخت.

هک اینستاگرام

شاید 5 سال قبل اینستاگرام یک شبکه اجتماعی معمولی برای سرگرمی و وقت گذراندن بود اما با گذشت زمان، به یک نرم افزار محبوب با بیش از یک میلیارد نصب از سراسر دنیا رسیده است. برخی از بیزینس ها صفحات کاری با تعداد مخاطب بالا دارند و بسیاری از افراد با بلاگری درآمد بالایی از اینستاگرام دارند. وجود پیج های کاری با درآمد بالا، انگیزه ای برای هک کردن پیج های اینستاگرام توسط هکرهاست.

اینستاگرام پروتکل امنیتی بالایی دارد و عموما هکرها از ترفندهایی غیر از کدنویسی برای هک کاربران استفاده می کنند. روش هایی مثل مهندسی اجتماعی و لینک های مخرب از مهم ترین راه های نفوذ هکرها در اینستاگرام هستند. بسیاری از صاحبان پیج های بزرگ، متخصصان امنیت را استخدام می کنند تا امنیت پیجشان را بالا ببرند.

در حال حاضر چه کسانی که صفحات عمومی با تعداد مخاطب بالا دارند و چه افرادی که یک صفحه خصوصی راه اندازی کرده اند بایستی راهکارهای امنیتی برای افزایش امنیت اینستاگرام را به کار ببرند.

راهکارهای افزایش امنیت اینستاگرام

اینکه برخی ادعا می کنند راهکاری وجود دارد که 100% امنیت پیج را تضمین می کند دروغی بیش نیست. اما با رعایت یک سری نکات مهم و ساده می توانیم درصد زیادی راه نفوذ هکرها را ببندیم. در ادامه مهم ترین راهکارها برای افزایش امنیت اینستاگرام را معرفی می کنیم. توصیه ما این است که همه یا بیش تر روش های توضیح داده شده را بر روی صفحه اینستاگرامتان اعمال کنید.

روش های افزایش امنیت اینستاگرام

افزایش امنیت اینستاگرام با انتخاب پسورد قوی و غیر قابل پیش بینی

مهم ترین تلاش هکرها برای نفوذ به حساب اینستاگرام شما، از طریق به دست آوردن پسورد است. برای اینکه سطح امنیتی پیجتان را بالا ببرید، باید رمز عبوری برای اکانت انتخاب کنید که غیرقابل پیش بینی باشد. پسوردهایی مثل تاریخ تولد، شماره تماس، تاریخ ازدواج یا نام همسر و فرزندانتان به راحتی قابل حدس هستند. از طرفی سعی کنید به طور دوره ای هر از چند گاهی رمز اینستاگرامتان را تغییر دهید. این کار برای افزایش امنیت اینستاگرام اهمیت زیادی دارد.

در روش های هک کردن اینستاگرام یکی از پرکاربردترین روش ها کرک کردن پسورد است. هکرها با استفاده از یک سری روش ها و نرم افزارها، پسوردهای مختلفی را تست می کنند تا به رمزعبور حساب شما برسند. پسورد مطمئنن پسوردی است که قابل حدس زدن نباشد.

در انتخاب یک پسورد قوی موارد زیر را رعایت کنید:

  • از حروف بزرگ و کوچک در پسورد استفاده شده باشد.
  • از ترکیب حروف و ارقام در پسوردتان استفاده کنید.
  • از کاراکترهای خاص مثل @، %، $، & و… در پسوردتان استفاده کنید.
  • رمز عبور حداقل 8 کاراکتری استفاده کنید.
افزایش امنیت اینستاگرام با انتخاب پسورد قوی
نمونه یک پسوردخوب: v4%qG=j#5QWwn+aW

بررسی Login Activity پیج اینستاگرام

در اپلیکیشن اینستاگرام بخشی به نام Login Activity وجود دارد که در آن لیست دستگاه هایی که در حساب اینستاگرام شما فعال هستند نمایش داده می شود. نام دستگاه موبایل یا کامپیوتر لاگین شده با یک سری جزئیات دیگر در این صفحه نمایش داده می شود.

برای دسترسی به این بخش، از تنظیمات اینستاگرام وارد بخش Security شوید و روی گزینه Login Activity کلیک کنید. در صفحه بازشده می توانید لیست دستگاه های لاگین شده در حساب کاربری خود را مشاهده نمایید. در صورتی که در لیست، دستگاهی غیر از دستگاه خودتان بود سریعا می توانید آن را از لیست دسترسی به پیج خارج کنید.

مراحل لاگین اکتیویتی برای افزایش امنیت اینستاگرام
مراحل مشاهده Login Activity برای افزایش امنیت اینستاگرام

بلافاصله بعد از انجام این کار وارد تنظیمات اینستاگرام شوید و ایمیل و شماره تماس پیج را بررسی کنید. همچنین رمز عبور را سریعا تغییر دهید تا در صورت اطلاع از رمز، هکر مجددا نتواند وارد حسابتان شود.

فعال کردن احراز هویت دو مرحله ای

تائید هویت دو مرحله ای نوعی سبک احرازهویت است که امروزه بسیاری از نرم افزارها برای بالا بردن امنیت برنامه، از آن استفاده می کنند. برای مثال نرم افزارهای مالی، اپلیکیشن های بانکی، تلگرام و… روش احراز هویت دو مرحله ای را استفاده می کنند. فعال کردن احرازهویت دومرحله ای در اینستاگرام بهترین راهکار برای افزایش امنیت اینستاگرام است.

در روش عادی هکر برای ورود به اکانت شما نیاز به این دارد که پسورد اینستاگرامتان را به دست بیاورد. اما با تایید دو مرحله ای پیج اینستاگرام، هکر علاوه بر رمز پیج، نیاز به کد تایید هویت شما نیز دارد. این قابلیت در واقع یک لایه امنیتی به برنامه اضافه می کند و کار را برای هکرها پیچیده تر می کند.

برای فعال کردن قابلیت تائید دومرحله ای اینستاگرام مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. وارد اینستاگرام شوید و به بخش پروفایل خود مراجعه کنید.
  2. بر روی آیکون منو کلیک کنید و در بین گزینه های موجود، کافی است گزینه تنظیمات را انتخاب کنید.
  3.  از بین موارد موجود، گزینه امنیت (security) را انتخاب کنید.
  4. در صفحه جدید گزینه Two factor Authentication را انتخاب کنید.
  5. بر روی گزینه Get Started کلیک کنید. در صفحه بعد دو روش به شما پیشنهاد داده می شود:
تنظیمات احراز هویت دو مرحله ای جهت افزایش امنیت اینستاگرام
تنظیمات احراز هویت دو مرحله ای جهت افزایش امنیت اینستاگرام

روش اول: ارسال کد دوم از طریق پیامک

در این حالت هنگام ورود به برنامه کد تاییدی برایتان پیامک می شود. با وارد کردن این کد در باکس مربوط به اینستاگرام، می توانید وارد حسابتان شوید. حتی اگر از اینستاگرام نسخه وب هم استفاده کنید باز هم برای ورود به برنامه نیاز به پیامک احراز خواهید داشت.

علاوه بر این اینستاگرام پنج کد دیگر در اختیار شما قرار می دهد تا هنگامی که گوشی تان در دسترس نبود از این کدها برای ورود به برنامه استفاده کنید.

روش دوم: ارسال کد دوم از طریق برنامه Google Authenticator 

Google Authenticator اپلیکیشنی متعلق به گوگل است که از آن به عنوان یکی از بهترین و پراستفاده ترین نرم افزارهای احرازهویت دو مرحله ای است. این نرم افزار رایگان بوده و به راحتی می توانید آن را بر روی حسابتان فعال کنید. با این کار امنیت حساب اینستاگرمتان تا حد زیادی افزایش پیدا می کند.

تا این جا برای فعال کردن احراز هویت دو مرحله ای، به صفحه انتخاب متد تائید رسیدیم. در ادامه مراحل فعال کردن دریافت رمز دوم از طریق نرم افزار Google Authenticator را توضیح می دهیم

  • پس از انتخاب گزینه Google Authenticator ، در صفحه بعد Set up manually  را انتخاب کنید.
  • در صفحه جدید اینستاگرام یک کد در اختیار شما قرار می دهد. آن را کپی کنید.
تنظیمات احراز هویت دو مرحله ای جهت افزایش امنیت اینستاگرام 2
  • وارد سایت گوگل پلی شوید، اپلیکیشن Google Authenticator را دانلود کرده و نصب کنید.
  • برنامه Google Authenticator را باز کرده و کلید Begin  را انتخاب کنید.
  • در صفحه بعد گزینه Enter a provided key را انتخاب کنید.
نصب نرم افزار احراز هویت گوگل جهت افزایش امنیت اینستاگرام
نصب نرم افزار احراز هویت گوگل جهت افزایش امنیت اینستاگرام
  • در این صفحه در قسمت Account name نام کاربری پیج خود را وارد کرده و در قسمت Your key همان کلیدی که در اینستاگرام کپی کرده اید را قرار دهید و نهایتا دکمه ADD را بزنید.
  • Google Authenticator کد عددی در اختیار شما قرار می دهد. آن را کپی کرده و به اینستاگرام برگردید.
  • در اینستاگرام کد را در صفحه Confirmation code وارد کرده و کلید Next را بزنید.
مراحل تکمیلی احراز هویت دومرحله ای اینستاگرام جهت افزایش امنیت اینستاگرام
مراحل تکمیلی احراز هویت دومرحله ای اینستاگرام

در اینجا کد تایید می شود و و شما به صفحه بعد منتقل می شوید. در این صفحه پنج کد در اختیار شما قرار می گیرد. این کدها برای مواقعی هستند که شما به هر دلیلی به برنامه Google Authenticator دسترسی نداشته باشید. در این شرایط برای ورود به اکانت از این کدها استفاده می کنید.

بررسی Access data جهت افزایش امنیت اینستاگرام

در اپلیکیشن اینستاگرام بخشی به نام Access data وجود دارد که در آن اطلاعات زیادی از فعالیت هایی که اخیرا در اکانتتان انجام داده اید ارائه می شود. برای مثال تاریخچه تغییر پسورد اینستاگرام، تغییر ایمیل اکانت، تغییر شماره تماس، تاریخچه ورود و خروج از حساب، اکانت های بلاک شده توسط شما و… در این بخش ارائه می شود.

بهتر است هر چند وقت یک بار به این بخش سرزده و فعالیت ها را با دقت چک کنید. اگر فعالیت مشکوکی دیدید و حس کردید این کار توسط خودتان انجام نشده، این احتمال وجود دارد که فرد دیگری وارد حسابتان شده باشد.

برای دسترسی بخش Access data مراحل زیر را دنبال کنید:

  • وارد اپلیکیشن اینستاگرام شوید.
  • روی آیکون عکس پروفایل کلیک کنید تا وارد صفحه  پروفایل شوید.
  • روی آیکون 3 خط در گوشه  سمت راست صفحه کلیک کنید.
  • در لیست بازشده گزینه Security را انتخاب نمایید.
  • وارد بخش Access data شوید.

در این صفحه می توانید اطلاعات مربوط به اکانت خود را به صورت کامل مشاهده نمایید.

چک کردن بخش  Apps and Website

در بخش Apps and Websites می توانید لیست برنامه ها و سایت هایی که به اکانت شما دسترسی دارند را ببینید.

Apps and Websites جهت افزایش امنیت اینستاگرام
در صفحه Apps and Websites، دسترسی برنامه ها وسایت های اضافی به اینستاگرام را حذف کنید.

برای دسترسی به این بخش از روش زیر استفاده کنید:

  • وارد اپلیکیشن اینستاگرام و از بخش تنظیمات، گزینه Security را انتخاب کنید.
  • وارد بخش Apps and Websites شوید.
    • Active (دسترسی فعال)
    • Expired (دسترسی منقضی شده)
    • Removed (دسترسی پاک شده)

برای قطع دسترسی برنامه ها و سایت ها وارد بخش Active شده و از این بخش، اتصال های غیرضروری یا مشکوک را قطع کنید.

عدم کلیک بر روی لینک های ناشناس

یکی از مرسوم ترین راه ها برای نفوذ هکرها به حساب های اینستاگرامی حمله فیشینگ است. در این روش هکر با ایجاد یک صفحه جعلی و ایجاد اعتماد برای کاربر، او را مجاب می کند که بر روی لینک موجود در صفحه کلیک کند. کاربر با کلیک و وارد کردن اطلاعات حسابش یوزر و پسورد حساب را در اختیار هکر می گذارد.

به این نکته توجه داشته باشید که همه لینک هایی که از طریق ایمیل، پیامک یا سایت ها دریافت می کنید ممکن است معتبر نباشند. برای کلیک بر روی هر صفحه ای از معتبر بودن آن اطمینان حاصل کنید.

دانلود اینستاگرام از منابع معتبر

امروزه سایت ها و کانال های زیادی هستند که فایل نرم افزارها را به اشتراک می گذارند. اگر نیاز به دانلود یا آپدیت کردن اینستاگرام دارید حتما این کار را از طریق صفحات مطمئن انجام دهید. برای مثال نرم افزار اینستاگرام را از سایت اصلی اینستاگرام دانلود کنید. یا اینکه برای دانلود نسخه اندروید برنامه به پلی استور و برای دانلود نسخه IOS برنامه به اپ استور مراجعه کنید.

آپدیت نگه داشتن اپلیکیشن اینستاگرام

اینستاگرام در هر آپدیتی که عرضه می کند، برخی از مشکلات امنیتی پیش آمده در نسخه های قبلی را رفع می کند. همچنین ممکن است با استفاده از پروتکل های جدید، سطح امنیتی اپلیکیشن را افزایش دهد. بنابراین سعی کنید همیشه نرم افزارتان را آپدیت نگه دارید. این کار به افزایش امنیت اینستاگرام کمک می کند.

عدم استفاده از برنامه های کمکی اینستاگرام

برخی نرم افزارها به عنوان ابزارهای کاربردی اینستاگرام ارائه شده و طرفداران مخصوص خود را دارند. برای مثال برنامه های آنفالویاب به شما کمک می کنند تا لیست کسانی که شما را فالو یا آنفالو کرده اند ببینید. شاید برخی از این برنامه ها کاربردی باشند اما اینستاگرام هیچ یک از آن ها را تائید نکرده و مسئولیت استفاده کاربران از این برنامه ها را نپذیرفته است. بهترین کار این است که تا جای ممکن از این برنامه ها استفاده نکنید.

راهکارهای افزایش امنیت اینستاگرام

با این وجود اگر قصد دارید که نرم افزارهای کمکی از جمله آنفالویاب یا برنامه های دانلود پست و استوری را نصب کنید توصیه ما به شما این است که در ارزیابی کیفیت آن وسواس به خرج دهید. با رعایت این نکته احتمال به خطر افتادن اطلاعات پیج اینستاگرام شما به میزان قابل توجهی کاهش خواهد یافت.

تأمین امنیت تلفن همراه و سیم کارت

هک سیم کارت و هک گوشی دو مورد از راه هایی هستند که هکرها با نفوذ به آن می توانند کنترل تمام حساب های شما را در اختیار بگیرند.  بنابراین حفظ امنیت تلفن همراه وسیم کارت، نقش مهمی در بالا بردن امنیت پیجتان دارد.

پیشنهاد می کنیم که مقاله های مربوط به این دو موضوع را مطالعه کنید تا از روش های افزایش امنیت و جلوگیری از هک شدن گوشی یا هک شدن سیم کارتتان مطلع شوید.

عدم ذخیره یوزرنیم و پسورد در سایت اینستاگرام

ممکن است گاهی از نسخه تحت وب اینستاگرام استفاده کنید. وقتی از طریق سایت اینستاگرام وارد اکانت خود می شوید، پس از وارد کردن یوزرنیم، گوگل از شما می خواهد در صورت تمایل، رمز عبور خود را ذخیره کنید تا در دفعات بعدی بدون نیاز به رمز، وارد اکانت خود شوید.

اگر با استفاده از کامپیوتری که در محل کار شما وجود دارد، به اینستاگرام لاگین شوید، در صورت ذخیره اطلاعات حساب، افراد دیگری که از همان سیستم کامپیوتری استفاده می کنند، به راحتی می توانند وارد حساب کاربری شما شوند. سعی کنید در چنین فضاهایی هیچ وقت پسوردتان را بر روی لپتاپ یا سیستم ذخیره نکنید.

برای افزایش امنیت اینستاگرام از متخصص امنیت پیج کمک بگیرید

اگر شما صاحب یک کسب و کار آنلاین در اینستاگرام هستید یا تعداد فالور بالایی دارید متخصصان امنیت اینستاگرام می توانند به شما در حفظ امنیت پیجتان کمک کنند. تعداد فالور بالا و بازخوردهای زیاد در پیج، هکرها را به پیج شما علاقه مند می کند. چرا که صفحاتی با دنبال کننده زیاد معمولا گران هستند و هکر می تواند با فروش پیج شما، مبلغ خوبی به دست آورد.

متخصصان امنیت پیج در اینستاگرام با تجربه بالای خود و با دریافت مبلغی از شما، به صورت تمام وقت به حفظ امنیت پیج می پردازند. حتی در صورتی که اکانتتان مسدود شده یا هک شده باشد این افراد در برگرداندن آن تجربه بالایی داشته و احتمال اینکه بتوانند پیجتان را برگردانند بیش تر است.

افزایش امنیت اینستاگرام با Private کردن اکانت

خصوصی کردن اکانت برای افزایش امنیت اینستاگرام
خصوصی کردن اکانت برای افزایش امنیت اینستاگرام در اکانت های شخصی

اینستاگرام این قابلیت را دارد که حساب خود را خصوصی کنید تا تنها افرادی محتویات شما را ببینند که آنها را پذیرفته اید. این کار به طور مستقیم بر بالا بردن امنیت اینستاگرام تاثیری ندارد. اما باعث می شود که افراد نامطئن در صفحه شما جاسوسی نکنند.

یکی از روش هایی که هکر از طریق آن اطلاعات حساب شما را به دست می آورد آن است که مدتی به آنالیز و بررسی پست ها، استوری ها و ارتباطات شما می پردازد. اگر شما خواسته یا ناخواسته اطلاعات خصوصی مهمی را منتشر کنید هکر می تواند از این اطلاعات بر ضد شما استفاده کند. حتی مواردی وجود داشته که افراد نفوذی با بررسی استوری های اینستاگرام متوجه شده اند که صاحب حساب در مسافرت است و با خیال راحت به منزل او دستبرد زده اند.

برای Private (خصوصی) کردن حساب مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. برنامه اینستاگرام را باز کرده و به بخش منو پروفایل خود مراجعه کنید.
  2. وارد بخش تنظیمات شوید و از بین گزینه های موجود بر روی گزینه privacy کلیک کنید.
  3. گزینه Account Privacy را انتخاب کنید.
  4. در مرحله آخرگزینه Privacy Account را انتخاب کنید.

افزایش امنیت اینستاگرام با حذف فالوورهای مشکوک

اگر حساب اینستاگرامتان خصوصی یا عمومی است، امکان دارد به یک یا چند اکانت بدبین شوید. برای مثال یک سری پیج ها هیچ نام و مشخصات کاملی ندارند و به نظر می رسد با هویت جعلی فعالیت می کنند. برای اینکه به مشکوک بودن این افراد اطمینان بیش تری پیدا کنید باید پیام های آن ها را با دقت بررسی کنید. در صورتی که حس کردید سوالات خصوصی زیادی می پرسند یا درخواست های غیرمعقولی دارند بهتر است آن ها را از لیست فالورهایتان حذف کرده و حتی بلاک کنید.

برخی اکانت ها هستند که علاوه بر ناشناس بودن، مشخصات اصلی یک پیج واقعی را نداشته و به نظر می رسد با هویت های جعلی ساخته شده اند. چنانچه در بین فالوورهای خود، اکانت هایی را می بینید که مشکوک به نظر می رسند، بهتر است آن ها را از لیست فالوورهای پیج حذف کنید. با این کار با خیال راحت تری محتوای مورد نظر خود را به اشتراک خواهید گذاشت.

در آپدیت های اخیر اینستاگرام آپشنی به نام About this Account اضافه شده است. از این طریق می توانید سابقه و اعتبار پیج هایی را که فالوورهای زیادی دارند، مورد بررسی قرار دهید. برای این کار کافی است روی آیکون 3 نقطه در صفحه  پروفایل مورد نظر کلیک کرده و گزینه About this Account را انتخاب نمائید.

وصل کردن حساب به یک ایمیل مطمئن

اینستاگرام برای تکمیل ثبت نام شما، یک پل ارتباطی نیاز دارد. این پل ارتباطی می تواند شماره تماس، ایمیل یا اکانت فیسبوک شما باشد. بهتر است بعد از افتتاح حساب حتما وارد تنظیمات اینستاگرام شوید و اکانت خود را به یک ایمیل مطمئن وصل کنید.

این کار به شما کمک می کند که اولا در بازیابی اکانت هک شده اینستاگرام راحت تر باشید هم اینکه در صورت فراموش کردن رمز اینستاگرام، با استفاده از ایمیل بتوانید وارد حسابتان شوید.

تنظیم شماره تلفن در اکانت اینستاگرام

داشتن شماره تلفن در پیج اینستاگرام می تواند امنیت پیج شما را افزایش دهد. در مواقعی که به ایمیل خود دسترسی ندارید و یا ارسال ایمیل از طرف اینستاگرام با مشکل مواجه می شود، ارسال SMS بهترین راه برای رفع مشکل پیج است. در صورتی که هکر حساب شما را هک کند، اگر به موقع متوجه این مساله شوید می توانید بلافاصله اقدام به بازیابی رمز اینستاگرام کنید و رمز جدیدی برای حسابتان تعریف کنید. البته این موضوع تنها تا زمانی امکان پذیر است که هکر شماره تماس حساب شما را تغییر نداده باشد.

یک نظر ثبت کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلدهای مورد نیاز علامت گذاری شده است. *