[smartslider3 slider="2"]

فناوری‌های نوین چگونه رشد هویت کودکان را دچار اختلال می‌کنند؟

گوشی هوشمند کودک

اگرچه تأثیرات منفی فناوری غالباً بیشتر از اثرات مثبت آن به گوش می‌رسد، اما باید دانست استفاده از فناوری همیشه بد و مخرب دنیای کودکان بی‌گناه ما نیست. در این مقاله به تاثیر فناوری‌های نوین بر رشد هویت کودکان و اثرات مثبت و منفی آن می‌پردازیم. در مقاله هویت کودک چگونه دچار اثرات مخرب دنیای مجازی میشود؟ بیشتر در این مورد بخوانید.

بر هیچ کس پوشیده نیست که فناوری به جزء لاینفکی از زندگی روزمره ما تبدیل شده است. به ندرت دیده‌ایم که کودکان و نوجوانان وسیله‌ای دیجیتالی در دست نداشته باشند. کودکان به سرعت در حال آموزش نکات استفاده اینترنت و وسایل هوشمند هستند. تأثیرات این امر رشد هویت کودکان را زیر سوال می‌برد.

اثرات مثبت فناوری بر رشد هویت کودکان

یادگیری را افزایش می‌دهد.

در چند سال گذشته، فناوری وکلاس درس ادغام شده‌اند تا تجربه یادگیری را برای کودکان افزایش دهند. فناوری‌هایی مانند بردهای هوشمند، دوربین‌ها، تلویزیون‌ها و حتی چاپگرهای سه بعدی در حال حاضر در درس‌های آموزشی برای تقویت همکاری و مشارکت دانش آموزان در فرآیند یادگیری گنجانده شده است.

با افزایش همکاری در کلاس درس، معلمان و دانش آموزان خلاقیت و فرصت‌های یادگیری مبتنی بر پروژه را افزایش داده‌اند که آموزش تحصیلی را معنادارتر می‌کند. علاوه بر این، فناوری‌های آموزشی در خانه به کودکان نوپا در یادگیری اعداد، حروف، رنگ‌ها و سایر مهارت‌های اساسی قبل از ورود به مدرسه کمک کرده است.

مهارت حل مسئله را تقویت می‌کند.

آیا تا به حال در مورد عبارت حالت زنده ماندن چیزی شنیده‌اید؟ این عملکرد گیمی در بسیاری از بازی‌های ویدئویی بچه‌ها است که در آن بازیکن موظف است تا آنجا که ممکن است زنده بماند.

با استفاده از این نوع فناوری‌ها، بچه‌ها باید مستقل کار کنند تا به یک هدف خاص برسند. در این فرآیند، آنها با انواع مختلف موانع و چالش‌ها روبرو هستند، که باید آنها را بیاموزند و با آنها کنار بیایند. به نوبه خود، آنها تشویق می‌شوند که هنگام مواجهه با مسائل واقعی از جمله مشکلات مشق شب، اختلاف نظر با دوستان یا مشکلات شخصی و همچنین موانع مبتنی بر فناوری، راه حل‌های حل مشکلات خود را ارائه دهند.

فناوری آینده را توسعه می‌دهد.

همه می‌دانند که آینده ما در بسیاری از فناوری‌های نوظهور امروز نهفته است. در سالهای آینده، مهارت‌های فنی در محل کار اهمیت بیشتری خواهد داشت و همچنین تأثیر فزاینده‌ای که بر زندگی روزمره خواهد گذاشت. یکی از بزرگترین مزایای قرار دادن کودکان در معرض فناوری این واقعیت است که آنها آمادگی خوبی برای ورود به مجموعه‌ای از مشاغل تکنولوژیکی با درآمد بالا دارند.

با توجه به اینکه شرکت‌های بزرگ فناوری مانند آمازون به طور مداوم صدها شغل جدید در سراسر دنیا اضافه می‌کنند، معرفی مهارت‌های فناوری به کودکان در سنین پایین می‌تواند آنها را برای شغلی با چشم انداز مثبت آماده کند. برخی از فناوری‌های امروزی، فناوری فردا خواهند بود و برخی از فناوری‌های فردا کاملاً جدید خواهند بود، چیزی که جهان ما قبلاً ندیده است. اما چه کسی برای تکمیل این موقعیت‌ها بهترین تجربیات و علم را دارد؟ کسانی که اکنون شروع به یادگیری می‌کنند.

اثرات منفی فناوری بر رشد کودک

روابط و مهارت‌های اجتماعی را کاهش می‌دهد.

کودکان بیشتر از دستگاه‌های تلفن همراه استفاده می‌کنند. بنابراین بیشتر مستلزم این هستند که عملاً با خانواده و دوستان در ارتباط باشند، نه این که از نظر فیزیکی با هم وقت بگذرانند. آنها بیشتر از اینکه با آنها ملاقات کنند پیام ارسال می‌کنند، در رسانه‌های اجتماعی چت می‌کنند یا از طریق بازی آنلاین با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند. در مقاله مهمترین نکات در رشد مهارت اجتماعی کودک بیشتر در این مورد بخوانید.

مهارت‌های ارتباطات اجتماعی نیز به دلیل استفاده بیش از حد از فناوری در خطر است. این مهارت‌ها از طریق تعامل روزانه توسعه می‌یابند. آنها شامل نحوه انجام نوبت در حین مکالمه، استفاده از حالات چهره، تغییر نحوه صحبت بر اساس شنونده و ایجاد ارتباط چشمی مناسب است. چنین تعاملات شخصی محدود است زیرا کودکان منفعلانه صفحه گوشی را مشاهده می‌کنند.

مسائل بهداشتی و سلامت را تحریک می‌کند.

استفاده بیش از حد از دستگاه‌های تلفن همراه می‌تواند برای سلامتی کودکان مضر باشد، زیرا هرچه بیشتر از دستگاه‌های تلفن همراه استفاده کنند، فعالیت‌های بدنی کمتری انجام می‌دهند. علاوه بر این، هنگامی که کودکان بازی با دستگاه‌های خود را بر فعالیت بدنی ترجیح می‌دهند، اغلب فعالیت خود را با تنقلات بیهوده و سایر عادات ناسالم همراه می‌کنند.

همانطور که کودکان زمان را در مقابل صفحه نمایش گوشی می‌گذرانند، بیشتر اوقات روی مبل هستند. آنها زمان کمتری را در خارج از خانه به بازی، دویدن و سوزاندن کالری اختصاص می‌دهند. با گذشت زمان، این عادات می‌توانند منجر به افزایش وزن قابل توجه و سایر مشکلات مربوط به سلامتی شوند. همچنین در مقاله هفت تمرین عالی برای تقویت ذهن و سلامت مغز بیشتر در این مورد بخوانید.

کیفیت خواب را کاهش می‌دهد.

کودکان و نوجوانانی که قبل از خواب از رسانه‌ها استفاده می‌کنند، دو برابر بیشتر از دیگران در طول شب نمی‌خوابند. کودکان زیر 13 سال بسته به سنشان به طور معمول به 11-14 ساعت خواب نیاز دارند. خواب برای کودکان بسیار مهم است، زیرا رشد را تقویت می‌کند، به سلامت قلب کمک می‌کند، بر وزن تأثیر می‌گذارد، دامنه توجه را افزایش می‌دهد و حتی یادگیری را افزایش می دهد. با این حال، وقتی کودکان هر شب به اندازه کافی نمی خوابند، این ویژگی‌های همیشه مهم ممکن است آسیب ببینند.

یک نظر ثبت کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلدهای مورد نیاز علامت گذاری شده است. *