[smartslider3 slider="2"]

5 راه برای نظارت بر نوجوان خارج از کنترل

نوجوان خارج از کنترل

به عنوان والدین یک نوجوان، اغلب باید از خود بپرسید که در مورد رفتار نوجوان شما چه چیزی طبیعی است و چه چیزی خارج از کنترل است. والدین ممکن است با این طرز فکر برزگ شده باشند که نوجوانان همگی بدخلق هستند. اما آنها هرگز نمی‌دانند که نوجوانان در چه شرایطی بوده و چرا واکنش نشان می‌دهند.برای کنترل نوجوان رفتارهای خارج از کنترل یک مرزبندی واضح است. اما هنوز هم ممکن است والدین به راحتی آن را نشناسند یا حتی آن را عادی تلقی کنند.

برخی از رفتارهای نوجوانان خارج از کنترل عبارت است از: عملکرد ضعیف در مدرسه، اعمال خشونت آمیز، پرخاشگری شدید، نقض قوانین، سوء مصرف مواد مخدر یا الکل و اقدامات خود تخریبی

دلایلی برای رفتار نوجوان

دلایل متعددی برای رفتارهای نوجوانان خارج از کنترل وجود دارد. اما دلایل اصلی وجود دارد که باید از آنها آگاه باشید. نوجوانان تغییرات جسمی و روحی زیادی را تجربه می‌کنند. همه این تغییرات همراه با هورمون، می‌تواند نوجوانان را دچار بدخلقی و اضطراب کند.

نوجوان می‌تواند حالت گیجی را پشت سر بگذارد و تسلیم فشار همسالان شود. این‌ها می‌تواند کودک شما را به سمت اقدامات سرکش سوق دهد که به راحتی از کنترل خارج می‌شوند. افسردگی و سایر تغییرات احساسی نیز می‌تواند نوجوان را به آزمایش مواد مخدر یا الکل سوق دهد.

مغز نوجوانان در این دوران رشد زیادی را پشت سر می‌گذارد. قشر مغز در اوایل دهه 20 کاملاً بالغ می‌شود. آخرین فرآیندهایی رشد و بالغ شدن مغز در این دوران اتفاق می‌افتد. در این مرحله، نوجوانان به احتمال زیاد دچار تغییرات شدید خلقی می‌شوند که می‌تواند منجر به رفتار بد آنها شود.

راه‌هایی برای کنترل نوجوان خارج از کنترل

می‌توانید با کمک اقدامات متعدد با نوجوان خارج از کنترل خود برخورد کنید.

با آینه روبرو شوید.

این شما هستید یا نوجوان شما؟ آیا شما در رفتارهای مشکل‌دار نوجوان خود سهیم بودید؟ چه چیزی باعث می‌شود نوجوان به طور ناگهانی رفتار کند؟ همچنین ممکن است رفتار خارج از کنترل نوجوان خود را انکار کنید. اما این ممکن است به کسی کمک نکند.

بنابراین، ممکن است به شما در مشاهده و تأمل در کل وضعیت کمک کند. نوجوان شما به طور ناگهانی رفتار خارج از کنترل خود را نشان نمی‌دهد. این رخدادها در یک دوره اتفاق می‌افتد.

ممکن است علائم نوجوان را نادیده گرفته باشید. اگر این کار را انجام دادید، به جای این که احساس گناه کنید، قبل از اینکه کودکتان کاری را که تهدید کننده زندگی است انجام دهد، اقدام کنید. همچنین، به خودتان زیاد سخت نگیرید. دوران نوجوانی کودک برای والدین نیز سخت است.

پاسخ ها را بیابید.

با نوجوان ناراحت خود گفتگوی قلبی داشته باشید. حتی اگر او چیزی اشتراک نگذارد، به احتمال زیاد به حرف شما گوش می‌دهد. صحبت کنید، او را سرزنش یا حمایت نکنید. اگر نوجوان صحبتی کرد، بدون قضاوت گوش دهید.

بدانید چه زمانی باید عمل کنید.

چه موقع باید مداخله کرد و چه زمانی باید منتظر ماند تا هرگونه رفتار مشکل ساز از بین برود؟ آیا نوجوان شما با دوستانی که صدای بلند دارند یا بهداشت ضعیفی دارند اما در غیر این صورت بچه‌های شایسته‌ای هستند، معاشرت می‌کند؟

یا آیا نوجوان شما در حال گذراندن مدرسه است و با بچه‌هایی که از مشروبات الکلی یا مواد مخدر استفاده می کنندارتباط دارد؟ با سوال اول می‌توانید آرامش داشته باشید اما ممکن است بخواهید بر تغییرات در نوجوان خود نظارت داشته باشید. اما با سوال دوم شما باید سریع و با برخی اقدامات محکم عمل کنید. ترفند این نیست که بر اساس ترجیحات خود عمل کنید، بلکه چیزی است که کودک شما را ایمن نگه می‌دارد.

ایجاد قوانین

با اجرای قوانین سختگیرانه در مورد تکالیف مدرسه، کارهای خانه، زمان شام، رفتار بد، خرج کردن و غیره در خانه خود نظم ایجاد کنید. به هر اقدامی که با این قوانین مطابقت ندارد عواقبی را اضافه کنید. فکر نکنید که نوجوان شما به خاطر این کار از شما متنفر خواهد بود. در هر صورت، نوجوانان از والدین خود متنفر هستند.

بنابراین، اگر نوجوان شما قانونی را نقض کرد، به او اطلاع دهید که عواقبی دارد که باید با آن روبرو شود. به عنوان مثال، هزینه بیش از حد معادل به دست آوردن پول جیبی ماه آینده او از طریق کارهای اضافی در خانه است. در مقاله 4 دلیل مهم و ضروری برای نیاز به قرارداد خانوادگی بیشتر در این مورد بخوانید.

به دنبال کمک باشید

اگر جلسات با یک مشاور یا درمانگر می‌تواند برای فرزند شما مفید باشد، به دنبال آن باشید. نوجوانان ممکن است بیشتر از والدین خود مایل باشند با یک غریبه ارتباط برقرار کنند. نوجوانان به احتمال زیاد با خواهر و برادر بزرگتر یا حتی پدربزرگ و مادربزرگ بیشتر صحبت می‌کنند. همه راه‌ها را برای کمک امتحان کنید.

به عنوان والدین یک نوجوان خارج از کنترل، ممکن است احساس کنید یک درماندگی کامل بر شما حاکم است. اما به جای این که فکر کنید هیچ کار دیگری نمی‌توانید برای فرزند خود انجام دهید، به شکاف‌های کوچکی از امیدها نگاه کنید که ممکن است راه حلی برای مشکل شما ارائه دهد. هیچ مارپیچ نزولی وجود ندارد که نوجوان شما نتواند از آن بیرون بیاید و با نور روبرو شود.

یک نظر ثبت کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلدهای مورد نیاز علامت گذاری شده است. *