[smartslider3 slider="2"]

چگونه به نوجوان در انتخاب دوست کمک کنیم؟

انتخاب دوست

می‌توان گفت دوران نوجوانی از مهمترین دوره‌های زندگی انسان است. در این دوران فرد از خانواده به درون جامعه منتقل می‌شود و ارتباطش را با خانواده کمتر می‌کند. در این دوران نوجوان به دنبال افرادی می‌رود که تمایلات و خواسته‌های یکسانی با آنها داشته باشد. انتخاب دوست یکی از مهمترین امور در این دوران بشمار می‌رود.

بیشتر دوستی‌ها در میان نوجوانان بین سنین  12تا  15سال اتفاق می‌افتد. با شکل گیری روابط در این دوران، فرد احساس بزرگی و استقلال می‌کند و دوست دارد کارهایش را خودش انجام دهد. زمانی که نوجوان برای خود دوست پیدا می‌کند و در گروه‌های دوستی شرکت می‌کند، دیدگاه‌های آنها نسبت به مسائل مختلف، یادگیری مهارت‌ها، افزایش مهارت همدلی و درک گسترش می‌یابد.

آیا نوجوان شما از نظر اجتماعی مشکلی دارد؟ در ادامه مقاله می‌توانید نکات مهمی را در مورد انتخاب دوست بیاموزید. برای نوجوانان، دوستان یک گروه حمایتی شخصی هستند که با آنها احساس امنیت می‌کند. آیا می‌دانید به عنوان والدین می‌توانید به نوجوان خود کمک کنید تا محدودیت‌های اجتماعی خود را از بین ببرد و دوست پیدا کند؟

اهمیت دوست یابی در دوران نوجوانی

 بی‌شک انتخاب دوست در دوران نوجوانی از اهیمت بالایی برخوردار است. زیرا همیشه این امکان وجود دارد که نوجوان در این دوران دوستی را برای خود انتخاب کنند که برای آنها خطر ایجاد کند.

 در دوران نوجوانی، نوجوان همه کارهایش را با دوستش انجام می‌دهد. مثلا با هم ورزش می‌کنند، با هم درس می‌خوانند، با هم کلاس می‌روند و در واقع بیشتر زمان خود را با دوست می‌گذرانند. به همین دلیل است که انتخاب دوست بسیار مهم است.

وقتی نوجوان ساعت‌های زیادی را با دوستان می‌گذراند و با آنها ارتباط صمیمانه‌ی زیادی برقرار می‌کند و تمام و کمال از دوستان خود حمایت و پیروی می‌کند، ممکن است والدین را نسبت به خودشان حساس کنند.

البته خانواده‌ها باید به این نکته توجه داشته باشند که دوست یابی از مهمترین تصمیمات این دوران است. اگر نوجوانی خود را درگیر این موضوعات نکند و مهارت لازم را برای به دست آوردن دوست کسب نکنند، ممکن است دردسرهایی برای خانواده به وجود بیاید.

 والدین گمان می‌کنند که همیشه دوستان ناباب در کمین نوجوان آنها نشسته تا با دوستی او را منحرف کند. به همین دلیل آن‌ها سعی می‌کنند با محدود کردن روابط نوجوان و نصیحت‌ها و تذکرات پی‌درپی او را از گزند مشکلات دور نگه دارند درحالیکه این اقدامات والدین موجب بروز اختلافات ملموس و دور شدن نوجوان از محیط خانواده می‌شود.

راههای ساده برای کمک به نوجوان برای راحتی در انتخاب دوست

افزایش اعتماد به نفس

نوجوانان در حال رشد بیشتر خودآگاه هستند و به طور منظم به فردی نیاز دارند که روحیه آنها را تقویت کند. نوجوان خود را اغلب به خاطر کارهایی که انجام می دهد تحسین کنید. در طول راه کمی انتقاد سازنده مطرح کنید، اما مطمئن شوید که در این راه به او آسیبی نخواهید رساند.

نوجوان شما به زودی به یک فرد بزرگسال تبدیل می‌شود و شما باید نظر او را بیش از پیش ارزش قائل شوید. نوجوانان باید این اطمینان را داشته باشند که ایده‌هایشان ارزشمند است. اقدامات ساده در نظر گرفتن پیشنهادات او می‌تواند به نوجوان شما اعتماد به نفس بدهد. در مقاله هفت نکته مهم برای ایجاد اعتماد به نفس در نوجوان بیشتر در این مورد بخوانید.

شرکت در فعالیت ها

تماشای تلویزیون و بازی‌های ویدئویی ممکن است سرگرمی مورد علاقه نوجوان شما باشد.. اما آیا برای او خوب است؟ اگر نوجوان شما زمان زیادی را در خانه می‌گذراند و در فعالیت‌های اجتماعی و فوق برنامه شرکت نمی‌کند، بدیهی است که او در ایجاد دوست و تعامل با دیگران بیشتر دچار مشکل می‌شود.

زمان تلویزیون دیدن نوجوان خود را محدود کنید و او را تشویق کنید تا درگیر فعالیت‌هایی شود که شامل تعامل با دیگران می‌شود. یکی از بهترین راه‌ها برای کمک به نوجوانان برای دوست پیدا کردن، تشویق او برای انجام سرگرمی است. از فرزند خود بخواهید که در کارگاه‌های هنری یا کلاس‌های زبان یا مربیگری ثبت نام کند تا به او کمک کند با نوجوانانی که علاقه‌های یکسانی دارند ملاقات کند.

برای استفاده‌ی کمتر نوجوان از وسایل هوشمند می‌توانید از نرم‌افزارهای کنترلی مانند FamilySafe برای کنترل و نظارت بر اعمال کودک در آنها استفاده نمایید. با استفاده از این نرم‌افزارها زمان استفاده‌ی نوجوان از وسایل هوشمندش را کنترل نمایید.

رابطه خوب والدین و فرزندان

برقراری رابطه سالم والدین و فرزندان یکی از گام‌هایی است که باعث می‌شود فرزند شما فرد بهتری باشد. نوجوانانی که با والدین خود رابطه مثبت دارند نیز احتمال بیشتری دارد که با همسالان خود روابط سالم داشته باشند.

گوش دادن فعالانه به نوجوان و تلاش واقعی برای برقراری ارتباط با او در رابطه شما با او معجزه می‌کند. همچنین یک سیستم حمایتی برای او ایجاد می‌کند. او می‌داند که می‌تواند روی عشق و حمایت شما حساب کند.

تقویت مهارت‌های مکالمه‌ای

شما می‌توانید با صحبت کردن با نوجوان خود به او کمک کنید. این امر کمک می‌کند تا شرایط را بهتر مدیریت کند. اگر متوجه شدید که نوجوان شما زمان زیادی را صرف تنهایی کرده است، بهتر است که در مورد آنچه او را مضطرب می‌کند بحث کنید. بسیاری از نوجوانان نیز خجالتی و درون‌گرا هستند و بهترین راه برای کمک به آنها در بیرون آمدن از پوسته خود این است که به آنها اجازه دهید صحبت کنند و بر مهارت مکالمه مسلط شوند.

پذیرش و شروع

نوجوان خود را حمایت کنید. ایرادات فرزند خود را بپذیرید و به او کمک کنید مهارت‌های خود را شکل دهد. نوجوان شما ممکن است برخی از نقاط ضعف اجتماعی را داشته باشد. به او زمان و مکان دهید تا به تنهایی کارها را انجام دهد. همیشه اطمینان حاصل کنید که عشق بی‌قید و شرط را به نوجوان خود ارائه می‌دهید. حمایت شما از او نباید به موفقیت اجتماعی او بستگی داشته باشد.

یک نظر ثبت کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلدهای مورد نیاز علامت گذاری شده است. *