[smartslider3 slider="2"]

هفت نکته مهم برای ایجاد اعتماد به نفس در نوجوان

اعتماد به نفس در نوجوان

اعتماد به نفس یا Self-Confidence به این معناست که یک نفر به توانمندی‌های خود باور داشته باشد. اعتماد به نفس باوری از موفقیت است. اعتماد به نفس در نوجوان امری بسیار مهم و ضروری است. زیرا شخصیت وی به در این زمان ساخته می‌شود. این امر به او کمک می‌کند تا تصمیمات ایمن و آگاهانه بگیرد. همچنین کمک می‌کند از افراد و موقعیت‌هایی که برای وی مناسب نیست دوری کند.

نوجوانان برای احساس اعتماد به نفس به یک رابطه قوی با والدین نیاز دارد. آنها همچنین می‌توانند با تمرکز بیشتر بر تلاش و موفقیت کودک، به فرزند خود در ایجاد اعتماد به نفس کمک نمایند. اعتماد به نفس این باور را در نوجوان ایجاد می‌کند که او در یک موقعیت خاص موفق خواهد شد یا انتخاب درستی را انجام می‌دهد.

اعتماد به نفس به عزت نفس نیز مربوط می‌شود. اگر نوجوان احساس خوبی نسبت به خود دارد می‌تواند احساس اینکه فردی ارزشمند است را نیز داشته باشد. اعتماد به نفس و انعطاف پذیری نیز به هم مرتبط هستند. تاب آوری توانایی بازگشت از تجربیات دشوار و کنار آمدن با شرایط سخت یا استرس زا است. اگر فرزند شما انعطاف پذیری داشته باشد و بیاموزد که می‌تواند در مواقع دشوار با مشکلات کنار بیاید، احساس اطمینان بیشتری برای مقابله با شرایط بد به او دست می‌دهد.

چرا ایجاد اعتماد به نفس در نوجوان مهم است؟

اعتماد به نفس به نوجوانان کمک می‌کند تا تصمیمات ایمن و آگاهانه بگیرند. نوجوانان با اعتماد به نفس می‌توانند از افراد و موقعیت‌هایی که لزوماً مناسب آنها نیست دوری کنند. اگر نوجوان اعتماد به نفس داشته باشد، به احتمال زیاد در آینده قاطع، مثبت، درگیر، مشتاق و پیگیر خواهد بود.

نوجوانانی که اعتماد به نفس پایینی دارند کمتر احتمال دارد در فعالیت‌ها شرکت کنند. همچنین احتمال دارد که در کلاس صحبتی نکنند و ممکن است تمایل بیشتری برای تسلیم شدن در برابر نفوذ همسالان داشته باشند. هنگامی که کودک اعتماد به نفس ندارد، ممکن است انتظار داشته باشد در کارهایی که برای آنها تلاش می‌کند شکست بخورد، یا وقتی همه چیز پیچیده می‌شود به اندازه کافی تلاش نکند.

چگونه به ایجاد اعتماد به نفس در نوجوان و انعطاف پذیری او کمک کنیم؟

در این قسمت راه‌هایی برای والدین معرفی شده است که بتوانند به نوجوان در راه ایجاد اعتماد به نفس کمک نمایند.

افزایش مثبت نگری

به دنبال کارهای انجام شده و مثبتی باشید که نوجوان می‌تواند برای تقویت مهارت‌ها و افزایش شانس موفقیت خود انجام دهد. دادن یک استراتژی واضح به نوجوان برای افزایش احتمال موفقیت او، راهی عالی برای کمک به او در درک دقیق کارهایی است که می‌تواند برای رسیدن به اهداف انجام دهد.

امتحان چیزهای جدید

وقتی کودک شما کارهای مختلف را امتحان می‌کند، می‌فهمد که در چه کاری خوب است و از چه چیزی لذت می‌برد. او همچنین یاد می‌گیرد که اکثر مردم در برخی کارها خوب عمل می‌کنند و در برخی دیگر چندان خوب عمل نمی‌کنند.

تشویق به تلاش برای ایجاد اعتماد به نفس در نوجوان

اگر نوجوان در کاری شکست خورد، به او کمک کنید بفهمد که همه گاهی اشتباه می‌کنند. اگر نتوانید کاری را برای اولین بار انجام دهید اشکالی ندارد. می‌توانید چند نمونه از مواردی را که شکست خورده‌اید یا نیاز به تلاش برای انجام کاری داشته‌اید با او به اشتراک بگذارید.

الگوی نوجوان باشید

در مورد اعتماد به نفس می‌توانید الگو باشید. به عنوان مثال، می‌توانید با فرزند خود در مورد آنچه که برای موفقیت در یک کار انجام می‌دهید صحبت کنید. اگر نتیجه ای نداشت، می‌توانید با صحبت کردن در مورد آنچه دفعه بعد سعی خواهید کرد، تاب‌آوری را مدل سازی کنید. همچنین می‌توانید از انجام کارهایی برای نوجوان بگویید که انجام داده‌اید و ممکن است برای شما ترسناک یا سخت بوده باشد. به کودک خود نشان دهید که شما نیز در مواقعی بوده‌اید که به اعتماد به نفس نیاز داشته‌اید.

تشویقش کنید تا با اعتماد به نفس عمل کند

انجام عمل با اعتماد به نفس اولین قدم برای احساس آن است. به فرزند خود پیشنهاد دهید که با دیگران ارتباط چشمی برقرار کند. جسور باشد. آنچه را که دوست دارد انجام دهد. سعی کند روی کارهایی که نمی‌تواند تمرکز نکند و از موقعیت‌هایی که می‌داند خوب نیستند دور شود.

مهارت‌های اجتماعی و نقش آن در ایجاد اعتماد به نفس در نوجوان

اگر اودر شرایط اجتماعی احساس اضطراب می‌کند، به راهنمایی شما نیاز داشته باشد. وضعیت بدن، لبخند زدن، ارتباط با دیگران، نشان دادن علاقه به فعالیت‌های دیگران و پیوستن به مکالمات می‌تواند به ایجاد اعتماد به نفس کمک کند. در مقاله مهمترین نکات در رشد مهارت اجتماعی کودک بیشتر در این مورد بخوانید.

تلاش‌های‌ او را تحسین کنید

اگر امتحان، مصاحبه یا بازی آنطور که کودک شما امیدوار بود پیش نرفت، سعی کنید فرزند خود را به خاطر تلاش او در فعالیت ستایش کنید. می‌توانید ایده‌هایی در مورد آنچه او می‌تواند دفعه دیگر انجام دهد پیشنهاد دهید.

یک نظر ثبت کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلدهای مورد نیاز علامت گذاری شده است. *