[smartslider3 slider="2"]

چگونه اعتماد به نفس و عزت نفس کودکان را تقویت کنیم؟

اعتماد به نفس

نوجوان بودن در دنیای رقابتی امروز آسان نیست. فشار همسالان، مسائل مربوط به بدن، رقابت شدید در هر زمینه‌ای، بلوغ، انتظارات زیاد والدین و سایر فشارها می‌تواند نوجوان را به این فکر وادارد که برای زنده ماندن باید چه کرد؟ چه برسد به موفقیت در امور. اگر به عنوان والدین می‌خواهید به کودک خود در رشد اعتماد به نفس و عزت نفس کمک نمایید در ادامه نکات مهمی برای شما بیان شده است.

اعتماد به نفس و عزت نفس چیست؟

نحوه ارزش گذاری و درک خود و توانایی‌ها است. عزت نفس و اعتماد به نفس پایین کودک را به شک و تردید در توانایی‌ها و باورها سوق می‌دهد و باعث می‌شود افکار منفی در مورد خود داشته باشد. اما چه چیزی باعث کاهش اعتماد به نفس در نوجوانان می‌شود؟

نوجوان می‌تواند به دلیل حوادث متعددی که در زندگی رخ می‌دهد، اعتماد به نفس پایینی داشته باشد. برخی از آنها عبارتند از: اختلالات در زندگی خانوادگی، شیوه فرزند پروری، مشکلات در مدرسه، مسائل مربوط به وزن، قلدری در مدرسه، کمبود دوستان، تبعیض عاطفی یا اجتماعی و مشکلات پزشکی.در هر مورد، نوجوان ممکن است خود را برای این وضعیت سرزنش کند و فکر کند که تقصیر اوست.

اما چگونه باید فهمید که نوجوان عزت نفس پایینی دارد؟ اگر در نوجوان خود یک یا چند مورد از علائم زیر را مشاهده کردید، احتمالاً دارای عزت نفس پایینی است. نشان دادن بی‌تفاوتی احساسی، تمایل به اجتناب از چیزها یا تجربیات جدید، مشکل در تعامل با همسالان و دوستان، سطوح پایین انگیزه و اشتیاق، ترس مداوم از خجالت یا شکست، سطوح بالای سرخوردگی، خودگویی منفی و مشکل در ایجاد دوستان جدید. در مقاله هفت نکته مهم برای ایجاد اعتماد به نفس در نوجوان بیشتر در این باره بخوانید.

فعالیت‌هایی برای افزایش عزت نفس در نوجوان

فارغ از حمایت و تشویق، والدین می‌توانند نوجوان خود را با برخی فعالیت‌های جالب ترغیب کنند تا عزت نفس او را افزایش داده و به او اعتماد به نفس دهند. در اینجا برخی از فعالیت‌هایی که ممکن است امتحان کنید آورده شده است.

گواهی موفقیت

با این فعالیت، نوجوان خود را متوجه همه چیزهای خوبی که به دست آورده است، کنید و دستاوردهای آینده را تجسم کنید. در این فعالیت نموداری را به چهار بخش تقسیم کنید: مرحله اول زندگی (5-9 سال)، مرحله دوم (10-14 سال)، موفقیت‌های اخیر و موفقیت‌های مورد نظر در پنج سال آینده.

نوجوان را تشویق کنید تا قسمت‌ها را با رنگ پر کند و نمودار را در اتاق خود قرار دهد. این نمودار یک گواهی غول پیکر برای تمام موفقیت‌های آنها خواهد بود. این کاربرگ به آنها کمک می‌کند تا ببینند که چیزهای زیادی در زندگی خود به دست آورده‌اند و توانایی دستیابی به موارد بیشتر در آینده را دارند. این تمرین به افزایش اعتماد به نفس آنها کمک می‌کند.

نشان خانوادگی

اگر نوجوان شما خلاق است یا عاشق نقاشی است، این فعالیت یک راه خلاق برای او ایجاد می‌کند. به اعتماد به نفس او کمک می کند. بخش‌های جداگانه نشان‌ها باید نشان دهند که چه چیزی نوجوان را به خواهر و برادر، دوست، فرزند و شخص خوبی تبدیل می‌کند. داشتن یک نشان شخصی باعث می‌شود نوجوان شما احساس خوبی در مورد خود داشته باشد. با ذکر دلایلی که باعث می‌شود آنها عالی باشند، آنها را متوجه خواهد کرد که یک فرد خوب هستند.

روز تأیید مثبت

هفته‌ای یک بار یک روز تأیید مثبت را در خانه خود اجرا کنید تا نوجوان شما احساس اعتماد به نفس کند. این می‌تواند در افزایش عزت نفس آنها معجزه کند. در این روز به نوجوان خود آموزش دهید تا درباره خود مثبت بگوید و فکر کند.

اعضای خانواده باید ویژگی‌های مثبت نوجوان خود را دوباره تأیید کنند. به عنوان مثال، اگر نوجوان فکر می‌کند در کارهای خانه عالی است، این نکته را تأیید کنید و به او بگویید که به او افتخار می‌کنید. با این حال، واقع بین باشید و چیزی را به نوجوان نسبت ندهید که در واقع آن را ندارند.

دفتر خاطرات اهداف مثبت

این فعالیت باعث می‌شود نوجوان شما اهداف و راه‌های رسیدن به آنها را شناسایی کند. نوجوان می‌تواند فعالیت را به تنهایی انجام دهد یا با والدین همکاری کند. این فعالیت به دو بخش «تعیین اهداف» و «موانع و استراتژی‌ها» تقسیم می‌شود.

در بخش اول، از نوجوان خود بخواهید اهدافی را که می خواهد در چند روز آینده، یک ماه آینده، یک سال و پنج سال آینده به آنها برسد، بنویسد. در بخش بعدی، به آنها بگویید که چگونه برای دستیابی به اهداف خود برنامه ریزی کرده‌اند و با چه مشکلاتی ممکن است روبرو شوند.

تعیین اهداف و ایجاد برنامه‌ها و استراتژی‌ها برای رسیدن به آن‌ها به نوجوان شما احساس هدف می‌دهد. این فعالیت آنها را به فردی مثبت تر تبدیل می‌کند و از خطرات احتمالی کمتر می‌ترسد.

کتاب تلنگر اشتباهات

این فعالیت به نوجوان شما کمک می‌کند تا از اشتباهات گذشته خود درس بگیرد. این به آنها کمک می‌کند تا شکست‌های خود را به موفقیت تبدیل کنند. به نوجوان خود بیاموزید که شکست‌ها یا اشتباهات گذشته خود را که بیشترین تأثیر را بر او گذاشته است بنویسد. به آنها بگویید دلایل احتمالی شکست‌ها را بنویسند.

در بخش بعدی، آنها را تشویق کنید تا راه حل‌هایی برای جلوگیری از مشکلات مشابه در آینده ارائه دهند. این فعالیت به نوجوان کمک می‌کند تا دریابد که شکست بخشی از زندگی است و از شکست‌ها می‌توان برای موفقیت‌های بیشتر استفاده کرد. این به آنها کمک می‌کند تا افکار منفی را از هرگونه شکست در زندگی خود دور کنند.

یک نظر ثبت کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلدهای مورد نیاز علامت گذاری شده است. *