[smartslider3 slider="2"]

چگونه رفتار درست اینترنتی داشته باشیم؟

رفتار درست اینترنتی

به عنوان والدین می‌توانید به فرزند خود کمک کنید تا نحوه استفاده ایمن، مسئولانه و لذت بخش از اینترنت را بیاموزد. اگر به فرزند خود بیاموزید که چگونه خطرات اینترنت و تجربیات نگران کننده را مدیریت کند، در فرزند خود انعطاف پذیری دیجیتالی ایجاد می‌کنید. این امر توانایی برخورد و پاسخ مناسب را برای کودک و در رویارویی با هرگونه خطری ایجاد خواهد نمود. اما رفتار درست اینترنتی چیست؟

آنلاین شدن با کودک، یک رفتار درست اینترنتی

آنلاین بودن با فرزندتان به شما این امکان را می‌دهد که برنامه‌ها یا بازی‌هایی را که کودک در آن شرکت می‌کند یا فیلم‌هایی که تماشا می‌کند را ببینید.

می‌توانید تجربیات فرزند خود را به اشتراک بگذارید و در عین حال بررسی کنید که آیا محتوا مناسب است یا خیر. یکی از راه‌های این کار، پرسیدن سوالاتی است که نشان می‌دهد کودک شما در حال انجام چه کاری است. به عنوان مثال، این بازی جالب به نظر می رسد. آیا می‌توانی بازی کردن را هم به من بیاموزی؟

همچنین می‌توانید سایت‌های سرگرم کننده، جالب یا آموزشی را به فرزند خود نشان دهید. شما به عنوان والدین می‌توانید با استفاده از نوع مناسب کلمات جستجو، به فرزند خود کمک کنید تا اطلاعات مورد نیاز برای تکالیف خود را پیدا کند.

اگر در هنگام آنلاین بودن با تبلیغات روبرو شدید، فرصت خوبی است که با فرزند خود در مورد عدم کلیک روی آنها صحبت کنید. می‌توانید توضیح دهید که تبلیغات پاپ آپ می‌تواند منجر به سایت‌هایی با تصاویر ناخوشایند یا سایت‌هایی شود که اطلاعات شخصی یا مالی شما را می‌خواهند.

صحبت در مورد محتوای آنلاین و رفتار درست اینترنتی

به فرزند خود توضیح دهید که اینترنت همه نوع محتوا دارد و برخی از آنها برای کودکان نیست. می‌توانید توضیح دهید که کنترل‌های والدین، ​​تنظیمات مرور ایمن و فیلترهای اینترنت در اکثر دستگاه‌ها برای محافظت از کودکان در برابر محتوای نامناسب وجود دارد. اما این‌ها تضمینی نیستند و فرزند شما هنوز هم می‌تواند با محتوای نامناسب روبرو شود.

بنابراین ایده خوبی است که فرزند خود را تشویق کنید در صورت مشاهده موضوعی که او را نگران می‌کند با شما یا بزرگسالان مورد اعتماد دیگر صحبت کند. به عنوان مثال، ممکن است بگویید: گاهی اوقات مردم چیزهای وحشتناک را در اینترنت قرار می‌دهند. برخی از آنها ساخته شده و برخی دیگر واقعی است. اگر چیزی دیدید که شما را ناراحت می‌کند یا باعث ناراحتی شما می‌شود، به من اطلاع دهید.

همچنین می‌توانید توضیح دهید که همه اطلاعات موجود در اینترنت درست یا مفید نیستند. به عنوان مثال، برخی اخبار ساخته شده است. تشویق فرزندتان به پرسیدن مواردی که در اینترنت پیدا می‌کند به کودک شما کمک می‌کند تا تشخیص دهد که آیا یک وب سایت دارای اطلاعات با کیفیت خوب است یا خیر. این بخش مهمی از سواد دیجیتالی و رسانه‌ای است. و در ایجاد رفتار درست اینترنتی کمک بسیار بزرگی به حساب می‌آید.

الگوی خوب و رفتار صحیح

فرزند شما از شما یاد می‌گیرد. این بدان معناست که شما می‌توانید با استفاده از رسانه‌های دیجیتالی استفاده ایمن و سالم از اینترنت را به شیوه‌ای که می‌خواهید، مدل سازی کنید.

حریم خصوصی و اطلاعات شخصی

مطمئن شوید فرزند شما می‌داند که با افرادی که شخصاً آنها را نمی‌شناسد به صورت آنلاین ارتباط برقرار نمی‌کند. این امر به ویژه در زمانی اهمیت دارد که فرزند شما از شبکه‌های اجتماعی درون بازی استفاده می‌کند. به عنوان مثال برخی سایت‌های بازی برای کودکان هستند اما دارای ویژگی‌های پیام رسان هستند که ممکن است به افراد ناشناس اجازه دهد با فرزند شما ارتباط برقرار کنند. از شبمه های اجتماعی یا پیام رسان هاس مخصوص کودکان استفاده نمایید. در مقاله بررسی 5 پیام رسان ایمن برای کودکان بیشتر بخوانید.

کودک را تشویق کنید

کودک را تشویق کنید که اگر فردی که نمی‌شناسد به صورت آنلاین با او تماس بگیرد به شما بگوید. به آنها آموزش دهید که هرگز نام، آدرس، شماره تلفن یا تاریخ تولد خود را به کسی نگویید. هرگز تصاویری از خود ارسال نکنند. قبل از پر کردن فرم‌های عضویت در سایت‌های بازی، فرم‌های شرکت در مسابقات آنلاین و غیره، با شما مشورت کنند. قبل از استفاده از یک برنامه جدید، از شما بپرسند. می‌توانید نحوه بررسی تنظیمات حریم خصوصی را برای ایمن نگه داشتن اطلاعات شخصی به آنها نشان دهید.

یک نظر ثبت کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلدهای مورد نیاز علامت گذاری شده است. *