[smartslider3 slider="2"]

معرفی سه برنامه پیام رسان خطرناک برای کودکان

پیام رسان

پیگیری آنچه کودکان در تلفن‌های هوشمند خود انجام می‌دهند یک کار بزرگ است. زیرا برنامه‌های جدید به طور مرتب ایجاد می‌شوند و نمی‌توان تشخیص داد که آیا آنها ایمن هستند یا خیر. از آنجا که بچه‌ها در حال حاضر بخش زیادی از وقت خود را صرف رسانه‌های اجتماعی و برنامه‌های پیام رسان می‌کنند، بدین معنی است که آنها همیشه در ارتباط با دیگران هستند. متأسفانه، برخی از راه‌های مورد علاقه آنها برای برقراری ارتباط با دوستان، ممکن است خطرناک‌ترین برنامه‌هایی باشد که می‌توانند از آنها استفاده کنند.

یکی از نگران کننده ترین موارد در مورد استفاده از تلفن هوشمند این است که برخی از برنامه‌های تلفن می‌توانند دریچه‌ای باشند که از طریق آن شکارچیان آنلاین، غریبه‌ها و قلدرها وارد زندگی کودک یا نوجوان شوند. بهترین راه برای محافظت از فرزندان این است که خود را با اطلاعات مسلح کنید. بنابراین اجازه دهید نگاهی به برخی از خطرناک‌ترین برنامه‌های پیام رسان برای کودکان بیندازیم. در مقاله شش موضوع مهم که ایمنی در اینترنت را برای کودک به خطر می‌اندازند. بیشتر در مورد این موضوع بخوانید.

بالا بردن میزان اطلاعات والدین درباره برنامه‌های پیام رسان

همه‌ی برنامه‌های پیام رسانی که ممکن است کودک یا نوجوان از آن استفاده کند، آنها را به خطر نمی‌اندازد. برای بسیاری از نوجوانان برنامه‌های پیام رسان گروهی و ناشناس جذاب است. نوجوانان می‌خواهند به طور مداوم با دوستان خود ارتباط برقرار کنند زیرا عدم برقراری ارتباط می‌تواند منجر به تنهایی و ترس از رسانه‌های اجتماعی شود.

برنامه‌های پیام رسان می‌توانند احساس امنیت و جسارت بیشتری در کودکان ایجاد کنند و آنها را به افشای اطلاعات بیش از حد، مشارکت در مزاحمت‌های سایبری و یا حتی تصمیم گیری‌های خطرناک برساند.

برنامه‌های پیام رسان خطرناک معمولاً دارای چندین ویژگی مشترک هستند. این ویژگی‌ها به والدین نشان می‌دهد که برای فرزندان آنها ایمن نیستند. می‌توان تعدادی از آنها از جمله پیام‌های ناشناس، امکان چت با غریبه‌ها و پیام‌ها، عکس‌ها و فیلم‌های مضر را نام برد.

این نوع ویژگی‌ها می‌توانند به نوجوان اجازه دهند تا اتفاقات مهم را از والدین پنهان کند و به طور بالقوه آنها را درگیر مشکلات مهمی از جمله مزاحمت سایبری، ارسال پیام کوتاه، شکارچیان اینترنتی و موارد دیگر کند.

نوجوانانی که هنگام آنلاین بودن اشتباهی می‌کنند یا در شرایط ناامن به کمک نیاز دارند ممکن است خجالت بکشند که موضوع را با والدین در میان بگذارند. به همین دلیل، مهم است که کودکان را از برنامه‌ها و پلتفرم‌هایی که آنان را به خطر می‌اندازد دور نمود.

خطرات اینستاگرام برای نوجوانان و کودکان

اینستاگرام به عنوان بدترین و مضرترین شبکه اجتماعی پرکاربرد در دنیا لقب گرفته است. طبق تحقیقات صورت گرفته، شبکه اجتماعی اینستاگرام در صدر مضرترین شبکه‌های اجتماعی پرطرفدار قرار گرفت.

طبق آخرین بررسی‌هایی که صورت گرفته است شبکه‌های اجتماعی یوتیوب و توئیتر، به عنوان مثبت‌ترین شبکه‌های اجتماعی در بین پنج شبکه اجتماعی پرطرفدار در کل دنیا، شناخته شده اند.

اما شاید با خود بیاندیشید که چرا اینستاگرام باید در رده بدترین شبکه‌های اجتماعی قرار گیرد؟ برای پاسخ به این سوال باید به معرفی خطرات اینستاگرام برای نوجوانان و جوانان بپردازیم. در ادامه تعدادی از مهمترین این خطرات آورده شده‌اند. نارضایتی از زیبایی اندام، انتشار تصاویر نامعقول، نارضایتی از امکانات و نوع زندگی، صفحات غیر اخلاقی و کم شدن زمان استراحت. این‌ها تنها بخشی از خطرات اینستاگرام است که متوجه همه افراد جامعه شده است.

اسنپ چت

Snapchat به عنوان یک برنامه اشتراک گذاری و پیام رسانی سریع در بین نوجوانان بسیار محبوب است. این برنامه امکان می‌دهد عکس‌ها، فیلم‌ها یا پیام‌ها را با مقدار مشخصی از زمان مشاهده برای سایر کاربران ارسال نمود. پس از اتمام این زمان یا دور شدن کاربر از پیام، پیام دیگر قابل مشاهده نیست.

اما گیرنده‌ می‌تواند از آنچه برای آنها ارسال می‌شود اسکرین شات بگیرند. اگر شخصی از صفحه عکس یا ویدئویی که برای او ارسال شده است عکس بگیرد، اسنپ چت به وی اطلاع می‌دهد. اما هیچ راهی برای جلوگیری از انتشار آن برای دیگران وجود ندارد.

واتس اپ

WhatsApp یک سرویس پیام رسان است که به کاربران امکان می‌دهد پیام‌های متنی، صوتی و تصویری نامحدود مبادله کنند. آنچه WhatsApp را به یکی از خطرناک‌ترین برنامه‌ها برای نوجوانان تبدیل می‌کند این است که تعاملات در پلتفرمی غیر از تلفن آنها وجود دارد. به این معنی که نوجوانان می‌توانند مبادلاتی داشته باشند که در تلفن خود ذخیره نشده است. والدین باید بدانند که WhatsApp را می‌توان از طریق برنامه یا از طریق مرورگر وب استفاده کرد.

پیام رسان بی‌خطر برای نوجوان

پیگیری برنامه‌هایی که کودکان در تلفن نصب می‌کنند به اندازه کافی دشوار است. اما فهمیدن اینکه برنامه‌ای مناسب کودکان است یا خیر، لایه چالش برانگیز دیگری را به فرزندپروری دیجیتال اضافه می‌کند.

اولین چیز هنگام تصمیم گیری در مورد برنامه‌های مجاز برای نصب، این است که درباره آنها بیشتر بدانید. نام برنامه‌ها، نمادها و حتی نمای اجمالی، می‌تواند نظر کاربران را در مورد قابلیت‌ها و کاربردهای آن زیر سوال ببرد.

برنامه‌های کنترلی برای والدینی که مایل به درک بهتر برنامه‌های استفاده شده توسط فرزندان هستند، بسیار مهم است. از این رو با استفاده از نرم افزارهای کنترلی مانند FamilySafe می‌توان با ویژگی‌های مشکوک مانند پخش مستقیم، ردیابی موقعیت مکانی، تعامل با غریبه‌ها و … درباره برنامه نظر مثبت یا منفی داشت. همچنین بیاموزید که آیا این برنامه بی خطر است یا خیر.

علاوه بر بررسی برنامه مشاور و کسب اطلاعات بیشتر، بهترین گزینه بعدی این است که به غرایز خود تکیه کنید. اگر برنامه‌ای بی‌خطر به نظر نمی‌رسد، فورا آن را غیر فعال کنید. برنامه را در دستگاه خود نصب کنید تا آن را امتحان کنید.

برنامه‌های کنترل و نظارت بر کودک

والدینی که به دنبال راه حلی برای کاهش نگرانی‌ها و آگاهی از نحوه استفاده فرزندانشان از تلفن‌های هوشمند هستند، باید از نرم افزارهای کنترل والدین مانند FamilySafe استفاده کنند. این نرم افزارها ابزارهای لازم برای مدیریت زمان گوشی هوشمند را در اختیار والدین قرار می‌دهند. همچنین امکان مسدود کردن برنامه‌ها و اینترنت را نیز دارند.

استفاده از نرم افزارهای کنترل والدین با همراهی و مشورت کودک می‌تواند به والدین در مدیریت زمان آنها و آگاهی کامل والدین کمک کند. همچنین به والدین امکان می‌دهد برنامه‌هایی را که فرزندان هر روز نصب و استفاده می‌کنند، مشاهده کنند. با ویژگی مسدود کردن برنامه، والدین می توانند برنامه‌های نامناسب یا ناخواسته را مسدود کرده و ببینند که کودکان چقدر وقت خود را با استفاده از این برنامه‌ها صرف می‌کنند.

یک نظر ثبت کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلدهای مورد نیاز علامت گذاری شده است. *