[smartslider3 slider="2"]

رد پای دیجیتالی و آنچه هر نوجوان باید بداند

رد پای دیجیتالی

آیا نوجوانان می‌دانند که هر بار آنلاین می‌شوند یک ردپای دیجیتالی از خود باقی می‌گذارند؟ این رد پا مانند خرده‌های کلوچه‌ای که از آشپزخانه به اتاق خواب آنها منتهی می‌شود، عمل می‌کند. این مسیرهای رد شده هرگز پاک نمی‌شوند. آنها می‌توانند بعداً در زندگی به کودکان آسیب برسانند. بچه‌ها در عصر داده‌ها در حال بزرگ شدن هستند. جایی که عکس‌ها می‌توانند در عرض چند ثانیه گرفته و در اینترنت بارگذاری شوند.

اصطلاح رد پای دیجیتالی به این معنی است که مجموعه‌ی منحصر به فرد فعالیت‌ها، اقدامات و ارتباطات دیجیتالی که ردیابی داده را در اینترنت به جا می‌گذارد و می‌تواند کاربر یا دستگاه خاصی را شناسایی کند. این همان چیزی است که هنگام مرور وب، ارسال پست در رسانه‌های اجتماعی و یا حتی تایپ در یک سرویس چت پشت سر گذاشته می‌شود.

 هر روز که نوجوان به اینترنت وارد می‌شود، به رد پا یا نمایه دیجیتالی خود کمک می‌کند تا رشد کند. وب سایت‌هایی که از آنها دیدن می‌کند، پست‌های خبری که در مورد آنها نظر می‌دهد، نظراتی که در شبکه‌های اجتماعی می‌گذارد، همه این موارد گرد هم می‌آیند تا تصویری از زندگی آنلاین وی ایجاد کنند.

شهروندی دیجیتالی و رد پای دیجیتالی

رد پای دیجیتالی و نحوه رفتار آنلاین نوجوان مهم است. زیرا نوجوانان با فناوری اطراف خود بزرگ شده‌اند و هنوز به این علم مجهز نیستند که اقدامات آنها بسیار فراتر از نظر وبلاگ یا پست فیس بوک است. یک تصمیم نادرست در لحظه می‌تواند به رد پای دیجیتالی کودک آسیب برساند و او را تا بزرگسالی دنبال کند.

به همین دلیل است که آموزش شهروند دیجیتالی به کودک از اهمیت بالایی برخوردار است. مطمئن شوید که نوجوان از این که ردپای دیجیتالی او چگونه به نظر می‌رسد و در حال حاضر برای آن چه معنایی دارد، آگاه است.

انتخاب هوشمندانه در هنگام آنلاین بودن حتی می‌تواند منجر به رد پای دیجیتالی مثبت شود. که می‌تواند به آنها در موفقیت در دانشگاه و حرفه خود کمک کند. وقتی با نوجوان خود در مورد رد پای دیجیتالی صحبت می‌کنید، نکات زیر را به او بگویید.

وب هوشمند و تنظیمات حریم خصوصی

او را راهنمایی کرده و به وی بگویید که از سایت‌هایی که باعث عصبی شدن و ناراحت شدن می‌شود، دیدن نکند. اگر در مدرسه یا خانه یکی از دوستان خود بود و شخصی را مشاهده کرد که این کار را انجام می‌دهد، بلافاصله به یک بزرگسال اطلاع دهد.

به کودک بیاموزید که هر سایت اجتماعی، وبلاگ و نمایه آنلاین دارای تنظیمات حریم خصوصی است. حساب خود را خصوصی کند و به صورت دستی دوستان یا دنبال کنندگان جدید را تأیید کند. در مقاله چگونه از حریم خصوصی کودک در اينترنت حفاظت کنيم؟ بیشتر در این مورد بخوانید.

مسئولیت پذیری

از کودک بخواهید هرگز اطلاعات شخصی خود را فاش نکند. قبل از ارسال پست فکر کند. هر چیزی که به صورت آنلاین ارسال می‌کند، اعم از بارگذاری در رسانه‌های اجتماعی، نظر در مورد پست وبلاگ یا پاسخ در انجمن، عمومی است.

رسانه‌های اجتماعی و رفتار صحیح

در حالی که همه این‌ها برای نوجوان ترسناک به نظر می‌رسد، مهم است که به آنها یادآوری کنید که این یک فرصت عالی است. یک رد پای دیجیتالی مثبت می‌تواند در آینده برای آنها بسیار خوب باشد. نوجوانان می‌توانند از ردپای دیجیتالی خود به عنوان فرصتی برای ایجاد نام تجاری خود استفاده کنند.

برخی از راه‌های ایجاد یک اثر مثبت می‌تواند کمک کننده باشد. این کارها شامل شرکت در انجمن‌های گروهی حرفه‌ای، ایجاد وبلاگ در مورد علایق آنها و ارسال کارهای مدرسه‌ای است. نوجوانان می‌توانند از وب سایت‌ها برای بارگذاری پروژه‌های خود برای نمایش بهترین آثار به صورت آنلاین استفاده کنند.

آیا می توان رد پای دیجیتالی خود را پاک کرد؟

ممکن است نتوان رد پای دیجیتالی خود را به طور کامل از بین برد. اما قطعاً مواردی وجود دارد که می تواند حضور آنلاین را کاهش دهد. اولین کاری که باید انجام دهید این است که فهرستی از تمام حساب های آنلاین که می‌شناسید تهیه کنید.

هنگامی که لیستی از حساب‌ها را در اختیار دارید، هر یک از حساب‌هایی را که دیگر از آنها استفاده نمی‌کنید یا غیر ضروری می‌دانید، حذف کنید. اگر نمی‌توانید یک حساب را حذف کنید، حداقل اطلاعات را ویرایش کنید تا هیچ ارتباطی با اطلاعات واقعی شما نداشته باشد.

اگر در مورد وبلاگ‌ها یا صفحات وب نظر داده‌اید، می‌توانید مستقیماً با مالک سایت تماس بگیرید. به سادگی توضیح دهید که شما سعی می‌کنید رد پای دیجیتالی خود را کاهش دهید و از کمک آنها قدردانی خواهید کرد. اکثر صاحبان سایت نباید با درخواست شما اعترض کنند، اما باید بدانید که آنها مکلف به حذف اطلاعات شما نیستند.

نرم افزار کنترل والدین چگونه کمک میکند؟

یک نرم افزار کنترل والدین مانند FamilySafe علاوه بر اینکه می‌تواند سایت‌ها و برنامه‌هایی را که کودک شما از آنها استفاده می کند، نمایش دهد. همچنین می‌تواند به والدین این امکان را بدهد که به راحتی اینترنت را فیلتر کرده و فعالیت‌ها را زیر نظر داشته باشند. همچنین عبارت‌های جستجو شده یا آنهایی که مورد استفاده قرار می‌گیرند را اطلاع دهد. استفاده از ابزاری مانند این می‌تواند به کودکان و نوجوانان در مدیریت رد پای دیجیتالی آنها کمک کند.

یک نظر ثبت کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلدهای مورد نیاز علامت گذاری شده است. *