[smartslider3 slider="2"]

شبکه های اجتماعی و آنچه والدین باید بدانند.

شبکه های اجتماعی

به اشتراک گذاری اطلاعات و تصاویر از طریق شبکه های اجتماعی بخشی از زندگی روزمره بسیاری از کودکان و نوجوانان است. رسانه‌های اجتماعی به کودکان اجازه می‌دهند تا با یکدیگر ارتباط برقرار کرده و آنچه را که انجام می‌دهند در همان زمان به اشتراک بگذارند. قدرت در رسانه‌های اجتماعی به این معناست که اشخاص با افرادی که هرگز به صورت شخصی ملاقات نکرده‌اند ارتباط دارند.

کودکان و نوجوانان امروزی می‌توانند اطلاعات شخصی خود را بسیار فراتر از آنچه والدینشان در دوران جوانی انجام می‌دادند به اشتراک بگذارند. برای والدین مهم است که با فناوری‌های مختلفی که کودکان برای حفظ امنیت آنها در اینترنت استفاده می‌کنند، آشنا شوند.رسانه‌های اجتماعی همیشه در حال تغییر هستند و برنامه‌های جدید همیشه ظاهر می‌شوند. پس والدین حتما باید با این دنیای بزرگ آشنا شوند.

شبکه های اجتماعی چه تعریفی دارند؟

شبکه های اجتماعی به وب سایت‌ها و برنامه‌هایی اطلاق می‌شود که به افراد امکان می‌دهد با دیگران تعامل داشته باشند یا محتوا ایجاد کرده و به اشتراک بگذارند. شبکه‌ های اجتماعی محبوب جوانان شامل Snapchat ، Instagram ، TikTok ، Facebook Twitter و YouTube است. روش‌های مختلفی برای استفاده افراد از رسانه‌های اجتماعی وجود دارد، که در زیر بررسی شده‌اند.

نمایه‌های آنلاین

اکثر سایت‌های رسانه‌های اجتماعی از کاربران می‌خواهند که یک پروفایل ایجاد کنند، که معمولاً شامل نام، آدرس ایمیل، تاریخ تولد، علایق و عکس است.

دوستان

بسته به ابزار، کاربران افرادی که می‌شناسند را دنبال می‌کنند. آنها همچنین ممکن است از آن برای یافتن دوستان جدید استفاده کنند.

پیام رسانی یا چت

استفاده از پیام‌های فوری از طریق اینترنت یا بین تلفن‌های هوشمند.

دیوارها و تابلوها

سایت‌های رسانه‌های اجتماعی به افراد اجازه می‌دهند به روش‌های مختلف پیام ارسال یا دریافت کنند. به عنوان مثال، در فیسبوک، اطلاعات به دیوار ارسال می‌شود. بسته به تنظیمات حریم خصوصی کاربر، برخی از پیام‌ها برای عموم قابل مشاهده است، در حالی که برخی دیگر فقط توسط دوستان یا دنبال کنندگان قابل مشاهده است.

اشتراک گذاری عکس و ویدئو

بسیاری از سایت‌ها یا برنامه‌های شبکه‌های اجتماعی به کاربران اجازه می‌دهند عکس‌ها و فیلم‌ها را بارگذاری کرده یا فیلم‌های زنده را به اشتراک بگذارند. اینها نیز بسته به تنظیمات حریم خصوصی می‌توانند عمومی یا خصوصی باشند.

وبلاگ‌ها

وبلاگها به طور مرتب توسط افراد در یک پلت فرم اشتراک ویدیو ارسال می‌شوند. وبلاگ نویسان می‌توانند دنبال کنندگان بسیار بزرگی را به صورت آنلاین ایجاد کنند.

انجام بازی

کودکان و نوجوانان برای انجام بازی، به تنهایی یا با دوستان خود از سایت‌های آنلاین دیدن می‌کنند. برخی از برنامه‌ها شامل قمار آنلاین رایگان و بسیاری از آنها شامل تبلیغ محصول می‌شوند.

دوستیابی آنلاین

بسیاری از برنامه‌ها یا وب سایت‌ها به افراد غریبه کمک می‌کنند تا روابط آنلاین را در اینترنت پیدا کنند.

چگونه کودک را با استفاده از شبکه های اجتماعی ایمن نگه داریم؟

درباره‌ی برنامه‌هایی که فرزند شما از آنها استفاده می‌کند مطلع شوید. برخی از بسترهای رسانه‌های اجتماعی محدودیت سنی برای پیوستن دارند، اما برای کودکان آسان است که از این محدودیت‌ها عبور کنند. سعی کنید به زندگی آنلاین فرزند خود علاقه نشان دهید و سوال بپرسید.

در صورت امکان، رایانه‌ها را در مناطق مشترکی که می‌توانید در حین استفاده کودک را از آنها تماشا کنید، نگه دارید.

از نرم افزارهای حمایت آنلاین خانواده برخوردار شوید. برنامه‌هایی که کنترل والدین را ارائه می‌دهند می‌توانند وب سایت‌ها را مسدود کنند، محدودیت‌های زمانی را اعمال کنند، وب سایت‌هایی را که فرزند شما بازدید می‌کند و مکالمات آنلاین آنها را کنترل کنند. برای مثال FamilySafe یکی از این برنامه‌ها است.

حساب‌های آنلاین فرزند خود را دنبال کنید و به او بگویید که برای حفظ امنیت او فعالیت‌های آنلاین او را زیر نظر دارید. برخی از کودکان یا نوجوانان ممکن است یک حساب جعلی دوم برای والدین خود ایجاد کنند.

از آنها درباره افرادی که به صورت آنلاین با آنها ملاقات می‌کنند، بپرسید. نشان دادن علاقه واقعی به آنها کمک می‌کند تا در مورد آن راحت صحبت کنند. توضیح دهید که برای یک نفر در اینترنت آسان است که تظاهر به کسی کند که نیست.

در مورد اهمیت حفظ دوستی‌های آنلاین در دنیای آنلاین صحبت کنید. به طور واضح بیان کنید که اگر فرزند شما می‌خواهد شخصاً با یک دوست آنلاین ملاقات کند، باید در یک مکان عمومی و با یک بزرگسال مورد اعتماد باشد.

مردم همیشه نمی‌توانند آنچه دیگران در مورد آنها ارسال می‌کنند را کنترل کنند. توضیح دهید که اطلاعات و عکس‌های موجود در اینترنت می‌توانند سالها بعد دوباره ظاهر شوند.

در آخر برای مطالعه بیشتر، بهتر است مقاله تلفن هوشمند چه تاثیری بر رشد کودک دارد؟ را نیز بررسی کنید.

یک نظر ثبت کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلدهای مورد نیاز علامت گذاری شده است. *