[smartslider3 slider="2"]

تلفن هوشمند چه تاثیری بر رشد کودک دارد؟

رشد کودک

رشد کودک به طور منحصر به فردی تحت تاثیر محیط اطراف قرار دارد. خطرات موبایل و تبلت برای کودکان کاملا جدی است. این دستگاه‌ها علاوه بر مزییت‌های فراوانی که دارند، فرکانس بالا و انرژی بالایی نیز دارند.

بسیاری از تحقیقات ثابت کرده‌اند که میزان جذب تشعشعات در کودکان بیشتر از بزرگسالان است. زیرا بافت مغز آنها جاذب‌تر، جمجمه آنها نازک‌تر و اندازه نسبی آن کوچکتر است. این تنها قسمت کوچکی از آنچه که رخ میدهد است. در ادامه بیشتر با مزیت‌ها و معایب این دستگاه‎‌ها آشنا خواهیم شد. در مقاله شش عامل موثر در هوش کودک بیشتر بخوانید.

تاثیرات مثبت تلفن هوشمند بر رشد کودک

گوشی‎‎‌های هوشمند می‌توانند سه مزیت عمده در رشد کودکان داشته باشند:

خودکفایی

 با راهنمایی و حمایت اولیه، والدین و معلمان می‌توانند به کودکان کمک کنند تا نحوه تنظیم زمان خود را در تلفن‌های خود بیاموزند. این امر به آنها کمک می‌کند تا شیوه‌های خودآگاهی و بازاندیشی سالم را ایجاد کرده و تمرین کنند که کودکان را برای بزرگسالی آماده می‌کند.

سواد دیجیتالی

 استفاده کودکان از تلفن‌های هوشمند آنها را برای تعامل با فناوری‌های آینده آماده می‌کنند. با دسترسی سریع به اینترنت کودکان می‌توانند دانش بیشتری در مورد همه سوالات خود از طریق تلفن‌های هوشمند کسب کنند.

دسترسی به خدمات اضطراری

در موارد ناگوار شرایط اضطراری، کودکانی که به تلفن‌های هوشمند دسترسی دارند، می‌توانند به راحتی از آنها کمک بگیرند. این توانایی مداوم برای دسترسی به خدمات اضطراری می‌تواند به کودکان و والدین احساس امنیت دهد.

تاثیرات منفی گوشی‌های هوشمند بر رشد کودک

علت اصلی تأثیرات منفی تلفن‌های هوشمند بر رشد کودک می‌تواند از مکانی غیر منتظره ناشی شود. قبل از اینکه والدین نگران استفاده از تلفن‌های هوشمند فرزندان خود باشند، ابتدا باید خودشان را در نظر بگیرند. والدین به عنوان الگوهای اصلی فرزندان خود باید به مصرف تلفن‌های هوشمند خود توجه داشته باشند.

زیرا رفتار آنها زمینه‌ساز تعامل کودکان با فناوری خواهد بود. والدین باید توجه داشته باشند که چه تصویری را برای فرزندان خود بیان می‌کنند و چگونه با مصرف تلفن‌های هوشمند ارتباط برقرار می‌کنند.

معایب استفاده از تلفن‌های هوشمند برای کودکان در سال‌های اخیر مورد توجه قرار گرفته است. مقاله ای با عنوان ارتباط بین استفاده از فناوری تلفن همراه و سازگاری کودکان در سنین اولیه دبستان از داده‌های جمع آوری شده از 1642 کودک کلاس اول در ژاپن برای تعیین ارتباط بین استفاده از فناوری تلفن‌های هوشمند و توسعه رفتاری استفاده کرد. محققان دریافتند که استفاده معمول و مکرر از دستگاه‌های تلفن همراه با مشکلات رفتاری در دوران کودکی مرتبط است.

با شروع استفاده بیشتر کودکان از تلفن‌های هوشمند در سنین پایین، توجه به بیماری‌های عصبی، اعتیاد فیزیولوژیکی، خواب و مشکلات رفتاری بسیار مهم است. به همین دلیل، والدین و پزشکان باید از عواقب استفاده از تلفن‌های هوشمند در سنین پایین مطلع باشند.

سازمان بهداشت جهانی (WHO) شناسایی خطرات مرتبط با کودکان با استفاده از فناوری تلفن‌های هوشمند را آغاز کرده است. این سازمان اعلام کرد که کودکان بین دو تا چهار سال نباید بیش از یک ساعت در روز را در مقابل صفحه نمایش بگذرانند. این امر برای رشد کودک خطرآفرین است.

چهار دستورالعمل برای آشنایی کودک با فناوری

چهار دستورالعمل ارائه داد که چگونه والدین می‌توانند فرزندان خود را به بهترین شکل با تلفن‌های هوشمند آشنا کنند.

معرفی فناوری تلفن‌های هوشمند پس از پیش دبستانی

این امر منطقی است که والدین برای معرفی فناوری تلفن‌های هوشمند به فرزندان خود، زمانی پس از شروع پیش دبستانی مناسب بدانند. در سال‎‌های اولیه و سن کم، کودکان ممکن است با خطر ایجاد گرایش‌ها و رفتارهای نامطلوب روبرو شوند.

اقدامات کنترل والدین را فعال کنید.

بسیاری از دستگاه‌های الکترونیکی گزینه‌های راهنمای والدین دارند. توصیه می‌شود والدین حتما از این موارد استفاده کنند. از آنجا که فناوری وسایل هوشمند می‌تواند کودکان را در معرض محتوای نامناسب قرار دهد، والدین باید در محافظت از فرزندان خود در فضاهای دیجیتالی پیشگیرانه عمل کنند.

برای این امر می‌توان از FamilySafe استفاده نمود. FamilySafe یکی از بهترین نرم‌افزارهای کنترل کودک است. این نرم‌افزار می‌تواند از رخ دادن بسیاری از مشکلات با وسایل هوشمند کودک جلوگیری نماید.

محدودیت های زمان استفاده را اعمال کنید.

محدودیت زمان استفاده می‌تواند به کاهش احتمال ایجاد وابستگی ناسالم در کودکان کمک کند. والدین می‌توانند در مورد مواردی که کودکان می‌توانند و نمی‌توانند از تلفن‌های هوشمند خود استفاده کنند، با آنها صحبت کرده و آنها را راهنماییی نمایند. در این صورت است که کودکان به احتمال زیاد یک رابطه سالم با فناوری برقرار خواهند کرد.

محتوای کودکان خود را بررسی کنید.

قبل از استفاده کودکان از یک فناوری هوشمند جدید، والدین باید به محتوایی که فرزندانشان مصرف می‌کنند توجه داشته باشند. برای این امر نیز می‌توان از FamilySafe استفاده نمود و محتوای گوشی کودک را کنترل نمود.

یک نظر ثبت کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلدهای مورد نیاز علامت گذاری شده است. *