[smartslider3 slider="2"]

بیماری کویید و حفظ ایمنی کودک در فضای مجازی

ایمنی کودک

در این روزها که جهان با بیماری کویید درگیر است، قابل درک است که کودکان نیز مضطرب باشند. ممکن است درک آنچه در اینترنت یا تلویزیون می‌بینند یا از دیگران می شنوند، برای کودکان دشوار باشد. بنابراین آنها می‌توانند به طور خاص در برابر احساسات اضطراب، استرس و ناراحتی آسیب پذیر باشند. اما داشتن یک بحث باز و حمایتی با فرزندان می‌تواند به آنها در درک  کنار آمدن و حتی کمک مثبت به دیگران کمک کند. همچنین در این میان باید به ایمنی کودک در فضای مجازی نیز توجه خاصی نمود. زیرا به دلیل این بیماری اکثر کارها در فضای مجازی صورت می‌گیرد.

بیماری کویید وحفظ ایمنی کودک

اگر خانواده شما در زمان شیوع بیماری کروناویروس COVID-19 در خانه گیر کرده‌اند، به احتمال زیاد فرزندان شما زمان بیشتری را آنلاین می‌گذرانند. مدرسه، گپ زدن با دوستان، حتی درس‌های کلاس‌های متفرقه و خیلی چیزهای دیگر به صورت آنلاین تغییر کرده است و صورت می‌گیرد. ارتباط متقابل به کودکان و نوجوانان کمک می‌کند تا تاثیر این بیماری جدید را کاهش دهند و آنها را تشویق می‌کند تا به زندگی خود ادامه دهند. اما همچنین مجموعه جدیدی از چالش‌ها را برای هر یک از والدین ارائه می‌دهد. به همین دلیل حفظ ایمنی کودک در این فضای مجازی بیش از قبل دارای اهمیت است.

سوالات واضح بپرسید و گوش دهید

با دعوت از کودک خود برای صحبت در مورد این موضوع شروع کنید. دریابید که آنها چقدر می‌دانند. اگر کودکان شما خردسال هستند و قبلاً در مورد شیوع بیماری چیزی نشنیده‌اند، ممکن است لازم نباشد این موضوع را مطرح کنید. فقط از این فرصت استفاده کنید و شیوه‌های بهداشتی خوب را بدون ایجاد ترس‌های جدید به آنها یادآوری کنید. مطمئن شوید که در محیطی امن هستید و به فرزند خود اجازه دهید آزادانه صحبت کند. نقاشی‌، داستان و سایر فعالیت‌ها ممکن است به گشودن یک بحث کمک کند.

مهمتر از همه، نگرانی‌های آنها را کم نکنید یا از آنها دوری کنید. اطمینان حاصل کنید که احساسات آنها را می‌پذیرید و به آنها اطمینان می‌دهید که طبیعی است که از این چیزها بترسند. با توجه کامل به آنها نشان دهید که در حال گوش دادن هستید. مطمئن شوید که آنها درک کرده‌اند که هر زمان که دوست دارند می‌توانند با شما و معلمان خود صحبت کنند.

با کودکان صادق باشید

کودکان حق دارند از اطلاعات و آنچه در جهان می‌گذرد خبر داشته باشند. اما بزرگسالان نیز وظیفه دارند آنها را از ناراحتی مصون نگه دارند. از زبان و تعاریف مناسب سن آنها استفاده کنید. واکنش‌های آنها را مشاهده کنید و نسبت به میزان اضطراب آنها حساس باشید. بهترین راه برای حفظ ایمنی کودک صحبت کردن با آنها است. اگر نمی توانید به سوالات آنها پاسخ دهید، حدس نزنید. از آن به عنوان فرصتی برای کشف پاسخ‌ها با هم استفاده کنید. وب سایت‌های سازمان‌های بین المللی مانند یونیسف و سازمان بهداشت جهانی منابع اطلاعاتی خوبی هستند.

کاهش استرس کودک

وقتی تصاویر تکان دهنده زیادی می‌بینیم، احساس می‌کنیم که بحران در اطراف ما است. کودکان ممکن است بین تصاویر و واقعیت تمایز قائل نشوند. ممکن است باور کنند که در خطر قریب الوقوع هستند. شما به عنوان والدین می‌توانید با ایجاد فرصت‌هایی برای بازی و استراحت به فرزندان خود کمک کنید تا با استرس کنار بیایند. هرچه استرس کمتر باشد، ایمنی کودک و توان فکر کردن او بالاتر خواهد بود.

ایمنی کودک در فضای مجازی در هنگام بیماری کویید

با فرزندان خود در مورد اینکه با چه کسی و چگونه ارتباط برقرار می‌کنند، گفتگوی صادقانه داشته باشید. اطمینان حاصل کنید که آنها ارزش ارتباطات مهربانانه و حمایتی را درک کرده‌اند و این بدان معناست که رابطه نامناسب هرگز برای آنها قابل قبول نیست. اگر فرزندان شما هر کدام از این موارد را تجربه کردند، آنها را تشویق کنید تا به شما یا بزرگسالان مورد اعتماد اطلاع دهند. اگر به نظر می‌رسد فرزند شما از فعالیت‌های آنلاین ناراحت یا در معرض آزار سایبری قرار دارد، به فکر چاره‌ای باشید.

بررسی کنید که دستگاه کودک آخرین نرم افزار و برنامه‌های آنتی ویروس را اجرا می‌کند و تنظیمات حریم خصوصی روشن است. برای کودکان کوچکتر، ابزارهایی مانند نرم افزار کنترل والدین FamilySafe استفاده کنید.

برای فرزندتان فرصت‌هایی ایجاد کنید تا تعاملات ایمن و مثبت آنلاین با دوستان و خانواده داشته باشد. ارتباط با دیگران در حال حاضر و با همه‌گیری بیماری کویید بیش از هر زمان دیگری اهمیت دارد. این می‌تواند فرصتی عالی برای شما باشد تا در تعاملات مجازی خود مهربانی و همدلی را الگو قرار دهید. در مقاله اینترنت چگونه بر تعامل اجتماعی انسان‌ها تأثیر گذاشته است؟ بیشتر بخوانید. به فرزند خود کمک کنید تا اطلاعات غلط و محتوای نامناسب با سن را که می‌تواند اضطراب را در مورد ویروس COVID-19 افزایش دهد، بشناسد و از آن اجتناب کند.

رفتارهای آنلاین و تماس‌های ویدئویی را نظارت کنید. فرزندان خود را تشویق کنید که با همکلاسی های خود مهربان و محترم باشند. کمک کنید تا کودک با خط مشی‌های مدرسه و راهنمایی‌ها برای گزارش مزاحمت سایبری یا محتوای نامناسب آنلاین آشنا شود.

در این زمان و به دلیل گسترش کویید و از آنجا که کودکان زمان بیشتری را در اینترنت می‌گذرانند، می‌توانند در معرض تبلیغات بیشتری قرار گیرند. رسانه ممکن است غذاهای ناسالم، کلیشه‌های جنسیتی یا مطالب نامناسب سن را تبلیغ کند. به آنها کمک کنید تبلیغات آنلاین را بشناسند و از این فرصت استفاده کنند و با هم بررسی کنند که برخی پیام‌های منفی که می‌بینید چه اشکالی دارد.

گذراندن وقت در خانه میتواند فرصتی عالی برای کودکان باشد تا از صدای خود به صورت آنلاین برای به اشتراک گذاشتن دیدگاه‌های خود و حمایت از نیازمندان در طول بحران کویید استفاده کنند. فرزند خود را تشویق کنید تا از ابزارهای دیجیتالی که باعث حرکت آنها می‌شود استفاده کند.مانند فیلم‌های ورزشی آنلاین برای کودکان و بازی‌های ویدئویی که نیاز به حرکت فیزیکی دارد.

یک نظر ثبت کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلدهای مورد نیاز علامت گذاری شده است. *