[smartslider3 slider="2"]

اینترنت چگونه بر تعامل اجتماعی انسان‌ها تأثیر گذاشته است؟

تعامل اجتماعی

جهان روز به روز دیجیتالی‌تر می‌شود. ما خریدها و کارهای خود را به صورت آنلاین انجام می‌دهیم، مشاغل خود را آنلاین پیش می‌بریم و حتی دوستان مادام العمر را به صورت آنلاین پیدا می‌کنیم. امروزه دیگر نوع تعامل اجتماعی متفاوت شده است. از ژوئیه 2020، 59 درصد از جمعیت جهان کاربران فعال اینترنت بوده‌اند.

اینترنت قرار است بخش مهمی از زندگی ما شود. ما به طرز وحشتناکی به دنیایی نزدیک می‌شویم که تعاملات اجتماعی در درجه اول دیجیتالی است. اما آیا باید به این امر به عنوان یک تغییر مثبت یا منفی نگاه کنیم؟

تاثیرات مثبت اینترنت بر تعامل اجتماعی

نمی‌توان انکار کرد که اینترنت تأثیر مثبتی بر ارتباطات انسانی نداشته است. در مقایسه با زمان‌های قبل از اینترنت، اکنون بیش از هر زمان دیگری به هم متصل هستیم.

اکثر ما در حال حاضر این قدرت را داریم که با افراد آن طرف جهان تماس بگیریم. این پدیده‌ای است که جهانی شدن نامیده می‌شود. استفاده از برنامه‌های تماس تصویری مانند اسکایپ و زوم به این معنی است که مردم می‌توانند بدون نیاز به حضور در یک اتاق، ارتباط را تجربه کنند.

تکنولوژی همچنین یافتن عشق را بسیار آسان کرده است، زیرا تعاملات اجتماعی آنلاین افزایش یافته است. گزارشی که سال گذشته منتشر شد پیش‌بینی می‌کرد که بیش از 50 درصد از زوج‌ها تا سال 2035 به صورت آنلاین ملاقات خواهند کرد. همان گزارش نشان می‌دهد 47 درصد از مردم معتقدند که دوستیابی آنلاین برای افراد درونگرا پیدا کردن عشق را آسان‌تر می‌کند.

به طور مشابه، افرادی که در غیر این صورت تعامل اجتماعی محدودی داشتند، اکنون می‌توانند بخشی از جوامع آنلاین باشند. افراد دارای معلولیت می‌توانند مرزهای فیزیکی خود را در جهان بازی‌های ویدئویی فراموش کنند. همچنین افراد دارای اضطراب اجتماعی می‌توانند با تمرین تعامل در اینترنت اعتماد به نفس پیدا کنند.

تاثیرات منفی اینترنت بر تعامل اجتماعی

بیشتر مردم برای ارتباط با عزیزان، دوستان و همکاران خود به فناوری متکی هستند. قرنطینه ویروس کرونا که میلیون‌ها نفر را مجبور به کار در خانه کرد، ابزارهای ارتباطی آنلاین را نیز تسریع کرد. این امر به این معنی است که ما حتی کمتر از قبل با انسان تماس فیزیکی برقرار می‌کنیم.

افزایش استفاده از فناوری برای برقراری ارتباط نیز می‌تواند باعث افزایش تنهایی شود، به ویژه در میان افراد مسن که ممکن است به این برخوردهای معاملاتی به عنوان منبع اصلی ارتباطات اجتماعی خود اعتماد کنند.

فناوری همچنین امکان آزار و اذیت سایبری را فراهم کرده است و کودکان اکنون در معرض آزار و اذیت آنلاین قرار دارند. در حالی که مزاحمت سایبری برای کودکان نگران کننده است، در بزرگسالان نیز به یک چالش رایج تبدیل شده است.

فناوری همچنین بستری را برای شکارچیان آنلاین فراهم کرده است تا قربانیان خود را تعقیب کنند. ایجاد هویت جعلی آنلاین با هدف دستکاری، تعقیب یا سوء استفاده از قربانی خاص است.

اینترنت ناامن برای کودکان

باید این امر را قبول کنیم که بستر اینترنت برای کودکان بسیار ناامن است. علاوه بر راه هایی که در خارج از خانه برای امن کردن این سرزمین بی انتها به کار گرفته شده است والدین نیز باید از طریق راه های خود این محیط را برای کودک امن نمایند. میتوان گفت یکی از بهترین راه ها ی امن سازی این فضا برای کودک استفاده والدین از نرم افزارهای کنترلی و نظارتی برای کنرتل وسایل هوشمند کودک است.

FamilySafe یکی از بهترین نرم افزارها در این زمینه است که گزاشی کامل درباره‌ی اتفاقات افتاده در گوشی کودک را میدهد. علاوه بر این  FamilySafe همچنین میتواند والدین را از موقعیت کنونی کودک باخبر سازد. در مقاله محدود کردن دسترسی به اینترنت برای کودکان و امنیت کودک در فضای مجازی و نقش والدین در ایجاد آن بیشتر در این باره بخوانید.

یک نظر ثبت کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلدهای مورد نیاز علامت گذاری شده است. *