[smartslider3 slider="2"]

امنیت کودک در فضای مجازی و نقش والدین در ایجاد آن

امنیت کودک

در عصر جديد همه‌ی فعاليت‌هاى بشر به واسطه‌ فضاى مجازى انجام مى‌شود. حتى كودكان نيز در اين فضا فعاليت کرده و از امکانات آن استفاده می‌کنند. يكى از نكات حائز اهميت حفظ امنيت و حريم خصوصى در اینترنت است. مهم‌ترین دغدغه‌ والدین در حال حاضر، حفظ امنیت کودک در فضای مجازی است. امروزه دسترسی به اینترنت بسیار آسان شده و استفاده گسترده از گوشی‌های هوشمند فراگیر شده است. این اتفاق راه را برای وقوع جرایم سایبری علیه کودکان هموارتر کرده است.

اساسی‌ترین و اصلی‌ترین نقش در حفظ امنیت کودک را والدین ایفا می‌کنند. بنابراین والدین باید سطح دانش و آگاهی خود را بالا ببرند و از آسیب‌های این حوزه پیشگیری کنند. در همین راستا مهمترین نکاتی که والدین باید در نظر داشته باشند را در این مقاله مرور می‌کنیم.

نکات اساسی برای حفظ امنيت کودک

  • والدین باید محدودیت زمانی برای استفاده از گوشی و تبلت برای کودک در نظر بگیرند. اگر امکان می‌دهند که کودک در زمان مشخص شده فعالیت خود را قطع نمی‌کند باید از نرم افزارهایی مانند FamilySafe برای کنترل و نظارت استفاده نمایند. این نرم‌افزارها امکانات زیادی برای کنترل کودک مانند قطع اینترت در زمان مشخص شده، عرضه می‌کنند.  
  • والیدن باید در انتخاب نوع بازی و رده سنی بازی‌های آنلاین نظارت داشته باشند. کودکان به جای حضور در اجتماع و بازی وقت خود را صرف بازی‌های کامپیوتری می‌کنند. انزوا از مهم‌ترین تاثیرات منفی بازی‌های آنلاین است. والدین برای پیشگیری از آسیب‌های مربوط به بازی‌‌های رایانه‌ای باید از نظام ملی رده‌ بندی سنی بازی‌های رایانه‌ای ESRA استفاده کنند.
  • با کودکان در رابطه با استفاده صحیح از تلفن همراه، صحبت شود. به آنها آموزش داده شود که چطور از تلفن همراه استفاده کنند. درمورد استفاده از تلفن همراه و اثرات بد آن نیز به آنها هشدار داده شود. این رفتار والدین تنها برای حفظ امنیت کودک است.
  • عدم نظارت والدین بر فعالیت آنلاین کودک می‌تواند پیامدهای جبران ناپذیری داشته باشد. همان طور که گفته شد، والدین باید خود را با این فضا بیش‌از پیش مأنوس کنند و آموزش‌های لازم را در این حوزه ببینند.
  • با نصب نرم افزارهای کنترلی، علاوه بر نظارت بر فعالیت کودک می‌توان محدودیت‌هایی نیز در میزان ساعات استفاده از بازی‌های رایانه‌ای تعیین کرد. نرم‌افزارهایی مانند FamilySafe می‌توانند که از اعتیاد کودک به بازی و سایر آسیب‌های احتمالی پیشگیری نمایند. در مقاله اعتیاد به بازی‌های آنلاین و اثرات آن بر روی کودک بیشتر بخوانید.

 نکات ایمنی اولیه برای حفظ امنیت کودک

والدین می توانند مجموعه‌ای از قوانین را برای فرزندان خود تعیین کنند. این قوانین باید شامل زمان و چگونگی و محدودیت‌های استفاده از تلفن همراه باشد.

انتخاب گذرواژه، نخستین گام برای کاربران کودک در برابر افراد سودجو است. گذرواژه باید به صورتی انتخاب شود که به راحتی به خاطر سپرده شده اما توسط شخص دیگر نباید حدس زده شود. از سوی دیگر تنظیمات تلفن همراه نیز باید به صورتی تنظیم شوند که بیشترین امنیت را برای کودک به وجود آورند.

مدرسه دارای سیاست‌های مختلف درباره تلفن همراه و استفاده از آن است. والدین باید اطمینان حاصل کنند که کودک نسبت به این قوانین آگاهی کامل داشته و پیامدهای تخطی از آنها را به روشنی می‌داند.

تلفن‌های همراه هوشمند نه تنها دستگاه‌های ارتباطی پیچیده‌ای هستند، بلکه امکان دسترسی نامحدود به دنیای مجازی و فروشگاه‌های آنلاین را نیز فراهم می‌کنند. این فروشگاه‌ها دارای بیش از صدها هزار برنامه قابل دانلود هستند. اطمینان حاصل کنید فرزندتان از آنچه که می‌تواند و آنچه که نمی‌تواند با تلفن همراه خود انجام دهد، آگاه بوده و محدودیت‌های اطلاعاتی و داده در این زمینه را مشخص کنید.

یک نظر ثبت کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلدهای مورد نیاز علامت گذاری شده است. *