[smartslider3 slider="2"]

بهترین نرم افزارها برای کمک به کودک بیش فعال یا ADHD

ADHD

با توجه به رشد روزافزون تکنولوژی و در دسترس بودن وسایل و ابزارهای هوشمند، اپلیکیشن‌ها به کمک کسانی که مشکلات عدم تمرکز و بیش فعالی دارند هم آمده‌اند. این نرم افزارها می‌توانند به کودک ADHD  کمک کنند که با مشکلاتشان که از نداشتن تمرکز سرچشمه می‌گیرد مقابله کنند.

 بیش فعالی یا ADHD یکی از اختلالات تکاملی عصبی در دوران کودکی است. کودکان مبتلا به این بیماری در توجه و کنترل رفتارهای تکانشی مشکل دارند و یا بیش از حد فعال هستند. این اختلال بر قسمت‌هایی از مغز که در برنامه ریزی، تمرکز و اجرای کارها کمک می کند، تأثیر می‌گذارد. همانطور که بیان شد افراد مبتلا به بیش فعالی در تمرکز بر کارها و کنترل توجه خود مشکل دارند. این امر می‌تواند در آینده چالش های زیادی را برای کودک به وجود آورد. کودکان مبتلا ممکن است علائم زیر را داشته باشند.

بی توجهی یکی از مهمترین علائم این اختلال بشمار میرود. این کودکان در تمرکز حواس در کار مشکل دارند و جزئیات مهم را از دست می‌دهند. کودکانی که بیش از حد فعال هستند، بی قراراند و به راحتی خسته نمی‌شوند. بیش فعالی و بی احتیاطی از مشخصات اصلی روحیه آنها است. کودکانی که تکانه دارند زود فکر کرده و خیلی سریع عمل می کنند. آنها معمولاً حرف را قطع می کنند، صبر کردن برای آنها دشوار است.

در مقاله بیش فعالی در کودکان و راه‌های افزایش تمرکز در این مورد بیشتر بخوانید. علت دقیق ADHD مشخص نیست. اما عواملی ممکن است در ایجاد آن نقش داشته باشند: ژنتیک، محیط، آسیب مغزی، مصرف الکل و دخانیات در دوران بارداری، زایمان زودرس و وزن کم هنگام تولد.

هشت نرم‌افزار برای مدیریت چالش‌های کودک ADHD

نرم‌افزارها می‌توانند ابزارهای خوبی برای کمک به کودکان و نوجوانان مبتلا به ADHD باشند. حتی اگر یک برنامه به طور خاص و با توجه به ADHD طراحی نشده باشد، ممکن است به کودک در مدیریت چالش‌های روزمره کمک کند.

Homey Chores and Allowance

انجام کارهای خانه به کودکان مبتلا به ADHD می‌تواند به تقویت عزت نفس و مهارت‌های سازماندهی آنها کمک کند. اما پیگیری وظایف و کمک هزینه‌های خانگی می‌تواند برای کودکانی که مشکل توجه دارند سخت باشد. این اپلیکیشن می‌تواند روند را آسان کند. این برنامه می تواند وظایف روزانه، هفتگی یا ماهانه را برای کل خانواده تنظیم کند. همچنین در چندین دستگاه همگام سازی می شود. این نرم‌افزار در دسترس برای iOS, Android است.

Rooster Money

مشکل مدیریت پول در کودکان مبتلا به ADHD رایج است. این نرم‌افزار می‌تواند به آنها در مورد امور مالی آموزش دهد. این برنامه به والدین و کودکان اجازه می دهد تا کمک هزینه را از طریق یک حساب بانکی تمرینی پیگیری و نظارت کنند. این نرم‌افزار در دسترس برای iOS, Android است.

Stop, Breathe, and Think Kids

ذهن آگاهی می‌تواند ابزار خوبی برای کمک به کودکان در مدیریت علائم ADHD باشد. این برنامه 15 فعالیت رایگان را ارائه می‌دهد. با استفاده از این برنامه، بچه‌ها می‌توانند احساس خود را بررسی کنند و سپس فعالیتی را بر اساس آن احساس انتخاب کنند. این نرم‌افزار رایگان و در دسترس برای iOS است.

The Sims Free Play

این بازی یک شبیه سازی از زندگی است. این می تواند به کودکان مبتلا به ADHD کمک کند تا مهارت‌های روزمره مورد نیاز خود را در زندگی واقعی تمرین کنند. این نرم افزار رایگان و در دسترس برای iOS, Android است.

Conversation Planner

ADHD می تواند کودکان را از نظر اجتماعی تحت تأثیر قرار دهد، از جمله این که مکالمه را دشوار می‌کند. برنامه نویس مکالمه می‌تواند به کودک شما در تمرین کمک کند. این برنامه به بچه‌ها می‌آموزد که چگونه برای تعامل با افراد دیگر آماده شوند. این نرم افزار در دسترس برای iOS است.

Choiceworks Calendar

این برنامه یک برنامه تقویم مبتنی بر تصویر است که می‌تواند به بچه ها کمک کند. کودکان می‌توانند تصاویر را به ترتیب برای ترسیم روز، هفته یا ماه قرار دهند. این نرم افزار در دسترس برای iOS است.

Google Calendar

بسیاری از مردم از تقویم گوگل استفاده می کنند. اما ممکن است متوجه نشوند که چقدر می‌تواند برای کودکان مبتلا به ADHD مفید باشد. فرزند شما می‌تواند از آن برای پیگیری قرارها، رویدادها و وظایف استفاده کند. این نرم افزار رایگان و در دسترس برای iOS, Android است.

Eye to Eye

در این برنامه می‎‌توانند از طریق فعالیت‌های مختلفی کار کنند. هر تلاش به کودکان کمک می‌کند تا نقاط قوت و چالش‌های خود را بهتر بشناسند. یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد این است که وقتی کودکان ماموریت‌ها را تمام می‌کنند، طرح حمایتی دریافت می کنند. این طرح می تواند به نوجوانان مبتلا به ADHD در مدرسه و زندگی کمک کند. این نرم افزار رایگان و در دسترس برای iOS است.

با این که تکنولوژی به کمک خانواده های دارای فرزند ADHD آمده است، اما باید این امر را در نظر گرفت که کودک بیش از حد وابسته گوشی یا دیگر وسایل هوشمندش نشود. زیرا این اتفاق نتایج خوبی را به دنبال ندارد.  بنابراین والدین باید به دنبال راهی برای دور کردن و محدود نمودن ساعات استفاده فرزند خود از این وسایل باشند.

 FamilySafe یکی از نرم افزارهای خوب در این زمینه است که علاوه بر محدد کردن ساعات استفاده از گوشی و محدودیت در میزان استفاده از اینترنت ویژگی های دیگری نیز دارد. برای نظارت و کنترل کودک در FamilySafe ویژگی هایی مانند گزارش موقعیت،گزارش زمان استفاده از ھر برنامه، اسکرین شات در صورت وارد کردن کلمه غیرمجاز و خدمات بسیار دیگری نیز وجود دارد.

یک نظر برای “بهترین نرم افزارها برای کمک به کودک بیش فعال یا ADHD

یک نظر ثبت کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلدهای مورد نیاز علامت گذاری شده است. *