[smartslider3 slider="2"]

آنچه باید در مورد تقویت هوش کودک دانست.

تقویت هوش

تقویت هوش کودکان از مهمترین دغدغه‌های والدین است. برای تقویت هوش کودک راه‌های زیادی در قبل و بعد از تولد وجود دارد. والدین با تغذیه سالم و رژیم‌های غذایی مناسب می‎‌توانند به رشد مغزی کودک در دوران بارداری کمک فراوانی نمایند. همچنین این روند سرعت زیادی تا دو سالگی کودک دارد. این زمان بسیار خوبی برای تقویت حافظه و هوش بشمار میرود.

والدین با تشويق‌‌های كوچك‌ به كودك كمك‌ بزرگي کرده‌ به‌ خلاقيت او پر و بال خواهند داد. محققان‌ معتقدند كه‌ تحريكات ذهني كودكان از سوي والدين نقشي‌ بسيار مهم‌ در تقويت‌ هوش‌ دارد. نباید دائماً در حال غر زدن و دعوا کردن با کودک بود. والدین باید حس جسارت را در وجود او بدمند. کودک تا زمانی که با چیزی درگیر نشود، نمی‌تواند واکنش خوبی در برابر آن نشان دهد.

كودكان به كشف و يادگيری تمايل دارند. اين يك كنجكاوی غريزی است و می‌توان آن را ميل به پيشرفت و احساس تلاش و كوشش ناميد. آنچه‌ ضروري‌ است‌ ايجاد فضاي‌ مناسب‌ و تحريك‌ كننده‌ براي‌ تعليم‌ روزمره‌ است‌. به همین منظور‌ توصيه‌هاي‌ زير به والدین برای داشتن کودکی باهوش پيشنهاد مي‌شود. در ابتدا نگاهی به تعاریف داشته باشیم.

هوش چیست؟

هوش توانایی سازگاری با محیط و یادگیری مهارت‌های مختلف و همچنین توانایی استفاده از مفاهیمی که آموخته شده است، تعریف می‌شود. هشت نوع هوش انسانی: هوش منطقی- ریاضی، هوش زبانی- کلامی، هوش بصری- فضایی، هوش طبیعت گرایی، هوش موسیقیایی، هوش بدنی، هوش درون فردی، هوش برون فردی.

این امر ثابت شده است که هوش و خلاقیت دو توانایی‌اند که همه‌ی انسان‌ها دارند. اما این توانایی‌ها نیاز به شناسایی و پرورش دارند. باید اشاره نمود که متخصصین می‌گویند بیشترین هوش فرد پیش از تولد او تعیین می‌شود. با این حال عوامل فیزیولوژیکی و محیطی بر رشد ظرفیت او تاثیر دارند. رشد مغز کودک در طی سال اول زندگی دو برابر می شود. باید خاطرنشان نمود که مدرسه، خانه و محیط پرورش کودک بر رشد توانایی‌های او تاثیر می‌گذارند.

روش‌های افزایش حافظه و تقویت هوش کودک

کودکان مطالب را با بازی بهتر و با لذت بیشتر یاد می‌گیرند. همین امر سبب می‌شود تا مطالب را طولانی‌تر به خاطر بسپارند.

کودک با حفظ شعرگونه مسائل می‌تواند هم از خواندن لذت ببرد و هم از نظر آموزشی بهتر عمل کند.

از کودک بخواهید مطالبی که یاد گرفته است را به شما هم آموزش دهد. با این روش می توانید چند مهارت مختلف در کودک را همزمان افزایش دهید. در این روش هم کودک بازی می‌کند و لذت میبرد هم مطالبی را که آموخته است مرور می‌کند.

ذهن کودکان بیشتر به تصاویر علاقه دارد و به راحتی آن‌ها را به خاطر می‌سپارد. تصویرسازی به کودکان کمک می‌کند تا مطالب به راحتی در حافظه آنها ثبت شود.

ورزش، رشد مغز و عملکرد کودک را تقویت می‌کند، ترشح اندورفین در مغز را افزایش داده و باعث تقویت عملکرد و خروجی مغز می‌شوند. ورزش در حافظه و یادگیری تاثیر زیادی می‌گذارد. کودکان پس از ورزش 20% سریعتر کلمات جدید را یاد می‌گیرند. والدین باید تلاش کنند تا ورزش‌های مناسب هر سنی را برای کودک خود پیدا نمایند. در مقاله شش نکته مهم آموزشی در ورزش کودک بیشتر در این باره بخوانید.

سرودهاي‌ گروهي‌ و نواختن‌ پيانو براي‌ كودكان‌ سه‌ ساله‌ به‌ تدريج‌ باعث‌ تقويت‌ هوش کودکان و  قدرت‌ استدلال‌ زیاد‌ آنان‌ مي‌شود. اين‌ كودكان‌ در تركيب‌ و ساخت‌ پازل‌ در مقايسه‌ با بچه‌هايي‌ كه‌ تمرين‌ موسيقي‌ نداشته‌اند، دقيق‌تر و سريع‌تر و در درك‌ مفاهيم‌ رياضي‌ و منطقی موفق‌‌ترند.

 والدین نباید هرگز توجهات‌ خود را از فرزندان دريغ‌ كنند. گرچه‌ توجه‌ والدين‌ در سنين‌ پايين‌ براي‌ كودك‌ بسيار مهم‌ است، اما پيشرفت‌ ذهني‌ و هوشي‌ او در اين‌ سنين‌ به‌ پايان‌ نمي‌‌رسد. شبكه‌هاي‌ عصبي، بخصوص‌ آنها كه‌ به‌ احساسات‌ مربوط‌ مي‌شوند تا سنين‌ نوجواني‌ در حال‌ توسعه‌اند. بنابراين‌ با افزايش‌ سن‌ نيز باید مشوقي‌ مهربان‌ براي کودک بود.

محدودیت در استفاده از وسایل هوشمند

امروزه کودکان بیشترین زمان خود را صرف استفاده از گوشی و یا دیگر وسایل هوشمند خود می‌نمایند. این امر سبب دور شدن از فضای واقعی زندگی و روی آوردن به اینترنت و حتی در مواردی به اعتیاد به آنها ختم خواهد شد. در مقاله اعتیاد به بازی‌های آنلاین و اثرات آن بر روی کودک بیشتر بخوانید.

برای افزایش و تقویت هوش کودک تماشای تلوزیون و استفاده از وسایل هوشمند را محدود کنید. بازي‌هاي كامپيوتري و تماشاي تلويزيون بیش از حد می‌تواند بر رشد عقلی و جسمی کودک اثرات مخربی بگذارد. همچنین می‌توانید تلويزيون يا كامپيوتر را در اتاق كودك قرار ندهيد.

 به همین دلیل باید این روند کنترل شود. یکی از راه های کنترل این امر استفاده از نرم افزارهای کنترل والدین مانند FamilySafe است. FamilySafe راهی مفید برای والدین است تا با کنترل میزان ساعت استفاده از وسایل هوشمند به کودک خود در میزان زمان مصرف آنها کمک نمایند.

یک نظر ثبت کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلدهای مورد نیاز علامت گذاری شده است. *