[smartslider3 slider="2"]

روش ها و موارد کلاهبرداری با ارسال پیامک و اس ام اس که باید درباره آنها بدانیم.

آشنایی با روش های کلاهبرداری با پیامک

ارسال پیامک روشی سریع و آسان برای انتقال پیام است. این روش تنها برای ایجاد ارتباط بین افراد نیست. کسب وکارها نیز می توانند با استفاده از پنل های ارسال پیامک، برای توسعه کسب و کار خود در ابعادی بزرگ تر از آن استفاده کنند. اما ارسال پیامک برای تعداد زیادی از افراد، می تواند با مقاصد نادرست و به  قصد کلاهبرداری با پیامک هم انجام شود.

پیامک های مخرب معمولاً حاوی لینکی هستند که فرد با کلیک بر روی آن اطلاعات بانکی خود را در اختیار سارقان قرار می دهد. در این مقاله در رابطه با روش های کلاهبرداری از طریق پیامک توضیح می دهیم و راه مقابله با آن را بررسی می کنیم.

کلاهبرداری با پیامک چگونه انجام می شود؟

کلاهبرداری با پیامک به روش های مختلفی انجام می شود که هدف همه آن ها دزدیدن اطلاعات کاربران است. اکثر پیامک هایی که به قصد سوءاستفاده ارسال می شوند، حاوی لینکی مخرب هستند. این لینک به همراه یک پیام که  قربانی را مجاب به کلیک بر روی آن می کند ارسال می شود.

لینک های مخربی که از طریق اس ام اس دریافت می شوند اشکال مختلفی دارند. در برخی از آن ها، پیامکی حاوی لینک از یک صفحه پرداخت جعلی برای شما ارسال می شود. شخص پس از ورود به لینک، به صفحه ای شبیه به درگاه های پرداخت بانکی وارد می شود. در این صفحه، با توجه به متن پیامک از او خواسته می شود تا مبلغی بسیار ناچیز را پرداخت کند. فرد با وارد کردن اطلاعات کارت بانکی خود، شامل شماره کارت، تاریخ انقضا، cvv2 و رمز دوم، در صفحه پرداخت جعلی، آن ها را در اختیار سارق قرار می دهد. کلاهبردار با در دست داشتن تمام اطلاعات بانکی قربانی اقدام به دزدی از او حساب می کند.

در نوع دیگری از این حملات برای افراد لینکی حاوی یک نرم افزار مخرب ارسال می شود. در متن پیامک از فرد خواسته می شود تا برای راحتی در انجام امور، این نرم افزار را روی تلفن همراه خود نصب کند. بعد از کلیک بر روی لینک و اجازه نصب، مجوز دسترسی به تلفن همراه به کلاهبردار داده می شود. در نتیجه سارق می تواند اطلاعات شخصی فرد را دزدیده و از آن ها سوءاستفاده می کند. از طرفی ممکن است پس از نصب، تعداد زیادی پیامک مخرب از طریق خط قربانی برای مخاطبین او ارسال شود. کلاهبردار از این روش برای پاک کردن ردپای خود استفاده می کند.

ورود تروجان از طریق لینک آلوده
حملات فیشینگ با مجاب کردن کاربر و ایجاد اعتماد در او، باعث انتقال بدافزارهایی همچون کیلاگر و تروجان به گوشی کاربر می شوند.

متن پیامک ارسال شده از طرف کلاهبرداران حاوی چه اطلاعاتی است؟

در کلاهبرداری با پیامک متن پیام شامل موضوعاتی است که به احتمال زیاد مخاطب به آن حساس خواهد بود. این پیام گاهی طوری طراحی می شود که به نظر می رسد از طرف یک ارگان دولتی یا قضایی ارسال شده و موضوعاتی مانند قطع شدن یارانه و پیگیری شکایت در سامانه ثنا را عنوان می کند.

گاهی این پیام حاوی متنی است مبنی بر اینکه شما در یک قرعه کشی برنده شده اید، یا فردی به کمک شما برای پیدا کردن گنج نیاز دارد.

پیامک با عنوان برنده شدن در قرعه کشی

 متن این پیامک ها معمولاً با عناوینی اغوا کننده مطرح می شوند. این پیامک ها شامل مواردی هستند مبنی بر اینکه شما در قرعه کشی برنده شده اید و برای دریافت آن باید روی لینک زیر کلیک کرده و یا با شماره تلفن موجود در پیامک تماس بگیرید.

از طرفی پیامک با محتوایی شامل دریافت تخفیفات هیجان انگیز، می تواند از شگردهای کلاهبرداران پیامکی باشد. توجه داشته باشید که هدف ازاین دست پیامک ها اغلب دزدی اطلاعات حساب بانکی شماست. پس به هیچ عنوان قبل از اطمینان از صحت پیامک، اطلاعات شخصی خود مانند مشخصات فردی، آدرس منزل و اطلاعات حساب بانکی را در اختیار افراد ناشناس قرار ندهید.

پیامک از طرف سامانه ثنا

در این روش کلاهبردار با ارسال پیامکی که به نظر می رسد از طرف سامانه ثنا یا سامانه ثبت نام الکترونیکی قضایی ارسال شده، قربانی را به کلیک بر روی لینک موجود در پیامک ترغیب می کند. در متن پیام از شما خواسته می شود تا هزینه پیگیری یا مشاهده ابلاغیه شامل موارد مانند ثبت و پیگیری شکایت، صدور حکم جلب و سایر ابلاغیه های قضایی را پرداخت کنید. بعد از پرداخت، اطلاعات حساب بانکی شما به سرقت رفته و سارق اقدام به خالی کردن حساب شما می کند.

هنگام دریافت پیامک از طرف سامانه ثنا  به موارد زیر توجه داشته باشید:

  • پیامک ارسال شده از طرف سامانه ثنا بدون شماره و با شناسه adliran ارسال می شود.
  • این پیام فاقد هرگونه لینک و شماره تماس شخصی است.
  • آدرس سایت رسمی سامانه ثنا adliran.ir است.
  • ابلاغیه های الکترونیکی تنها برای افرادی ارسال می شوند که قبلاً در سامانه ثنا ثبت نام کرده باشند.
  • سامانه ثنا برای مشاهده ابلاغیه هزینه ای دریافت نمی کند.
  • در صورت دریافت پیام مشکوک، حتماً قبل از کلیک بر روی لینک موجود در پیام، آلوده بودن یا نبودن لینک را بررسی کنید.
کلاهبرداری با پیامک و sms
در صورتی که اطلاعاتی از صحت پیامک دریافت شده ندارید، می توانید با تماس با ارگان اصلی از جمله بانک یا سامانه ثنا، از اعتبار پیامک دریافت شده مطمئن شوید.

کلاهبرداری با پیامک با عنوان کمک به خیریه

در این نوع از کلاهبرداری با پیامک، قربانی پیامی از طرف یک خیریه یا شخصی که خود را نیازمند معرفی کرده و تقاضای پول دارد، دریافت می کند. در متن این پیامک نیز یک شماره کارت یا لینک واریز وجه وجود دارد. کلاهبردار با درگیر کردن احساسات فرد و ناچیز بودن مبلغ درخواستی، سعی می کند شخص را وادار به کلیک روی لینک کرده و به اطلاعات حساب بانکی او دست پیدا کند.

پیامک از طرف دستگاه های دولتی

کلاهبردار در این روش با عناوینی مانند قطع یارانه، دریافت سبد کالای خانوار، دریافت و شارژ کارت سوخت، برای افراد پیامک ارسال می کند. این پیامک به همراه یک لینک مخرب ارسال می شود و با عناوینی هشداردهنده افراد را به دام می اندازد. توجه داشته باشید که سازمان های دولتی از شماره های شخصی پیامک ارسال نمی کنند. پس به هیچ عنوان روی لینک این پیامک ها کلیک نکنید.

پیامک با عنوان پیدا شدن گنج

در این روش کلاهبردار با ارسال پیامکی به افراد مبنی بر اینکه گنجی بزرگ در زمین کشاورزی خود یا بیابان پیدا کرده است، از شما کمک می خواهد. فرد ادعا می کند که بی سواد است و یا توان فروش این گنج را ندارد و از شما درخواست می کند تا در ازای کمک به او، بخشی از گنج را برای خود بردارید. هیچ گاه به این پیام ها جواب ندهید.

جلوگیری از هک پیامک و کلاهبرداری با پیامک
اطلاعات بانکی خود را تنها در درگاه های پرداخت مطمئن وارد کنید. جهت اطمینان، URL لینک را با دقت بررسی کنید.

کلاهبرداری با پیامک با عنوان بخشیده شدن جرائم

در متن این پیامک عنوان می شود که اگر تا مدت زمان مشخصی، مبلغی معادل مثلاً 60 درصد از جریمه اتومبیل خود را با لینک موجود در پیامک پرداخت کنید، مابقی جرایم بخشوده خواهند شد. حتماً قبل از کلیک روی لینک موجود در پیامک، از صحت و اعتبار آن اطمینان حاصل کنید.

چگونه از کلاهبرداران پیامکی شکایت کنیم؟

اگر در معرض کلاهبرداری با پیامک یا هک پیامک قرار گرفتید، لازم است تا در اولین فرصت به دفاتر خدمات قضایی یا دفاتر پلیس فتا مراجعه کرده و شکایت تنظیم کنید. هنگام ثبت شکایت لازم است تا علاوه بر مدارک شناسایی، پرینت حساب بانکی و پرینت متن پیامی که برای شما ارسال شده بود، به همراه داشته باشید. همچنین شما باید در سامانه ثنا ثبت نام کنید تا ابلاغیه های شکایت برایتان پیامک شود.

سخن آخر

کلاهبرداری با پیامک یکی از رایج ترین روش های کلاهبرداری اینترنتی است. در این روش سارق با ارسال پیامکی که به نظر حاوی اطلاعاتی مهم است، تلاش می کند تا قربانی را وادار به کلیک بر روی لینک موجود در متن پیام کند. با کلیک روی لینک، افراد اطلاعات شخصی مانند حساب بانکی خود را در اختیار سارق قرار داده و امنیت خود را به خطر می اندازند.

فعال سازی رمز دوم و ارسال پیامک های هشداردهنده از طرف پلیس فتا با سرشناسه PoliceFATA اقداماتی بود که در جهت آگاه سازی عموم جامعه و جلوگیری از پیشبرد اهداف کلاهبرداران پیامکی انجام گرفت. شما نیز به عنوان یک شهروند با آگاهی از این موضوع و مطلع کردن اطرافیان خود، می توانید به تأمین امنیت خود و جامعه کمک کنید.

یک نظر ثبت کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلدهای مورد نیاز علامت گذاری شده است. *