[smartslider3 slider="2"]

چرا باتری گوشی من زود تمام می شود؟ راهکارهای کاهش مصرف باتری اندروید

آموزش راه هایکاهش مصرف باتری در اندروید

شرکت های تولید کننده گوشی های اندروید، هر ساله به دنبال ارتقا کیفیت و تکنولوژی ساخت باتری موبایل هایشان هستند. با این وجود کاربرانی که استفاده زیادی از گوشی دارند، معمولا از زود تمام شدن باتری رنج می برند. گاهی خالی شدن سریع باتری به دلیل خرابی باتری گوشی نیست، بلکه تنظیماتی که کاربران بر روی گوشی فعال می کنند، دلیل زود تمام شدن باتری است. برای جلوگیری از این معضل باید راهکارهای کاهش مصرف باتری اندروید را به کار بگیرید.

برای حل مشکل زود خالی شدن باتری، نیاز است تا یک سری تنظیمات را در گوشی بهینه سازی کنید. راهکارهایی که در ادامه توضیح می دهیم به کاهش مصرف باتری در دستگاه های اندروید کمک می کنند.

راهکارهای موثر جهت کاهش مصرف باتری در اندروید

قابلیت تنظیم اتوماتیک نور صفحه نمایش (Auto Brightness) را غیر فعال کنید.

قابلیت Auto Brightness (در برخی گوشی ها adaptive brightness) برای تنظیم اتوماتیک نور صفحه نمایش است. وجود سنسور تشخیص نور در کنار دوربین سلفی گوشی، در صورت روشن بودن قابلیت Auto Brightness، باعث می شود که نور صفحه نمایش بر اساس میزان نور محیط تنظیم شود. این قابلیت بسیار کاربردی است اما فعال حسگر نور، باعث مصرف باتری گوشی می شود. از طرفی فرمان افزایش و کاهش نور، مصرف باتری را بیش تر می کند.

هر چه نور محیط بیش تر باشد، قابلیت Auto Brightness، نور صفحه نمایش را بیش تر می کند. زیاد بودن نور صفحه باعث مصرف بیش تر باتری می شود. با توجه به دلایل ذکر شده، اگر قصد دارید که در مصرف شارژ باتری دستگاه اندرویدی خود صرفه جویی کنید، توصیه می کنیم که قابلیت Auto Brightness را غیرفعال کنید.

برای اطمینان از غیر فعال بودن Auto Brightness به تنظیمات گوشی رفته و گزینه Display را انتخاب کنید. در صفحه تنظیمات صفحه نمایش، به دنبال گزینه Auto Brightness یا adaptive brightness را پیدا کرده و آن را خاموش کنید.

خاموش کردن adaptive brightness

حالت روشن بودن دائم صفحه نمایش را غیرفعال کنید.

گوشی های هوشمند امکانی دارند که در آن می توانید به دستگاه بگویید چه میزان زمان، بعد از بیکار بودن قفل شود. اگر بعد از مدت تعیین شده، دست به گوشی تان نزنید، صفحه به طور اتوماتیک قفل شده و نور صفحه خاموش می گردد. این زمان می تواند در دستگاه های اندرویدی بنا به سلیقه کاربر افزایش یا کاهش داده شود.

هرچه مدت زمان روشن ماندن مانیتور بیش تر باشد، شارژ باتری مصرفی دستگاه نیز افزایش پیدا می کند. پیشنهاد ما به شما این است که تنظیمات مربوط به روشن ماندن صفحه را بر روی 15 تا 30 ثانیه قرار دهید. در این حالت اگر 30 ثانیه پشت سر هم از گوشی استفاده نکنید، نمایشگر دستگاه خاموش می شود.

حالت تاریک (Dark Mode) گوشی را فعال کنید.

اگر گوشی تان نمایشگر OLED دارد، فعال کردن حالت Dark Mode می تواند مصرف باتری اندروید را کاهش دهد. وقتی صفحه نمایش OLED کم نور یا تیره باشد، کمترین میزان باتری را مصرف می کند؛ چرا که در این حالت دیودها به طور کامل خاموش یا کم نور می شوند. وقتی دارک مود در نمایشگر های OLED فعال است، پیکسل ها برعکس LCD به رنگ سیاه در نمی آیند، بلکه خاموش می شوند. بنابراین در شرایطی که حالت شب در نور طبیعی روز فعال باشد، عمر باتری خیلی بیش تر از حالت معمول است.

شما می توانید این قابلیت را از بخش Display در تنظیمات گوشی هوشمند اندرویدی خود پیدا کرده و آن را فعال کنید. همچنین برای کاهش مصرف باتری می توانید حالت شب را در برنامه هایی مانند توییتر که از این قابلیت پشتیبانی می کنند، فعال کنید.

حالت تاریک (Dark Mode) گوشی خود را فعال کنید

اگر تلفن شما از صفحه نمایش OLED استفاده می کند، تغییر پس زمینه به یک پس زمینه تیره، به حفظ باتری کمک می کند؛ چرا که نمایشگرهای OLED می توانند پیکسل ها را غیرفعال کنند و پس زمینه هایی با رنگ سیاه باعث کاهش مصرف باتری در اندروید می شوند.

همچنین شما می توانید از نرم افزارهایی که برای کاهش پیکسل های صفحه نمایش طراحی شده اند استفاده کنید. یکی از این اپلیکیشن ها Pixoff است. با Pixoff شما می توانید از الگوهای مختلف کاهش پیکسل ها استفاده کنید و نیمی از پیکسل ها را غیرفعال کنید. با انجام این کار کیفیت چندان تغییری نمی کند.

اپلیکیشن های پرمصرف را با قابلیت BATTERY USAGE محدود کنید.

قابلیتی در گوشی های اندرویدی وجود دارد که به طور منظم، کارهایی که با گوشی انجام می شود ثبت شوند. در واقع دستگاه اندرویدی به طور منظم گزارشی از عملکرد گوشی تهیه می کند. این گزارش می تواند به شما کمک کند تا برنامه هایی که بیش تر از سایر نرم افزارها باتری مصرف می کنند را تشخیص دهید. این قابلیت Battery Usage نام دارد. برای دسترسی به گزارش Battery Usage مراحل زیر را طی کنید:

  • وارد تنظیمات گوشی شوید.
  • گزینه Battery را انتخاب کنید تا وارد صفحه تنظیمات باتری گوشی شوید.
  • بر روی علامت سه نقطه بالای صفحه ضربه بزنید.
تنظیمات باتری یوزیج
  • از منو گزینه Battery Usage را انتخاب کنید.
  • گزارش باتری مصرف شده نمایش داده می شود. بررسی کنید که کدام اپلیکیشن ها بیش ترین مصرف باتری را دارند.
  • شما می توانید دسترسی برخی از اپلیکیشن ها را در پس زمینه محدود کنید تا در مصرف انرژی صرفه جویی شود. برای انجام دادن این کار اپلیکیشنی که می خواهید دسترسی به منبع انرژی آن را محدود کنید را انتخاب کرده و انگشت خود را کمی نگه دارید.
  • App Info را باز کنید.
  • روی قسمت باتری کلیک کنید.
  • گزینه Background restriction را انتخاب کرده و در پنجره نمایش داده شده Restrict را انتخاب کنید.

از باتری های اورجینال استفاده کنید.

از دلایل خرابی باتری گوشی می توان به تقلبی بودن باتری اشاره کرد. اگر به هر دلیلی باتری گوشی تان خراب شد و قصد تعویض آن را داشتید، حتما نوع اورجینال باتری را خریداری کنید. استفاده از باتری های بی کیفیت و نامرغوب منجر به آسیب رساندن به دستگاهتان شده و عملکرد آن را تحت تاثیر قرار می دهد.

برای کاهش مصرف اینترنت در اندروید قابلیت هایی که نیاز ندارید را غیرفعال کنید.

دستگاه هوشمند اندرویدی شما قابلیت های اتصال مختلفی دارد که هر یک از آن ها در صورت فعال بودن، باعث مصرف باتری می شوند. توصیه می کنیم که تنها در شرایط نیاز این قابلیت ها را فعال کرده و در غیر این صورت حتما آن ها را غیرفعال کنید. خاموش کردن قابلیت های زیر در شرایطی که به آن ها نیازی ندارید، باعث کاهش مصرف باتری اندروید می شود.

  • قابلیت اتصال اتوماتیک به WiFi
  • بلوتوث
  • قابلیت Google Now
  • دیتای موبایل
  • NFC
  • GPS
  • قابلیت انیمیشن در گوشی
  • Hotspot
  • و…
هر قابلیت گوشی که به آن نیازی ندارید را به صورت موقت غیرفعال کنید.
هر قابلیت گوشی که به آن نیازی ندارید را به صورت موقت غیرفعال کنید.

برای کاهش مصرف باتری اندروید ویبره گوشی را غیرفعال کنید.

روشن بودن حالت ویبره گوشی، از عوامل مصرف انرژی زیاد باتری است. حتی اگر نمی خواهید حالت ویبره را از اعلان تماس و پیامتان بردارید، حتما این قابلیت را در هنگام کار با کیبورد گوشی غیر غعال کنید. به این قابلیت اصطلاحا Haptic Feedback گفته می شود.

از ویروسی نبودن گوشی مطمئن شوید.

برنامه های مخرب و بدافزارها علاوه بر خطری که برای اطلاعات شخصی شما دارند، می توانند سرعت مصرف باتری را تا حد چشمگیری افزایش دهند. بهتر است همیشه یک آنتی ویروس قوی بر روی گوشی تان داشته باشید تا از نصب برنامه های مخرب روی گوشی تان جلوگیری شود.

برای کاهش مصرف باتری اندروید power mode گوشی را فعال کنید.

در تمامی گوشی های اندروید، حالتی با عنوان “ذخیره سازی باتری” تعبیه شده، که هر زمان انرژی باتری از یک مرز مشخص عبور کرد، این قابلیت باعث کاهش مصرف باتری شود. اگر این گزینه را فعال کنید، باتری گوشی شما هدر نخواهد رفت. برای فعال کردن حالت power mode باید به تنظیمات باتری مراجعه کنید. همچنین در منوی دسترسی سریع نیز می توانید به دکمه power mode دسترسی داشته باشید.

قابلیت ذخیره انرژی از چهار حالت optimized، medium power، maximum power saving و high performance پشتیبانی می کند و به صورت پیش فرض به روی optimized قرار داده شده است. حالت optimized بین عملکرد گوشی و مصرف باتری تعادل برقرار می کند.

فعال کردن پاور مود برای کاهش مصرف اینترنت در اندروید
با فعال کردن power mode، می توانید از باتری گوشی برای مدت زمان بیش تری استفاده کنید.

دسترسی به اینترنت در پس زمینه را مدیریت کنید.

برخی برنامه ها حتی مواقعی که از آن ها استفاده نمی کنید، به اینترنت متصل بوده و اینترنت و باتری گوشی را مصرف می کنند. شما می توانید دسترسی برنامه ها به اینترنت در پس زمینه گوشی را غیرفعال کنید. این کار علاوه بر افزایش عمر باتری، میزان مصرف اینترنت برنامه ها را کاهش می دهد.

برای انجام این کار وارد تظیمات گوشی شده و Apps (برنامه ها) را انتخاب کنید. نرم افزار مدنظرتان را از لیست برنامه های نصب شده انتخاب کنید تا تنظیمات برنامه به نمایش درآید. در صفحه تنظیمات برنامه گزینه ای تحت عنوان Restrict Data Usage قرار دارد. این گزینه نشان می دهد که برنامه از طریق وای فای یا اینترنت موبایل در پس زمینه به اینترنت متصل است. دسترسی به دیتا در پس زمینه را برای برنامه هایی که کاربرد چندانی برایتان ندارند قطع کنید.

نرم افزارها و سیستم عامل گوشی را به روز نگه دارید.

در بروزرسانی هایی که برای سیستم عامل و نرم افزارها ارائه می شود، عملکرد گوشی و برنامه ها بهبود پیدا کرده و مصرف منابع بهینه تر می شود. در کنار این موارد، افزایش امنیت و رفع مشکلات ورژن قبلی، از اهمیت زیادی برخوردارند. از این جهت بهتر است که نرم افزارهای گوشی را همیشه به روز نگه دارید.

اما از طرفی اتوماتیک سازی فرایند آپدیت برنامه ها باعث می شود که با هر بار فعال بودن اینترنت، اپلیکیشن های نصب شده روی گوشی شروع به بروزرسانی می کنند. این موضوع باعث مصرف باتری و زود تمام شدن آن می شود. برای اینکه مانع از بروزرسانی اپلیکیشن ها شوید، بروزرسانی خودکار برنامه های روی گوشی خود را غیرفعال کنید. با این کار هم در مصرف اینترنت و هم در مصرف باتری گوشی صرفه جویی خواهید کرد. زمان هایی در هفته یا ماه را برای بروزرسانی برنامه ها در نظر بگیرید و آپدیت های برنامه ها را به صورت دستی انجام دهید.

از یک اپلیکیشن کاهش مصرف باتری اندروید استفاده کنید.

اپلیکیشن های اندرویدی در زمینه کاهش مصرف باتری اندروید ارائه شده اند. این اپلیکیشن ها ادعا می کنند که با استفاده از راهکارهای ترکیبی (ترکیبی از راهکارهایی که در این مقاله معرفی کردیم)، مصرف باتری را به حداقل می رسانند.

یکی از اپلیکیشن های موفق در این زمینه Greenify نام دارد. این برنامه نرم افزارهایی که استفاده نمی کنید را مدیریت می کند تا هم فضای حافظه گوشی آزاد شود و هم مصرف باتری کاهش پیدا کند. اگر جزو آن دسته افرادی هستید که مدام یادتان می رود برنامه ها یا قابلیت های اضافه گوشی را ببندید، می توانید این اپلیکیشن یا هر اپلیکیشن مفید دیگری که برای کاهش مصرف باتری در اندروید کاربرد دارد را نصب کنید.

محیط اپلیکیشن Greenify جهت کاهش مصرف باتری اندروید
محیط اپلیکیشن Greenify جهت کاهش مصرف باتری در اندروید

کلام آخر

باتری یکی از اجزای مهم گوشی های موبایل است. این روزها زندگی و کارهای روزانه اکثر ما به گوشی مان وابسته است؛ بنابراین داشتن موبایلی که بتواند باتری را برای ساعات زیادی حفظ کند خیلی اهمیت دارد. در این مقاله راهکارهایی برای کاهش مصرف باتری در دستگاه های اندرویدی ارائه دادیم. به طور کلی با بستن قابلیت هایی که به آن ها نیازی ندارید، می توانید باتری گوشی را برای ساعات بیش تری حفظ کنید.

اگر شما هم راه حلی برای کاهش مصرف باتری در اندروید دارید، در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

یک نظر ثبت کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلدهای مورد نیاز علامت گذاری شده است. *