[smartslider3 slider="2"]

علائم خرابی باتری گوشی چیست؟ کی وقت تعویض باتری است؟

شارژ باتری گوشی و علائم خرابی باتری

با گذشت زمان عملکرد باتری بهترین گوشی های هوشمند هم افت می کند. خرابی باتری گوشی یکی از شایع ترین مشکلاتی است که کار کردن با گوشی را با مشکل مواجه می کند. اما چطور می توان این مشکل را شناسایی و برطرف کرد؟

در این مقاله علائم و نشانه هایی که ثابت می کند باتری گوشی شما خراب شده است را بررسی می کنیم. همچنین راه های اطمینان از خرابی باتری، از جمله استفاده از کد تست سلامت باتری را توضیح می دهیم. در انتها چند راهکار کاربردی برای افزایش عمر باتری موبایل ارائه می دهیم.

7 مورد از مهم ترین نشانه های خرابی باتری گوشی

امروزه تلفن های هوشمند به بخشی جدانشدنی از زندگی ما تبدیل شده اند. از کار افتادن و ضعف عملکرد آنها به هر دلیلی، می تواند باعث ایجاد وقفه جدی در زندگی روزمره ما شود. ظرفیت مفید باتری بیش تر گوشی ها معمولاً بین 300 تا 600 سیکل است. اگر باتری گوشی شما به اندازه کافی شارژ نگه نمی دارد و شما دائماً مجبور هستید از گوشی در حال شارژ استفاده کنید، یعنی باتری گوشی تان با مشکل مواجه شده است.

خوشبختانه شما می توانید باتری موبایل خود را در صورت فرسودگی تعویض کنید. اگر هنوز مطمئن نیستید که باتری گوشی شما نیاز به تعویض دارد یا نه در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا با نشانه های خرابی باتری گوشی آشنا شوید.

1- گوشی دائماً به شارژ کردن نیاز دارد.

یکی از علائمی که نشان می دهد باتری گوشی هوشمندتان نیاز به تعویض دارد، توجه به تعداد دفعات نیاز به شارژ مجدد آن در طول روز است. به طور متوسط، یک گوشی هوشمند مدرن می تواند بین 5 تا 8 ساعت از شارژ کامل تا تخلیه کامل دوام بیاورد. البته این زمان ممکن است بسته به عوامل مختلفی، از کاربر به کاربر دیگر به شدت متفاوت باشد.

یک باتری سالم معمولاً می تواند پاسخگوی نیازهای روزمره افراد بوده و در پایان روز هم هنوز مقداری شارژ داشته باشد. اگر از گوشی خود استفاده سنگین نمی کنید و باز هم مجبورید آن را چند بار در روز شارژ کنید، یعنی باتری شما خراب شده است.

2- گوشی در هر چرخه شارژ، به طور کامل شارژ نمی شود.

علامت دیگری که نشان می دهد باتری شما نیاز به تعویض دارد، کامل نشدن شارژ گوشی در بازه زمانی چرخه شارژ معمولی باتری است. برای اینکه از این موضوع مطمئن شوید، ابتدا شارژ باتری خود را به زیر 5٪ برسانید. سپس گوشی را با توجه به مدت زمان توصیه شده از طرف شرکت سازنده، به شارژر وصل کنید.

بعد از گذشت مدت زمان مشخص شده، گوشی خود را چک کنید. اگر شارژ باتری کمتر از 100% باشد، یعنی باتری شما قادر به نگه داشتن شارژ کامل نیست.

شارژ نشدن گوشی به طور کامل از علائم خرابی باتری گوشی
شارژ نشدن گوشی به طور کامل، می تواند یکی از علائم خرابی باتری گوشی باشد.

3- گوشی تان قدیمی شده است.

به عمر مفید گوشی خود توجه داشته باشید. چه زمانی تلفن همراه تان را خریدید؟ اگر پاسخ شما به این سؤال از 2 سال بیش تر باشد، سؤال بعدی که باید از خود بپرسید، این است که در این مدت حدوداً چند بار گوشی خود را شارژ کرده اید؟

هر سال حدود 350 چرخه شارژ دارد. این یعنی شما در یک سال حداقل 350 بار گوشی خود را شارژ می کنید. یک باتری متوسط گوشی به گونه ای طراحی شده است که بین 300 تا 600 دوره شارژ دوام می آورد، بنابراین اگر 18 تا 24 ماه قبل گوشی را خریده اید، احتمال فرسودگی باتری گوشی شما بسیار بالا است.

4- باتری گوشی داغ می شود.

داغ شدن گوشی یکی از علائم خطرناک خرابی باتری گوشی است. میانگین محدوده دمای سالم برای باتری گوشی های هوشمند بین 68 تا 86 درجه فارنهایت است. باتری گوشی می تواند بالاتر از این سطح هم کار کند، اما تأثیر منفی بر عمر و عملکرد کلی آن خواهد داشت. اگر گوشی شما معمولاً بیش از حد گرم می شود یا هنگام شارژ کردن گوشی داغ می شود، می تواند نشانه ای از خراب شدن باتری گوشی باشد.

داغ شدن گوشی
داغ شدن گوشی یکی از علائم خرابی باتری گوشی است.

5- گوشی روشن نمی شود.

این مورد احتمالاً یکی از واضح ترین و ساده ترین نشانه های خرابی باتری گوشی است. اگر گوشی شما حتی زمانی که به شارژ متصل است و مطمئن هستید شارژ دارد، باز هم روشن نمی شود، ممکن است ایراد از باتری گوشی باشد. توجه کنید که اگر فقط نمایشگر گوشی شما خاموش شده و هنوز صدای نوتیفیکیشن ها را می شنوید، احتمالاً ایراد از صفحه نمایش گوشی شماست نه باتری!

اگر با چنین شرایطی مواجه شدید، پیشنهاد می کنیم ابتدا شارژر خود را عوض کنید تا مطمئن شوید اشکال کار از شارژ نیست.

6- گوشی فقط زمانی که به شارژ متصل است، روشن می ماند.

اگر بعد از تلاش برای روشن کردن گوشی، متوجه شوید که گوشی شما فقط زمانی روشن می شود که به شارژر متصل باشد، مطمئناً باتری گوشی شما خراب شده است. این مشکل زمانی ایجاد می شود که تلفن فقط با اتصال به شارژر کار کند و به محض قطع کردن آن خاموش شود.

7- باتری گوشی تغییر شکل دهد.

نکته آخر اینکه، اگر صفحه نمایش گوشی شما حالت برآمده پیدا کرد و از قاب خارج شد، به احتمال زیاد این موضوع ناشی از متورم شدن باتری است که صفحه را به سمت بالا فشار می دهد. برآمدگی باتری به دلیل افزایش دمای باتری و شارژ بیش از حد سلول های باتری ایجاد می شود. در این مرحله چاره ای جز تعویض باتری ندارید و باید قبل از اینکه صفحه نمایش گوشی ترک بخورد دست به کار شوید!

تعویض باتری به دلیل باد کردن باتری گوشی
به محض مشاهده علائم متورم شدن باتری، برای جلوگیری از آسیب سخت افزاری بیش تر، باتری را تعویض کنید.

چگونه می توانیم خرابی باتری گوشی را بررسی کنیم؟

تعویض باتری تلفن همراه کار ساده ای است و بسیار ارزان تر از خرید یک گوشی جدید تمام می شود. اما اگر با باتری گوشی خود مشکل دارید، ولی این مشکل هنوز حاد و پیچیده نشده است، بهتر است قبل از اقدام برای عوض کردن باتری گوشی، ابتدا روش هایی را که در ادامه به شما پیشنهاد می دهیم، امتحان کنید.

برنامه های شخص ثالث گوشی را بررسی کنید.

برای شناسایی مشکلات باتری گوشی، ابتدا برنامه های شخص ثالث را بررسی کنید. برای این کار می توانید از safe mode اندروید استفاده کنید. این ابزار برای شناخت برنامه های مخربی که از آن ها بی اطلاع هستید و عملکرد گوشی را تحت تاثیر قرار می دهند کاربردی است. معمولا برنامه های مخرب منابع گوشی از جمله باتری را به خود مشغول می کنند.

از طرفی در بیش تر مواقع، اجرای بیش از حد برنامه ها به طور هم زمان، دلیل ضعیف شدن باتری گوشی است. باتری گوشی هم مانند یک انسان با اجرای هم زمان چندین برنامه خسته می شود و هر چه بیش تر کار کند، با سرعت بالاتری تمام می شود. برنامه هایی که چندان از آنها استفاده نمی کنید را حذف کنید و برنامه های غیرضروری و در حال اجرا در پس زمینه را هم ببندید.

وضعیت باتری گوشی را با برنامه ها و کدهای دستوری بررسی کنید.

صاحبان گوشی های اندرویدی می توانند با شماره گیری کد دستوری *#*#4636#*#* و از طریق منوی آزمایشی و مخفی اندروید، گوشی خود را عیب یابی کنند. برای مشاهده جزئیاتی مانند وضعیت شارژ، سطح شارژ، منبع تغذیه و دما، روی گزینه «اطلاعات باتری» ضربه بزنید. همچنین برای عیب یابی باتری گوشی می توانید از برنامه های شخص ثالث موجود در فروشگاه Google Play کمک بگیرید.

وضعیت باتری گوشی را از بخش تنظیمات بررسی کنید.

برای این کار ابتدا بخش تنظیمات گوشی خود را باز کنید. سپس به بخش باتری بروید و بررسی کنید که باتری چقدر شارژ دارد و مدت زمان پیش بینی شده برای تمام شدن این شارژ چقدر است. همچنین می توانید برای مشاهده نمودار و جزئیات بیش تر، روی گزینه مشاهده جزئیات استفاده یا View Detailed Usage ضربه بزنید. علاوه بر این، می توانید از این بخش نمایش گرافیکی مصرف باتری ، میزان مصرف باتری از زمان شارژ کامل و اینکه کدام برنامه چقدر باتری مصرف می کند را هم مشاهده کنید.

بررسی وضعیت باتری گوشی از بخش تنظیمات
مراحل بررسی وضعیت باتری گوشی از بخش تنظیمات

از هر شارژی برای شارژ کردن گوشی خود استفاده نکنید.

در صورت امکان، همیشه برای شارژ کردن گوشی از شارژری که همراه گوشی شما ارائه می شود استفاده کنید. اگر از شارژر دیگری استفاده می کنید، مطمئن شوید که سازنده موبایل شما آن برند را تأیید کرده باشد. بهتر است از استفاده از شارژهای جایگزین ارزان قیمت موجود در فروشگاه ها خودداری کنید؛ زیرا ممکن است به تلفن شما آسیب برساند. شارژرهای ارزان قیمت با احتمال بیش تری منفجر می شوند و آتش می گیرند.

چند راهکار ساده برای افزایش عمر باتری گوشی

  • با کاهش مصرف باتری، عمر آن افزایش پیدا می کند. پس هر چقدر بتوانیم استفاده بهینه تری از گوشی موبایل و برنامه های آن داشته باشیم، خرابی باتری گوشی کمتر خواهد شد.
  • حالت ذخیره باتری یا حالت کم مصرف را روشن کنید.
  • در صورت عدم نیاز، اینترنت را خاموش نگه دارید.
  • امکاناتی که صفحه را روشن نگه می دارند محدود کنید.
  • امکاناتی که اطلاعات زیادی را پردازش می کنند محدود کنید.
  • اینترنت همراه و GPS گوشی را روشن نگه ندارید.
  • گوشی خود را بلافاصله بعد از پر شدن شارژ از شارژر جدا کنید.

جمع بندی

در این مقاله ابتدا با بررسی علائم خرابی باتری گوشی تلاش کردیم تا به شما نشان دهیم چه زمانی باید با باتری گوشی خود خداحافظی کنید. در ادامه روش هایی برای بررسی سلامت باتری گوشی به شما معرفی کردیم تا با استفاده از آنها بتوانید دائماً عملکرد باتری گوشی خود را زیر نظر داشته باشید و از پیشرفت خرابی آن جلوگیری کنید. در نهایت با معرفی چند روش ساده تلاش کردیم تا به شما کمک کنیم که استفاده از باتری گوشی خود را بهینه کرده و از خرابی زودهنگام آن خود جلوگیری کنید.

یک نظر ثبت کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلدهای مورد نیاز علامت گذاری شده است. *