[smartslider3 slider="2"]

خطرات استفاده از موبایل در حال شارژ چیست؟ آیا این کار خطرناک است؟

عواقب استفاده از موبایل در حال کار

شارژ کردن گوشی های هوشمند معمولا وقت گیر است و برای کاربرانی که استفاده زیادی از گوشی دارند آزاردهنده است. ممکن است تابحال درباره مضرات استفاده از موبایل در حال شارژ شنیده باشید و ترجیح بدهید که حین شارژ شدن گوشی از آن استفاده نکنید. در این مقاله در رابطه با ضررها و مشکلات ناشی از استفاده تلفن همراه در هنگام شارژ توضیح می دهیم تا با شایعات و واقعیت های این مساله آشنا شوید. با ما همراه باشید.

استفاده از موبایل در حال شارژ

استفاده از گوشی هنگام شارژ، یکی از عادت های عده زیادی از کاربران موبایل است. برخی دیگر از کاربران اعتقاد دارند که کار کردن با گوشی زمانی که به برق وصل است و شارژ می شود، خطرناک است. اما این موضوع چقدر صحت دارد؟

تکنولوژی گوشی های قدیمی تر به گونه ای بود که استفاده از آن ها هنگام شارژ شدن گوشی خطرناک بود. در گذشته استفاده از موبایل در حال شارژ باعث داغ شدن بیش از حد گوشی شده و حتی باعث تغییر حالت و سایز باتری گوشی می شد. با تکنولوژی های جدید این موارد به شدت کاهش یافته اند، اما اینطور نیست که بگوییم استفاده از موبایل در حال شارژ هیچ آسیبی به گوشی وارد نمی کند. این کار در بلند مدت می تواند باتری گوشی را ضعیف کند. در ادامه گوشی در حال شارژ و تاثیر کار کردن با آن را بررسی می کنیم.

خرابی گوشی در اثر استفاده از موبایل در حال شارژ
استفاده از گوشی در حال شارژ باعث می شود که زمان تکمیل شارژ گوشی طولانی تر شود.

اهمیت سلامت باتری گوشی

از آن جایی که نرم افزارهای گوشی و بازی ها پیشرفت فوق العاده ای داشته و خیلی سنگین تر از قبل شده اند یکی از فاکتورهای تاثیرگذار در خرید تلفن همراه باتری گوشی می باشد. هرچقدر کیفیت و گرافیک یک نرم افزار بالاتر باشد، میزان باتری مصرفی آن نرم افزار نیز بالاتر می رود. به همین دلیل شرکت های سازنده موبایل مدام در حال ارتقا کیفیت باتری های گوشی هستند. 

به طور کلی باتری های لیتیوم یون در گوشی های هوشمند، طول عمر مشخص دارند که این طول عمر با تعداد دفعات شارژ و دشارژ، مشخص می شود. اکثر باتری های لیتیوم یون، به طور معمول تا 1000 بار عمر مفید برای شارژ شدن و دشارژ شدن باتری دارند.

هر بار که ما شارژ گوشی خود را به پایان رسانده و آن را دوباره به شارژر متصل می کنیم، یک بار شارژ و دشارژ را انجام داده ایم که باعث می شود طول عمر مفید باتری گوشی مان، کم تر شود. از طرفی اتصال مداوم گوشی به شارژ و کندن آن بدون اینکه شارژ گوشی به مقدار لازم رسیده باشد، داغ شدن بیش از حد گوشی یا استفاده از شارژرهای فیک می تواند باعث شود که عمر باتری زودتر به پایان برسد.

داغ شدن موبایل در حال شارژ

فرض کنید که می خواهید تماسی با گوشی تان بگیرید و در عین حال تلفن همراه شما تنها یک درصد شارژ دارد؛ برای اینکه حین صحبت کردن، تلفن خاموش نشود آن را به شارژر متصل می کنید و شروع به صحبت کردن می کنید. ممکن است مکالمه شما طولانی تر شود و در این بین احساس کنید که تلفن همراه تان داغ شده است.

تمام دستگاه های الکتریکی هنگام کار کردن حرارت تولید می کنند که میزان این حرارت در برخی دستگاه ها بیش تر و در برخی دیگر کم تر است. هر چه تعداد برنامه هایی که همزمان در گوشی اجرا می شوند بیش تر باشد، پردازش داده ها بالاتر رفته و گوشی کمی گرم تر از حالت معمول می شود. حال اگر این موارد را در هنگام وصل بودن شارژر به تلفن استفاده کنید، میزان گرمای تولیدی تا 2 برابر افزایش می یابد.

علت گرما به دلیل فشار پردازشی است که در حین مکالمه به تلفن همراه شما وارد می شود. این فشار پردازشی باعث می شود که دمای تلفن همراه شما افزایش یابد. بهتر است در چنین شرایطی تلفن همراه تان را از شارژ بکشید، تا دمای گوشی بیش تر از این افزایش نیابد. یا اینکه تا زمان اتمام فرایند شارژ شدن، از گوشی استفاده نکنید.

اگر این شرایط هرچند وقت یکبار اتفاق بیفتد آسیب خاصی متوجه حال گوشی تان نمی شود. ولی اگر اکثر اوقات شرایطی به وجود بیاید که گوشی تان بیش از حد معمول داغ شود، قسمت هایی از گوشی از جمله باتری عملکرد مطلوب خود را از دست می دهند.

داغ شدن بیش از حد گوشی
داغ شدن بیش از حد گوشی هنگام شارژ، می تواند به اجزای داخلی گوشی آسیب برساند.

کند شدن فرآیند شارژ گوشی

هر فعالیتی که با گوشی انجام می دهید، بخشی از حافظه موقت گوشی اشغال می شود و پردازنده شروع به پردازش داده های موجود در حافظه می نماید. حال فرض کنید که موبایل در حال شارژ شدن است و سیستم مدیریت انرژی مجبور است که بخش عمده ای از جریان تامین شده توسط شارژر را صرف روشن ماندن صفحه و پردازش برنامه های باز گوشی نماید. در این حالت جریان کمتری به باتری می رسد و این باعث دیر شارژ شدن تلفن همراه می شود.

استفاده نکردن از گوشی در حال شارژ باعث می شود تا تقریبا تمام انرژی، صرف شارژ کردن باتری شود و سرعت شارژ سریع تر شود. در مقابل استفاده از موبایل در حال شارژ باعث می شود که بخشی از انرژی دریافتی باتری برای پردازش برنامه های باز صرف شود و به این ترتیب جریان تغذیه باتری کاهش یابد. این موضوع باعث می شود که سرعت شارژ به میزان قابل توجهی کندتر شود.

آسیب به کابل شارژر

استفاده از تلفن همراه هنگام شارژ باعث می شود تا به طور مداوم حالت کابل شارژر تغییر کند و باعث کشیده  شدن، گره خوردن و تکان خوردن کابل می شود. این عمل در بلندمدت باعث خراب  شدن کابل شارژر می شود.

 بعد از خراب  شدن کابل اورجینال گوشی، شما باید دنبال جایگزینی برای شارژ گوشی خود باشید که با توجه به افزایش جنس های تقلبی در بازار و مسائل تحریمی ممکن است نتوانید کابل مناسب و اصل برای گوشی خود پیدا کنید و استفاده از جنس تقلبی باعث خرابی باتری تلفن همراه شما شود.

کشیده  شدن و پیچ خوردن کابل شارژر باعث می شود تا جریان برق هنگام انتقال از شارژر به گوشی مختل شود، به کانکتور آسیب برسد و باعث اتصال بد شود. اتصال بد نیز می تواند باعث داغ  شدن گوشی شده و عمر باتری را کاهش دهد.

شل شدن پورت شارژ

استفاده از گوشی در حال شارژ علاوه بر آسیبی که ممکن است به شارژر برساند، باعث شل شدن پورت شارژ نیز می شود. تکان خوردن شارژر باعث ساییدگی پورت شده و با تکرار این شرایط پورت آسیب می بیند و دچار قطع و وصلی می شود.

خراب شدن کابل و پورت شارژ گوشی
کشیده شدن، گره خوردن و تکان خوردن کابل حین شارژ، باعث خراب شدن کابل شارژر و پورت شارژ گوشی می شود.

استفاده از موبایل در حال شارژ و تاثیر آن بر سلامت انسان

آیا تابحال در رابطه با امواج الکترومغناطیسی ساطع شده از گوشی شنیده اید؟ این امواج بر روی بدن و مغز تاثیر می گذارند و می توانند مشکلاتی در سلامت به وجود بیاورند.

هنگامی که تلفن همراه به شارژر متصل است، اشعه هایی با شدت کم از گوشی تابیده می شود. این اشعه در طولانی مدت می تواند ساعت خواب و بیداری شما را به هم بریزد و در بلندمدت آسیب هایی مثل کاهش حافظه به بار بیاورد. ترجیحا از گوشی در حال شارژ استفاده نکنید و آن را با فاصله نسبت به خودتان قرار دهید تا آسیب های ناشی از میدان های الکتریکی و اشعه های ساطع شده باعث ایجاد خطر و مشکل نشود.

در این رابطه توصیه می شود که استفاده از گوشی در بارداری و به خصوص در سه ماهه اول تا حد امکان کاهش یابد. تاثیر امواج گوشی بر روی جنین هنوز به طور کامل توسط دانشمندان تائید نشده، اما احتیاط در این زمینه از بروز مشکلات احتمالی جلوگیری می کند.

آیا کار کردن با گوشی در حال شارژ منجر به انفجار می شود؟

شایعاتی هست که می گوید اگر با گوشی در حال شارژ شدن کار کنید احتمال انفجار گوشی وجود دارد. این شایعه با حادثه ای که چند سال قبل برای گوشی های سامسونگ نوت 7 رخ داد قوت گرفت. در آن زمان گوشی های Note 7 سامسونگ منفجر می شدند و شایعه بود که دلیل آن استفاده از گوشی هنگام شارژ است. اما این موضوع اصلا درست نیست؛ چرا که دلیل آتش سوزی گوشی های نوت 7 تغییر در ساختار باتری ها توسط سامسونگ بود که خسارت سنگینی را برای این شرکت به بار آورد.

طراحی باتری گوشی های امروزی به صورتی است که بتواند در هر شرایطی کار کند و در حین شارژ شدن هم مشکلی نداشته باشد. کار کردن، تماشای فیلم، بازی کردن و حتی مکالمه در حین شارژ گوشی، برای گوشی یا فرد استفاده کننده از آن خطری ایجاد نمی کند. تنها عاملی که می تواند دردسرساز شود این است که باتری گوشی شما مشکل پیدا کرده باشد یا اینکه کیفیت شارژری که استفاده می کنید پایین باشد.

در سال 2004 گزارش شد که مردی که با موبایل در حال شارژ خود صحبت می کرد، بر اثر برق گرفتگی جان خود را از دست داد. این دست گزارشات باعث شد تا این فکر در اذهان شکل بگیرد که صحبت کردن با موبایل در حال شارژ می تواند خطر آفرین باشد؛ اما باز هم حقیقت چیز دیگری بود. بر روی گزارش شخصی که دچار برق گرفتگی شده بود مطالعات زیادی انجام گرفت و معلوم شد که مشکل از شارژر گوشی بوده است.

در شرایط عادی جریان و ولتاژی که در سیم شارژر جریان دارند اصلا در حدی نیستند که بتوانند فرد را دچار برق گرفتگی کنند. مگر اینکه شارژر مورد استفاده استاندارد نباشد (فیک باشد)، یا مشکلی در سیم کشی محل به وجود آمده باشد. بنابراین رابطه مستقیمی بین مکالمه با موبایل در حال شارژ و برق گرفتگی یا آتش سوزی وجود ندارد. اما زیاد شدن بیش از حد دمای گوشی در هر شرایطی می تواند خطر آفرین باشد.

دلیل آتش سوزی در موبایل
دلیل اصلی سوختن باتری یا شارژر گوشی وجود اتصال در پریز، خرابی باتری و یا خرابی شارژر است.

نکات مهم در استفاده از گوشی در حال شارژ

  • هرگز از باطری و شارژر غیر استاندارد و نامرغوب استفاده نکنید.
  • دمای زیاد ممکن است به اجزای بورد گوشی، صدمه برساند.
  • دمای مناسب برای شارژ گوشی هایی که از باتری لیتیوم یون استفاده می کنند، بین 0 تا 45 درجه سانتیگراد است. اگر گوشی شما در حین شارژ، دمای بیش تری از این مقدار داشت، بهتر است با آن کار نکنید و تا پایان عملیات شارژ منتظر بمانید.
  • از سلامت باتری گوشی مطمئن شوید و در صورت وجود مشکل سریعا آن را تعویض کنید.
  • اجازه ندهید که باتری و گوشی در اثر پردازش زیاد داغ شوند.
  • مراقب باشید که باتری گوشی خیس نشود یا ضربه نبیند.
  • برای استفاده مناسب و بهتر حتما دستورالعمل های سازنده را با دقت مطالعه کنید.
  • بازی های موبایل معمولا پردازش سنگینی دارند و استفاده از گوشی در حال شارژ برای بازی کردن، باعث خرابی گوشی در اثر بازی می شود. چرا که در این حالت معمولا گوشی داغ می کند و به مرور پورت شارژ گوشی نیز آسیب می بیند. بنابراین تا حد ممکن هنگام شارژ شدن، از گوشی برای بازی کردن استفاده نکنید. اگر از جمله افرادی هستید که وابستگی زیادی به بازی ها یا سایر برنامه های گوشی دارید، بهتر است در بازه های زمانی خاصی مثل شارژ شدن گوشی، از اپلیکیشن محدود کننده گوشی استفاده کنید.

جمع بندی

در این مقاله به توضیح نکاتی در رابطه با استفاده از موبایل در حال شارژ پرداختیم. کار کردن با موبایل در حال شارژ به خودی خود آسیبی به گوشی وارد نمی کند و تکنولوژی باتری و موبایل های جدید به صورتی است که در هر شرایطی بتوان از گوشی استفاده کرد. اما نکته اساسی این است که اگر استفاده شما از گوشی در حال شارژ به قدری باشد که گوشی داغ کند، این موضوع می تواند مشکل آفرین شود.

در صورتی که دمای گوشی بیش از حد بالا برود، داغ شدن گوشی می تواند باعث آسیب دیدن اجزای داخلی گوشی از جمله برد اصلی شود. توصیه ما این است که هنگام شارژ شدن گوشی از برنامه هایی که پردازش سنگینی دارند تا حد امکان استفاده نکنید تا گوشی تان داغ نشود. همچنین حتما از شارژرهای اصلی و با کیفیت برای شارژ کردن موبایل استفاده کنید.

یک نظر ثبت کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلدهای مورد نیاز علامت گذاری شده است. *