[smartslider3 slider="2"]

آیا بازی کردن با گوشی باعث خرابی آن می شود؟

همه چیز درباره خرابی گوشی با بازی

اگر دقت کرده باشید گوشی های موبایلی که دائما برای بازی کردن از آن ها استفاده می شود، خیلی سریع تر دچار فرسایش و یا خرابی می شوند. دلیل این موضوع آن است که بازی ها اکثر منابع گوشی را درگیر می کنند و استفاده بیش از حد از منابع و سخت افزار گوشی، عمر مفید آن اجزا را کاهش می دهد. در این مقاله در رابطه با خرابی گوشی در اثر بازی کردن توضیح می دهیم.

در واقع می خواهیم بررسی کنیم که بازی های موبایلی بر چه قسمت هایی از گوشی تاثیر می گذارند و باعث خرابی چه سخت افزارهایی از موبایل می شوند. اگر شما هم از کاربران بازی های موبایلی هستید، مطالعه این مقاله برایتان مفید خواهد بود.

خرابی باتری گوشی در اثر بازی

عملکرد باتری گوشی یکی از موارد خیلی مهم در رضایت کاربران از موبایلشان است. دقت کرده اید که هرچه از خرید گوشی می گذرد عملکرد باتری ضعیف تر می شود و باتری گوشی زودتر تخلیه می شود؟ دلیل این موضوع آن است که قطعات الکتریکی به مرور زمان و در اثر استفاده مداوم فرسوده می شوند و عمر مفیدشان کاهش می یابد.

باتری گوشی روزانه حداقل یک بار شارژ و دشارژ می شود. هر باری که گوشی شما شارژ شده و شارژش تمام می شود از عمر باتری کم می شود. حال در نظر بگیرید که برخی افراد روزانه 3 یا 4 بار گوشی شان را شارژ می کنند و این کار چه قدر سریع تر، کارکرد صحیح باتری را کوتاه می کند. با این تفسیر می توانیم بگوییم که خرابی باتری گوشی در اثر بازی یکی از موارد شایع بین کاربران بازی های موبایلی می باشد.

خرابی باتری گوشی در اثر بازی
اگر باتری بیش از حد استاندارد به کار گرفته شود، زودتر دچار خرابی می گردد.

روشن بودن مداوم صفحه نمایش

صفحه نمایش گوشی یکی از مهم ترین قسمت های مصرف کننده انرژی باتری است. هرچقدر ال سی دی یا ال ای دی صفحه بزرگتر باشد، پردازش گرافیکی بیش تر بوده و باتری بیش تری مصرف می شود. صفحه نمایش های بزرگ باعث زودتر تمام شدن باتری و زیاد شدن دفعات شارژ و دشارژ باتری گوشی می شوند. اگر صفحه موبایل شما بزرگ و با کیفیت است، بهتر است بازی کردن را محدود کنید.

استفاده مدام از پردازنده موبایل

شاید بتوان به جرات گفت که قدرت پردازنده گوشی، مهم ترین عامل در خرید گوشی برای بازی است. گوشی که پردازنده قوی تری دارد خیلی راحت تر می تواند بازی ها را پردازش کند و سایر منابع گوشی از جمله Ram را به کار بگیرد. اما اگر پردازنده گوشی برای بازی کردن مناسب نباشد همیشه شاهد هنگ کردن گوشی حین بازی خواهید بود. یا حداقل اینکه سرعت بازی کم تر می شود و حس خوبی از بازی نمی گیرید.

پردازنده گوشی بسته به نیاز برنامه منابع دیگر گوشی را نیز درگیر می کند. برای مثال بازی که گرافیک بالایی داشته باشد پردازنده، رم، حافظه گرافیکی و باتری را بیش تر از یک برنامه معمولی درگیر می کند. پس اگر قصد بازی با موبایل را دارید، سعی کنید یک گوشی با سطح گرافیک و پردازش مناسب بازی تهیه کنید تا پردازنده گوشی تحت فشار قرار نگیرد و هنگ نکند.

خرابی شارژر و سوکت شارژر

معمولا کاربرانی که بازی های آنلاین گرافیک بالا انجام می دهند حین بازی گوشی شان را به برق یا پاوربانک وصل می کنند. تکان خوردن کابل شارژر در بلند مدت باعث خرابی شارژر و سوکت شارژ موبایل می شود.

خرابی شارژر حین بازی
استفاده از شارژر حین کار کردن با گوشی باعث می شود که رفته رفته شارژر و سوکت شارژ گوشی خراب شوند.

استفاده زیاد از اینترنت

بازی های آنلاین اغلب جذابیت بیش تری نسبت به بازی های آفلاین گوشی دارند. در برخی از این بازی ها شما می توانید با دوستانتان به صورت هم گروه یا رقیب به بازی کردن بپردازید. در این برنامه ها اگر پینگ بازی بالا باشد اینترنت بیش تری توسط بازی مصرف می شود. حجم مصرفی اینترنت نیازمند مصرف بیش تر باتری است و پردازنده نیز در این پروسه بیش تر درگیر خواهد بود.

خراب شدن لمس (Touch) گوشی

بازی با گوشی های لمسی خیلی عالی و هیجان انگیز است. اگر دقت کره باشید حین بازی استفاده بیش تری از لمس گوشی می شود. حتی بسته به هیجان بازی، ممکن است گاهی ضربات به صفحه محکم تر از مواقع عادی باشند.

عمر و دقت سنسورهایی که لمس انگشت را حس می کنند به مرور زمان و بر اثر لمس زیاد  کم می شود.

داغ شدن اجزای داخلی موبایل

زمانی که چند ساعت به طور مداوم و در شرایط نامناسب با گوشی بازی می کنید، موبایل شما گرم می شود. گرم شدن موبایل می تواند دلایل مختلفی داشته باشد؛ از جمله این دلایل می توانیم به زیاد بازی کردن، استفاده نکردن از فن خنک کننده گوشی، باز بودن اپلیکیشن های متعدد در حین بازی و آنتن دهی ضعیف در محل اشاره کنیم.

یکی دیگر از دلایل داغ شدن موبایل سنگین بودن بازی و پایین بودن توان پردازشی گوشی است. اگر می خواهید برای فرزندتان گوشی بخرید رده سنی بازی کودک را در نظر بگیرید. هرچه سن کودک بیش تر باشد هیجان بازی بیش تر بوده، گرافیک و پردازش بازی ها نیز معمولا بیش تر است. البته اینطور نیست که بگوییم مثلا بازی های کودکان زیر 9 سال پردازش زیادی ندارد. اما می توان بازی های بیش تری را در این رده سنی پیدا کرد که پردازش معمولی نیاز دارند و با خرید یک گوشی میان رده، کودک می تواند از این بازی ها استفاده کند.

دمای بالای موبایل می تواند به موبایل و باتری آسیب های جبران ناپذیری وارد کند. حتی ممکن است در اثر داغی بیش از حد گوشی، برد اصلی موبایل خراب شود. پس هیچ وقت اجازه ندهید که گوشی داغ شود.

داغ شدن بیش از حد گوشی
داغ شدن بیش از حد گوشی می تواند به اجزای سخت افزاری گوشی آسیب بزند.

استفاده از اسپیکر، میکروفون و سایر اجزا

از فاکتورهای هیجان انگیز بازی صداها و لرزش گوشی حین بازی می باشد. اکثر بازی ها صدا دارند و در قسمت هایی که هیجان بازی بیش تر می شود صدای بازی افزایش پیدا می کند. استفاده از اسپیکر و میکروفون گوشی به صورت مداوم باعث فرسوده شدن این ابزارها می شود. همچنین این ابزارها بر روی دشارژ شدن باتری و در نتیجه خرابی زودرس باتری نیز تاثیر دارند.

جلوگیری از خرابی گوشی در اثر بازی

اگر بین انتخاب موبایل و کنسول بازی مردد هستید بهتر است کنسول بازی را انتخاب کنید. در طراحی کنسول ها سخت افزارهایی بسیار قوی استفاده شده، که به خوبی از اجرای بازی ها پشتیبانی می کنند. این در حالی است که باتری اکثر موبایل ها برای بازی کردن طراحی نشده است و معمولاً برای استفاده های روزمره طراحی می شوند. از طرفی در کنسول های بازی امکانات بسیار متنوعی برای انجام بازی در دسترس شما قرار می دهد.

اگر به دنبال گوشی مناسب بازی برای کودک می گردید حتما به سراغ مدل هایی بروید که پردازنده پرقدرت تری دارند و از باتری قوی تری بهره می برند. در سال های اخیر موبایل های گیمینگ به بازار عرضه شده اند که توان تامین انرژی و توان پردازشی بالاتری جهت اجرای بازی های موبایلی دارند. این موبایل ها در برابر موبایل های معمولی قیمت بالاتری دارند.

بازی کردن بیش از حد با گوشی باعث می شود که منابع تحت فشار قرار بگیرند و زودتر خراب شوند. باتری گوشی و لمس صفحه بیش تر و سریع تر از سایر قسمت های سخت افزاری در اثر بازی کردن خراب می شوند. حتی در مواقعی افزایش بیش از حد حرارت گوشی باعث می شود که برد اصلی گوشی بسوزد.

سعی کنید در طول روز زمان مشخصی را برای بازی کردن مشخص کنید و بیش تر از حد تعیین شده از گوشی برای بازی کردن یا سایر فعالیت های سنگین استفاده نکنید. برای این کار می توانید از اپلیکیشن محدود کننده گوشی استفاده کنید. این موضوع علاوه بر اینکه باعث می شود اعتیاد به بازی های گوشی و کامپیوتر در شما کم تر شود، می تواند عاملی برای سالم ماندن گوشی و افزایش عمر مفید قطعات موبایل شما گردد.

قدم بعدی برای جلوگیری از خرابی موبایل با بازی، خریداری یک فن خنک کننده موبایل مناسب برای گوشی تان است. فن موبایل با کنترل کردن و پایین نگه داشتن دمای موبایل و باتری، از آسیب ها و خرابی ها احتمالی تا حد زیادی جلوگیری می کند.

بازی های عامل خرابی گوشی

به طور کلی بازی هایی که منابع و سخت افزارهای زیادی را درگیر می کنند باعث داغ شدن گوشی و فرسایش گوشی می شوند. در اکثر بازی های گوشی به خصوص بازی های هیجانی، اکثر منابع گوشی برای ایجاد حس خوب در کاربر درگیر هستند. چند مورد از بازی هایی که فشار زیادی به گرافیک، پردازنده، باتری و لمس گوشی وارد می کنند عبارتند از:

  • Minecraft Pocket Edition
  • Clash of Clans
  • PUBG Mobile
  • Call of Duty Mobile
  • Angry Birds
  • Candy Crush Saga
  • Bejeweled Blitz
  • Fruit Ninja
  • Jewels Star
  • Hay Day
  • و…

این تنها لیست کوتاهی از بازی هایی بود که منابع گوشی را در حالت عادی و در پس زمینه مشغول می کنند.

یک نظر ثبت کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلدهای مورد نیاز علامت گذاری شده است. *