[smartslider3 slider="2"]

در دوران بارداری و حاملگی چقدر می توان از گوشی استفاده کرد؟

شایعات و واقعیت های استفاده از گوشی در بارداری

تلفن های همراه به بخش جدانشدنی از زندگی ما تبدیل شده اند و جدا کردن گوشی از برخی از افراد تقریبا محال است. با توجه به تاثیرات امواج الکترومغناطیس می خواهیم بدانیم که آیا استفاده از گوشی در بارداری برای مادر یا جنین مضر است؟ همچنین در این مقاله در رابطه با اینکه در دوران بارداری چه میزان استفاده از موبایل یا کامپیوتر جایز است صحبت می کنیم. اگر باردار هستید یا فردی از نزدیکانتان دوران بارداری را سپری می کند پیشنهاد می کنیم که این مقاله را تا انتها بخوانید.

مقدمه ای بر استفاده از گوشی در دوران بارداری

مادران باردار باید نسبت به سلامت خود حساسیت بیش تری نشان دهند. در کنار توجه به تغذیه و بهداشت، موضوعاتی مثل استراحت و دوری از هر چیزی که ممکن است به جنین آسیب برساند اهمیت زیادی دارد. گفته می شود که زنان باردار نباید از هواپیما استفاده کنند. دلیل این امر امواج رادیویی قوی و مضری است که برای بارداری و جنین خطر آفرین است. همچنین مادران باردار نباید تا 4 ماه اول از ام آر آی استفاده کنند، زیرا دستگاه ام آر آی امواج الکترومغناطیسی دارد.

دستگاه های بی سیم از جمله موبایل امواج الکترومغناطیسی ساطع می کنند که این امواج تاثیرات منفی برای انسان دارد. البته در رابطه با میزان امواج الکترومغناطیسی ساطع شده از گوشی موبایل و دستگاه های هوشمند خانگی، جای بحث وجود دارد.

تاثیر امواج رادیویی بر سلامت انسان
گوشی های موبایل امواج الکترومغناطیسی ساطع می کنند که این امواج تاثیرات منفی برای انسان دارد.

برخی پزشکان معتقدند که با توجه به اعتیاد به اینترنت در نسل فعلی، نسل های بعدی با اتفاقات تکان دهنده جدی مواجه خواهند شد و موبایل ها نقش جدی و مستقیمی در این خطرات خواهند داشت. آن ها معتقدند که اشعه های الکترومغناطیس تأثیرات خطرناکی روی جنین در حال رشد دارند. این امواج می توانند روی آنزیم ها، غدد، عضلات، هورمون ها، قلب و استخوان های جنین اثرگذار باشند. به گفته این دانشمندان فشارهای سلولی، باعث تخریب ساختار DNA می شود که با موج عظیمی از خطرات و عوارض ناخوشایند برای مادر و جنین همراه هستند. این دانشمندان اعتقاد دارند که کودکان تشعشعات بیش تری را نسبت به بزرگسالان جذب می کنند، بنابراین در معرض خطر بیش تری هستند؛ به همین علت مهم است که مادر تمام تلاش خود را برای محافظت از جنین در حال رشد خود، انجام دهد.

از طرفی عده دیگری از دانشمندان معتقدند که میزان امواج ساطع شده از دستگاه های هوشمند خانگی به قدری نیست که بتواند بر روی DNA جنین تاثیر خاصی بگذارد. به گفته این دانشمندان تاثیرات امواج بر روی مادر تا حدودی بر کیفیت رشد جنین تاثیرگذار است، اما این موضوع به حدی نیست که بگوییم DNA جنین از این موضوع تاثیر می گیرد. برای مثال استفاده از گوشی قبل از خواب، باعث به هم ریختن ساعت خواب و بیداری مادر می شود و این موضوع بر کیفیت رشد جنین نیز اثر می گذارد.

از آن جایی که عمر استفاده از دستگاه های هوشمند کمتر از 20 سال است، هنوز تحقیقات در این زمینه تکمیل نیست و نیاز به بررسی بیش تری وجود دارد. با این وجود، احتیاط شرط عقل است و ما مضرات امواج بر بدن انسان را بررسی می کنیم. ازآن جایی که دوران بارداری دوران بسیار مهم و حساسی است،  لازم است جوانب احتیاط را رعایت کنیم و کاری نکنیم که جنین و مادر در معرض خطرات احتمالی قرار بگیرند.

تاثیر امواج بر جنین هنوز قطعی اعلام نشده است.
عمر تکنولوژی موبایل های هوشمند کمتر از 20 سال است و برای رسیدن به نتایج قطعی، آزمایشات بیش تری در زمینه تاثیر امواج بر روی مادران باردار و جنین نیاز است.

گوشی موبایل همچنین اشعه ایکس و اشعه های آلفا، گاما و بتا نیز ساطع می کند. این انرژی ها همگی برای هر انسانی مضر هستند و می توانند بر روی سلامت جنین نیز تاثیرگذار باشند.

عوارض استفاده زیاد از گوشی در بارداری

به طور کلی تاثیر امواج الکترومغناطیسی تاثیرات منفی بر روی ساختار مغز انسان می گذارند. مهم ترین عوارض امواج رادیویی برروی انسان، خستگی مغز، کاهش عملکرد حافظه، خطر ابتلا به سرطان، مشکلات عاطفی، ایجاد مشکل در چرخه خواب و بیداری می باشد.

از آنجایی که تحقیقات علمی در زمینه استفاده از گوشی در بارداری به قطعیت نرسیده است، بهتر است فرض کنیم که تاثیر امواج، علاوه بر مادر می تواند جنین را نیز تحت تاثیر قرار دهد.

تاثیر موبایل در سقط جنین
علم پزشکی هنوز به طور قطع ارتباط بین اختلال در رشد جنین و سقط جنین با امواج موبایل را تائید نکرده است.

ابتدای حاملگی تا حدود 15 هفته دوران حساسی در بارداری محسوب می شود. بهتر است که مادران باردار در این دوره مراقبت بیش تری داشته باشند و محض احتیاط استفاده از گوشی را در این بازه به حداقل برسانند. بعد از گذشت 26 هفته رشد جنین به حد ایده آلی می رسد و قرار گرفتن در معرض اشعه عوارض شدیدی نخواهد داشت.

آزمایش تاثیر امواج گوشی بر حافظه

دکتر هیو تیلور از دانشگاه ییل توصیه می کند تا می توانید تلفن همراه را از خود دور کنید تا خطرات ناشی از آن را به حداقل برسانید. تیلور مطالعات زیادی بر روی دوران بارداری انجام داده است و تاثیر اشعه های تلفن همراه را بر روی موش های آزمایشگاهی بررسی کرده و به صورت گزارشات علمی به ثبت رسانده است. انجام دادن آزمایشات روی موش های آزمایشگاهی به این دلیل است که نمی توان جنین واقعی را فقط در یک مورد خاص مورد بررسی قرار داد؛ چرا که مادران باردار در معرض عوامل مختلفی قرار دارند و بررسی یک عامل امکان پذیر نیست. اما در موش آزمایشگاهی با ایزوله کردن موش تاثیر امواج تلفن همراه بررسی می شود.

گروه تحقیقاتی تیلور روی دو گروه از موش های آزمایشگاهی که یک سری از آن ها در معرض تلفن همراه روشن و گروه دیگر در معرض تلفن همراه خاموش قرار گرفتند آزمایش کردند. تمام شرایط زیست محیطی از جمله غذا و محل اقامت برای دو گروه یکسان بود. سپس موش های به دنیا آمده در بزرگسالی مورد آزمایش قرار گرفتند.

گروه تحقیقاتی تیلور مشاهده کردند موش هایی که در معرض اشعه های تلفن همراه روشن بودند، حافظه ضعیف تری داشتند. همچنین تیلور شباهت زیادی بین رفتار موش ها با کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه و بیش فعالی که در کودکان در حال رشد امروز دیده می شود، مشاهده کرد.

استفاده از گوشی در بارداری با استفاده از هدفون سیمی
سعی کنید در تماس های تلفنی به جای گرفتن موبایل کنار گوشتان، از هندزفری یا هدفون سیمی استفاده کنید.

ارتباط موبایل و بیش فعالی کودک

بیماری اختلال بیش فعالی یا نقص توجه در کودکان که از سنین 3 الی 4 سالگی بروز می کند، موجب مشکلات زیادی در کودک مانند اختلال دریادگیری، رشد، رفتارهای پرخاشگرانه و تند در کودک، فعالیت بیش از حد، عدم تمرکز برای درس خواندن، وجود حس علاقه به دعوا و نزاع می شود و بر کل زندگی فرد تاثیر منفی می گذارد. از دیگر دلایل ابتلای کودک به بیش فعالی، عوامل ژنتیکی، سن مادر، نوع تغذیه، داروهای مصرفی مادر و محل زندگی است.

دانشمندان در یک مطالعه، قرار گرفتن در معرض تلفن همراه در دوران قبل و بعد از زایمان و نیز مشکلات رفتاری کودکان را مورد آزمایش قرار دادند. در این پژوهش، پرسشنامه ای در خصوص سلامت و رفتار کودکان هفت ساله و نیز سابقه مادر در استفاده از تلفن همراه به مادرانشان داده شد. پس از بررسی مشخص شد که قرار گرفتن در معرض تلفن همراه قبل و بعد از زایمان، تا حد کمی با بیش فعالی و سایر مشکلات رفتاری کودکان ارتباط دارد.

تفسیر پژوهشگران حاکی از آن است که این تداعی می تواند به دلیل عوامل مداخله گر ناسنجیده باشد. در واقع این پژوهش نمی تواند وجود ارتباط مناسب بین قرار گرفتن مادر باردار در معرض تلفن همراه و مشکلات رفتاری را اثبات کند. بنابراین توجه داشته باشید که تاکنون پژوهش های علمی نتوانسته اند ارتباط بین استفاده از تلفن همراه در دوران بارداری و اختلالات رفتاری و رشدی را در کودکان اثبات کنند.

استفاده از گوشی در حال شارژ
قبل از استفاده گوشی باتری گوشی را شارژ کنید و از گوشی در حالتی که به شارژر وصل است تا حد امکان استفاده نکنید.

کاهش عوارض موبایل در دوران بارداری

نیازی نیست که در دوران بارداری از تکنولوژی دست بکشید بلکه با تغییرات ساده ای در رفتار و عادات می توان به کاهش خطرات سلامتی ناشی از انتشار بی سیم کمک کرد. در ادامه نکاتی جهت کاهش عوارض استفاده از گوشی در بارداری ارائه می دهیم.

  •  قرار دادن گوشی یا لپ تاپ بر روی بدن بسیار رایج است اما علم نشان می دهد که این امر ممکن است برای رشد جنین و بزرگسالان خطرناک باشد؛ بنابراین از قرار دادن این وسایل بر روی بدن خودداری کنید.
  • اگر خودتان نمی توانید زمان استفاده از گوشی را مدیریت کنید، از برنامه محدودکننده استفاده از گوشی استفاده کنید تا مجبور به این کار شوید.
  • قبل از استفاده گوشی، باتری گوشی را شارژ کنید و از گوشی در حالتی که به شارژر وصل است تا حد امکان استفاده نکنید.
  • ترجیحا به جای صحبت کردن مستقیم با تلفن همراه که نزدیک به مغز قرار می گیرد، از بلندگو یا هدفون استفاده کنید.
  • ارسال پیامک به جای تماس، تا حد امکان می تواند به کاهش زمان استفاده از تلفن همراه کمک کند و شما را در معرض تشعشعات کم تری قرار دهد.
  • کمبود سیگنال موبایل باعث می شود که دستگاه تلاش کند تا آنتن دهی را درست کند و این تلاش به وسیله فرستادن تشعشعات بیشتر صورت می گیرد. بنابراین بهتر است زمان هایی که اینترنت ضعیف است یا تلفن همراه خط نمی دهد از آنها استفاده نکنید.
  • تا حد امکان از دستگاه های الکتریکی بی سیم از جمله هدفون بلوتوثی، تلفن بی سیم، بلوتوث گوشی، ماکروویو و… استفاده نکنید.

جمع بندی

در این مقاله در رابطه با تاثیر امواج الکترومغناطیسی بر روی انسان توضیح دادیم. این امواج از دستگاه های هوشمند امروزی ساطع می شوند و بر استراحت و سلامت انسان تاثیر می گذارند. از آن جایی که تحقیقات در رابطه با تاثیر استفاده از گوشی در بارداری از سوی دانشمندان تکمیل نشده است بهتر است که مادران باردار در این باره احتیاط کنند. به مادران باردار و شیرده توصیه می شود ساعات استفاده از تلفن همراه را کاهش دهند تا کمتر در معرض امواج رادیویی تلفن همراه قرار بگیرند.

یک نظر ثبت کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلدهای مورد نیاز علامت گذاری شده است. *