[smartslider3 slider="2"]

قرمزی چشم کودکان به چه دلیل رخ می دهد و چگونه درمان می شود؟

دلایل قرمزی چشم در کودکان و راه درمان آن

قرمزی چشم در کودکان می تواند از بدو تولد دیده شود. در این حالت اطراف چشم (ملتحمه چشم) و داخل چشم به رنگ قرمز یا صورتی در می آیند. اما این تغییر حالت می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. در این مقاله دلایل اصلی قرمزی چشم کودکان را بررسی می کنیم. همچنین روش های درمان خانگی و پزشکی را توضیح می دهیم.

دلایل قرمزی چشم کودکان چیست؟

قرمزی چشم کودکان می تواند به دلایل مختلفی اتفاق بیفتد. دلایلی همچون مالش چشم، محرک های داخلی و خارجی، زیاد تلویزیون دیدن در کودکان، حساسیت های غذایی و فصلی، عفونت، باکتری و… می توانند عامل قرمز شدن اطراف و داخل چشم کودک شوند.

مالش چشم

مالش چشم به چند دلیل انجام می شود. برخی مواقع، عاملی ویروسی و باکتریایی باعث خارش می شوند. گاهی اوقات نیز کودک از روی عادت این کار را انجام می دهد. از آن جایی که پوست اطراف چشم بسیار حساس است، ممکن است در اثر مالش چشم قرمز شود.

محرک های چشم

برخی محرک ها باعث خارش و سوزش چشم می شوند. مواردی همچون دود، ضد آفتاب و کرم ها، صابون ها و شوینده های پوست و مو، کلر و… از شایع ترین محرک های چشم هستند. تاثیر محرک ها معمولا کوتاه مدت است و با حذف عامل محرک، قرمزی چشم رفع می شود.

گل مژه

گل مژه برآمدگی درناک و قرمز رنگی است که روی پلک ها به وجود می آید. این عارضه وقتی به وجود می آید که فولیکول مو، غده چربی یا غدد تعرق دچار عفونت شده باشند. اگر کودک در اطراف چشمش احساس ورم و درد داشت، دلیل قرمزی دور چشم، گل مژه می باشد.

گل مژه در کودکان
گل مژه، برآمدگی دردناکی است که در پلک پایین یا بالای چشم به وجود می آید.

حساسیت ها

ممکن است سیستم ایمنی بدن کودک، نسبت به ماده ای حساسیت نشان دهد. شایع ترین حساسیت زاها مواردی همچون گردوخاک، برخی میوه ها از جمله خربزه، کپک، عطر، موی حیوانات و گرده گیاهان می باشند. در صورتی که کودک دچار حساسیت شود، چشم های او در مقابله با ماده حساسیت زا، هیستامین تولید می کنند. در نتیجه، پلک ها و ملتحمه چشم دچار قرمزی و خارش می شوند.

 برخی از حساسیت ها در تمام سال وجود دارند و برخی دیگر از آن ها دوره ای و فصلی هستند. اگر عامل قرمزی چشم، حساسیت باشد، معمولا بینی کودک نیز به حساسیت واکنش نشان می دهد. گرفتگی بینی، عطسه، خارش گلو و درد گلو از دیگر نشانه های حساسیت می باشند.

عفونت ویروسی

التهاب ملتحمه معمولا با سرماخوردگی همراه است. آدنو ویروس رایج ترین ویروسی است که باعث قرمزی چشم می شود. هرپس سیمپلکس ویروس دیگری است که باعث التهاب و قرمزی چشم می شود. نشانه های این عفونت شامل پلک های قرمز و متورم، قرمزی در سفیدی چشم و آب دادن چشم است.

عفونت باکتریایی

باکتری های بی شماری باعث قرمزی و التهاب چشم می شوند. رایج ترین آن ها استافیلوکوکوس اورئوس (عفونت باکتریایی)، التهاب استرپتوکوکوس (التهاب باکتریایی) و آنفولانزای هموفیلوس (آنفولانزای باکتریایی) می باشند. نشانه های التهاب باکتریایی ترشحات زرد رنگ چشم و چسبیدن مژه ها به یکدیگر می باشد.

عفونت باکتریایی چشم
عفونت باکتریایی چشم با ترشحات زرد رنگ در یک چشم، یا هر دو چشم کودک همراه است.

ورم ملتحمه نوزادی

قرمزی اطراف چشم نوزاد ممکن است به دلیل مسدود بودن غدد اشکی، سوزش یا عفونت باشد. اگر نوزاد شما دچار قرمزی چشم است بهتر است سریع تر با پزشک کودک مشورت کنید.

علائم و نشانه های بیماری قرمزی چشم

التهاب چشم سبب بزرگ تر و برجسته تر شدن رگ های چشم می شود و در نتیجه این رگ ها در برابر قسمت سفید چشم واضح تر می شوند. قسمت سفید چشم رو به قرمزی می رود و رگ های خونی برجسته تر می شوند. التهابات ویروسی معمولا در یک چشم به وجود می آیند و بعدا به چشم دیگر منتقل می شوند. چشم ها به علت تولید اضافی اشک، پر آب می شوند؛ بنابراین خارج شدن آب اضافی از چشم در التهابات ویروسی رایج تر است.

برخی مواقع، کودک از درد چشم، خارش و سوزش چشم بی قرار می شود. حتی فرد احساس می کند که چیزی در چشمش فرو رفته است. در این شرایط معمولا کودکان چشم هایشان را مالش می دهند. در صورتی که مالش چشم، باعث تحریک بیش تر می شود. خارش چشم در مواقعی که التهاب و قرمزی بر اثر آلرژی اتفاق افتاده، شدیدتر است. گاهی به نظر می رسد که چشم فرد ورم کرده است که این به علت التهاب و قرمزی چشم است.

اگر کودک شما به چرک، عفونت چشم و ایجاد پوسته در اطراف مژه دچار است، برای باز نگه داشتن چشم به مشکل به می خورد. چرا که در این شرایط پلک چشم چسبناک می شود و چرک زیادی از آن خارج می شود. چرک و عفونت چشم، در التهابات باکتریایی رایج ترند.

اگر در چشم فرزندتان علائم بیماری های ویروسی و باکتریایی می بینید، می توانید چند راهکار خانگی را به کار بگیرید. اما بعد از آن بهتر است او را برای معاینه دقیق تر نزد متخصص ببرید. اگر فرزند نوزادتان علائم ورم و قرمزی ملتحمه چشم داشت، بهتر است هر چه سریع تر او را نزد پزشک اطفال ببرید.

مضرات مالش چشم
مالش چشم علاوه بر آسیب زدن به بافت چشم، باعث قرمزی و ورم بیش تر چشم می شود.

آیا قرمزی چشم مسری است؟

اگر قرمزی چشم ناشی از باکتری یا ویروس باشد، مسری است. ویروس می تواند از طریق شی آلوده مانند دستمال یا هر وسیله دیگری منتقل شود. باکتری و ویروس ها همچنین می توانند از طریق سرفه و عطسه نیز سرایت کنند. انتقال بیماری های ویروسی چشم، بسیار شایع تر است. ملتحمه ویروسی حتی اگر پنهان باشد و تغییری در چشم کودک ایجاد نکند، باز هم قابل انتقال است. این بیماری تا زمانی که کاملا درمان نشود، قابل سرایت است.

اگر عامل بیماری باکتری باشد، به محض بروز علائم و تا زمان ترشح از چشم یا تا 24 ساعت پس از شروع آنتی بیوتیک ها، قابل انتقال است. قرمزی چشم ناشی از حساسیت و تحریک کننده ها قابل سرایت نیست.

راه های پیشگیری از بیماری قرمزی چشم

عوامل مختلفی باعث افزایش ریسک ابتلا به عارضه قرمزی چشم در کودکان می شوند. ابتلا به بیماری از طریق افراد دیگر، لمس چشم با دست های آلوده، تغییرات فصلی، بودن در فضای آلرژیک، حضور در محیط های آلوده از جمله مهد کودک، خوردن مواد غذایی حساسیت زا و… از عوامل بیماری قرمزی چشم کودکان می باشند.

برای جلوگیری از التهاب و قرمزی چشم کودکان نکات زیر را رعایت کنید:

  • التهابات ویروسی و باکتریایی به شدت قابل سرایت هستند. بنابراین به فرزندتان بیاموزید که دست هایش را به خوبی بشوید.
  • حوله شخصی برای فرزندتان در نظر بگیرید و از او بخواهید تنها با حوله خودش صورتش را خشک کند.
  • هفته ای یک بار حوله و رو بالشتی کودک را با آب گرم و مواد شوینده غیر حساسیت زا، بشویید.
  • لوازم شخصی کودک را با هیچ کسی به اشتراک نگذارید.
  • از او بخواهید که چشم هایش را به هنگام خارش نمالد.
  • قرمزی چشم محرک، تنها با اجتناب از دلایل تحریک کننده قابل پیشگیری است.
  • واکسیناسیون و ویزیت های کودک را به طور مرتب انجام دهید.
  • کودک خود را از افراد خانواده که دچار عفونت یا سرماخوردگی هستند دور نگه دارید. وسایل بهداشتی کودک را در فضایی تمیز نگه داری کنید.
  • مواد غذایی و ادویه های حساسیت زا را در غذاهایتان استفاده نکنید.
  • در روزهای آلوده ترجیحا کودک را در خانه نگه دارید. همچنین در و پنجره ها را باز نگذارید.

درمان های خانگی برای رفع قرمزی چشم کودکان

در صورت قرمز شدن چشم یا ناحیه اطراف آن در کودکان، می توان درمان را در خانه شروع کرد. با این حال، اگر کودک تازه متولد شده و به ملتحمه نوزادی مشکوک است باید بلافاصله تحت درمان پزشک قرار گیرد. اگر قرمزی ناشی از مسدود شدن مجرای اشک است می توان دهانه مجرا و زیر پلک پایین را به آرامی برای کمک به باز شدن آن ماساژ داد. بعد از آن سریعا برای ویزیت و تشخیص دقیق، به پزشک اطفال مراجعه کنید.

در صورتی که قرمز شدن چشم کودک به دلیل مواد تحریک کننده است، می توانید از آن ها دوری کنید. به عنوان والد کودک، باید دقت داشته باشید که چشم فرزندتان به چه چیزهایی حساس است. مواد شوینده مثل شامپو بدن و شامپوی مو می توانند کاندیدای حساسیت چشم کودک باشند.

در صورتی که چشم فرزندتان به ماده ای حساسیت داشته باشد، این حساسیت با علائمی چون آبریزش بینی، عطسه و خارش گلو همراه خواهد بود. شما باید کودک را تحت نظر داشته باشید تا لیستی از عوامل حساسیت زا را تشخیص دهید. بعد از آن سعی کنید که عوامل حساسیت زا را از کودک دور نگه دارید. تشخیص حساسیت فصلی، حساسیت به مواد غذایی، حیوانات و… کمی زمان بر است.

اگر فرزندتان نشانه های التهاب ویروسی دارد، می توانید در خانه روش های درمانی را انجام دهید. ابتدا چشم های کودک را با آب گرم بشویید و با پنبه تمیز، آن را خشک کنید. مادران هنگام شیردهی یا غذا دادن به کودک، حتما باید دست هایشان را بشویند. در صورتی که عفونت چشم کودک خیلی شدید نباشد، با رعایت همین نکات ساده، عفونت ظرف چند روز از بین می رود. در صورتی که مشکل با رعایت نظافت حل نشد، بهتر است برای درمان به پزشک اطفال مراجعه کنید.

شستن چشم کودک در صورت قرمز شدن چشم کودکان
در صورت بسته شدن چشم، به کمک آب گرم و پارچه تمیز چشم کودک را بشویید.

ترشح چسبناک و زرد رنگ چشم، نشان دهنده عفونت باکتریایی است. برای تمیز کردن ترشحات چشمی در منزل، می توانید از آب گرم استفاده کنید. سپس برای درمان عفونت باید با پزشک مراجعه کنید. دکتر معالج بنا به تشخیص خودش دارو تجویز خواهد کرد. اگر چشم فرزندتان گل مژه زده است برای تسکین درد می توانید از کمپرس گرم استفاده کنید. کمپرس باعث کاهش درد و التهاب چشم می شود. معمولا گل مژه بعد از 4-3 روز درمان می گردد.

درمان پزشکی برای رفع قرمزی چشم

اگر با درمان های خانگی مشکل کودک برطرف نشد، بهتر است برای تشخیص دقیق تر و درمان بیماری، به متخصص اطفال مراجعه کنید. پزشک شرح حال کودک را از شما می پرسد و شما باید به دقت به سوالات او پاسخ دهید تا تشخیص دقیق تر شود. اگر فرزندتان سابقه عفونت های چشمی داشته است، توضیحات آن را به پزشک معالج ارائه دهید. معاینه چشم، علائم وابسته همچون گوش درد و آزمایش خون، در تشخیص درست عارضه به پزشک کمک می کنند. تشخیص درست عارضه، باعث پیدا کردن روشی مناسب برای درمان می شود.

اگر پزشک اطفال تشخیص دهد که کودک دچار عفونت باکتریایی شده است، نسبت به شدت عفونت، درمان موضعی مانند قطره ها یا پمادهای چشمی، آنتی بیوتیک خوراکی و یا آنتی بیوتیک تزریقی را تجویز می کند. بسته بودن مجرای اشک کودک، با نکاتی که پزشک به شما می گوید قابل درمان است؛ اما اگر مشکل رفع نشود ممکن است نیاز به جراحی باشد.

قرمزی چشم ناشی از ویروس، معمولاً بدون هیچ درمانی از بین می رود. تنها نکته مهم برای رفع قرمزی چشم ویروسی، رعایت بهداشت می باشد. اگر کودک به قرمزی چشم آلرژیک مبتلا باشد، پزشک داروی ضد آلرژی را به عنوان قرص یا قطره چشم تجویز می کند. همچنین ممکن است برای از بین بردن احساس ناراحتی در چشم، اتامینوفن یا ایبوپروفن تجویز شود.

کلام آخر

بدن کودکان حساس است و عوامل خارجی بر بدن کودک تاثیر زیادی دارند. یکی از این موارد قرمزی چشم کودکان است. در این مقاله دلایل قرمزی چشم در نوزادان و کودکان را بررسی کردیم. وظیفه شما به عنوان والدین کودک، این است که مراقبت و درمان های اولیه را یاد بگیرید. همچنین مشورت گرفتن از دکتر اطفال و ویزیت شدن کودک توسط پزشک، به درمان سریع تر و بهتر بیماری کمک می کند.

علاوه بر تمام مواردی که در مقاله شرح دادیم، استفاده بیش از حد از موبایل، تلویزیون و لپتاپ نیز می تواند باعث قرمز شدن داخل چشم کودکان شود. رعایت فاصله مناسب چشم از گوشی و تلویزیون بسیار مهم است. همچنین محدود کردن ساعت کار با گوشی، به سلامت فیزیکی و روحی کودک کمک می کند.

یک نظر ثبت کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلدهای مورد نیاز علامت گذاری شده است. *