[smartslider3 slider="2"]

فاصله مناسب چشم از گوشی موبایل چقدر است؟

فاصله چشم از گوشی و نکات مهم درباره جلوگیری از ضعیف شدن چشم ها

امروزه درصد زیادی از مشاغل وابسته به کامپیوتر و اینترنت شده اند. از طرفی میزان استفاده افراد از گوشی شخصی شان نسبت به قبل، خیلی بیش تر شده است. گفته می شود که هر فردی روزانه به طور متوسط، نزدیک به 7 ساعت از زمان خود را صرف نگاه کردن به صفحه موبایل و کامپیوتر می کند. برای جلوگیری از آسیب های چشمی استفاده طولانی مدت از ابزارهای دیجیتال، نیاز است که فاصله چشم از گوشی و کامپیوتر را کنترل کنیم.

در این مقاله در رابطه با آسیب های نور کامپیوتر و موبایل توضیح می دهیم. همچنین نکات مهمی از جمله فاصله مناسب چشم از گوشی و ابزارهای کاهش مضرات نور موبایل را بررسی می کنیم. با ما همراه باشید.

فشار چشم دیجیتال چگونه ایجاد می شود؟

کارکردن با کامپیوتر در محل کار، چک کردن صفحات مجازی و بازی با تبلت، فعالیت هایی هستند که هر روز بدون توجه به گذر زمان، ساعات زیادی به آن ها اختصاص می دهیم. چشم انسان تا حدی می تواند نور آبی که از صفحات دیجیتال به آن برخورد می کند را فیلتر کند؛ اما خیره شدن طولانی  مدت به صفحات دیجیتال باعث فشار آمدن به چشم می شود. نگاه کردن به دسکتاپ در نور کم یا زیاد محیط، درخشش صفحه دسکتاپ و وضعیت بدنی نا مناسب هنگام نشستن، از دیگر عواملی هستند که این مشکل را به وجود می آورند.

از جمله شایع ترین مشکلات ناشی از فشار چشم دیجیتال می توان به افزایش فشار چشم، خشکی بیش از حد و تاری دید و سردرد اشاره کرد. ایجاد فاصله چشم از گوشی یکی از ساده ترین مواردی است که هنگام کار با موبایل و کامپیوتر می توانید رعایت کنید. علاوه بر این با استفاده از راهکارهایی که در ادامه بررسی می کنیم، می توانید تا حد زیادی از مضرات تکنولوژی بر روی چشم در امان باشید.

نکات مهم برای جلوگیری از آسیب های چشمی موبایل و کامپیوتر

زمان استفاده از موبایل را کنترل کنید.

هر چه مدت زمان بیش تری با موبایل و کامپیوتر کار کنید، چشم شما بیش تر در معرض آسیب قرار می گیرد. پس در صورتی که شغل شما با نگاه کردن به موبایل و کامپیوتر در ارتباط نیست، بهتر است زمان استفاده خود را محدود کنید. همچنین بهتر است از وسایل دیجیتال در ساعات پایانی شب و هنگام خواب استفاده نکنید؛ چون اثرات نامناسبی روی بینایی، کیفیت خواب و خلق وخوی شما خواهند داشت.

برای مدیریت زمان کار کردن با موبایل می توانید از نرم افزارهای محدود کننده استفاده از گوشی استفاده کنید. این برنامه ها برای افرادی که اعتیاد به اینترنت و گوشی دارند خیلی مناسب است. در این نرم افزارها می توانید محدودیت هایی برای ساعات استفاده از هر برنامه تعیین کنید. بعد از اتمام زمان تعیین شده، برنامه قفل می شود و تا شروع روز بعدی قابل استفاده نیست.

کنترل زمان استفاده از گوشی
کنترل زمان استفاده از گوشی، تا حد زیادی جلوی آسیب های چشمی حاصل از خیره شدن به مانیتور را می گیرد.

نور محیط کار خود را تنظیم کنید.

کارکردن با موبایل و کامپیوتر در محیطی بسیار تاریک یا بسیار روشن، برای چشم مضر است. در یک محیط بسیار تاریک تمرکز چشم به طور کامل روی صفحه موبایل قرار دارد. در این شرایط شدت نور متمرکزی که وارد چشم شما می شود بسیار زیاد است. از طرفی در یک محیط بسیار روشن با چراغ های ال ای دی یا نور خورشید، شدت نوری که از اطراف وارد چشم می شود افزایش یافته و این موضوع باعث می شود تا برای دیدن صفحه موبایل و دسکتاپ دچار مشکل شوید.

در این شرایط برای تمرکز بیش تر و دید بهتر، معمولاً افراد فاصله خود را با صفحه نمایشگر بسیار کم می کنند. کم کردن فاصله و خیره شدن بیش از حد به صفحه نمایشگر برای دقت بیش تر، از نتایج آسیب زای نور نامناسب محیط است. تلاش کنید نور محیط را با کشیدن پرده ها و خاموش کردن چراغ های اضافی تنظیم کنید.

مضرات استفاده از گوشی در محیط تاریک
کارکردن با موبایل و کامپیوتر در محیطی بسیار تاریک برای چشم مضر است.

تنظیمات صفحه نمایشگر خود را استاندارد کنید.

امروزه تقریباً تمامی موبایل ها و کامپیوترها از قابلیت تنظیم خودکار نور برخوردارند. در نتیجه می توانید نور و درخشش صفحات دیجیتال خود را در حالت استاندارد و خودکار قرار دهید، تا با تغییر نور محیط تنظیم شوند. همچنین می توانید از صفحات محافظ نور و درخشش دسکتاپ استفاده کنید.

اگر لنز و عینک های طبی به چشم می زنید، بهتر است از مدل هایی که نور را بازتاب می دهند استفاده کنید. توجه داشته باشید که هر چه درخشش و کنتراست نوری که از صفحه به چشم شما برخورد می کند بیش تر باشد، چشم در معرض آسیب بیش تری قرار می گیرد. همچنین برای کاهش درخشش صفحه دیجیتال می توانید از فعال کردن حالت شب یا Night Mode استفاده کنید. این قابلیت امروزه در اکثر تلفن های هوشمند و بر روی سیستم عامل های آن ها وجود دارد.

چشم خود را مرطوب نگه دارید.

خشکی چشم یکی از شایع ترین مشکلات ناشی از استفاده مداوم از نمایشگرهای دیجیتال است. مشکلاتی مانند تاری دید، خارش چشم و سردرد به دلیل خشک شدن چشم ها ایجاد می شوند. پلک زدن یکی از بهترین روش هایی است که موجب مرطوب نگه داشتن چشم ها می شود. زمانی که پلک می زنید مایع چشم روی سطح چشم پخش شده و از خشکی آن جلوگیری می کند.

در صورتی که زمان زیادی از موبایل و کامپیوتر استفاده می کنید، مصرف قطره های اشک مصنوعی، با مشورت پزشک می تواند مفید باشد.

چکاپ چشم خود را جدی بگیرید.

اگر شما هم از جمله افرادی هستید که در محل کار خود با کامپیوتر یا گوشی کار می کنید، از چکاپ منظم چشم خود غافل نشوید. سعی کنید که هر 6 ماه یک بار، برای معاینه وضعیت چشم خود به مراکز بینایی سنجی یا چشم پزشکی مراجعه کنید.

معاینه چشم و بررسی ایرادات احتمالی که بر اثر استفاده طولانی  مدت از صفحات دیجیتال ایجاد می شود، یکی از بهترین روش های جلوگیری از مشکلات جدی بینایی می باشد.

مراجعه به چشم پزشکی
در صورت احساس خستگی زیاد در چشم، سوزش یا درد چشم حتما به پزشک مراجعه کنید.

عوامل خسته کننده چشم را کاهش دهید.

هر چقدر چشم شما انرژی بیش تری برای دیدن صرف کند، زودتر خسته شده و آسیب بیش تری می بیند. تمیز نگه داشتن صفحات دیجیتال و استفاده از نمایشگرهایی که کیفیت مناسبی دارند و از رزولوشن بیش تری برخوردارند، می تواند کمک مؤثری در کم تر خسته شدن چشم داشته باشد. از طرفی خیره شدن طولانی مدت به صفحه موبایل و کامپیوتر نیز، خستگی چشم را افزایش می دهد.

یک روش استاندارد برای جلوگیری از خستگی چشم، پیروی از قانون 20/20/20 است. طبق این روش، شما باید بعد از هر 20 دقیقه نگاه کردن به صفحات دیجیتال، به مدت 20 ثانیه به محلی دورتر، در 20 قدمی خود نگاه کنید. این روش بسیار ساده و مؤثر، باعث می شود تا بتوانید مدت زمان بیش تری بدون خستگی چشم و سردرد از موبایل و کامپیوتر استفاده کنید.

اگر سرگرم کار شده و فراموش می کنید که هر 20 دقیقه به چشم خود استراحت بدهید پیشنهاد می کنیم که آلارم گوشی خود را روی 20 دقیقه تنظیم کنید!

فاصله چشم از گوشی را رعایت کنید.

حتماً از کودکی به یاد دارید که هنگام دیدن کارتون بارها والدینتان از شما خواسته بودند که فاصله خود را با تلویزیون بیش تر کنید. در واقع این کار یکی از بهترین و ساده ترین روش های جلوگیری از بسیاری از مشکلات ناشی از فشار چشم است. فاصله استاندارد شما با صفحه نمایشگر کامپیوتر باید چیزی در حدود 50 تا 100 سانتی متر باشد. این مقدار برای صفحه موبایل حدوداً 30 تا 40 سانتی متر است. البته لازم نیست هر بار از خط کش استفاده کنید!

طول ساق دست شما حدوداً همین مقدار است. پس اگر نمی دانید موبایل خود را در چه فاصله از خود نگه دارید، کافی است تا ساق دست خود را صاف و با زاویه 90 درجه نسبت به بدنتان نگه دارید.

استاندارد فاصله مناسب چشم و گوشی و نحوه گرفتن موبایل در دست
استاندارد فاصله مناسب چشم و گوشی و نحوه گرفتن موبایل در دست

نور آبی را تا حد امکان کاهش دهید.

منشأ اصلی نور آبی خورشید است. لامپ های ال ای دی و صفحات دیجیتال نیز به میزانی بسیار کم تر از خورشید، نور آبی ساطع می کنند. این نور تا حدودی برای بدن مفید است اما قرارگرفتن طولانی مدت در معرض آن می تواند آسیب های زیادی برای چشم ها به همراه داشته باشد.

امروزه بیش تر تلفن های همراه هوشمند و کامپیوترها تنظیمات فیلتر نور آبی دارند. این تنظیمات به صورت خودکار، نور آبی ساطع شده از این صفحات را تا حد مناسبی کاهش می دهد. در صورتی که در سیستم شما این امکان را به صورت پیش فرض وجود ندارد، می توانید از برنامه ها و نرم افزارهای فیلتر نور آبی یا Blue light Filter استفاده کنید.

جمع بندی

افراد روزانه زمان زیادی را صرف نگاه کردن به صفحه براق دسکتاپ و موبایل می کنند. درد شانه و مفاصل، آسیب به ستون فقرات و ساختمان عضلانی بدن، اختلال در خواب، بروز احساسات منفی و خستگی و خشکی چشم، از جمله مهم ترین عوارض استفاده از گوشی و کامپیوتر می باشد. ظرفیت چشم در هر روز برای استفاده از نمایشگرها محدود است و شما باید با روش های مؤثر، زمان استفاده از موبایل و کامپیوتر را کنترل کنید.

اگر به دلیل شغل خود چاره ای جز خیره شدن به صفحه کامپیوتر در زمان های طولانی ندارید، حتماً از روش 20/20/20 استفاده کنید. حتی اگر صرفاً موبایل و کامپیوتر وسیله سرگرمی شما هستند، تنظیم نور و درخشش صفحه، استفاده از لنز و عینک های محافظ و برنامه های فیلتر نور آبی کمک بزرگی در راستای سلامت چشمان شما خواهند بود. فاصله چشم از گوشی و کامپیوتر یکی دیگر از موارد مهمی است که باید در طول زمان استفاده از موبایل و کامپیوتر، حتما به آن توجه داشته باشید.

یک نظر ثبت کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلدهای مورد نیاز علامت گذاری شده است. *