[smartslider3 slider="2"]

سن مناسب خرید لپ تاپ یا کامپیوتر برای بچه ها چقدر است؟

راهنمای سن مناسب خرید لپ تاپ برای کودکان

تبلت ها و موبایل ها به دلیل ارزان تر بودن، اولین وسیله انتخابی برای بچه ها هستند. استفاده از تبلت و موبایل بسیار آسان است و حتی کودکان نابالغ نیز می توانند در عرض مدت کمی به آنها مسلط شوند. اما بچه ها در نهایت باید یاد بگیرند که چگونه از رایانه های واقعی با صفحه کلید و سیستم عامل های ویندوز و… استفاده کنند. در چنین شرایطی یکی از مهم ترین دغدغه های والدین امروزی این است که سن مناسب خرید لپ تاپ برای کودکان کدام سن است؟

چرا فاکتور سن مناسب برای خرید لپ تاپ اهمیت دارد؟

عصر حاضر عصر تکنولوژی است. همه افراد از کودکان تا بزرگسالان برای زندگی در این عصر باید نحوه کار با ابزارهای دیجیتال را یاد بگیرند. در نتیجه والدین نباید فرزندان خود را از تکنولوژی و وسایل ارتباطی مانند موبایل، تبلت و لپ تاپ منع کنند. بلکه باید با توجه به شرایط و سن فرزند خود، به او آموزش داده و او را برای زندگی در عصر جدید آماده کنند.

اگر به فکر آشنا کردن فرزندتان با رایانه هستید، احتمالاً از خود می پرسید که کودک شما باید چند ساله باشد تا بتواند مفاهیمی مانند حرکت دادن موس، کلیک کردن روی نمادها یا پیمایش در منوهای متنی را درک کند. مطمئناً والدین انتظار ندارند که کودک نوپای آنها بتواند به راحتی از پس کار کردن با لپ تاپ برآید.

کودکانی که در سنین 3 تا 4 سال هستند به راحتی مفهوم رایانه و کار با آن را درک می کنند. آنها می توانند موس را حرکت داده و بازی مورد علاقه خود را با کامپیوتر انجام دهند. کودکان کنجکاوتر ممکن است بتوانند مفهوم پوشه های کامپیوتر و  فایل های ذخیره شده در آن را درک کنند و با  کمی تمرین بتوانند به اینترنت و سرچ در آن نیز دسترسی پیدا کنند.

درست همین جاست که انتخاب سن مناسب برای خرید لپ تاپ معنای بیشتری پیدا می کند. در ظاهر زمانی که کودک به معنای واقعی درکی از کامپیوتر ندارد و نمی تواند از آن استفاده کند، مشکلی نیست؛ اما مشکل زمانی آغاز می شود که کودک بتواند به تمامی لایه های کامپیوتر دسترسی پیدا کند.

اطلاعاتی که در پوشه های کامپیوتر ذخیره می شوند و حتی ممکن است با رمزگذاری از دید شما پنهان بمانند، فضای مخرب اینترنت و کلاهبرداری ها و محتواهای غیراخلاقی که در این محیط وجود دارد، هر کدام به تنهایی امنیت روانی و حتی جانی کودک شما را تهدید می کنند.

با بزرگ تر شدن فرزندتان استفاده از کامپیوتر به خصوص برای برخی از برنامه های درسی او لازم خواهد بود. حتی ممکن است فرزند شما به صورت ذاتی و یا با مشاهده محیط خود، به کار با رایانه علاقه مند باشد. از طرفی اگر کودک به هر دلیلی نسبت به هم سن و سال های خود آشنایی کمتری با رایانه داشته باشد، به احتمال زیاد سرخورده خواهد شد.

در چنین شرایطی والدین باید بدانند که سن مناسب خرید لپ تاپ و کامپیوتر برای فرزندشان چه زمانی است. همچنین آنها باید بدانند که باید چه انتظاری از فرزندشان در استفاده از کامپیوتر داشته باشند، او چقدر اجازه دارد از کامپیوتر استفاده کند و تا چه حدی باید با نرم افزارهای آن آشنا شود؟

سن مناسب خرید لپ تاپ و کامپیوتر برای فرزندان

کودکان نوپا 3-2 ساله

در این بازه سنی بچه ها معمولاً نسبت به رایانه کنجکاوی نشان می دهند. آنها در این سن می توانند دکمه های کامپیوتر را فشار دهند. همچنین می توانند شکل اعداد و حروف را روی صفحه کلید تشخیص دهند. زمان استفاده از کامپیوتر برای این محدوده سنی باید به چند دقیقه در روز محدود باشد. همچنین این کودکان همیشه باید با همراهی بزرگسالان از لپ تاپ و کامپیوتر استفاده کنند.

معمولاً کودک در این سن به تنهایی قادر به کنترل حرکت موس نخواهد بود. پس باید دست والدین برای راهنمایی روی دست کودک قرار بگیرد. بازی های بسیار ساده که مثلاً با فشردن یک دکمه یا یک کلیک انجام می شوند، برای این بازه سنی مناسب هستند.

به خرید رایانه شخصی برای کودک در این سن حتی فکر هم نکنید و زمان محدودی برای استفاده از رایانه شخصی خودتان به آنها اختصاص دهید.

استفاده از لپتاپ برای کودک زیر 3 سال
کودکان زیر سه سال توانایی کنترل موس را ندارند. بهتر است در زمان استفاده از کامپیوتر، فرزندتان را همراهی کنید.

کودکان مهد کودکی 4-3 ساله

کودکان با رسیدن به این سن به احتمال زیاد با نرم افزارهای رایانه درگیر می شوند و از بازی ها و فعالیت هایی مانند پازل، نقاشی، تطبیق و… لذت خواهند برد. آنها تسلط لازم برای استفاده از موس را پیدا کرده اند و با دقت و سرعت بسیار پایینی از رایانه استفاده می کنند.

 مدت زمانی که این گروه سنی اجازه کار با لپ تاپ یا کامپیوتر دارند همچنان بسیار محدود است. همراهی یک بزرگسال در حین استفاده از کامپیوتر برای آنها الزامی است. این کودکان می توانند نکات اولیه ای مانند شستن دست ها قبل و بعد از کار با رایانه و دور نگه داشتن تنقلات و نوشیدنی ها از رایانه را آموزش ببیند.

بچه های مهد کودکی هنوز برای استفاده مستقل از کامپیوتر خیلی کوچک هستند، بنابراین همچنان به خرید لپ تاپ برای آن ها فکر نکنید.

کودکان پیش دبستانی 7-5 ساله

در این مرحله، بچه ها می توانند با کمی استقلال از رایانه استفاده کنند و از بازی ها و فعالیت های پیچیده و مبتنی بر زمان لذت ببرند. تمرین کردن با رایانه و پیدا کردن بازی ها و فعالیت هایی که سرگرم کننده باشد، به رشد کودک و ایجاد اعتماد به نفس در او کمک خواهد کرد. همچنان نیاز به حضور بزرگسالان در کنار کودک وجود دارد، اما کنترل موس و صفحه کلید باید در اختیار کودک باشد.

کودکان در این سن ممکن است به صورت محدود در مدرسه از رایانه استفاده کنند و برای انجام برخی از تکالیف خود در خانه به رایانه نیاز داشته باشند. آنها به راحتی و کاملاً مستقل بازی های ساده کامپیوتری را انجام می دهند. همچنین می توان انتظار داشت که بتوانند با نام کاربری/ گذرواژه های نوشته شده به حساب های خود وارد شده یا از آن خارج شوند. آموزش اینترنت امن و قوانین استفاده از تکنولوژی در خانواده می تواند از این سن آغاز شود.

کودکان در گروه سنی 5 تا 7 سال واقعاً به رایانه شخصی نیازی ندارند. اما ممکن است شما با در نظر گرفتن تمام مزایا و معایب نتیجه بگیرید که خرید لپ تاپ برای فرزندتان الزامی است. لپ تاپی که امکانات اولیه یک رایانه را دارد و از یک سخت افزار قوی و مقاوم در برابر ضربه برخوردار است، انتخاب مناسبی خواهد بود.

نیاز به لپ تاپ از سن شروع پیش دبستانی
از سن 5 سالگی به بعد ممکن است کودک برای انجام بعضی از تکالیف مدرسه اش به کامپیوتر یا لپ تاپ نیاز پیدا کند.

کودکان دبستانی 12-8 ساله

استفاده از رایانه در این بازه سنی برای کودکان چالش برانگیز است. آنها می خواهند در استفاده از کامپیوتر و لپ تاپ استقلال و حریم خصوصی بیش تری داشته باشند. اما به اندازه کافی بالغ نیستند و به خصوص در مورد فضای آنلاین نمی توانند آگاهانه تصمیم بگیرند.

کودکان در این بازه سنی قادر به انجام بازی های پیچیده هستند، می توانند تایپ کنند و از رایانه به عنوان بخشی جدایی ناپذیری از زندگی خود استفاده می کنند. آنها معمولاً تمام اصول اولیه منوها مانند باز کردن، ذخیره کردن، چاپ کردن را می دانند. آنها اجازه دارند به صورت مستقل اما در یک فضای عمومی در خانه از رایانه استفاده کنند. حتی اگر علاقه داشته باشند می توانند با ابزارهای ساده ای مانند Scratch شروع به کدنویسی کنند.

کودکان در این سن باید قوانین استفاده از کامپیوتر و اینترنت را به خوبی درک کرده و به آنها پایبند باشد. برای مثال کودک باید رده سنی فیلم و رده سنی بازی ها را بداند و از دیدن برنامه هایی که مناسب سنش نیستند خودداری کند.

خرید لپ تاپ شخصی برای کودکان در این سن مانعی ندارد. لپ تاپ های کوچک، سبک و قابل حمل با امکانات نرم افزاری مورد نیاز فرزندتان گزینه مناسبی برای خرید خواهد بود.

8 تا 12 سالگی سن مناسب خرید لپ تاپ می باشد.
به مرور زمان نیاز به کامپیوتر برای انجام امور درسی بیش تر می شود. والدین باید قوانین استفاده درست از کامپیوتر را به فرزندشان آموزش دهند.

نوجوانان 18-13 ساله (سن مناسب خرید لپ تاپ)

آنها  قادر به جستجو و ایجاد محتوای پیشرفته و برقراری ارتباط با استفاده از رایانه خواهند بود. نوجوانانی که علاقه بیش تری دارند می توانند برنامه نویسی پیشرفته را آغاز کنند و پروژه های پیچیده و آثار هنری را با استفاده از رایانه خلق کنند.

نوجوانان ممکن است در استفاده از رایانه بهترین انتخاب را نداشته باشند. اما با کمی تشویق در حوزه ای که به آن علاقه مند هستند، می توان آنها را به سمت پرورش استعدادهایشان سوق داد. آنها در این سن، همچنان به نظارت بزرگسالان و یادآوری نکات و قوانین استفاده از رایانه نیاز خواهند داشت.

نوجوانان یکی از اصلی ترین مخاطبان ابزارهای دیجیتالی مانند موبایل و لپ تاپ هستند. نوجوانی سن مناسب خرید گوشی و لپ تاپ برای فرزندتان است. آنها در این سن، بخصوص با نزدیک شدن به مقطع دانشگاه، به لپ تاپی مجهزتر و به روزتر نیاز خواهند داشت؛ بنابراین هنگام خرید لپ تاپ به نظر، علایق و نیاز آنها بیش تر توجه داشته باشید.

سن مناسب خرید لپ تاپ 13 سال به بالا است
سن مناسب برای خرید لپ تاپ و کامپیوتر شخصی از 13 سال به بعد است.

سخن آخر

یادگیری و استفاده از ابزارهای تکنولوژی برای کودکان ضروری است. اما هیچ سن جادویی وجود ندارد که بچه ها به طور ناگهانی بتوانند به راحتی از رایانه استفاده کنند. یادگیری کودکان به تدریج صورت می گیرد.

اگر علاقه دارید که فرزندتان کار با رایانه را یاد بگیرد، بهترین کار این است که آموزش را از سنین پایین شروع کنید. با بزرگ تر شدن به او آزادی و فرصت بیش تری برای کار با رایانه بدهید. در این صورت نه تنها می توانید فرصت مناسبی برای یادگیری و رشد کودک فراهم کنید، بلکه می توانید در طول مسیر یادگیری، عادات سالم استفاده از لپ تاپ را بهتر به فرزند خود آموزش دهید.

یک نظر ثبت کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلدهای مورد نیاز علامت گذاری شده است. *