[smartslider3 slider="2"]

به عنوان یک پدر چگونه با دختر نوجوان و جوان خود رفتار کنیم؟

نکات مهم درباره صمیمیت و رابطه پدر و دختر

رابطه پدر و دختر یک رابطه بسیار مهم است. نوع رفتار پدر در شکل گیری شخصیت و اعتماد به نفس فرزندش تاثیر زیادی دارد. پدر اولین جنس متفاوتی است که دخترش او را می شناسد. کیفیت رفتار پدران با دخترشان باعث می شود که در سال های جوانی، دختر در انتخاب هایش از جمله مسیر شغلی و انتخاب همسر آینده اش منطقی تر رفتار کند. رابطه پدر و دختر به خصوص در دوران نوجوانی که دختران با تغییرات فیزیکی و روحی زیادی مواجه می شوند اهمیت دارد.

رفتار پدر با دختر در مراحل رشدی مختلف، متغیر بوده و در هر دوره الزامات خاص خود را دارد. یعنی در هر سنی، والدین با توجه به نیازهای فرزندشان باید به او توجه نشان دهند و رفتارشان را تا حدودی تغییر دهند. در دوره نوجوانی فرزند شما باید حس کند که او را درک می کنید و در شرایط مختلف حامی او هستید. در این بین مواردی هم وجود دارد، که بهتر است پدر در آن امور فاصله اش را حفظ کند.

در این مقاله در رابطه با الزامات رفتاری پدران در ارتباط با دختر جوان یا نوجوانشان توضیح می دهیم.

نکات مهم در رابطه پدر و دختر

دخترها نیاز به محبت، توجه و صمیمیت با پدرشان دارند. در کنار همه این موارد، فرزند نیاز به این دارد که پدرش را فردی مقتدر بداند. نوع رابطه پدر و دختر بسیار مهم است؛ در دوره نوجوانی پدران تاثیر زیادی بر روحیات دخترشان دارند.

به دخترتان عزت نفس بدهید

ظاهر افراد در دوران نوجوانی دچار تغییراتی می شود؛ تا جایی که برخی از دختران به دلیل تغییرات ظاهری شان اعتماد به نفس خود را از دست می دهند. نوجوانان در فضای اینترنت خود را با دیگران مقایسه می کنند و کمبودهایی را در خودشان می بینند. برای کنترل چنین موضوعی، این پدر و مادر هستند که باید نگرش فرزندشان را تغییر دهند.

هیچوقت دخترتان را به دلیل این وسواس، سرزنش نکنید. حتی به شکلی نصیحت گونه از او نخواهید که خودش را آزار ندهد. در رابطه با مراحل رشد انسان و تغییرات دوره نوجوانی تا جایی که می توانید مطالعه کرده و اطلاعات خود را در اختیار فرزندتان قرار دهید. مثلا دختر نوجوانتان باید بداند که دغدغه ظاهر، در دوران نوجوانی بسیار عادی است. می توانید در این مورد از خاطرات خودتان با او حرف بزنید و به او بگویید شما هم در نوجوانی نگران جوش های صورتتان بوده اید و فکر می کردید همیشگی خواهند بود، اما حالا اثری از آن ها نمانده است.

مادر و پدر در این دوران باید علاوه بر تحسین چهره فرزندشان و زیبایی های او، ارزش های مهم تر را نیز بیاموزند و نگرش دخترشان را نسبت به تغییراتش بهتر کنند. یادگیری مهارت های جدید، توسعه امور معنوی، ترغیب او به یادگیری یک ورزش و تناسب اندام، ارزش هایی هستند که باید به دخترتان یادآوری کنید.

صمیمیت پدر و دختر و راهنمایی کردن فرزند
مثل یک دوست به حرفهای دخترتان گوشی دهید و بدون سرزنش کردن او را راهنمایی کنید.

احساس امنیت خانوادگی بدهید

خانواده مهم ترین افراد زندگی هستند و خانه باید محلی برای آرامش تمام اعضا باشد. رفتار پدر و مادر با یکدیگر، در شکل گیری آرامش خانه بسیار تاثیرگذار است. در واقع امنیت خانوادگی از رابطه خوب میان پدر و مادر شروع می شود.

والدین باید اختلافات بین خودشان یا فرزندانشان را مدیریت کنند و تنش ها را به حداقل برسانند. خانه باید امن ترین مکانی باشد که فرزندتان می شناسد. این موضوع از ارتباط اعضای خانواده با یکدیگر نشات می گیرد. هرچه عشق و محبت میان شما بیش تر باشد، دخترتان احساس امنیت بیش تری خواهد داشت.

برای دخترتان وقت بگذارید

نوجوانی دوره ای است که افراد روابط اجتماعی شان را گسترش می دهند و تا حد زیادی وابستگی فرزند به خانواده کم می شود. از طرفی اکثر پدران بیش تر اوقاتشان را در محل کارشان سپری می کنند. همین موضوع باعث می شود که رابطه بین پدر و دختر کم رنگ تر شود.

شما به عنوان پدر باید این شرایط را تغییر دهید و رابطه دوستانه تان را با فرزندتان حفظ کنید. فیلم دیدن در خانه، سینما رفتن، خرید کردن و وقت گذراندن در مکان های تجاری و تفریحی چند ایده برای خلوت کردن با دخترتان است. می توانید ماهی یک بار، چند ساعت را تنها به دخترتان اختصاص دهید. وقتی با هم تنها هستید به او احساس آرامش دهید و به عنوان یک دوست اعتماد او را جلب کنید.

شرکت کردن در رویدادهای مهم زندگی فرزندتان نیز اهمیت زیادی دارد. مثلا اگر فرزند شما تئاتر کار می کند، گاهی در نمایش های او شرکت کنید. اگر ساز می زند، از او بخواهید که قطعه مورد علاقه شما را بنوازد. اگر در شطرنج، دوچرخه سواری و… حرفه ای است، گاهی با او مسابقه دهید.

او را خوشحال کنید

دختران در دوران بلوغ بسیار احساسی هستند. حتی اگر اختلاف نظرهایی با دخترتان دارید، باز هم نباید فکر کند که برای شما اهمیتی ندارد. اهمیت دادن به فرزند، وقت گذاشتن برای او، صحبت کردن، تشویق کردن فرزند برای پیگیری اهدافش، تعریف کردن از او و… همگی باعث دلگرمی و احساس خوب در نوجوان می شوند.

هر چند وقت یک بار، برای دخترتان هدیه ای بخرید. نیازی نیست که هدیه شما بزرگ یا گران قیمت باشد. هدف از هدیه دادن، تزریق محبت و نشان دادن اهمیت او می باشد.

وقت گذاشتن برای دختر
زمانی را به دخترتان اختصاص دهید و سعی کنید رابطه دوستانه تان را قوی تر کنید.

مسئولیت پذیری را آموزش دهید

فرزند شما در دوران نوجوانی باید مسئولیت پذیری را بیش تر یاد بگیرد. او بزرگ شده است و باید به مستقل شدن نزدیکتر شود. گاهی والدین آنقدر نگران دختر نوجوانشان هستند که او را شدیدا محدود می کنند و تحت کنترل خود قرار می دهند. بسیاری از دختران در برابر فشار والدین به دروغگویی رو می آورند و در مورد فعالیت هایشان پنهان کاری می کنند. به جای محدود کردن فرزندتان، به او مسئولیت دهید. آموزش خود مراقبتی به فرزندان و ایجاد حس مسئولیت پذیری در آن ها اهمیت زیادی دارد.

در امور خانواده نظر دخترتان را بپرسید و در تصمیم گیری ها با او مشورت کنید. این موضوع در شخصیت او تاثیر بسیار زیادی دارد. یکی از مهارت های مهمی که دختران باید یاد بگیرند قدرت تصمیم گیری است. او را در موقعیت هایی قرار دهید که تصمیم گیرنده نهایی خودش باشد. البته قبل از آن نظر خودتان را نیز به طور واضح اعلام کنید. وقتی دختر شما بداند که تصمیم گیرنده نهایی خودش است، جوانب کارهایش را بیش تر می سنجد و به فکر تصمیم گیری منطقی تر خواهد بود.

از مقایسه کردن و تحقیر بپرهیزید

یکی از مهم ترین نکات در رابطه پدر و دختر، پرهیز از مقایسه کردن است. بزرگترین اشتباهی که باعث دور شدن والدین و فرزندان می شود، تحقیر و مقایسه فرزند با دیگران است. انسان ها مسیر متفاوتی را می گذرانند و علایق و استعدادهای متفاوتی دارند. هیچ وقت فرزندتان را با استانداردهای ذهنی خودتان مقایسه نکنید.

حواستان باشد بزرگترین اشتباهی که دخترتان را از شما دور می کند، تحقیر کردن او در جمع و حتی در خلوت است. او را به خاطر نقطه ضعف هایش تحقیر نکنید و موفقیت های دیگران را دائما یادآوری نکنید. مطمئن باشید دختر شما هم استعدادها و توانایی های خودش را دارد. در پیدا کردن استعدادهایش و رفع نقاط ضعفش به او کمک کنید.

به خلوت دختر نوجوان خود احترام بگذارید

در دوران نوجوانی فرزندتان به حریم خصوصی بیش تری احتیاج دارد. والدین و اعضای خانواده باید به حریم خصوصی یکدیگر احترام بگذارند. برای ورود به اتاق فرزند از او اجازه بگیرید. همچنین برای استفاده کردن از گوشی او یا سایر وسایلش، اول اجازه بگیرید.

رابطه پدر و دختر و احترام به حریم شخصی فرزند
در شرایط معمولی، قبل از ورود به اتاق فرزندتان، حتما از او اجازه بگیرید.

موضع خودتان را تعیین کنید

گاهی مشکل اصلی ما با فرزندمان این است که انتظارات و حرف های یکدیگر را نمی فهمیم. تعیین قوانین و انتظارات یکی از نکات مهم در رابطه پدر و دختر می باشد. خواسته هایتان در مورد انتخاب دوست، زمان برگشتن به خانه، شرکت در مهمانی ها، استفاده از اینترنت، موبایل و… مشخص کنید. منطق و دلیل انتظارتان را نیز توضیح دهید. همچنین به انتظاراتی که او از شما دارد، اهمیت دهید.

فرزندتان را به خاطر مسئولیت پذیری اش تحسین کنید و به کارهای درستی که انجام می دهد اشاره کنید. در مقابل اگر اشتباهی از او سر می زند، به طور واضح درباره اش صحبت کرده و اشتباهش را یادآوری کنید.

کلام آخر

پدران از همان بدو تولد، تاثیرات عمیقی بر دخترشان می گذارند. عزت نفس، تصور دختر از مردان، تصور درباره ازدواج، احساس امنیت، تربیت فرزند، احساس دوست داشتنی بودن و حس ارزشمندی از جمله این تاثیرگذاری ها هستند. دختران در دوران بلوغ نیاز به محبت بیش تری دارند. در این دوران باید وقت بیش تری به او اختصاص دهید، او را تشویق و راهنمایی کنید؛ اما در عین حال قدرت تصمیم گیری و اختیار بیش تری به او بدهید.

یک نظر ثبت کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلدهای مورد نیاز علامت گذاری شده است. *