[smartslider3 slider="2"]

آماده سازی فرزندان و برنامه ریزی برای کنکور – والدین بخوانند!

نکات مهم برنامه ریزی برای کنکور

اهمیت کنکور در آینده فرزندان باعث می شود که والدین در این زمینه از هیچ کمکی دریغ نکنند. برنامه ریزی برای کنکور و همراهی دانش آموزان کنکوری توسط والدین، به فرزندان در مسیر آزمون کنکور کمک زیادی می کند. برای نتیجه گرفتن هر چه بهتر فرزندان، والدین دانش آموزان کنکوری باید بدانند که چه کارهایی انجام دهند و چه کارهایی انجام ندهند. والدین نه تنها از لحاظ آماده سازی بستر مطالعاتی، بلکه از نظر روحی و روانی نیز باید فرزندشان را حمایت کنند.

کنکور معمولا فشار و استرس روانی زیادی به دانش آموزان وارد می کند. همراهی دانش آموز و برنامه ریزی برای کنکور، به فرزندان در پیگیری اهداف کنکوری شان قوت قلب می دهد. در ادامه نکات مهمی درباره برنامه ریزی برای کنکور و هر چیزی که والدین باید به آن توجه کنند را بررسی می کنیم.

به عنوان والدین فرزند کنکوری، چه کارهایی انجام دهیم؟

به فرزندتان انگیزه بدهید.

والدین تاثیر مهمی بر فرزندشان دارند. نوع برخورد شما با نوجوان کنکوری، در روحیه او برای درس خواندن تاثیرگذار است. به فرزندتان انگیزه بدهید و موفقیت ها و استعدادهایش را به او یادآوری کنید. اگر فرزندتان ناامید شد یا احساس کرد که آمادگی لازم را ندارد به او یادآوری کنید که تمام تلاشش را کرده است و از این جا به بعد هم فقط کافی ست طبق برنامه درسی پیش برود. به او یادآوری کنید که بقیه دانش آموزان هم شرایط مشابه دارند و حسش طبیعی است.

نقاط مثبت و قوی او را گوشزد کنید. با این کارها می توانید انگیزه او را بهبود دهید. از طرفی با دلایل منطقی نکات منفی را پس از تامل بر نکات مثبت وی، مطرح نمایید و سعی کنید پیشنهاد خودش را برای رفع آن موارد بشنوید و سپس نظر خود را مطرح کنید تا جنبه نصیحت پیدا نکند.

با فرزند کنکوری تان دوست باشید.
ایجاد رابطه صمیمانه و حمایت از افکار و احساسات فرزند، در روحیه او برای درس خواندن تاثیر زیادی دارد.

به حرف های فرزندتان گوش دهید.

به طور کلی خانواده هایی که در آن ارتباط اعضای خانواده گرم و صمیمی است می توانند با صحبت کردن، بر روی هم تاثیر مثبتی بگذارند. هم صحبتی والدین با فرزند کنکوری شان و دلگرمی دادن به فرزند، باعث می شود که استرس او کمتر شود. از طرفی دانش آموز در مواقع بعدی می تواند راحت تر با والدین درباره دغدغه های ذهنی اش صحبت کند.

باید به فرزندتان بیاموزید که فکر کردن به نتیجه، قبل از شرکت در آزمون کار بی فایده ای است. به او یادآوری کنید که قبل از آزمون و هنگام شرکت در آزمون تنها وظیفه داوطلب تلاش کردن است. نتیجه خود به خود مشخص خواهد شد.

واقع بین باشید.

یکی از دلایل استرس گرفتن فرزندان فشار والدین و توجهات وسواس گونه آن ها است. شما باید به عنوان والد، همراه فرزندتان باشید. اما کنترل کردن فرزند و سوال پیچ کردن او در روحیه نوجوان تاثیر بدی می گذارد. والدین باید واقع بین باشند و به هیچ وجه به فرزندشان بابت درس ها استرس وارد نکنند.

بلند پروازی های والدانه را کنار گذاشته و آن چه از فرزندتان بر می آید و به آن علاقه دارد را بپذیرید و از نوجوان حمایت کنید. توانایی ها، گذشته تحصیلی، علایق، استعدادها و میزان تلاش فرزند خود را در هدفی که برای آن متصور هستید دخیل کنید تا استرس و بار مسئولیت سنگین را از دوش آن ها بردارید.

پیشرفت تحصیلی غیرممکن نیست، اما رسیدن به آن تنها در یک محیط آرام و بدون استرس امکان پذیر است. نشان دهید بچه ها را به خاطر خودشان دوست دارید و نتیجه کنکور در علاقه و محبت شما نسبت به آن ها تاثیری ندارد.

محیط مناسبی برای مطالعه فراهم کنید.

داوطلبان کنکور تقریبا نیمی از روز را صرف درس خواندن می کنند. قرار گرفتن در محیط مناسب مطالعه تاثیر زیادی در راندمان مطالعه دارد. والدین نقش اصلی را در فراهم کردن این شرایط ایفا می کنند.

در سال منتهی به کنکور مهمان دعوت نکردن و مهمانی نرفتن، حفظ سکوت خانه و به طور کلی آرام نگه داشتن محیط برای تمرکز دانش آموز خیلی مهم است.

محیط مطالعه باید خلوت و خالی از عوامل پرت کننده حواس باشد.
محیط مطالعه باید خلوت و خالی از عوامل پرت کننده حواس باشد.

تغذیه مناسب داشته باشید.

درس خواندن سوخت و ساز مغز را افزایش می دهد. موفقیت در این فعالیت ذهنی نیاز به یک برنامه تغذیه مناسب دارد. داشتن یک برنامه غذایی مفید و سالم راندمان ذهنی دانش آموز را بهبود می بخشد. تغذیه مناسب و سالم بر روی موارد دیگر همچون خواب نیز تاثیر می گذارد.

استراحت و تفریح در سال کنکور مهم است.

درست است که کنکوری ها باید به نسبت قبل فشرده تر درس بخوانند، اما این به آن معنا نیست که باید استراحت یا تفریحی نداشته باشند. گنجاندن برنامه تفریحی بسته به شرایط خانواده (ماهی یک بار، یا یک بار بعد از هر آزمون آزمایشی) می تواند به برگشت روحیه دانش آموز کمک کند.

همچنین در طول روز و حین درس خواندن باید دانش آموز استراحت کند. استراحت لازمه برنامه ریزی برای کنکور است و به داوطلب کمک می کند از مطالعه خسته کننده به دور باشد. استاندارد در این زمینه هر 50 دقیقه مطالعه، 10 دقیقه استراحت است.

به عنوان والدین فرزند کنکوری، چه کارهایی انجام ندهیم؟

برخی والدین عمدا یا سهوا رفتارهایی انجام می دهند که نه تنها در نوجوان انگیزه ایجاد نمی کند، بلکه باعث استرس، ترس، بی انگیزگی و افت دانش آموز می شود. در ادامه به برخی از مهم ترین مواردی که والدین نباید انجام دهند اشاره می کنیم.

  • مقایسه نکنید: هیچ وقت در سال منتهی به کنکور نتایج آزمون های فرزندتان را با رتبه های برتر، فرزند اقوام، نتایج کنکور دوستان و… مقایسه نکنید.
  • فعالیت فرزندتان را گزارش نکنید: به هیچ وجه درباره اهداف کنکور فرزندتان با دوستان و اقوام صحبت نکنید و از فشردگی مطالعه و برنامه ریزی او برای کنکور توضیح ندهید. این موضوع باعث می شود که فرزندتان برای نرسیدن به اهداف بازگو شده استرس بگیرد.
  • از افراد موفق نخواهید با فرزندتان صحبت کنند: ممکن است فردی از دوستان و آشنایان به موفقیت در عرصه تحصیل یا کار رسیده باشد و شما بدون هماهنگی با فرزندتان از آن فرد بخواهید تا با فرزند کنکوری شما صحبت کند. این کار به هیچ وجه منطقی نیست و صرفا باعث استرس و بی انگیزگی فرزندتان می شود. کسانی که قبلا در کنکور شرکت کرده و نتیجه خوبی کسب کرده اند همیشه توصیه های مفیدی نمی توانند ارائه دهند. قطعا مشاور کنکور بهترین گزینه برای هدایت کردن فرزندتان در آماده سازی فرزندان برای کنکور می باشد.
  • برنامه ریزی فشرده کنکور کارساز نیست: در آماده سازی فرزندان برای کنکور فشار مضاعف نتیجه معکوس می دهد. از فرزندتان بیشتر از توانایی هایش انتظار نداشته باشید، جو رقابتی کنکور به شدت ناسالم است و فرزند شما در این جو باید خودش را پیدا کند و به استرس هایش غلبه کند.
  • استرس مضاعف ندهید: والدین گاهی افکار ذهنی و استرس های خودشان را به فرزندشان منتقل می کنند. این موضوع استرس دانش آموز را تشدید می کند. محدودیت های شدیدی که بعضا والدین برای فرزندان خود لحاظ می کنند، این حس را به داوطلب القا می کند که شرایط سخت تر از آن چیزی است که به نظر می آید و این خود عاملی بر تشدید استرس داوطلب خواهد بود.
  • مهمانی نگیرید: برخی خانواده ها در عین توقع بالایی که از فرزندان خود دارند، اما حاضر به گذشتن از برخی موارد نیستند. یکی از اصلی ترین این موارد در سال کنکور، تعطیلات نوروز می باشد. سال منتهی به کنکور سالی است که باید در خانه سکوت و آرامش حاکم باشد. مهمانی و دید و بازدید نوروز، شب نشینی های خانوادگی، مسافرت چند روزه و… را در این سال کنار بگذارید.
استرس در کنکوری ها - برنامه ریزی برای کنکور
استرس گرفتن و ناامید شدن در کنکوری ها طبیعی است. والدین باید به فرزندشان آرامش دهند و به کم کردن استرس فرزندشان کمک کنند.

نکات مهم در برنامه ریزی برای کنکور

داشتن برنامه ریزی میان مدت

داشتن برنامه ریزی و عمل کردن دقیق به برنامه، مهم ترین عامل در نتیجه کنکور است. والدین باید به فرزندشان در نوشتن برنامه ریزی کوتاه مدت و میان مدت کمک کنند. همراهی کردن فرزندان برای عملی کردن برنامه ریزی، از هر چیزی مهم تر است. بهترین راه کاهش اضطراب آزمون، آمادگی است. دانش آموزانی که با برنامه ای حساب شده، خود را از قبل برای آزمون آماده می کنند، کمتر اضطراب دارند.

برنامه ریزی میان مدت حالت کلی تری از برنامه ریزی است. مثلا شما مشخص می کنید که در ماه پیش رو، چه درس هایی باید مطالعه شوند و چه فصل هایی باید کامل خوانده شوند. برنامه تست زنی، برنامه تفریحی و… ماهانه همگی در برنامه میان مدت جای می گیرند. برنامه ریزی روزانه بر اساس کلیاتی که در برنامه میان مدت مشخص می کنید تعیین می گردد.

نوشتن برنامه ریزی کوتاه مدت

برنامه های درسی را به بازه های کوتاه مدت روزانه و هفتگی بشکنید. اینکه در هر روز چه سرفصلی از چه کتابی مطالعه شود، بستگی به توانایی فرزندتان دارد. از نوشتن برنامه های ایده ال گرایانه اجتناب کنید. برنامه درسی روزانه را بر اساس پیشینه درسی فرزندتان و میزان ساعات مطالعه او زمانبندی کنید.

بهترین برنامه برای درس خواندن برنامه ای است که آن را روی کاغذ یادداشت کرده باشید و طبق برنامه ریزی از پیش تعیین شده کارهایتان را پیش ببرید. این برنامه ریزی تنها برای کمک به شما نوشته می شود، پس فراموش نکنید ذکر ساعات مطالعه غیر واقعی تنها خود شما را گمراه می کند.به مرور زمان متوجه می شوید که برنامه ریزی انجام شده، برایتان مناسب است، یا اینکه نیاز به تغییر دارد.

اهمیت برنامه ریزی برای کنکور
مکتوب بودن برنامه درسی، به دانش آموز در تحلیل عملکرد خودش کمک می کند.

توجه به ضریب دروس

با توجه به رشته ای که فرزندتان به آن علاقه مند است، ضریب های مهم کنکور تعیین می شوند. اگر در رابطه با ضرایب دروس اطلاعاتی ندارید حتما از یک مشاور مطمئن مشورت بگیرید. برخی دانش آموزان بیش تر وقت خود را برای مطالعه دروس کم ضریب می گذارند و از دروس اختصاصی با ضریب بالا غافل می شوند.

ضریب اثر دروس اختصاصی خیلی بالاتر است. بنابراین نیاز به زمان مطالعه بیش تری دارد. بین اهمیت دروس و میزان وقتی که برای درس می گذارید توازن ایجاد کنید.

خلاصه نویسی دروس

خلاصه نویسی دروس یکی از مسائل مهمی است که به یادگیری مطالب و دسته بندی آن ها در ذهن فرزندتان کمک می کند. شاید خلاصه نویسی را یک کار زمانبر و خسته کننده بدانید؛ اما خلاصه های مفید در ماه آخر و قبل از کنکور، برای مرور دروس بسیار مفیدند.

نوشتن خلاصه دروس استاندارد، راندمان شما را دو چندان کرده و زمان مرور درس ها را برای جمع بندی های نهایی بسیار کاهش می دهد.

گرفتن پشتیبان درسی

اگر خودتان امکان برنامه ریزی و پیگیری برنامه های فرزندتان را ندارید بهتر است از یک مشاور برنامه ریزی کمک بگیرید. مشاور یا پشتیبان تحصیلی سال ها است که در زمینه کمک به اجرای برنامه ریزی تحصیلی به دانش آموزان کمک می کند.

پشتیبان شرایط داوطلب را از اولین مراحل شروع مطالعه زیر ذره بین خود بررسی کرده است و توانایی های دانش آموز را برجسته می کند. انتخاب یک مشاور با تجربه و کاربلد می تواند در روند موفقیت فرزند شما تسریع بخش باشد.

برنامه ریزی جهت آماده شدن برای کنکور
درباره نکات مهم در کنکور از ماه ها قبل با فرزندتان صحبت کنید تا روزهای قبل از کنکور، کمتر استرس داشته باشد.

نکات مهم روز آزمون را به فرزندتان یاداوری کنید.

روز آزمون کنکور مهم ترین روز برای کنکوری ها است. شرکت در آزمون های شبیه سازی شده تا حد خوبی تجربه آزمون اصلی را برای دانش آموزان ایجاد می کند. با این وجود بهتر است از قبل نکات مهم را به فرزندتان بگویید. البته گفتن این نکات را به روز قبل از کنکور نسپارید. بلکه از روزها و ماه ها قبل در رابطه با این نکات با فرزندتان صحبت کنید.

در رابطه با زمان بندی پاسخ به سوالات، تنظیم وقت برای رسیدن به همه سوال ها، نمره منفی پاسخ های غلط، چند بار خواندن هر سوال برای فهمیدن دقیق منظور اصلی سوال و… با فرزندتان صحبت کنید. اگر خودتان هم تجربه مشابهی دارید که به فرزندتان دلگرمی می دهد، درباره آن تجربه صحبت کنید.

یک نظر ثبت کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلدهای مورد نیاز علامت گذاری شده است. *