[smartslider3 slider="2"]

ایمنی واکسن کرونا در کودکان؛ واکسن مفید یا مضر است؟

واکسن کرونا در کودکان

با تغییرات و جهش‌های زیاد ویروس کرونا،‌ ابتلای کودکان و نوجوانان به این ویروس مهلک بیشتر شده است. سازمان جهانی بهداشت مهمترین راهکار مقابله با کرونا و دلیل اصلی قطع زنجیره این پاندمی را واکسینه شدن کل جامعه می‌دانند. اما همچنان برخی در ایمنی واکسن کرونا در کودکان تردید دارند.

ایمن‌سازی فعال یا واکسیناسیون همگانی اقدامی بسیار مهم در جهت پیش‌گیری یا کاهش شدت بیماری‌ها است. با انجام این امر می‌توان با هزینه‌ اندکی از ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها جلوگیری کرد. با اجرا نمودن چنین برنامه‌‌های همگانی در سراسر جهان از شیوع بیماری‌های خطرناکی جلوگیری شده است و یا میزان ابتلا به‌شدت کاهش یافته است. 

از مهمترین سوالات پیش آمده برای همه در این روزها و برای رویارویی با بیماری کووید ۱۹، آگاهی از میزان  ایمنی و عوارض پس از استفاده آن است. میزان ایمنی واکسن کرونا در کودکان از مهمترین سوالاتی است هم‌اکنون برای تمام جامعه تبدیل به امری مهم و ضروری شده است.

علائم کرونا دلتا در کودکان چیست؟

واکسن کرونا در کودکان خطرآفرین است؟

از آنجایی که تولید و تایید یک واکسن شامل مراحل متعدد و آزمایشات زیادی است، اکنون برای همه‌ی افراد این سوال پیش آمده است که آیا این واکسن‌ها کارآیی لازم را دارند؟ با استفاده از آنها برای کودکان این سوال بیشتر مورد توجه قرار گرفت که عوارض ثانویه برای کودکان چه خواهد بود؟

با ظهور و شروع سویه امیکرون که هنوز به صورت کلی شناخته نشده است در این روزها، باز هم کشورهایی هستند که واکسیناسیون را در راس امور کارهای خود قرار داده‌اند و همچنان روندی صعودی در این میان دارند.  

این در حالی است که کشورهایی مانند آمریکا، کانادا و اسرائیل واکسیناسیون گروه سنی ۵ تا ۱۱ سال را با استفاده از واکسن فایزر شروع کرده‌اند. واکسن فایزر بایونتک (بیون‌تک) از سوی سازمان غذا و داروی آمریکا مجوز تزریق برای کودکان را اخذ نموده است.

اما همیشه نگرانی‌های زیادی در اینگونه مواقع پیش‌خواهند آمد. پاسخ‌گویی به این نگرانی‌های درست والدین تبدیل به یکی از دغدغه‌های جامعه پزشکی شده است. همچنین این امر به ترسی در میان جامعه پزشکی مبنی بر اینکه ممکن است والدین از تزریق این واکسن برای کودکان خود جلوگیری نمایند، تبدیل گردیده است.

اما باید این امکان را در نظر داشت که بروز عوارض بعد از تزریق واکسن کووید همانند بزرگسالان بوده و در کودکان نیز صفر نیست. اما وجود این عوارض در مورد همه واکسن‌ها و داروهای دیگر نیز همواره وجود داشته است.

اما و اگرهای واکسیناسیون کودکان زیر ۱۲ سال

آیا واکسیناسیون کودکان ضروری است؟

با پیشگیری از ابتلای هر کودک به ویروس کرونا، جان چندین کودک و بزرگسال دیگر از این ویروس در امان خواهد ماند. نتایج کارآزمایی استفاده از واکسن‌های کرونا نشان می‌دهد که با ادامه شیوع سویه‌های جدید از ویروس کرونا، نرخ ابتلا به این بیماری در بین کودکان بسیار کاهش یافته است.

همچنین در نتایج نشان داده می‌شود که عوارضی مثل سندرم التهابی و میوکاردیت و همچنین بستری در بخش مراقبت‌های ویژه که همگی بر اثر ابتلا به کرونا ایجاد می‌شوند، بسیار شایعتر از این عوارض پس از زدن واکسن آن است. به همین دلیل مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا در مورد واکسیناسیون کودکان و نوجوانان بسیار تاکید کرده است.

عوارض واکسن کرونا در کودکان

دکتر بیل گروبر از پژوهشگران ارشد واکسن فایزر اعلام کرده بود که با توجه به نتایج به دست آمده، عوارض جانبی شدید در گروه سنی زیر ۱۲ سال وجود نداشته است. وی همچنین بیان نمود این عوارض با نشانه‌های دیده شده در بزرگسالان تفاوت زیادی نداشته است.

عوارض مشاهده شده بیشتر در دز دوم واکسن بوده و عمدتا در قالب خستگی و سردرد بوده است. همچنین کودکان در برابر واکسن نسبت به بزرگسالان کمتر تب و لرز را تجربه می‌کنند.

همانند بزرگسالان بیشتر عوارض احتمالی واکس کرونا در کوردکان مربوط به گروهی است که  ایمنی عمومی پایینی دارند و در گروه  کودکان آسیب پذیر قرار می‌گیرند.

از نظر جامعه پزشکی مزایای واکسن کرونا در کودکان به آن میزان از اطمینان رسیده‌است که ارزش ریسک کردن خانواده‌ها را داشته باشد. با عنوان شدن این مطلب مهم از سوی افراد متخصص، نمی‌توان به راحتی از کنار مزایا و نکات مثبت واکسن کرونا عبور نمود.

هدف اصلی از واکسیناسیون کودکان 

با همه گیری ویروس کرونا، اقدامات بسیار زیادی در جهت کاهش روند صعودی این بیماری در تمامی نقاط کره خاکی صورت گرفت. از مهمترین این قدم‌ها می‌توان به واکسیناسیون سراسری اشاره نمود. اما سه هدف مهم از انجام واکسیناسیون برای کودکان به شرح زیر است: 

  • پیشگیری از ابتلا و عوارض کرونا و مرگ در افراد زیر ۱۸ سال 
  • پیشگیری از انتشار ویروس توسط کودکان و انتقال آن به بزرگسالان 
  • کمک به بازگشایی مدارس و آموزش حضوری با ایجاد ایمنی کافی 

حرف آخر

آمارها نشان می‌دهند با رشد میزان واکسیناسیون در جامعه، تعداد مبتلایان به بیماری کووید ۱۹ روند بسیار نزولی داشته است. همچنین با واکسیناسیون همگانی تعداد افرادی که با ابتلا به این بیماری دچار واکنش‌ها و عوارض شدید می‌شوند کاهش یافته است. از این رو میزان کلی بستری در بیمارستان‌ها نیز با روند قابل توجهی دچار کاهش شده است.

امید است تا با واکسیناسیون همگانی این بیماری ریشه‌کن شده و جهان دوباره روزهای خوشی را تجربه کند.

یک نظر ثبت کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلدهای مورد نیاز علامت گذاری شده است. *