[smartslider3 slider="2"]

علائم کرونا دلتا در کودکان چیست؟

کرونا دلتا

کرونا دلتا یک گونه از ویروس است که برای اولین بار در هند و طی یک موج عفونت شدیدی شناسایی شد. این گونه در برخی مناطق هند به سرعت رشد کرد و نشانه‌هایی از مقاومت نسبی در برابر واکسن‌‌ها را نشان داد. برخلاف آنچه تصور عمومی بود، کودکان بیشتر به دلتا کرونا مبتلا شدند.

در ابتدا این تصور وجود داشت که کودکان به کووید-۱۹مبتلا نمی شوندعدم واکسیناسیون اطفال این اتفاق را رقم زد و این گروه سنی به راحتی در خطر ابتلای کرونای دلتا قرار گرفت.

علائم کرونای دلتا در کودکان می‌تواند از درگیری خفیف تا در برخی موارد نادر عوارض شدید داشته باشد. تحقیقات دانشمندان نشان می‌دهد، عفونی بودن نوع دلتا باعث شده که کودکان بیشتر به این ویروس مبتلا شوند. البته باید گفت این به معنای کم اهمیت بودن کرونا در کودکان نیست، همه افراد جامعه از کودک تا بزرگسال و سالمند در خطر کووید-۱۹ هستند.

با توجه به شیوع دوباره‌ی کرونا به خانواده‌ها توصیه می‌شود که کمتر تردد داشته باشند و از دورهمی‌ خانوادگی و مسافرت‌های غیرضروری اجتناب کنند.

علائم کرونا دلتا در کودکان چیست؟

با آمدن پاییز و بازگشت کودکان به مدرسه، والدین به دنبال دانستن علائم قطعی کووید هستند. ممکن است کمی تشخیص این علائم پیچیده باشد زیرا کودکان مانند بزرگسالان بیماری شان دارای علائم نیست. تخمین زده شده است که 47 درصد از کودکان به کووید بدون هیچ علامتی مبتلا شده‌اند.

کودکان معمولا علائم تنفسی شدیدی ندارند، بلکه باید مراقب علائم زیر در آن ها باشیم:

  • تب
  • گلو درد
  • اسهال
  • حالت تهوع

اما گاهی اوقات ممکن است که آن ها علائمی مشابه بزرگسالان نیز داشته باشند، این علائم عبارتند از:

  • سرفه کردن
  • تنگی نفس
  • خستگی
  • سر درد  و بدن درد
  • از دست دادن حس چشایی یا بویایی
  • آبریزش بینی و گرفتگی بینی

اما به یاد داشته باشید که به اعتقاد محققان هنوز برای اعلام نظر قطعی در خصوص تفاوت علایم گونه دلتا با سایر گونه‌های ویروس کرونا زود است. سرفه و از دست دادن بویایی در گونه دلتا کمتر دیده می‌شود.

دارو و واکسن برای کرونا دلتا در کودکان

در کودکان مبتلا به کرونا دلتا ابتدا داروهای حمایتی و تب‌بر استفاده و برحسب علائم تجویز و کمک درمانی می‌شود. از سوی دیگر نیز در حال حاضر واکسن تایید شده‌ای برای کودکان و سنین پایین تر علیه کرونا وجود ندارد.

کدام کودکان بیشتر در معرض کرونای دلتا هستند؟

این بیماری می‌تواند کودکان زیادی را مبتلا کند. با توجه به شواهدی که وجود دارد کودکان علائم کمی داشته و ناقلین خوبی هستند. حتی برخی کودکان نسبت به سایرین بیشتر در معرض ابتلای شدیدتر دلتا هستند. این کودکان دارای بیماری پیش زمینه‌ای بوده و بسیار بیشتر از دیگر کودکان سالم امکان دچار شدن به این بیماری‌ها را دارند.

بعضی از کودکانی که مبتلا به بیماری‌های زمینه‌ای مثل دیابت و یا سی اف، بیماری‌های قلبی یا مادرزاد، بیماری‌های ژنتیکی هستند، بیشتر در معرض هستند.

آیا علائم دلتا در کودکان شدیدتر است؟

به دلیل مسری بودن نوع دلتا، تعداد بیشتری از کودکان به آن مبتلا شده‌اند. این امر منجر به افزایش قابل توجه اضطراب والدین شده است. بنابر تحقیقات انجام شده کمتر از 2 درصد کودکان مبتلا به کووید نیاز به بستری شدن دارند. کرونا دلتا شدیدتر از نوع قبلی نیست. فقط چون مسری‌تر است و تعداد بیشتری از کودکان را درگیر می‌کند، شاهد موارد شدید ابتلا به کووید بوده‌ایم

یک نظر ثبت کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلدهای مورد نیاز علامت گذاری شده است. *