[smartslider3 slider="2"]

جیلبریک آیفون چیست؟ و چگونه انجام می شود؟

آموزش روش های جیلبریک آیفون

گوشی های آیفون در سراسر دنیا علاقه مندان زیادی دارند و برند اپل یکی از محبوب ترین برندهای گوشی در دنیاست. اما در این میان عده ای هستند که اعتقاد دارند اپل سیاست های سخت گیرانه ای برای محصولاتش دارد و این سیاست ها تا حد زیادی محدودکننده هستند. جیلبریک آیفون، راهکاری برای کم کردن محدودیت ها در تلفن های هوشمند آیفون می باشد. به زبان ساده، جیلبریک عملی است که به واسطه آن می توان از سد محکم محدودیت های اپل گذشت و به ویژگی های بیشتری روی آیفون ها دست پیدا کرد.

در این مقاله در رابطه با جیلبریک آیفون توضیح می دهیم. مزایا و معایب این کار را بررسی کرده و مراحل جیلبریک کردن را به دو روش مختلف آموزش می دهیم. با ما همراه باشید.

کم کردن محدودیت های آیفون با Jailbreak کردن گوشی

امکانات سخت افزاری و محیط جذاب نرم افزاری آیفون، این برند را به محبوب ترین برند موبایل دنیا تبدیل کرده است. شاید تنها دغدغه و مشکل کاربران آیفون، محدودیت های دانلود فایل و برنامه در این گوشی باشد. اپل، تنها اپ استور را منبع معتبری برای نصب نرم افزار می داند ولی برنامه های زیادی مورد نیاز کاربران است که در اپ استور تائید نشده و قرار نگرفته اند.

جیلبریک کردن فرآیندی است که طی آن یک سری تغییرات در سیستم عامل IOS پیش فرض نصب شده در دستگاه، اعمال می شود و به کاربر این امکان را می دهد که نسبت به نصب اپلیکیشن های غیر رسمی و خارج از اپ استور (App Store) اقدام کند. بنابراین به صورت کلی می توان جیلبریک کردن را پروسه ای نسبتا مشابه با روت کردن دستگاه های اندرویدی دانست.

با جیلبریک کردن دستگاه، امکاناتی مثل نصب برنامه های کرک شده به صورت رایگان فراهم می شود. اپلیکیشن هایی که با جیلبریک کردن روی دستگاه نصب می شوند، قابلیت های منحصر به فردی مثل دسترسی به بخش هایی از تنظیمات دستگاه و کنترل کردن آن را دارند. در حالت پیش فرض، اپل اجازه دسترسی اپلیکیشن های موجود در اپ استور به این تنظیمات را نمی دهد.

پس از جیلبریک کردن دستگاه، یک اپلیکیشن اختصاصی با نام سیدیا (Cydia) در دستگاه نصب می شود که با استفاده از آن می توانید به لیست عظیمی از اپلیکیشن های غیر رسمی و خارج از اپ استور دسترسی پیدا کنید.

نصب نرم افزار با Cydia جیلبریک آیفون
با Jailbreak آیفون، برنامه ای با نام Cydia به گوشی شما اضافه می شود که از طریق آن می توانید نرم افزارهای مورد نیازتان را یافته و نصب کنید.

مزایای جیلبریک آیفون

جیلبریک کردن گوشی های دارای سیستم عامل iOS ، مزایای زیادی دارد که برخی از مهم ترین آن ها عبارتند از:

  • با ازبین بردن محدودیت ها این امکان به وجود می آید که برنامه های پیش فرض گوشی که کاربردی هم ندارند را حذف کرده و برنامه های مفیدتری را جایگزین کنید.
  • با جیلبریک آیفون، امکان شخصی سازی بیش تری فراهم است و می توانید با نصب تم های جذاب، تغییرات ظاهری بیش تری در گوشی خود ایجاد کنید.
  • با این کار امکان شخصی سازی نوتیفیکیشن ها، لاک اسکرین و بخش های دیگر گوشی فراهم می شود.
  • با جیلبریک کردن می توان قابلیت بلوتوث را فعال کرده و از این طریق انتقال فایل انجام دهید.
  • پوشه ها و برنامه ها را رمزگذاری کنید.
  • فونت های متنوعی بر روی گوشی نصب کنید.
  • فایل منیجر های پیشرفته جهت دسترسی و ویرایش فایل های سیستمی نصب کنید.
  • امکان نصب برنامه و بازی کرک شده
  • نصب کردن یک سرور VNC
  • و…
امکان شخصی سازی بیشتر با جیلبریک آیفون
امکان شخصی سازی نوتیفیکیشن ها، لاک اسکرین و بخش های دیگر گوشی از مزایای جیلبریک ios می باشد.

معایب جیلبریک آیفون

jailbreak کردن آیفون، کاملا هم بدون مشکل نیست. با انجام این کار برخی ریسک ها را متحمل می شوید که از جمله آن می توان به احتمال حذف فایل های مهم اشاره کرد. معایب جیلبریک را با دقت بخوانید و اگر تخصص بالایی در کار با گوشی ندارید، ترجیحا از حالت عادی گوشی استفاده کنید. در غیر این صورت با دانستن ریسک های جیلبریک، می توانید اقدام به جیلبریک کردن گوشی کنید.

  1. باطل شدن گارانتی گوشی

در حالت عادی، گوشی های آیفون یک سال گارانتی دارند. با جیلبریک کردن آیفون، گارانتی گوشی باطل می شود. اگر گوشی خود را به تازگی خریداری کرده اید و هنوز از سالم بودن آن مطمئن نیستید، توصیه ما به شما این است که مدتی صبر کنید تا از سلامت گوشی مطمئن شوید.

  1. کاهش امنیت

جیلبریک گوشی به خودی خود، امنیت را از بین نمی برد؛ اما شما با جیلبریک آیفون امکان دانلود و نصب هر نرم افزاری را دارید. اگر برنامه ای حاوی تروجان، کیلاگر و سایر بدافزارها باشد و بتواند به گوشی تان نفوذ کند، همین عامل می تواند باعث هک iphone شما گردد.

  1. امکان حذف فایل های سیستمی

با جیلبرک کردن، دسترسی شما به فایل ها و تنظیمات سیستمی ممکن می شود. بنابراین اگر اطلاعات فنی تان کم باشد ممکن است فایل مهمی را حذف کنید و این کار در عملکرد گوشی اختلال ایجاد کند.

  1. مصرف مضاعف باتری دستگاه

مصرف باتری گوشی بعد از جیلبریک کردن افزایش پیدا می کند. در نتیجه باید دائما به فکر شارژ کردن گوشی باشید.

  1. مشکل جیلبریک بعد از بروز رسانی سیستم عامل

اینکه گفته می شود با جیلبریک گوشی دیگر امکان بروزرسانی سیستم عامل وجود ندارد، کاملا غلط است. با ارائه ورژن جدید، شما می توانید سیستم عامل گوشی تان را ارتقا دهید. اما مساله اصلی این است که وقتی سیستم عامل ارائه می شود، باید جیلبریک مخصوص آن ورژن منتشر شود. اگر شما بلافاصله بعد از ارائه نسخه جدید iOS گوشی تان را آپدیت کنید، از حالت جیلبریک خارج می شود و تا زمان ارائه jailbreak جدید، نمی توانید گوشی تان را به حالت جیلبریک ببرید.

معایب جیلبریک آیفون- هک گوشی
از آن جایی که نظارت بر برنامه ها در cydia نسبت به app store کم تر است، در صورتی که برنامه ای حاوی بدافزار دانلود کنید، احتمال هک شدن گوشی وجود دارد. برای حل این مشکل تنها نرم افزارهایی را دانلود کنید که به مخرب نبودن آن ها اطمینان دارید.

چگونه گوشی خود را Jailbreak کنیم؟

جیلبریک گوشی های آیفون به دو صورت انجام می گیرد. مورد اول نصب نرم افزارهای مخصوص جیلبریک بر روی ویندوز و مک بوک می باشد و روش دوم استفاده از سرویس های تحت وب در زمینه جیلبریک آیفون است.

وب سایت ها و نرم افزارهای مختلف، جیلبریک را به دو صورت انجام می دهند:

  • جیلبریک پایدار (Untethered): در این نوع از جیلبریک با هر بار خاموش یا ریست کردن، دیگر نیازی به نرم افزارهای کمکی جهت Boot کردن دستگاه نیست و دستگاه به راحتی بالا می آید و بدون مشکل می توان از آن استفاده کرد.
  • جیلبریک ناپایدار (Tethered): در این نوع جیلبریک نیاز به نرم افزار کمکی BOOT است تا سیستم عامل بالا بیاید. در jailbreak ناپایدار با هر بار خاموش و روشن شدن گوشی، جیبلریک شما از بین می رود.

قبل از استفاده از نرم افزارها یا سرویس های تحت وب جیلبریک، به نوع جیلبریک آن از نظر پایداری یا ناپایدار بودن دقت کنید. در ادامه جیلبریک آیفون با استفاده از کامپیوتر را آموزش می دهیم.

قبل از جیلبریک کردن آیفون از اطلاعات گوشی بکاپ بگیرید

حتما قبل از شروع فرایند جیلبریک آیفون، از تمام اطلاعات گوشی تان فایل پشتیبان تهیه کنید. در مراحل بعدی ممکن است به این فایل نیاز پیدا کنید.

اگر در حین جیلبریک گوشی مراحل را کامل انجام ندهید یا به مشکل نرم افزاری بربخورید، احتمال بریک شدن گوشی وجود دارد. بریک شدن گوشی حالتی است که دستگاه دیگر بوت نمی شود و عملا روی صفحه سیاه اولیه باقی می ماند. این حالت مشکلی نیست که قابل رفع نباشد، اما به هر حال وقوع آن می تواند آزاردهنده باشد. به همین دلیل و برای جلوگیری از اینکه اطلاعات آیفون شما از دست برود، توصیه داریم که قبل از انجام جیلبریک از محتوای گوشی یک فایل بکاپ تهیه کنید.

در این شرایط حتی اگر آیفون شما بریک شود، می توانید دوباره آن را با اطلاعات قبلی خود Restore کنید. در این شرایط کافیست فایل بکاپی که تهیه کرده بودید را از طریق icloud یا iTunes بر روی گوشی بارگذاری کنید.

وقتی از محتوای آیفون خود فایل بکاپ تهیه کنید، دیگر نگرانی از بابت از دست رفتن اطلاعات خود بعد از بریک شدن احتمالی دستگاه، نخواهید داشت و حتی بعد از جیلبریک کردن هم می توانید اطلاعات پیشین خود را روی گوشی ریستور کنید.

جیلبریک آیفون با نرم افزار Pangu

اگر می خواهید برای جیلبریک کردن گوشی تان از نرم افزار استفاده کنید، نرم افزار ویندوزی Pangu iOS Jailbreak Tool گزینه مناسبی است. برای دانلود برنامه به نسخه Pangu دقت کنید. هر آپدیتی از ios، جیلبریک مخصوص به خود را دارد. یعنی اگر آپدیت 9.1 بر روی گوشی شما نصب است، باید Pangu 9.1 را دانلود و نصب کنید. شما نمی توانید از جیلبریک های قدیمی برای سیستم عامل آپدیت شده استفاده کنید.

بنابراین قبل از دانلود نرم افزار جیلبریک، در سایت نرم افزار بررسی کنید که آیا جیلبریک نسخه مدنظر شما در این برنامه ارائه شده است یا خیر؟ در صورت موجود بودن نسخه مدنظر در نرم افزار، آن را دانلود کنید.

نکته: جیلبریک ارائه شده در نرم افزار Pangu از نوع پایدار می باشد. یعنی با خاموش و روشن کردن گوشی، جیلبریک بر روی گوشی باقی می ماند.

برای استفاده از آن مراحل زیر را طی کنید:

  • نرم افزار Pangu iOS Jailbreak Tool را که یک نرم افزار ویندوزی است دانلود کنید.
  • روی آیفون حالت Airplane mode را روشن کنید.
  • از طریق تنظیمات به قسمت Touch ID & Passcode بروید و رمز عبور دستگاه خود را غیر فعال کنید.
  • از طریق تنظیمات آیفون به iCloud رفته و سپس به قسمت Find my iPhone بروید و این قابلیت را غیر فعال کنید.
مراحل جیلبریک آیفون
  • گوشی آیفون را با استفاده از کابل USB به کامپیوتر متصل کنید. سپس نرم افزار Pangu را از روی ویندوز اجرا کنید.
  • پس از اجرای برنامه روی دکمه Start در مرکز پنجره نرم افزار جیلبریک، کلیک کنید.
مراحل جیلبریک آیفون 2
بر روی دکمه start کلیک کنید.
  • پنجره جدیدی باز می شود و برای ادامه فرایند بر روی دکمه Already Backup کلیک کنید. با این کار دو اپلیکیشن Pangu و WWDC روی آیفون شما نصب می گردند و دستگاه به صورت خودکار ریبوت می شود.
  • دوباره از شما خواسته می شود که Airplane Mode آیفون را روشن کنید. قابلیت Airplane Mode آیفون را روشن کنید تا برنامه به صورت خودکار ادامه مراحل جیلبریک کردن آیفون را انجام دهد.
  • اکنون از شما خواسته می شود که قفل صفحه گوشی تان را باز کرده و اپلیکیشن Pangu را که روی صفحه هوم قرار دارد، اجرا کنید.
مراحل جیلبریک آیفون 3
  • برنامه از شما سوال می  کند که آیا اجازه دسترسی به اپلیکیشن Photos را می  دهید. روی Accept کلیک کنید تا مراحل نصب ادامه یابد.
مراحل جیلبریک آیفون 4
  • پس از مدت کوتاهی گوشی شما دوباره ریستارت می  شود و ابزار پنگو پیام Already Jailbroken را به نمایش می گذارد.

حذف جیلبریک گوشی

کمی قبل تر توضیح دادیم که جیلبریک های گوشی، اکثرا از نوع ناپایدار هستند. یعنی با خاموش و سپس روشن کردن گوشی، جیلبریک حذف شده و گوشی به حالت طبیعی خود بازمی گردد. حتی اگر جیلبریک آیفون شما از نوع پایدار باشد می توانید با ریست فکتوری کردن گوشی آیفون یا آپدیت سیستم عامل، جیلبریک را حذف کرده و گوشی را به حالت طبیعی برگردانید.

جیلبریک کردن آیفون، خللی در آپدیت یا به روز رسانی سیستم عامل ایجاد نمی کند. بنابراین شما می توانید با استفاده از برنامه آیتیونز نسبت به آپدیت سیستم عامل آیفون یا آیپد جیلبریک شده خود اقدام کنید. در این شرایط پس از نصب آپدیت یا به روز رسانی مورد نظر، تنظیمات دستگاه به حالت پیش فرض کارخانه تغییر داده می شوند و دستگاهتان از حالت جیلبریک خارج می شود.

نرم افزار سیدیا (Cydia)

بعد از اینکه آیفون یا آیپد خود را Jailbreak کنید قادر به نصب اپلیکیشن های جدیدی بر روی آن خواهید بود که در اپ استور موجود نیستند. این نرم افزارها در برنامه ای به نام Cydia قرار دارند که پس از جیلبریک، آن را در گوشی خود خواهید دید. از این برنامه می توانید برای نصب اپلیکیشن های غیر رسمی و ناموجود در اپ استور استفاده کنید.

هر برنامه برای اینکه امکان انتشار در سیدیا را پیدا کند، باید از فیلترهای امنیتی خاصی عبور کند. با این وجود ممکن است برنامه ای بتواند این فیلتر را دور بزند. بنابراین بهتر است قبل از نصب هر برنامه ای، نظرات کاربران آن را با دقت مطالعه کنید.

نکته آخر اینکه بعد از جیلبریک کردن آیفون و اضافه شدن Cydia به آیکون برنامه هایتان، همچنان قادر به استفاده از اپ استور خواهید بود و اینطور نیست که دیگر به App Store دسترسی نداشته باشید.

یک نظر ثبت کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلدهای مورد نیاز علامت گذاری شده است. *