[smartslider3 slider="2"]

اختلال بی‌خوابی، مهمترین نشانه‌ی اعتیاد به اینترنت

اختلال بی‌خوابی

با گسترش اینترنت و استفاده از فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی، اختلالی جدید در بین افراد جامعه ایجاد شد که اختلال اعتیاد به اینترنت نام گرفت. این روزها اعتیاد به اینترنت از قبل هم گسترده‌تر شده است و افراد بیشتری را درگیر خود نموده است. اما از مهمترین نشانه‌های این اعتیاد، اختلال بی‌خوابی در افراد است. در این مطلب باهم به بررسی این اختلال می‌پردازیم.

با گسترش اینترنت و محبوبیت بیش از پیش شبکه‌های اجتماعی، اختلال اعتیاد به اینترنت و فضای مجازی نیز بیشتر از قبل شناخته شده است. هنوز بر سر اینکه آیا می‌توان این اختلال را نوعی از اعتیاد در نظر گرفت یا خیر، اختلاف نظرهایی وجود دارد؛ اما با توجه به مضرات بسیار زیاد این استفاده بیش از حد، بهتر است آن را اعتیاد در نظر گرفت. همچنین با راه‌های دوری از نتایج بسیار منفی آن آشنا شد و خود را برای رهایی از آن آماده نمود.

از سوی دیگر با توجه به بررسی‌های انجام شده بر روی افرادی که به صورت متوسط به طور منظم از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کردند، دچار مشکلات خواب سه برابری نسبت به دیگر افرادی که از این شبکه‌ها استفاده نمی‌کرده‌اند، بوده‌اند. از این رو می‌توان اختلال بی‌خوابی را از مهمترین نتایج این اعتیاد بدانیم.

مهمترین اثرات اینترنت بر سلامت روانی کودکان

اعتیاد به اینترنت

اعتیاد به اینترنت نوعی از اعتیاد رفتاری بشمار می‌رود. این نوع از اعتیاد باعث وابستگی فرد به استفاده از اینترنت و شبکه‌های اجتماعی خواهد شد. این وابستگی‌ها اغلب به دلیل دور شدن از استرس‌های روزمره زندگی ایجاد می‌شوند.

باید این امر را پذیرفت که امزوره دیگر اینترنت در تمام جنبه‌های زندگی ما رخنه و ما را محاصره کرده است. دیگر بیشتر ما نه تنها به صورت روزانه که حتی به صورت لحظه‌ای به اطلاعات بدون محدودیت آن نیازمندیم و از آن استفاده می‌کنیم. به همین دلیل درمان اعتیاد به اینترنت بسیار سخت و مشکل ساز شده است.

اما به صورت کلی چند نوع اختلال اعتیاد به اینترنت داریم؟ رایج‌ترین انواع اعتیاد به اینترنت را می‌توان در دسته بندی‌های زیر تقسیم بندی نمود: 

  • Gaming
  • Blogging
  • سایت‌های شرط‌بندی 
  • خرید آنلاین
  •  پورنوگرافی یا چت با محتوای جنسی
  • اعتیاد به شبکه‌های اجتماعی

عوامل مهم در ایجاد اختلال بی‌خوابی

بر طبق تحقیقات صورت گرفته، نشان داده شده است، که انسان‌ها یک سوم از زندگی خود را در خواب می‌گذرانند. با تکیه بر این امر می‌توان اثبات کرد که خواب کافی یکی از مهمترین دلایل برای داشتن سلامت جسمی و روانی است.

خواب کافی برای سلامت انسان نیاز ضروری بشمار می‌رود و از این رو حائز اهمیت است. در زمان کودکی و نوجوانی به دلیل نیازهای ویژه بدن این عامل مهمتر از دیگر دوره‌های تکاملی انسان خواهد بود.

از سوی دیگر از مهمترین نشانه‌های اعتیاد به اینترنت، بی‌خوابی است. در ادامه به بررسی روابط بین اختلال بی‌خوابی و اعتیاد به اینترنت می‌پردازیم.

 مهمترین دلیل اختلال بی‌خوابی نوجوانان، وابستگی به شبکه‌های اجتماعی!

در عصر دیجیتالی امروز دیگر دستگاه‌های الکترونیکی و هوشمند جزئی از زندگی کودکان و نوجوانان شده است. با استفاده از داده‌های به دست آمده از یک تحقیق گروهی بر روی دانش‌آموزان دبیرستانی شهر مونترال کانادا محققان به نتایج جالبی دست پیدا نمودند.

در نتایج به دست آمده بیان می‌شود که کودکانی که بیش از دو ساعت در روز از کامپیوتر و یا بازی‌های ویدیویی استفاده می‌کردند، در قیاس با نوجوانانی که زمان کمتری پای صفحه نمایشگرها می‌نشستند، 17 دقیقه کمتر می‌خوابیدند.

در مطالعات نشان داده می‌شود که از هر سه نوجوان یک نفر بیش از دو ساعت در روز از کامپیوتر استفاده می‌کرده است. به همین دلیل احتمال خواب شبانه کمتر از هشت ساعت در آنها در قیاس با بقیه بیش از دو برابر بود.

اما در همین مطالعات نشان داده می‌شود که نوجوانانی که از سایر فعالیت‌ها قبل از خواب بجای استفاده از گوشی مانند  کتاب خواندن انجام می‌دادند، مشکل خواب کمتر در مقایسه با هم سن و سالان خود نداشتند.

اختلال بی‌خوابی و مشکلات روانی

از مهمترین دلایل بی‌خوابی زیاد می‌توان به اضطراب و افسردگی اشاره نمود. به صورت کلی بیان می‌شود کودکان و نوجوانانی که دچار بیدار شدن‌های زیاد در طول خواب خود هستند، امکان دارد دچار افسردگی شده باشند. همچنین در مورد کودکان و نوجوانانی که در به خواب رفتن مشکل دارند بیان می‌شود که احتمالا دچار اختلال اضطراب شده باشند.

اضطراب‌های ساده بیشتر در سنین کودکی و نوجوانی منجر به اختلال در خوابیدن می‌شود ،اما با شدت گرفتن اضطراب‌های کوچک، مشکلات بزرگتری رخ خواهند داد.

از دیگر معیارهای تشخیص افسردگی، کمبود خواب یا بیداری بیش از حد است. افسردگی در بیشتر موارد اختلال بی‌خوابی ایجاد می‌کند.

استفاده از موبایل در اتاق خواب ممنوع!

تحقیقات پژوهشگران بسیاری نشان می‌دهد که خوابیدن در کنار تلفن همراه، بویژه گوشی‌های هوشمند باعث ایجاد اختلال بی‌خوابی خواهد شد. همانطور که بیان شد بی‌خوابی از مشکلات رایج دنیای امروز است. از هر سه نفر یک نفر در جهان از مشکل کم‌خوابی و حتی بی‌خوابی رنج می‌برد.

محققان اعلام کرده‌اند که وجود تلفن همراه در کنار افراد در طول شب تاثیرات بدی بر کیفیت خواب آنها خواهد داشت. وجود پرتوهای ساطع شده از تلفن همراه باعث ایجاد تداخل‌های زیادی در روند کاری طبیعی بدن خواهد شد. این پرتوها باعث تحریک شبکیه چشم و افزایش ساعات بیداری می‌شوند.

با توجه به دلایل گفته شده بهترین راه دوری از اختلال بی‌خوابی استفاده حداقلی از گوشی‌ تلفن همراه و خارج نمودن آن از اتاق خواب بیان می‌شود.

بهترین راه‌های ترک اعتیاد به اینترنت 

اگر شما نیز مبتلا به اعتیاد اینترنتی هستید و از اختلال بی‌خوابی رنج می‌برید بهترین راه کار برای شما کاهش میزان مصرف استفاده از اینترنت خواهد بود. در ابتدا سعی کنید که با راه‌های آسان و بسیار کوچک در دراز مدت این اختلال را درمان نمایید.

در مقاله اینستاگرام خطرناک و راه مهم ترک اعتیاد بیشتر در این مورد بخوانید.

یک نظر ثبت کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلدهای مورد نیاز علامت گذاری شده است. *