[smartslider3 slider="2"]

ایمنی کودک در فضای بازی + ضروریات سلامت کودک

ایمنی کودک

از مهمترین ضروریات برای سلامت و رشد کودکان ما بازی کردن است. در واقع بازی کردن و داشتن تحرک و جنب‌وجوش کودکان امری است که برای سلامت آنها و رشد مغزی آنها نیاز است. زمانی اهمیت ایمنی کودک در فضای باز نمایانتر می‌شود که کودکان خارج از محیط خانه و در مکانی عمومی به بازی می‌پردازند. اما در این میان همیشه باید به ایمنی کودک توجه نمود و از آن قافل نشد. 

طبق تحقیقات صورت گرفته، سالانه بیش از دویست هزار مراجعه به اورژانس به علت آسیب‌های ایجاد شده در زمین‌های بازی ثبت می‌شود. این تعداد زیاد مراجعات تنها به دلیل توجه نکردن به نکات ریز در ایمنی فضای بازی کودکان است. برای دوری از این موارد ناخوشایند با انجام برخی دستوالعمل‌های ساده می‌توان فضای بازی کودکان را تبدیل به محیطی امن نمود.  

بهترین راه برای ایمنی کودک در اینترنت چیست؟

مهمترین ضروریات برای ایجاد ایمنی کودک در فضای بازی 

سلامت و امنیت کودک در فضای بازی دو مسئله ضروری‌اند که رابطه بسیار مهمی با نوع فضای بازی کودک و نکات امنیتی رعایت شده در آنها دارد. به همین دلیل رعایت نکات ایمنی در آنها بسیار مهم و دارای اهمیت است و باید در ایمن سازی این مکان‌های در نظر گرفته شده دقت زیادی نمود.

نظارت بزرگسالان بر نکات ایمنی ایجاد شده در زمین‌های بازی و مهمترین ضروریاتی که باید در طراحی این زمین‌ها رعایت شوند از مهمترین مسائلی هستند که باید در این مورد در نظر گرفته شوند. در ادامه به بررسی جامع این موارد باهم می‌پردازیم.

نظارت بزرگسالان بر نکات ایمنی فضای بازی

  • در بسیاری از موارد نظارت بزرگسالان و دخالت آنها در امورد بازی کودکان می‌تواند به جلوگیری از آسیب‌ها جدی به آنها کمک کند. بزرگسالان می‌توانند نحوه صحیح و کاربرد درست استفاده از وسایل بازی را به کودکان خود آموزش دهند و از آسیب‌های احتمالی ایجاد شده به وسیله تجهیزات برای آنها جلوگیری نمایند.
  • حضور بزرگسالان در زمان اتفاق افتادن آسیب‌های احتمالی برای کودک و انجام کمک‌های اولیه، نیازی ضروری است.
  • نظارت و حضور بزرگسالان امری ضروری است زیرا کودکان همیشه بازیگوش و سربه‌هوا هستند و در تخمین فواصل دچار اشتباه خواهند شد. یکی از نکات مهمی که باید در انتخاب زمین بازی مناسب در نظر گرفت این است که والدین دید مناسبی نسبت به فضای بازی کودکان داشته باشند.

نکات مهم در طراحی زمین بازی و ایمنی کودک

عوامل زیادی باید در ارزیابی نکات ایمنی در فضای بازی برای کودکان در نظر گرفته شود. این نکات امنیتی همگی باید در راستای ایجاد محیطی امن برای کودک و لذت بردن آنها طراحی شوند.

یکی از مهمترین نکاتی که باید در نظر گرفته شود سطح مناسب و کفپوش مورد استفاده برای فضای بازی کودکان است. این امر در کاهش آسیب‌ها و جراحات وارد شده به کودک نقش مهمی را ایفا می‌کند. بنابراین باید توجه ویژه‌ای به این مورد مهم در زمان ساخت زمین بازی داشت.

استفاده از بتن، آسفالت و بلوک ناپیوسته به عنوان کفپوش غیرقابل قبول است. چمن و خاک نیز ایمنی لازم را تامین نمی کنند، بنابراین باید از سطحی مانند کفپوش‌های ساخته شده از مواد لاستیکی، مناسب زمین های بازی هستند.

والدین باید به این نکات توجه کنند که تاب‌های مورد استفاده در این مکان‌ها باید دارای صندلی‌های نرم و سالم و بدون شکستگی و آسیب باشند و به صورتی طراحی شده باشند که از سایر تجهیزات زمین بازی جدا و دورتر باشند.

همچنین والدین در مورد سرسره‌های مورد استفاده باید بررسی نمایند که آنها محکم و با دستگیره‌های نرده‌ای مقاوم هستند و بر روی زمین ثابت و محکم شده باشند. همچنین این امر بسیار مهم است که در بالای آنها سقفی و حائل باشد که کودک مجبور شود برای استفاده از آن روی سرسره بنشیند.

۵نکته مهم از فواید بازی در فضای باز برای کودکان

یادگیری و خلاقیت

از گذشته تا کنون همیشه بازی در فضای باز به کودکان کمک کرده است تا توانایی یادگیری و پرورش فکری خود را افزایش دهند. کودکان از حواس پنج‌گانه‌ی خود برای برقراری ارتباط با محیط اطراف استفاده می‌کنند و با استفاده از تمامی این حواس است که زندگی را درک کرده، می‌بینند و با موجودات زنده اطراف آشنا می‌شوند. این روش بهترین روش برای آموزش به کودکان است.

همچنین بازی در فضای باز به خلاقیت کودکان کمک می‌کند زیرا با دور بودن از محدودیت‌ها به راحتی می‌توانند در فضایی آزاد به دنبال تجربیات جدید بروند و تخیلات خود را پروش دهند. با طی شدن این مسیر می‌توانیم امیدوار باشیم که این امر باعث ایجاد جرقه‌ای از خلاقیت شود.

مهارت‌های اجتماعی

بازی در فضای باز به کودکان راه‌های برقراری ارتباط و ایجاد دوستی را آموزش می‌دهد. اینگونه مکان‌ها برای ایجاد رابطه اجتماعی برای کودکان بسیار مفید است.

استقلال

بازی در فضای باز به معنی دوری از نظارت مستقیم بزرگترها است.این در تعاملات اجتماعی با دیگر کودکان کمک می‌کند تا مستقلانه رفتار کنند و همینطور بازی کردن با خودشان را یاد می‌گیرند.

کاوش

بازی در بیرون کمک به کشف بازیهای جدید کرده و باعث می‌شود کودکان در امتحان کردن چیزهای جدید برای بازی، بدون راهنمایی از طرف بزرگترها جسورتر شوند.

حرف آخر

دیگر زندگی ماشینی و سبک آپارتمان نشینی در شهرها باعث دور شدن کودکان از محیط‌های طبیعی و تحرک و مهم‌تر از همه دوری از خلاقیت آنان شده است.

از سوی دیگر رواج بازی‌های کامپیوتری بین کودکان نیز مساله‌ و دردسری جدید برای والدین ایجاد نموده است. یکی از بهترین راه‌حل‌ها برای دوری کودکان از این بازی‌های کامپیوتری تمام نشدنی استفاده از برنامه کنترل والدین است. سامانه نظارت و مراقبت از کودکان familysafe یکی از بهترین راه حل‌ها برای دور کردن کودکان و بردن آنان به فضایی دور از خانه است.

اما همیشه باید ایمنی کودک در فضای بازی را در نظر داشت تا از بروز مشکلات جدی برای آنان دوری نمود.

یک نظر ثبت کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلدهای مورد نیاز علامت گذاری شده است. *