[smartslider3 slider="2"]

شبکه شاد و امکانات ایجاد شده دراین اجتماع دانش‌آموزی

شبکه شاد

شبکه اجتماعی دانش آموزان یا شاد برای ساماندهی و آموزش مجازی طراحی شده است. در واقع این شبکه یک رابط کاربری جهت اتصال به پیام‌رسان و احراز هویت مدیر، معلم و دانش‌آموزان است. شبکه شاد یک اجتماع دانش آموزی کشوری بشمار می‌رود. حدود 12 میلیون دانش‌آموز از مجموع 14میلیون دانش‌آموز عضو شبکه شاد هستند.

دانش آموزان، معلمان و مدیران مدارس کاربران اصلی سامانه شاد هستند. در این سامانه آموزش به صورت آنلاین صورت می‌گیرد و دانش آموزان لازم است در ساعات مقرر، در کلاس‌های مجازی شرکت کنند.

امکان برگزاری کلاس‌های پیش‌دبستانی و ایجاد کانال و گروه در شبکه شاد وجود ندارد. کلاس‌ها از قبل تشکیل شده و دانش آموز با احراز هویت در شبکه اجتماعی شاد در کلاس‌های مربوط به خود عضو خواهد شد.

همچنین برای هر معلم کلاس درس تشکیل می‌شود. معلمان نیز باید اپلیکیشن پیام‌رسان شاد را نصب و با استفاده از انتخاب نقش معلم و وارد کردن کدملی احراز هویت کرده و کلاس‌های درس خود را برگذار کنند.

عضویت در شبکه شاد

دانش آموزان در ابتدا باید این برنامه را نصب نموده و شماره تلفن خود را وارد نمایند. پس از آن می‌توانند نام خود را ثبت کنند. آنها باید در مرحله بعد گزینه دانش‌آموز را انتخاب کرده و پس از آن به سایت سامانه‌ دانش‌آموزی هدایت خواهند شد.در این مرحله باید مشخصات دانش‌آموزی خود را جهت احراز هویت وارد کنند. باید اشاره نمود که این برنامه تنها برای اندروید و نسخه تحت وب آن موجود است.

آیا اینترنت برای استفاده از شبکه شاد رایگان است؟

وزیر ارتباطات اعلام کرده بود با موافقت و دستور رئیس جمهوری و مساعدت رئیس سازمان برنامه و بودجه، استفاده دانش‌آموزش و معلمان کشور از شبکه شاد تا پایان خردادماه، رایگان خواهد بود. تلاش می‌شود مصوبات لازم برای رایگان شدن همیشگی این شبکه نیز اخذ شود.

سامانه شاد

فضای مجازی و نگرانی در مورد کودکان

با توجه به شرایط پیش آمده و در حالی که اکثر مدارس امکان دسترسی دانش آموزان به سیستم آموزشی را از طریق فضای مجازی فراهم کرده‌اند، بسیاری از والدین نگران دسترسی فرزندانشان به محتواهای غیراخلاقی در این فضا هستند.

بر این اساس پیشنهاد می‌شود که با استفاده از قابلیت family safety سیستم عامل ویندوز، والدین می‌توانند مراقب حضور فرزنداشان در فضای مجازی باشند و دسترسی او را مدیریت کنند یا از برنامه های کنترل والدین کمک بگیرند.

familysafe یکی از بهترین برنامه‌های کنترل والدین بشمار میرود. با استفاده از این برنامه دیگر نگرانی در مورد اتفاقاتی که در گوشی هوشمند کودک شما رخ می‌دهد نباشید.

مشکلات آموزش مجازی

مهمترین و بزرگترین مشکلی که دانش اموزان با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، داشتن دسترسی به اینترنت به هنگام استفاده از این سیستم است و لازمه‌ی آن وجود گوشی هوشمند یا تبلت یا کامپیوتر و لپ‌تاپ است.

همچنین دانش آموزان بسیاری در روستاهای دور افتاده زندگی می‌کنند یا عشایر که حتی امکان دسترسی به برق ندارند چه برسد به اینترنت و گوشی هوشمند و تبلت و لپ‌تاپ!

آموزش در مناطق محروم

وضعیت مناطق دانش‌آموزان مناطق محروم برای نصب شبکه شاد و یا آموزش‌های مجازی بسیار متفاوت‌تر است. مسأله اصلی این است که روستا اینترنت ندارد و دانش‌آموزان مجبورند کیلومترها راه بیایند تا به روستاهایی برسند که به شبکه اینترنت وصل هستند.

باید بیان نمود که دانش‌آموزان مناطق محروم نمی‌توانند به صورت مجازی با معلمان‌شان در ارتباط باشند، این طرح ها برای دانش آموزان کلانشهرها مفید است و باید به مناطق محروم هم توجه ویژه‌ای شود. از سوی دیگر بسیاری از خانواده‌های دانش ‌آموزان بی‌بضاعت هستند، آنها حتی توان خرید بسته اینترنتی را ندارند

برای ادامه استفاده از این شبکه باید نگاه ویژه‌ای به دانش آموزان مناطق محروم داشت. همچنین باید دستورالعمل‌هایی برای نقش‌های مدیریتی و نظارتی موجود در آن ایجاد نمود تا هر روز بیشتر به شرایط عادی مدسه شبیه شود.

یک نظر ثبت کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلدهای مورد نیاز علامت گذاری شده است. *