[smartslider3 slider="2"]

محتوای مناسب کودک من چیست؟

محتوای مناسب کودک

آیا تا امروز پیش آمده است که نگران کودکتان و محتوایی که در اینترنت می‌بیند، بوده‌ باشید؟ شاید این نگرانی در شما نیز به وجود آمده باشد. اما راه حل آن چیست؟ چه محتوایی مناسب کودکان است؟ چطور باید کودکمان را از این محتوای نامناسب دور نگهداریم؟

کودک ما نیاز دارد تا چگونگی آشنایی با این خطرات و تهدیدهای روزافزون را بیاموزد. همچنین برای دفاع از خود و دفاع از شخصیت خودش نیاز دارد تا روش‌های مناسب برای روبرو شدن با چنین اقداماتی را یاد بگیرد.

همه ما می‌دانیم که والدین خیلی راحت تر می‌توانند در مورد خطراتی در دنیای واقعی رخ می‌دهند از کودکان خود محافظت نمایند. اما کمتر پیش می‌آید که والدین، اطلاعات زیادی از دنیای مجازی داشته باشند و توصیه‌ای برای مثال در مورد بد افزارها یا ویروس‌ها و یا حریم خصوصی داشته باشند. همین امر دلیلی برای این است که والدین نیاز داشته باشند تا اطلاعات خود را در مورد دنیای مجازی و اینترنت بروز رسانی کنند.

چه سنی برای استفاده از تلفن هوشمند در کودکان مناسب است؟

محتوای مناسب کودک؛ حفاظت و دوری از محدودیت

با همه‌ی تلاش‌هایی که ما به عنوان والدین برای کودکانمان انجام می‌دهیم گاهی اتفاقات ناخوشایند برای کودک ما رخ می‌دهند. برای نمونه گاهی کودکان باوجود شرایط سختی که ما برایش ایجاد کرده‌ایم بازهم می‌تواند راه خود را به ویدیوهای آنلاین محدود شده پیدا کند و به آنها دسترسی پیدا کند. والدین همیشه نگران محتوای مناسب کودک بوده‌اند. در زیر یکی از بهترین راه‌ها برای دوری از استرس همیشگی بیان شده است.

برای جلوگیری از این شیطنت‌های آنلاین تنها یک راه وجود دارد و آن نیز کنترل کودکان از راه دور و به صورت لحظه به لحظه است. با استفاده از برنامه‌های کنترل والدین این امکان برای والدین نگران فراهم شده است تا مراقب کودک خود در فضای مجازی باشند. FamilySafe یکی از بهترین نرم افزارها در این زمینه است. FamilySafe با امکانات زیادی که در این محدوده دارد می‌تواند بهترین همراه برای والدین بشمار آید.

فعالیت های آنلاین و احتمال مشاهده محتوای نامناسب


پژوهش‌ها نشان می‌دهند که با فعالیت بیشتر، کودکان در اینترنت چیزهایی را مشاهده خواهند کرد که ممکن است برای آنها قابل درک نبوده و حتی گاهی امکان دارد آنها را به هیچ کسی حتی والدین خود نگویند. در این پژوش‌ها نشان داده شده است که از هر ۵ کودک، یکی هرگز اتفاق بدی که برایش رخ داده را برای کسی بازگو نکرده است.

هر اطلاعات یا تصاویری که کودک را ناراحت کند و یا او را به رفتاری غیرقانونی و خطرناک راهنمایی کند محتوای نامناسب کودک گفته می‌شود. به خاطر داشته باشید آنچه شما در این مورد فکر می‌کنید امکان دارد با دیدگاه دیگران و حتی دیدگاه فرزند خود شما نیز متفاوت باشد. این امر بسیار بستگی به سن و سطح بلوغ کودک شما دارد.

گاهی محتوای نامناسب برای کودک در موقعیت‌های زیر رخ می‌دهد:

  • استفاده از بازی‌ها و برنامه‌هایی که مناسب سن او نیستند.
  • تماشای برنامه‌های آنلاین که ممکن است محتوای نامناسب را نشان دهد.
  • محتوای حاوی سخنان بد و دشنام
  • سایت‌هایی که جنایت، تروریسم، نژادپرستی و دیگر عادات بد و مضر را تشویق می‌کنند.
  • تصاویر خشونت یا ظلم به افراد یا حیوانات
  • سایت‌های قمار
  • اتاق‌های گفتگو کنترل‌نشده
  • سایت‌هایی که زنان را در نقش‌های بسیار سنتی نشان می‌دهد.

چگونه کودک را ایمن نگهداریم؟

اما روش‌های گوناگونی برای ایمن نگه داشتن کودکان در زمان حضور در فضای مجازی وجود دارد.

وقتی از فضای مجازی و اتفاقات درون آن حرف میزنیم اغلب کودکان آشنایی بیشتری از رسانه‌های دیجیتال نسبت به والدین خود دارند.

بنابراین والدین باید از اطلاعات جدید و بروزی در برخورد با این گونه مسايل استفاده کنند. اگر والدین خود را به سطح درستی از اطلاعات نرسانند و به روز نباشند دیگر تعامل درستی با کودک خود نخواهند داشت. در این صورت است که کودک می‌آموزد خودش مسایل را حل نماید هرچند که راه حل او درست و منطقی نباشد.

والدین و بزرگترها همیشه باید به یاد داشته باشند که کودکشان رفتار آنها را می‌بیند و همان را تقلید می‌کند. بنابراین اگر دوست دارید کودکی داشته باشید که خودش تصمیم می‌گیرد تا محتوای نامناسب را نبیند، باید به او نشان دهید که شما نیز از این عمل دوری می‌کنید.

درقدم بعدی باید بر رفتار مجازی کودک خود بسیار دقت داشته باشید، زیرا این رفتارها همانند رفتارهای فرزند شما در دنیای واقعی مهم و پر اهمیت هستند. بهترین کار برای این کنترل همراهی کودک در زمانهایی است که کودک در دنیای مجازی سپری می‌کند.

در مورد میزان و شیوه استفاده از فضای مجازی با فرزندتان توافق کنید. قوانینی را وضع کنید و در مورد پیامدهای منفی تخلف از قوانین با او صحبت کنید.

نرم‌افزارهای کنترل والدین می‌توانند محدودیت‌هایی در مدت استفاده کودک از فضای مجازی، دسترسی به محتواهای جنسی و غیره ایجاد کنند و شما را در جریان فعالیت دقیق کودک خود در فضای مجازی قرار بدهند.


نمایش محتوای مناسب کودک در مرورگر اینترنت

برای دوری از نمایش محتوای نامناسب برای کودکتان می‌توانید تنظیمات مرورگر را به آسانی تغییر دهید. ابتدا به سایت مرورگر Google مراجعه کرده و از قسمت تنظیمات Settings در پایین صفحه سمت راست مطابق شکل ذیل گزینه تنظیمات جستجو Search Settings را انتخاب کنید.

اکنون در صفحه تنظیمات جستجو، گزینه جستجوی امن Turn on SafeSearch را فعال کنید. حال دیگر نیازی نیست تا نگران سرچ کودکتان در این مرورگر باشید!

سخن آخر

همانطور که گفته شد تعامل کودک با والدین نقش بسیار مهمی در رفتار اجتماعی کودک دارد که نمی‌توان آن را انکار نمود. بنابراین بهترین راه برای داشتن کودکی سالم و دوری او از محتوای نامناسب همین دوستی و نزدیکی با کودک است.

یک نظر ثبت کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلدهای مورد نیاز علامت گذاری شده است. *