[smartslider3 slider="2"]

بهترین روش تدریس برای کودکان؛ مدرن یا سنتی

تدریس و آموزش کودکان

برای سال‌های طولانی یا حتی می‌توان گفت برای قرن‌ها، تنها یک روش تدریس وجود داشت؛ روش سنتی تدریس. معلم درسی را توضیح می‌داد و دانش‌آموزان آن را حفظ می‌کردند. اما امروزه روش‌های نوین تدریس جای خود را در میان معلمان، مربیان و دانش آموزان باز کرده اند. در این مطلب با هم به بررسی بهترین روش تدریس برای کودکان می‌پردازیم.

روش سنتی مانند دیواری مانع بین کودکان و ایده‌های نوین بود. با این همه هنوز هم این نوع تدریس مخاطبان و طرفداران خود را دارد. ناگفته نماند که در عصر اطلاعات و ارتباطات هنوز هم در مرحله‌ای هستیم که این طرفداران وجود دارند.

اما برای بهترین نتیجه، نیاز به ترکیبی از هر دو روش تدریس سنتی و مدرن وجود دارد. در این مطلب مزایا و معایب این روش را بررسی می‌کنیم. شما در انتهای این مطلب می‌توانید تصمیم بگیرید که کدام روش برای کودکان شما بهتر است.

چرا به آموزش نوین نیاز داریم؟ ( معرفی 5 وسیله مورد نیاز مهم برای آموزش مجازی )

بهترین روش‌های تدریس نوین

آیا روش سنتی، بهترین روش تدریس برای کودکان است؟

روش‌های سنتی هنوز در اکثر نقاط کره زمین رایج است. در نقاطی که میزان دسترسی به اطلاعات کم است و معلمان تنها منبع کسب اطلاعات هستند. یا در مکان‌هایی که دسترسی به وسایل مورد نیاز برای آموزش مدرن وجود ندارد و معلمان با استفاده از تخته سیاه و گچ مفهوم را برای کودکان توضیح می‌دهند.

اما آیا روش‌های سنتی برای ما و کودکانمان مزیتی دارند؟

مزایا و معایب روش‌های تدریس سنتی

از مزایای روش‌های سنتی می‌توان به این نکته اشاره کرد که آموزش مبتنی بر کلاس گران نیست. بنابراین، در مکان‌های دور افتاده و مناطق روستایی می‌توانند روش خوبی به حساب آید. دانش فنی در روش‌های تدریس سنتی مورد نیاز نیست. همچنین در روش‌های سنتی آسیبی به چشمان کودک شما نمی‌رسد.

اما باید در مورد معایب آن بیان نمود که در روش‌های سنتی معلم تنها نقش گوینده را ایفا می‌کند. کلاس درس کاملاً کنترل شده و بدون آموزش گروهی برگزار می‌شود.

یکی از بدترین نکات و معایب این نوع از آموزش این است که امتحانات و نمرات دانش آموزان بسیار مهمتر از درک دانش هستند.

روش تدریس برای کودکان؛ ادغام مدرنیته و سنت

در بخش فوق، مزایا و معایب روش‌های تدریس سنتی را مورد بحث قرار دادیم. مزایا و معایب روش های نوین نیز در دل نکات بیان شده وجود داشتند.

حال ما در اینجا پیشنهاد ترکیب هر دو تکنیک آموزشی را می‌دهیم و اقدامات مفیدی را در این راستا و برای بهبود اوضاع در این بخش معرفی می‌کنیم.

کلاس درس معکوس: در این نوع از آموزش، روش‌های آموزش معکوس می‌شوند. از دانش‌آموزان خواسته می‌شود با دستورات لازم در خانه خود درس بخوانند و کلاس درس به مرکز آموزش عملی تبدیل می‌شود.

یادگیری پروژه محور: پروژه‌ها در واقع وظایفی هستند که مربوط به رشته دانش آموز بوده و مطالب را به نحوی عملی به کودک نمایش می‌دهند.

یادگیری مشارکتی: کار تیمی در واقع به کودکان اهمیت بخشی از تیم بودن را می‌آموزد.

بازی سازی یکی از بهترین‌ها در روش تدریس برای کودکان: بازی‌های ویدیویی همیشه برای دانش‌آموزان جذاب بوده است. نتایج نشان می‌دهند که استفاده از این روش‌های آموزشی می‌تواند اثرات مثبتی را روی کودک بگذارد و به آموزش او کمک کند.

یادگیری بر پایه مشکلات: در یادگیری برپایه مشکلات ابتدا مشکلات مورد بررسی قرار گرفته و مجموعه‌ای از راه‌حل‌ها برای این مشکلات ایجاد می‌شود. این امر باعث افزایش اشتیاق دانش آموزان برای حل مسایل می‌شود.

آیا روش‌های سنتی تدریس دارای محدودیت هستند؟

بله، در روش‌های سنتی تدریس معلم تنها منبعی است که دانش آموزان به آن دسترسی دارند.

یک نظر ثبت کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلدهای مورد نیاز علامت گذاری شده است. *