[smartslider3 slider="2"]

4 مورد از بهترین برنامه‌های کتابخوانی برای کودکان

کتابخوانی برای کودکان

با رشد و پیشرف تکنولوژی امروزه کودکان بسیار کمتر از قبل توجهی به کتاب‌های چاپی دارند. آنها بیشتر درگیر گوشی هوشمند و تبلت خود هستند تا کاغذهای چاپی موجود در کتابفروشی‌ها. کتاب‌ها دیگر جذابیتی برای آنها ایجاد نمی‌کنند. در این مقاله سعی داریم تا بهترین برنامه‌های کتابخوانی برای کودکان را با یکدیگر بررسی کنیم.

اکنون دیگر کودکان مانند قبل توجهی به محتوای چاپی ندارند. این کتاب‌ها مانند برنامه‌های تبلت و گوشی آنها متحرک و سخنگو نیستند و ارتباط عمیقی را با کودکان ایجاد نمی‌کنند. از این رو باید راه دیگری را برای هرچه بیشتر کتابخوان کردن آنها امتحان نمود.

چه کتابی را انتخاب کنیم؟

در زمان انتخاب کتاب برای کودک سعی کنید کتابی را برای فرزند خود انتخاب کنید که ویژگی‌های زیر را داشته باشد.

  •  سعی کنید کتابی را که حتماً در گذشته آن را خوانده و محتوای آن را پسندیده باشید، برای کودک انتخاب کنید.
  • اگر احتمال می‌دهید برای کودک جلب توجه می‌کند و از خواندن آن لذت می‌برد آن را برای کودک تهیه کنید.
  • اگر این کتاب اطلاعات عمومی‌مناسبی را درباره جهان اطراف به کودک می‌دهد و او را آگاه می‌سازد برای او تهیه‌اش کنید.
  • سعی کنید تا کتابی را انتخاب کنید که به کودک کمک می‌کند تا احساس کند که توانایی‌هایی دارد که تاکنون به آن‌ها توجه نکرده است و در سایه تلاش و کوشش می‌تواند آن‌ها را به‌دست آورد.
  • کتابی مفید است که با تحریک حس کنجکاوی، کودک را به سؤال کردن بیشتر تشویق می‌کند.
  • برای کودکان پیش‌دبستانی کتاب‌هایی با داستان بلند، لطیفه، قصه‌های محلی و سنتی که ترسناک نباشند، با مضمون مسائل زندگی روزمره تهیه نمایید.
  • از انتخاب کتاب‌هایی که واقعه‌ای ترسناک را یادآوری می‌کنند یا در انتها نکته آموزشی مناسبی را القا نمی‌کنند، خودداری کنید.

بهترین زمان کتابخوانی برای کودکان

هر وقت خود کودک تقاضای گوش دادن به کتاب‌خوانی را داشت یا تا زمانی که کودک با حوصله به سخنان شما گوش می‌دهد، کتابخوانی را ادامه دهید. ساعتی پیش از خواب نیز زمان مناسبی برای کتابخواندن است، از آن زمان نیز استفاده نمایید.

هیچ‌گاه بیش از حد به مطالعه کتاب اصرار نکنید چون این امر نتیجه معکوس دارد. حتی گاهی اوقات مطالعه درحضور کودک، تمایل وی را به آوردن کتاب‌هایش و خواندن آن‌ها بیشتر می‌کند، از این امر نیز استفاده نمایید.

چرا کتابخوانی برای کودکان مهم است؟

خواندن کتاب باعث بهبود واژگان کودکان می‌شود و به آنها در ساخت انواع مختلف ساختار جمله، سبک‌های نوشتن و روش‌های بیان کمک می‌کند.

با کتابخوانی برای کودکان، آنها را با طیف گسترده‌ای از موضوعات، فرهنگ‌ها و ایده‌ها آشنا می‌کنید. بسیاری از زمان‌ها کودکان چنان از محتوای کتاب لذت می‌برند که حتی متوجه نمی‌شوند که درباره یک موضوع خاص، دانش کسب کرده‌اند.

آن‌ها به واسطه ارتباط با کتاب، تجربه‌ها و ارتباطات جدید را می‌آموزند. از سوی دیگر کتاب خواندن فرصت خوبی برای تعامل والدین با فرزندان است.

چرا اپلیکیشن کتاب؟

دیگر در دنیایی زندگی می‌کنیم که بسیاری از سرویس‌ها الکترونیکی شده است. کتاب الکترونیکی یا EBook هم یکی از این پدیده‌ها است. کتاب‌های الکترونیکی لذت ورق زدن کتاب‌های فیزیکی و بوییدن کتاب‌‌های نو را ندارند اما برای کودکان ما بسیار جذاب و دلربا هستند. این کتاب‌ها به واسطه

دیگر در دنیایی زندگی می‌کنیم که بسیاری از سرویس‌ها الکترونیکی شده است. کتاب الکترونیکی یا EBook هم یکی از این پدیده‌ها است. کتاب‌های الکترونیکی لذت ورق زدن کتاب‌های فیزیکی و بوییدن کتاب‌‌های نو را ندارند اما برای کودکان ما بسیار جذاب و دلربا هستند. این کتاب‌های الکترونیکی به واسطه‌ی جذابیت بصری که دارند هر روز بیشتر از قبل در دنیای کودکان ما جای بیشتری را می‌گیرند.

بهترین برنامه‌های کتابخوانی برای کودکان

کتاب داستان کودکانه

این برنامه قصه های صوتی و تصویری کودکانه را برای کودکان ما بازگو می‌کند. برنامه شامل 201 داستان متنی و تصویری کودک بدون نیاز به اینترنت است.

این نرم افزارها به کودکان کمک میکنند تا قدرت تخیل آنها افزایش یابد. همچنبن در خلق لحظات ارزشمند و گرانبها برای آنها و تبدیل کتابخوانی به امری لذت بخش در خاطرات کودکی آنها بسیار اثرگذار است.

کتابخوان کودک کیدبوک

کیدبوک کتابخوان اختصاصی کودکان است. برنامه امکانی به کودکان می‌دهد تا با ورود به آن به دنیایی از داستان‌های متنوع و جذاب وارد شوند. مهمترین نقطه قوت برنامه این است که داستان‌ها بر اساس رده سنی نیز طبقه‌بندی شده‌اند. این برنامه قابلیت ضبط صدا و قصه‌گویی توسط کودک و یا والدین را نیز دارد.

طاقچه

این برنامه در لیست بهترین‌های کتابخوانی برای کودکان قرار می‌گیرد. در طاقچه شما امکان دانلود قانونی ۷۵۰۰۰ کتاب متنی و صوتی را دارید. در این نرم افزار کتاب‌های زیادی برای هر رده سنی خاص در نظر گرفته شده اند. بر اساس این امکان شما میتوانید بهترین کتابی را که در نظر دارید برای کودک خود انتخاب نمیایید.

طاقچه یک مزیت مهم نیز دارد که امکان خواندن خواندن قسمتی از کتاب قبل از خرید است. با این ویژگی مفید شما میتوانید بهترین کتابی را که در نظر دارید برای کودک خود انتخاب کنید.

فیدیبو

اپلیکیشن فیدیبو امکان دسترسی به ۵۰ هزار کتاب، رمان و مجله رایگان و پولی را مهیا کرده است. در این برنامه علاوه بر کتاب‌های چاپی کتاب‌های صوتی نیز وجود دارد، که برای کودکان لذت بخش تر بوده و حس قصه را برای آنها ایجاد می‌کند.

برای اطلاعات بیشتر در این زمینه مقاله چطور کودکان کتابخوان داشته باشیم؟ را مطالعه کنید.

یک نظر ثبت کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلدهای مورد نیاز علامت گذاری شده است. *