[smartslider3 slider="2"]

چگونه والدین بهتری باشیم؟ 12 راه آسان برای تبدیل شدن به والدین برتر

والدین بهتر

باید به عنوان والدین بدانید که یک فرمول واحد برای تربیت خوب فرزندان و تبدیل شدن به والدین بهتر وجود ندارد. از این گذشته، فرزندپروری یک علم دقیق نیست. قطعاً فرزندپروری خوب کمی هنر نیاز دارد.

محققانی که سبک‌های فرزندپروری را بررسی می‌کنند، دریافته‌اند که والدین مقتدر فرزندان شادتر و سالم تری تربیت می‌کنند. خبر خوب این است که همه توانایی تبدیل شدن به والدین بهتر را دارند.

شما می‌توانید استراتژی‌های فرزندپروری معتبر را با خلق و خوی منحصربه‌فرد فرزندتان تطبیق دهید تا اطمینان حاصل کنید که از یک رویکرددرست برای فرزندپروری استفاده می‌کنید.

بیشتر بخوانید:

4 سبک فرزندپروری و تأثیر آنها بر کودکان؛ سبک فرزندپروری شما چیست؟

گام‌های مهم برای تبدیل شدن به والدین بهتر

در این قسمت دوازده استراتژی وجود دارد که به شما کمک می‌کند والدین بهتر‌ی باشید.

به حرف فرزندتان گوش دهید

والدین مقتدر از نظرات فرزندان خود استقبال می‌کنند. آنها به نگرانی‌های کودکان خود گوش می‌دهند و به آنها اجازه می‌دهند تا ایده‌های خود را به اشتراک بگذارند.

بنابراین اگرچه فرزندتان برای دهمین بار همین شوخی را به شما می‌گوید یا داستانی طولانی مدت را با شما به اشتراک می‌گذارد، شنونده خوبی باشید. توجه مثبت به فرزندتان تا حد زیادی به پیشگیری از مشکلات رفتاری کمک می‌کند.

احساسات فرزندتان را تأیید کنید

والدین مقتدر احساسات فرزندان خود را تصدیق می‌کنند. آنها به کودکان کمک می‌کنند تا احساسات خود را برچسب گذاری کنند، به آنها یاد می‌دهند که تشخیص دهند احساسات آنها چگونه بر رفتار تأثیر می‌گذارد.

بنابراین دفعه بعد که فرزندتان ناراحت شد، با گفتن عیبی ندارد یا گریه نکن، در برابر به حداقل رساندن احساسات او مقاومت کنید. احساسات آنها را با گفتن این جمله تأیید کنید: می دانم که در حال حاضر واقعاً غمگین هستید.

به فرزندتان بگویید که اشکالی ندارد که عصبانی شود، اما عواقب کتک زدن دیگران را نیز برای او توضیح دهید. اینکه هیجان زده باشد اشکالی ندارد، اما دویدن در داخل خواربار فروشی مشکل دارد. سپس، انرژی خود را صرف آموزش روش‌های قابل قبول برای مقابله با احساسات کنید.

احساسات فرزندتان را در نظر بگیرید

مقتدر بودن به معنای در نظر گرفتن احساسات فرزندتان است. به فرزندتان نشان دهید که شما مسئول هستید، اما به او بگویید که به این موضوع اهمیت می‌دهید که چگونه تصمیمات شما بر همه اعضای خانواده تأثیر می‌گذارد. بچه‌ها درک و تجربه لازم برای گرفتن تصمیمات بزرگ بزرگسالان را ندارند. وقتی بدانند بزرگسالان بهتر می دانند احساس امنیت بیشتری می‌کنند.

برای تبدیل شدن به والدین بهتر، قوانین روشن ایجاد کنید

والدین مقتدر قوانین خانگی روشن و واضحی دارند. آنها مطمئن می‌شوند که بچه‌ها از قبل انتظارات خود را می‌دانند و دلایل پشت قوانین خود را توضیح می‌دهند.

بنابراین به جای اینکه بگویید: برو بخواب چون من این را گفتم، بگویید برو بخواب تا بتوانی به رشد بدن و مغزت کمک کنی.

وقی فرزندتان نگرانی‌های اساسی ایمنی، خطرات سلامتی، مسائل اخلاقی یا دلایل اجتماعی پشت قوانین شما را درک کند، درک بهتری از زندگی پیدا می کند. همچنین زمانی که شما برای اجرای آن‌ها حضور ندارید، احتمالاً قوانین را دنبال می‌کنند.

یک هشدار برای مسائل جزئی ارائه دهید

والدین مقتدر عواقب فوری نقض قوانین را ارائه می‌دهند. اما برای مسائل جزئی، والدین معتبر هشدار می‌دهند. آنها به کودکان می‌گویند که اگر رفتار خود را تغییر ندهند، عواقب آن چه خواهد بود.

به فرزند خود نشان دهید که منظور خود را می‌گویید و آنچه را که می‌گویید منظورتان است. اگر به هشدار شما گوش نمی‌دهند، نتیجه را دنبال کنید. اما به یاد داشته باشید تکرار هشدارها به کودکتان آموزش می‌دهد که اولین باری که صحبت می‌کنید گوش ندهد.

از پیامدهایی استفاده کنید که درس‌های زندگی را می‌آموزند

والدین مقتدر باعث نمی‌شوند که بچه ها به خاطر اشتباهاتشان رنج بکشند. آنها از شرمساری کودکان اجتناب می کنند و از تنبیه بدنی استفاده نمی‌کنند. آنها به کودک کمک می کنند ببیند که انتخاب بدی داشته است، اما آدم بدی نیست.

پیامدها اغلب ماهیت منطقی دارند. بنابراین کودکی که از خاموش کردن بازی ویدیویی خود امتناع می‌ورزد، ممکن است امتیازات بازی ویدیویی خود را به مدت 24 ساعت از دست بدهد.

عواقبی ایجاد کنید که به فرزند شما کمک می کند تا در آینده بهتر عمل کند. اگر آنها خواهر و برادر خود را زدند، آنها را کتک نزنید. در عوض، یک امتیاز را از بین ببرید. سپس، بر آموزش مهارت‌های مدیریت خشم یا حل تعارض بهتر تمرکز کنید.

برای تبدیل شدن به والدین بهتر کودک را تشویق کنید

والدین مقتدر از پاداش برای ایجاد انگیزه در کودکان استفاده می‌کنند. با این حال، این بدان معنا نیست که آنها بچه‌ها را با هدایای مجلل دوره می‌کنند. در عوض، زمانی که کودک با یک مشکل رفتاری خاص دست و پنجه نرم می‌کند، از مشوق‌هایی برای کمک به کودک برای بازگشت به مسیر استفاده می‌کند.

در نظر بگیرید که چگونه می‌توانید از پاداش‌ها برای آموزش مهارت‌های جدید به فرزندتان استفاده کنید. یک طرح پاداش ساده راهی سریع و کارآمد برای تغییر رفتار فرزندتان است.

اجازه دهید فرزندتان انتخاب‌های کوچکی داشته باشد

والدین مقتدر در مورد انتخاب‌های کوچک گزینه‌هایی را ارائه می‌دهند. این به بچه‌ها قدرت می‌دهد و آنها را برای تصمیم گیری‌های بزرگتر در آینده آماده می‌کند.

تعادل آزادی با مسئولیت و تبدیل شدن به والدین بهتر

والدین مقتدر انتظار دارند که فرزندانشان مسئولیت پذیر باشند و آنها را برای موفقیت آماده می‌کنند.

اگر فرزند شما با چیزی مشکل دارد، یک برنامه مدیریت رفتار ایجاد کنید که از تلاش های فرزندتان برای مستقل شدن بیشتر حمایت کند. در ابتدا پشتیبانی بیشتری ارائه دهید، اما مطمئن شوید که فرزند شما بیشتر به شما وابسته نمی‌شود تا به او بگویید چه کار کند. با گذشت زمان، آنها باید به طور فزاینده‌ای به خود متکی می‌شوند.

اشتباهات را به فرصت‌های یادگیری تبدیل کنید

والدین مقتدر، بچه‌ها را به خاطر اشتباه کردن شرمنده نمی‌کنند. در عوض به آنها کمک می‌کنند تا بفهمند چگونه این اشتباهات را به فرصت‌های یادگیری تبدیل کنند.

بنابراین وقتی فرزندتان اشتباه می‌کند، توضیح دهید که چرا رفتار او انتخاب بدی بوده است. شما باید به او آموزش دهید گرفتن چیزهایی که به وی تعلق ندارند اشتباه است. این امر به احساسات دیگران صدمه می زند و می‌تواند باعث شود مردم فکر کنند شما بدبین هستید یا حقیقت را نمی‌گویید.

انضباط شخصی را تشویق کنید

والدین مقتدر علاقه‌ای به کنترل فرزندان خود ندارند. آنها به دنبال آموزش به کودکان هستند. فرزندتان را برای انجام کارهایش اذیت نکنید. به آنها کمک کنید تا در انجام کارهای خود به تنهایی مسئولیت بیشتری داشته باشند.

یک برنامه مدیریت رفتار ایجاد کنید که بر آموزش مهارت‌های زندگی تمرکز دارد. کنترل تکانه، مدیریت خشم و انضباط شخصی در طول زندگی به آنها کمک خواهد کرد.

برای تبدیل شدن به والدین بهتر یک رابطه سالم با فرزند داشته باشید

فرزندپروری مقتدرانه به معنای پیروی کردن از دستورات و اصرار بر اطاعت نیست. در عوض ، این یک الگوی خوب و آموزش مهارت‌های زندگی به کودکان است.برخلاف والدین مستبد، والدین مقتدر خونگرم و دوست داشتنی هستند. آنها محبت نشان می‌دهند و می‌دانند که پرورش کودکان مهم است.

یک نظر ثبت کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلدهای مورد نیاز علامت گذاری شده است. *