[smartslider3 slider="2"]

تاثیر تلفن‌های همراه بر سلامت کودکان چیست؟(بررسی بیماری‌های کودکان)

سلامت کودکان

ذهن و بدن کودک در حال رشد است. این امر کودکان را به طور منحصر به فردی آسیب پذیر در برابر تأثیرات محیط اطراف، از جمله انواع اشعه‌های ایجاد شده توسط تلفن‌های همراه، iPad و تبلت تبدیل می‌کند. با به وجود آمدن انواع دیگر دستگاه‌های بی‌سیم در عصر جدید، کودکان در سنین پایین تر از همیشه بیشتر در معرض این امواج قرار گرفته و این امر خطرات زیادی را برای سلامت کودکان ایجاد نموده است.

استفاده بیش از حد از تلفن همراه عوارض جانبی بسیار بدی بر سلامت کودکان و عموماً سلامت بزرگسالان دارد. ما تلاش می‌کنیم پیوسته در ارتباط و در دسترس باشیم. این باعث می‌شود احساس خستگی‌، عصبی بودن و غیبت داشته باشیم. ما به سختی متوجه می‌شویم که علت خستگی ما در جیب ما پنهان شده است. زمان آن فرا رسیده است که در مورد تأثیرات منفی تلفن‌های همراه و سایر فناوری‌های بی‌سیم اطلاعات بیشتری تعیین کنیم.

انواع تشعشعات مضر برای سلامت کودکان

انواع مختلفی از تشعشعات ایجاد شده توسط تلفن‌های همراه و دستگاه‌های بی سیم، تابش‌های مایکروویو، تابش‌های یونیزه کننده و غیر یونیزه وجود دارد. تشعشعات یونیزه کننده مانند اشعه ایکس، رادون، اشعه ماوراء بنفش نور خورشید همه فرکانس بالا و انرژی بالایی دارند.

تشعشعات غیر یونیزه از نظر فرکانس و انرژی کم هستند. تلفن‌های همراه دارای تابش غیر یونیزه هستند. تلفن‌های همراه امواج فرکانس رادیویی را از واحد انتقال یا آنتن آن به برج‌های سلولی مجاور ارسال می‌کنند. هنگام برقراری یا دریافت تماس، ارسال یا دریافت پیامک یا استفاده از داده‌ها، تلفن ما امواج فرکانس رادیویی را از برج‌های سلولی به آنتن خود دریافت می‌کند.

تابش مایکروویو از تلفن‌های همراه و سایر دستگاه‌های بی‌سیم بسیار مضر است، به ویژه برای کودکان و نوزادان متولد نشده. میزان جذب تشعشعات مایکروویو در کودکان بیشتر از بزرگسالان است. زیرا بافت مغز آنها جاذب تر است، جمجمه آنها نازک تر و اندازه نسبی آنها کوچکتر است. جنین‌ها آسیب پذیرتر هستند، زیرا قرار گرفتن در معرض اشعه‌های مایکروویو می‌تواند منجر به انحطاط غلاف محافظتی شود که نورون‌های مغزی را احاطه کرده است. بافت مغز کودکان حدود دو برابر بیشتر از بزرگسالان تابش مایکروویو را جذب می‌کند و سایر مطالعات گزارش داده‌اند که مغز استخوان کودکان ده برابر بیشتر از بزرگسالان تابش مایکروویو را جذب می‌کند.

خطرات احتمالی برای سلامتی کودکان و ایجاد شرایط امن

بسیاری از خطرات احتمالی برای سلامتی روحی و جسمی در ارتباط با استفاده بیش از حد از تلفن‌های همراه وجود دارد. خطراتی همچون ضریب هوشی پایین و رشد نامناسب ذهنی در کودکان، محرومیت از خواب، تومورهای مغزی و بیماری‌های روانی از مسائل مهم هستند.

تا به امروز مطالعات مربوط به تشعشعات تولید شده توسط تلفن‌های همراه ناسازگار بوده و نتایج متناقض بوده است. این دستگاه‌های بی سیم در حال حاضر بخشی از زندگی روزمره ما هستند. اما می‌توان از آنها در شرایط ایمن نیز استفاده کرد. مهمترین نکته فاصله است. نگه داشتن تلفن همراه در چند سانتی گوش ما هزاران بار خطر را کاهش می‌دهد. فقط در زمانی که تلفن همراه خاموش باشد در حال تابش نیست، بنابراین وقتی از آن استفاده نمی‌کنید، نباید آن را روی بدن نگه دارید.

بهترین مکان برای نگهداری تلفن همراه جایی مانند کیف یا کوله پشتی است. این وسایل باید از شکم یک زن باردار دور نگه داشته شوند و مادر هنگام شیردهی نباید از تلفن همراه استفاده کند. کودکان و نوجوانان باید نحوه استفاده ایمن از تلفن همراه و دستگاه‌های بی سیم را بدانند. استفاده از تلفن همراه در اتاق خواب کودکان ممنوع است.

آیا تلفن های همراه می توانند باعث سرطان شوند؟

در واقع، دلایل محکمی بر درستی این امر وجود دارد . علت آن فرکانس رادیویی میدان‌های الکترومغناطیسی است که توسط دستگاه‌های بی سیم و تلفن همراه منتشر می‌شود. آنها تأثیر منفی بر بدن ما دارند، به ویژه در رشد جمجمه بچه‌ها، کودکان نوپا و نوجوانان. این امر می‌تواند در آینده باعث ایجاد سرطان مغز شود. بر اساس تحقیقات اخیر آژانس بین المللی تحقیقات سرطان، استفاده بیش از حد از تلفن همراه ممکن است منجر به تشکیل تومورهای مغزی شود.

نگهداری تلفن‌های همراه در جیب شلوار در تمام طول روز برای سلامت باروری مضر است. پسران نباید تلفن همراه خود را در جیب شلوار جلو نگه دارند. احتمال آسیب به اسپرم وجود دارد و دختران نباید تلفن همراه خود را در جیب جلوی لباس خود قرار دهند. زیرا این امر می‌تواند به سرطان سینه ختم شود.

اثرات مضر تلفن همراه بر سلامت کودکان

شاید برای شما نیز این احساس کاذب اتفاق افتاده باشد که تلفن همراه در جیبتان در حال تکان خوردن است. به این وضعیت سندرم ارتعاش جیبی فانتوم می‌گویند. مطالعه‌ای که توسط دکتر میشل دروین انجام شد، نشان داد که 89 درصد از نوجوانان این نوع احساس را تجربه کرده‌اند.

این امر به ویژه مربوط به نوجوانان و دانشجویان دوره کارشناسی است که به رسانه‌های اجتماعی اعتیاد دارند. آنها بیشتر مضطرب و عصبی هستند. از دست دادن پیامک از طرف دیگر برای آنها یک تراژدی واقعی به نظر می‌رسد. کاهش استفاده کلی از تلفن‌های همراه و خاموش کردن لرزش تلفن همراه راه خوبی برای مبارزه و مقابله با این سندرم است.

هنگام ارسال پیام کوتاه به شخصی یا خواندن مقاله‌ای در اینترنت، همه ما باید به صفحه نمایش کوچک تلفن همراه خود خیره شویم. این امر می‌تواند فشار زیادی بر چشم بچه‌ها وارد کند. چشم آنها می‌تواند خشک شوند و هنگام پلک زدن آسیب ببینند. در نهایت، این ممکن است منجر به وخامت بینایی شود.

اکثر ما از جمله کودکان زمانی که زنگ ساعت را تنظیم کنیم، تلفن همراه را در جایی نه چندان دور از سر یا حتی زیر بالش قرار می‌دهیم. در واقع، این ایده بسیار بدی است. داشتن یک دستگاه تلفن همراه در دست می‌تواند منجر به بی‌خوابی در کودکان شود. آنها وسوسه می شوند شب آن را بررسی کنند و به دلیل ارتعاشات نمی‌توانند به درستی بخوابند. در مقاله چگونه بهترین شرایط را برای خوابیدن کودک خود ایجاد کنیم؟ بیشتر در این مورد بخوانید.

یک نظر ثبت کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلدهای مورد نیاز علامت گذاری شده است. *