[smartslider3 slider="2"]

چگونه مسئولیت‌ پذیری و انجام وظایف کودک را آسان کنیم؟

وظایف کودک

همه والدین آرزو دارند که فرزندان خود را به عنوان افرادی مسئول ببینند. بهترین راه برای رسیدن به این هدف، ایجاد حس مسئولیت پذیری در کودکی و آموزش مسئولیت پذیری در خانه است. به همین دلیل باید وظایف کودک را به او یادآور شد. کارهای ساده‌ای مانند تمیز کردن خود، جمع کردن لباس‌ها یا کمک در کارهای خانه می‌تواند به آنها درس‌های ارزشمندی بیاموزد و آنها را مسئول نشان دهد. در مقاله 11 نکته ضروری و مهم برای تربیت کودکان مستقل بیشتر در این مورد بخوانید.

مزایای آموزش مسئولیت پذیری به کودکان

آموزش مسئولیت پذیری به کودکان می‌تواند مزایای متعددی برای زندگی کودکان به همراه داشته باشد. در اینجا چند دلیل برای القای مسئولیت و وظایف کودک آورده شده است.

به جلب اعتماد و احترام کمک می‌کند.

وقتی به فرزندان خود مسئولیت می‌دهید، به آنها می‌آموزید که پاسخگو باشند. این بدان معناست که فرزند شما عواقب کلمات، اعمال و کارهای خود را می‌پذیرد.

مسئولیت پذیری به کودک کمک می‌کند تا به دیگران احترام بگذارد. هنگامی که آنها مسئولیت خود را بر عهده می‌گیرند و وظایف خود را انجام می‌دهند، احساس رضایت کرده و حس خوبی نسبت به خود خواهند داشت. همچنین، هنگامی که وظایف محوله را به پایان می‌رسانند، افراد دیگر متوجه آنها می‌شوند و به آنها احترام می‌گذارند.

سازمان دهی را آموزش می‌دهد.

در حالی که سعی می‌کنید تعهد خود را برآورده کنید، فرزند شما یاد می‌گیرد که وظایف را اولویت بندی کند. آنها حتی ممکن است یاد بگیرند که با گذشت زمان فهرستی تهیه کنند، بنابراین مهارت‌های سازماندهی، مدیریت زمان و تصمیم گیری را یاد می‌گیرند.

استقلال را آموزش میبینند.

از آنجا که مسئولیت پذیری فقط در خانه محدود نمی‌شود، کودک یاد می‌گیرد که عضوی ارزشمند از جامعه باشد. ارائه کمک به دیگران و مسئولیت پذیری در مورد چیزها می‌تواند به آنها یاد دهد که از خود مستقل باشند و حتی برای کودکان دیگر در اطراف خود نیز الهام بخش باشند.

کمک به انجام صحیح مسئولیت‌ها و وظایف کودک

در این قسمت چند وظیفه و مسئولیت بر اساس سن و رشد کودک وجود دارد، که می‌توانید به فرزند خود اجازه دهید که آنها را انجام دهد. مسئولیت‌ها و وظایف کودک در این سن و سال سخت نیست، اما بستگی به این دارد که کودک چقدر می‌تواند آنها را در روال عادی خود بپذیرد. اگر انجام یک کار خاص برای آنها دشوار است، انعطاف پذیری کافی برای انجام چنین وظایفی را داشته باشید. در ادامه چند استراتژی آورده شده است که می‌توانید برای آموزش مسئولیت پذیری به کودک استفاده کنید.

به آنها بیاموزید که بدن خود را تمیز کنند.

اولین قدم برای آموزش مسئولیت پذیری به کودک این است که به او اجازه دهید بعد از هر فعالیتی نظافت کند. این شامل چیدن وسایل در یک اتاق نامنظم بعد از بازی یا پاک کردن خود بعد از غذا است. بگذارید آنها نظافت شما را مشاهده کنند و به تدریج این کار را به یک عادت تبدیل کنید. همچنین می‌توانید در نظافت به آنها کمک کنید تا کار کمتر دلهره آور به نظر برسد.

آنها را تشویق به ابتکار عمل کنید.

اگر آنها را مجبور به انجام وظیفه کنید، ممکن است آن را بیشتر به عنوان مجازات تلقی کنند تا مسئولیت. سعی کنید کارهای خانه را سرگرم کننده کنید و راهی پیدا کنید که آنها را مجبور به انجام وظایف مستقل کند تا به آنها احساس رضایت بخشیده و به افزایش اعتماد به نفس آنها کمک کند. فقط در مواقع ضروری می‌توانید دست یاری دراز کنید. اگر آنها این کار را به طور کامل انجام ندهند مشکلی نیست، زیرا هدف نهایی این است که آنها را وادار به انجام کنند.

به آنها بیاموزید که به دیگران کمک کنند.

به آنها بیاموزید که در انجام وظایف خود به دیگران کمک کنند. مهم نیست که این وظایف چقدر کوچک باشند. می‌توانید به آنها اجازه دهید در کارهای مربوط به شما کمک کنند و به تدریج آنها را تشویق کنید تا در کارهای خارج از خانه به شما کمک کنند. به عنوان مثال، آنها می توانند از گیاهان باغ مراقبت کنند. با افزایش سن، این نیاز به کمک دیگران به طور طبیعی برای آنها ایجاد می‌شود.

تعمیر خسارت ها را به آنها بیاموزید.

هیچ کس کامل نیست و این امر در مورد فرزند شما نیز صدق می‌کند. همه مقید به اشتباه هستند. با این حال، آنچه مهم است نحوه یادگیری آنها برای ترمیم خسارت‌های وارد شده است. ممکن است مشاجره‌ای باشد که آنها با شخصی وارد کرده‌اند یا قانونی که در خانه نقض کرده‌اند. یک صحبت ملایم داشته باشید و به جای آنها به ماجرا گوش دهید تا به آنها دستور دهید بلافاصله کار درست را انجام دهند. به آنها کمک کنید اشتباه خود را بفهمند و خودشان بر اساس موقعیت، راه حلی پیدا کنند.

یک روال را رعایت کنید.

تکرار به کودک کمک می‌کند تا چیزها را به راحتی به خاطر بسپارد. به آنها کمک کنید تا روال‌های متفاوتی را ایجاد کنند، مانند روال خواب، روال مطالعه، روال بازی یا برنامه صبحگاهی. آنها را مجبور کنید مراحل هر روال را هر روز تکرار کنند. هنگامی که یاد گرفتند چه کاری باید انجام دهند و چه زمانی این کار را انجام دهند، در نهایت می‌توانند این وظایف را بدون کمک انجام دهند.

الگو باشید.

کودکان اغلب با مشاهده بزرگترها یاد می‌گیرند. بنابراین اطمینان حاصل کنید که همه اعضای خانواده شما یک فرد مسئول در اطراف خود هستند. تمام وعده‌هایی را که با آنها داده اید به آن عمل کنید تا آنها نیز همین کار را یاد بگیرند. این بدان معناست که شما فقط باید آن قول‌هایی را بدهید که می‌توانید به آنها عمل کنید. از قوانین خانه و جامعه، به ویژه در مقابل آنها پیروی کنید. وقتی دیدند شما مسئول هستید، از آن پیروی می‌کنند.

عواقب اعمال را به آنها یادآور شوید.

ممکن است فرزند شما نیازی به مسئولیت پذیری نداشته باشد. به نحوی که آنها متوجه شوند توضیح دهید. به عنوان مثال، اگر آنها هرگز به موقع برای مدرسه آماده نمی‌شوند، می‌توانید به آنها توضیح دهید که ممکن است در کلاس عقب افتاده و اطلاعات مهم را از دست بدهند یا دیگران به دلیل آنها با ناراحتی روبرو شوند.

به آنها در یافتن راه حل کمک کنید.

مسئولیت‌ها و وظایف کودک در یادگیری می‌تواند مسیری پر از چالش برای وی باشد. بنابراین، آنها ممکن است سعی کنند راه‌های فرار را پیدا کنند. وقتی فرزند شما با مشکل روبرو می‌شود، به او کمک کنید تا راه‌حل‌ها را بیابد.

زمان مناسب را انتخاب کنید.

اگر فرزند شما دائماً در مورد مسئولیت پذیری صحبت می‌کند، ممکن است حتی قبل از انجام وظیفه علاقه خود را از دست بدهد. بنابراین، زمان را عاقلانه انتخاب کنید. سعی کنید در هنگام خستگی از دادن وظایف به آنها خودداری کنید. وقتی کودکان در خلق و خوی آرام و بازیگوش هستند، بهتر یاد می‌گیرند و درک می‌کنند. از این فرصت برای آموزش آنها استفاده کنید.

یک نظر ثبت کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلدهای مورد نیاز علامت گذاری شده است. *