[smartslider3 slider="2"]

کودک اوتیسم و چگونگی استفاده از وسایل هوشمند

کودک اوتیسم

اگر کودکی با اختلال اوتیسم ASD داشته باشید، می‌دانید که برخی از مهارت‌ها را به سختی می‌آموزد. برقراری ارتباط، یادگیری، سازگاری با تغییرات، برنامه ریزی، کنترل احساسات چالش‌هایی است که که کودک اوتیسم در کنترل آنها دچار اختلال است. در مقاله اوتیسم چیست؟ بیشتر در این مورد بخوانید.

مهمترین سوال در این روزها که تکنولوژی زندگی جوامع انسانی را گرفته است، این است که آیا رسانه‌های دیجیتال هوشمند به شکل گیری مهارت‌های کودک کمک می‌کنند یا چالش‌های بیشتری ایجاد می‌کنند.

وسایل دیجیتال می‌توانند ابزارهای مفیدی برای کمک به کودکان برای یادگیری مهارت‌های اجتماعی و سازماندهی افکار باشند. یکی از علائم اصلی اوتیسم تمرکز زیاد یا فعالیت‌های مکرر است. این نگرانی وجود دارد که کودک اوتیسم ممکن است زمان بیشتری را صرف وسایل دیجیتالی هوشمند کند. این امر می‌تواند باعث شود که آنها فرصت معاشرت، بازی خلاقانه و تفریح سالم مانند ورزش و خواب را از دست بدهند.

وسایل هوشمند و کودک اوتیسم

مغز انسان یک سیستم پویا است. این سیستم دائما با محیط پیرامون خود سازگار می‌گردد. این تاثیر پذیری می‌تواند از صفحه موبایل نیز صورت گیرد. در این حالت است که مغز پویا و در حال رشد کودک اوتیسم را تبدیل به سیستمی بسته و تک بعدی خواهد شد.

والدین برای کودکان خود همیشه به دنبال بهترین‌ها هستند. آنها گمان می‌کنند که استفاده از برخی برنامه‌ها و نرم‌افزارها می‌تواند برای کودکشان مناسب باشد. اما برخی بر این نظر هستند که استفاده از این وسایل در کودکی یکی از بزرگترین اشتباهات والدین است.

تا کنون هیچکدام از پژوهش‌های صورت گرفته مهر تاییدی بر سودمند بودن تماشای تلویزیون برای کودکان نزدند. دو سال اول زندگی کودک زمان بسیار مهم و حیاتی برای رشد مغز است. این رشد تنها از طریق تعامل با یک انسان و با کاوش و جستجو در محیط پیرامون و دیدن دنیایی واقعی امکان پذیر است.

زمانی که کودک اوتیسم لبخندی می‌زند شما هم به او لبخند می‌زنید و واکنش نشان می‌دهید. با این کار او را از نظر اجتماعی و عاطفی نیز مورد حمایت قرار می دهید. اما تلویزیون و تبلت به هیچ عنوان چنین توانایی را ندارد و نخواهند داشت.

کودک با تماشای تلویزیون و استفاده از وسایل هوشمند تنها تصاویری نامفهوم را می‌بیند و صدایی را می‌شنود. اما در ارتباط با انسان صدایی واقعی به همراه لب و دهان به صورت سه بعدی با کودک تعامل برقرار می‌کند و این امر جهشی بزرگ در دنیای کودک ایجاد می‌کند.

گفته می‌شود استفاده از صفحه‌های لمسی در برخی از برنامه‌ها می‌تواند هماهنگی چشم و دست کودک اوتیسم را افزایش دهد. اما در دو سال نخست اولویت یادگیری و رشد مغزی کودک مبتنی بر کلام و ارتباط است.

استفاده از وسایل هوشمند می‌تواند منجر به کاهش توجه و ایجاد مشکلات تمرکز و افزایش تحریک پذیری کودک اوتیسم گردد.

بایدها و نبایدها در برخورد با کودک اوتیسم

وقتی به نظر می‌رسد کودک اوتیسم در یک برنامه خاص گیر کرده است تشویق کنید تا یک برنامه جدید را شروع کنند. انجام این امر به کودک کمک می‌کند تا درگیر یک برنامه خاص نشده و بتواند به روال عادب زندگی بازگردد.

برخی از مطالعات نشان می دهند که بازی های رایانه‌ای ممکن است توجه و حافظه کودکان را در حین انجام کارها افزایش دهد. اما این بدان معنا نیست که این تأثیر در کار مدرسه و سایر فعالیت‌های روزانه نیز وجود دارد.

برای ایجاد محدودیت در توجه به استفاده از این ابزارها و برای کمک به پایان دادن به آنها از نرم‌افزارهای کنترل والدین استفاده نمایید. برای مثال FamilySafe یکی از این نرم‌افزارها است که والدین می‌توانند به راحتی به وسیله آن کودک را کنترل کرده و ساعات استفاده وی از گوشی را کاهش دهند.

خلاق باشید. به فرزند خود نشان دهید که دستگاه‌های دیجیتالی فقط برای پخش فعالیت‌های بیهوده نیستند. از برنامه‌های خلاقانه مانند نرم افزارهای ساخت انیمیشن یا برنامه‌های برنامه نویسی برای کودک اوتسیم استفاده کنید.

یک نظر ثبت کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلدهای مورد نیاز علامت گذاری شده است. *