[smartslider3 slider="2"]

شش مزیت بازی‌های کامپیوتری برای کودکان

بازی کامپیوتری

در زمان انجام بازی‌های کامپیوتری کودکان نیاز به مراقبت از طرف خانواده دارند. حتی گاهی برخی از آنها نمی‌توانند در زمان تعیین شده بازی خود را تمام کنند. برخی دیگر در طول یا بعد از بازی دچار نوسانات خلقی می‌شوند یا بیش از حد متمرکز می‌شوند. در این میان کودکانی نیز وجود دارند که به بازی‌ها اعتیاد پیدا کرده و کاملاً درگیر آنها هستند. در مقاله اعتیاد به بازی‌های آنلاین و اثرات آن بر روی کودک بیشتر بخوانید. با این حال موارد و نکات مثبت نیز وجود دارد.

اما قبل از اینکه به فرزند خود اجازه دهید از بازی‌های کامپیوتری استفاده کند، خوب فکر کنید. زیرا والدین بهتر از هر شخص دیگری روحیات کودک خود را می‌شناسند و بهترین‌ها را برای او می‌خواهند. درک هدف بازی یا برنامه می‌تواند به شما در تصمیم گیری آگاهانه کمک کند. نکته خوب و دلگرم کننده در این بازی‌ها این است که هم سرگرم کننده هستند و هم به یادگیری کودک کمک می‌کنند.

مزیت‌های شگفت انگیز بازی‌های کامپیوتری

  • مطالعات نشان داده است کودکانی که بازی‌های کامپیوتری انجام می‌دهند، در مهارت خواندن قوی هستند. محققان می‌گویند این امر ممکن است به این دلیل رخ‌دهد که کودکان برای بازی کردن باید دستورالعمل‌های متنی را بیابند. کودکانی که تمایلی به کتاب ندارند ممکن است برای خواندن وب سایت یا تالار گفتمان اینترنتی بازی‌ها جستجو کنند تا جدیدترین بازی مورد علاقه خود را دریافت کنند. اما این امر به معنی کنار گذاشتن کتاب‌ها نیست.
  • بسیار از بازی‌ها در دنیای مجازی، سه بعدی تنظیم شده‌اند. در برخی از آنها هیچ برنامه GPS یا نقشه تلفن هوشمند برای پیشبرد راه وجود ندارد. کودکانی که این بازی‌ها را انجام می‌دهند، این شانس را دارند که مهارت‌های بصری و مکانی خود را تمرین دهند.
  • در قلب هر بازی ویدیویی یک چالش وجود دارد. بازی‌هایی که از معماها و رمز و رازها و مدیریت شهرهای مجازی یا امپراتوری‌ها تشکیل شده‌اند. این امر به کودکان فرصت زیستن در جامعه واقعی را می دهد. محققان می‌گویند بچه‌هایی که بازی‌های ویدئویی را در زمینه برنامه ریزی و سازماندهی انجام داده‌اند، پیشرفت بیشتری در همین زمینه‌ها در زندگی خود دارند. اما هیچ مدرکی وجود ندارد که بازی‌های موسوم به آموزش‌مغز مهارت‌های دنیای واقعی را بهبود بخشد.
  • برخی از کودکان برای سازگاری و دوست یابی در زندگی واقعی مشکل دارند. بازی‌های ویدئویی می‌تواند برای آنها پناهگاه باشد. تا بتوانند افرادی را پیدا کنند که با آنها ارتباط مثبت برقرار کنند. علاقه به بازی می‌تواند به کودکانی که در ایجاد موضوعات مورد بحث مشکل دارند کمک کند.
  • بازی‌های کامپیوتری به کودکان این فرصت را می‌دهد که بازی‌های تخیلی را ادامه دهند. همچنین شواهدی وجود دارد که بازی کامپیوتری، تفکر خلاق را رشد میدهد.
  • درست مانند ورزش‌های حرفه‌ای، شانس تبدیل شدن به یک گیمر حرفه‌ای کم است. با این حال، صنعت بازی‌های ویدئویی بسیار سریعتر از ورزش‌ها و سرگرمی‌های سنتی در حال رشد است. مشاغل زیادی در این صنعت رو به رشد وجود دارد. مشاغلی مانند برنامه نویسی، بازاریابی و…

انتخاب بازی برای کودک

در قسمت قبل به برخی از مزایای بالقوه بازی کامپیوتری اشاره شد. اکنون والدین باید نحوه انتخاب بازی‌ها و برنامه‌های ویدئویی را برای فرزند خود بیاموزند. بازی کامپیوتری می‌تواند ابزاری سرگرم کننده و آموزشی باشد. اما گاهی نیز می تواند اتلاف وقت باشد یا در صورت عدم نظارت مشکلی ایجاد کند.

به همین دلیل باید برای کنترل و نظارت وسایل هوشمند کودک و فهمیدن روال انجام کارهای او و بازی‌هایی که انجام می‌دهد از نرم افزار نظارت والدین استفاده نمود. FamilySafe از نمونه‌های عالی و کاربردی این نرم افزارها است.

هدف بازی یا برنامه

بازی‌ها و برنامه‌هایی که به یادگیری یا تکالیف مدرسه کمک می‌کنند با بازی‌های “فقط برای سرگرمی” متفاوت است. بازی‌های آموزشی و آنچه به کودک کمک می‌کند، ضرری ندارند. اما از سوی دیگر، بازی‌های ویدیویی بسیار بیشتری وجود دارد که فقط برای سرگرمی هستند. مهم است که قبل از اینکه به فرزند خود اجازه دهید بازی کند ، خوب فکر کنید.

سن و بلوغ

انتخاب بازی کامپیوتری و برنامه‌های مناسب سن کودک بسیار مهم است. نمی خواهیم یک کودک 3 ساله بازی تیراندازی انجام دهد. همه‌ی سایت‌ها دارای بازبینی بازی‌ها و برنامه‌ها با سنین پیشنهادی است. از این نظرات به عنوان راهنمایی برای تعیین آنچه برای فرزند شما مناسب است استفاده کنید. اما به خاطر داشته باشید که کودکان همیشه به اندازه سن خود، بالغ نیستند. فقط به این دلیل که یک کودک 13 ساله است به این معنی نیست که محتوای نوجوان مناسب او است.

سطح مهارت

 کودکانی که در خواندن عقب هستند، ممکن است بازی‌های ویدیویی یا برنامه‌هایی با متن کمتر را ترجیح دهند. دانستن نقاط قوت و چالش‌های کودک می تواند در انتخاب هوشمندانه کمک کند. قبل از دریافت برنامه به نیازهای یادگیری فرزند خود فکر کنید. حتی می‌توانید توصیه‌هایی درباره نحوه انتخاب برنامه یادگیری بخوانید.

تعامل آنلاین

زمینه دیگری که باید به آن توجه کنید نحوه تعامل آنلاین کودکان است. شبکه های اجتماعی می تواند برای بسیاری از کودکان چالش برانگیز باشد. بازی‌های آنلاین چند نفره نیز می‌تواند محل مشکل باشد. کودکانی که با مشکلات اجتماعی روبرو هستند می‌توانند با این بازی‌ها مشکل داشته باشند.

یک نظر ثبت کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلدهای مورد نیاز علامت گذاری شده است. *